Hoe lang te zware shet op de weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 18:15

Na een opmerking van iemand dat mijn shetxamha te zwaar is en aan een ketting in de weide moet.. Ben ik toch een beetje aan het denken gegaan. Vind het erg moeilijk te zeggen hoeveel te zwaar hij nu is maar wil er zeker wel wat aan gaan doen. Aan de ketting is natuurlijk not done..
Hij is nu 3 jaar en vind het vreselijk dat hij nu al overgewicht heeft, hij moet gezond zijn leven in en niet met een slechte start.

Nu zijn er heel wat opties maar ik denk dat ik hem het liefste korter op de weide zou zetten, jammer is dat zijn vriendjes wel overdag op de weide staan en hij dan dus alleen op de paddock..
Maar hoe lang kan ik hem er nu het beste op zetten? Een uur, twee uur of helemaal niet? Opzich zou ik hem zo lang mogelijk er op zetten omdat ik het nogal sneu vind dat hij helemaal alleen moet staan, ben ook heel benieuwd of hij het oke vind om in zijn uppie te staan.

Dus wat is een goed tijdsbestek om hem op de weide te laten staan zodat hij wat afvalt?

Kon niet echt een specifiek topic vinden hierover, mocht deze er wel zijn hoor ik het graag :)

Goof

Berichten: 28896
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:18

Met een graasmasker op kan hij gewoon in het land blijven staan. Hij krijgt dan alleen beperkt gras binnen.

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 18:20

Goof schreef:
Met een graasmasker op kan hij gewoon in het land blijven staan. Hij krijgt dan alleen beperkt gras binnen.


Bij ons op stal heeft een paard met graasmasker gestaan, het dier vrat dubbel zo veel als het masker af was en kreeg vreselijke last van voernijd. Door deze ervaring zie ik een graasmasker als een slechte optie, het is een lief en makkelijk dier ook met eten en zou het zonde vinden dit te verpestte.

blackbeatle

Berichten: 84
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:20

Als jij continu een graasmasker op hebt, kan die ook niet 2x zoveel eten..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23493
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:22

waarom is aan de ketting 'natuurlijk not done'?
Ik heb er ook weleens een aan de ketting gehad die gewoon echt niet langer op het gras mocht en overal uit ontsnapte, nooit problemen mee gehad.

Ik heb er 1 gehad die niet op het gras mocht en die stond met een wisselend maatje in een apart gras-loos stukje.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:23

Nadeel als je hem korter op de weide zet, is dat hij zich dan in die korte tijd helemaal volvreet.
Dus het is maar de vraag of het zoveel effect heeft.
Is het niet een optie om meer te bewegen of toch proberen hoe hij reageert op een graasmasker, bij veel paarden gaat het wel.

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 18:24

blackbeatle schreef:
Als jij continu een graasmasker op hebt, kan die ook niet 2x zoveel eten..


Tja maarja, als ze continue de rest van hun leven een graasmasker opmoeten kun je ze volgensmij bijna net zo goed aan een ketting leggen.. Ze kunnen geen slecht contact hebben met andere paarden.
Lijkt me logisch dat het masker op de paddock weer af gaat, ookal is hooi minder erg ook hier is het natuurlijk niet de bedoelling bij dat hij zich vol vreet en nijdig word naar zijn maatjes.

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 18:26

Lieke schreef:
Nadeel als je hem korter op de weide zet, is dat hij zich dan in die korte tijd helemaal volvreet.
Dus het is maar de vraag of het zoveel effect heeft.
Is het niet een optie om meer te bewegen of toch proberen hoe hij reageert op een graasmasker, bij veel paarden gaat het wel.


Proberen kan natuurlijk altijd maar ik hoop eigenlijk een andere oplossing te vinden, voor mij voelt t niet echt goed zeg maar.

Bewegen is lastig, hij is net 3 geworden dus ik kan hem niet echt volle bak aan het werk zetten. We gaan binnekort beginnen met longeren maar het is natuurlijk niet goed om al echt vol te trainen. We wandelen wel zon 2 keer per week een half uurtje maar dit is bij lange na niet afdoende.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23493
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:31

Je kan overwegen hem mee te nemen naast de fiets, dit is minder belastend dan longeren.
Ik laat zelf altijd eerst mijn land maaien en hooien voor een pony's opgaan.

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:00

Inderdaad zoals Polly zegt, lekker een flink stuk gaan fietsen en hem mee laten draven. Is bij lange na zo belastend niet als longeren en wel een stuk actiever dan wandelen.

Vaak vinden ze het ook nog eens erg leuk! Ik zou er voor kiezen elke dag een half uur te gaan fietsen en verder niet korter op het land te laten. Zeker als hij alleen in de paddock zou moeten komen, lijkt mij dat een beter optie. Verder natuurlijk niet bijvoeren.

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 19:10

Polly schreef:
Je kan overwegen hem mee te nemen naast de fiets, dit is minder belastend dan longeren.
Ik laat zelf altijd eerst mijn land maaien en hooien voor een pony's opgaan.


Over het fietsen heb ik inderdaad al zitten dubben, ben alleen als de doods dat hij schrikt en me omvertrekt oid. Het is wel zeker een goede optie om hem wat meer beweging te geven zonder hem te overbelasten. Maar het blijft een beetje in mijn hoofd spoken dat het gevaarlijk is, moet wel zeggen dat hij super braaf is aan het halster hoor.
Is er een manier om het relatief veilig te houden en het meneer te leren?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23493
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:15

wennen aan een hoofdstel of evt met hengstenketting.
Mijn superbrave pony's mogen ook alleen mee aan de fiets met hoofdstel en ketting. Ik heb mijn oude hengst in het verleden weleens alleen meegehad met longeersingel met touwtjes omdat ie anders zijn kop onder mn stuur haakte.
Zorg wel dat de commando's er goed opzitten voor je begint en vooral de 'HO' maar ook gewoon doorlopen als ze moeten mesten oid zodat ze niet in een lekker galopje ineens op de rem gaan :D

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:58

hier spelen de shetten gewoon met elkaar met graasmasker, dus dat contactmaken lukt nog prima hoor. ze kunnen elkaar alleen niet bijten ;)

ik zou liever voor een graasmasker gaan dan alleen in de paddock, want dan weet je zeker dat hij geen contact maakt.

als je ze korter op de wei gaat zetten gaan ze in kortere tijd meer eten, dus dat heeft waarschijnlijk ook weinig zin.

Anoniem

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:05

de shet die ik verzorg staat gewoon buiten, wel als het land kaal is heeft ze pech. dan krijgen ze een paar porties hooi , helaas door het weer is naar buiten niet zo makkelijk (bejaarde shet in het gezelschap..).

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 21:36

Heb nu een greenguard gevonden bij de paardendrogist met een proefperiode van een week, kan ik het eens rustig uitproberen zonder een berg geld kwijt te zijn. Gaan we dat eerst een probere :)

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:41

En toch raad ik een graasmasker aan.

Als je hem beperkt weide gang gaat geven dan vreet hij zich klem in de tijd dat hij er wel staat en kouwt hij ook veel minder goed.

Ik heb mijn shetter ook met een masker op en heb totaal geen voerneid problemen.
Bij mij op het werk lopen alle paarden die in de bewegings stal staan ook met een graasmasker en hebben alle geen voerneid.

aan een ketting gaat hij ook veel vreten in de tijd dat hij aan de ketting mag.
Zet je hem daarna in de bak krijg je verveling en dus ondeugden
Tenmiste dit is mijn ervaring

Edit:
Je mag mijn oude graasmasker voor vergoeding van verzendkosten overnemen zie PB

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:45

Je kan met fietsen (als je dat kan) ook iemand achterop nemen die de pony vast houdt. die kan dan eraf springen/ en zich concentreren op de pony.

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:15

liekec schreef:
Je kan met fietsen (als je dat kan) ook iemand achterop nemen die de pony vast houdt. die kan dan eraf springen/ en zich concentreren op de pony.


Oke dat is echt een briljant idee, dat ik daar nog niet aan heb gedacht! Ik zal vriendlief eens lief aan kijken :o

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:34

Mijn (te dikke) shetters staan ook beide met graasmaskers op de wei, geeft nooit problemen hoor. Ze spelen gewoon met elkaar en van voedernijd hebben ze totaal geen last. Mijn paarden staan ca. 8 uur per dag in de wei, verdeeld over 2 periodes. Dat betekent meestal 's ochtends van 7:00 tot een uur of 13:00 en 's avonds van 19:00 tot 21:00. De rest van de tijd staan ze in een kale paddock zonder bijvoer. 's avonds krijgen ze nog een handje müsli.
Omdat mijn weides dit jaar echt heel overvloedig zijn en de andere paarden ook echt te dik worden, ben ik ook nog eens strookbegrazing gaan toepassen, dus het stuk wei waar ze op staan is ook al relatief kort.
Ik merk wel dat het op gewicht houden van de paarden lastig is als ze geen extra beweging krijgen, maar goed, dat zit er bij mij op het moment gewoon niet in, dus ik probeer de schade nog eenbeetje te beperken door bovenstaande maatregelen.

marianbv
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-11-11

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:46

misschien is strookbegrzing een idee.
Eenklein strookje per keer en als het echt kaal is een klein stukje er bij doen.
Zo kan hij zich niet helemaal klem grazen maar kan toch op het land.
Mijn merrie werd op het land ook altijd veel te dik en die deden wij een deel van de dag in kort gras (lees kaalgevreten) en de rest van de dag stond ze in de bak met voldoende hooi

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:50

onze shet gaat alleen 's middags de wei op en is op zijn derde beleerd voor de kar, ook laat ik hem wel eens springen in de bak, hij vindt het allebei super. Ik ga nu (hij is 5) 1 keer in de week te mennen. Dat fietsen werkte bij ons minder goed, want Alex liet ons uit in plaats van wij hem. Misschien eens overwegen om het rustig in de bak op te bouwen en dan beleren voor de kar?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:15

Het is heel wisselend hoe paarden reageren op een graasmasker, wellicht dat dat andere paard er eentje was waarbij het concept net niet lekker werkt. Maar meer dan genoeg paarden die zich er direct bij neerleggen en er duidelijk van afslanken!

Ik fiets ook met mijn Shet, hij vindt het prachtig, maar staat wel goed onder commando. Dat is wel een vereiste als je gaat fietsen. Ik heb het eerst geoefend op het erf bij ons, en daarna kleine stukjes. Over de weg stap ik voornamelijk en loop ik naast de fiets. Maar ik heb dan ook wel de luxe dat ik binnen 1 km het park/bos in kan met fietspaden waar verder niet veel mensen komen en al helemaal geen (vracht)verkeer is. Hij kan ook wel netjes draven hoor over de weg als er verkeer langs komt, maar dat is wel iets wat je goed moet oefenen!

xisaa

Berichten: 37
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:18

Je kan hem ook helemaal niet op de wei zetten,
maar in de paddock,
en omstebeurt een vriendje er bij.

manon368
Berichten: 64
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:12

Ik step weleens met mijn shet. Dit is wel een step met 3 wielen dus die hoef je niet in evenwicht te houden. Als er iets gebeurd kan je heel makkelijk afstappen.
Ik heb ook wel eens een stukje 'geskeelerd', maar dan met 1 skeeler aan zodat ik ook gewoon kon remmen. Maar dit was wel iets te vermoeiend voor mezelf :P

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Hoe lang te zware shet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:41

Hier mijn eeuwig te bolle Shetlander Bartje, die ook nog steeds overal in de weide uitbrak, wat er ook geprobeerd werd, uiteindelijk in GROTE zand/klei paddock gezet, vriendinnetje Shet er bij gekocht, leven op oud stengelig hooi, paar keer per dag een armpje vol, een mineralen- liksteen en af en toe een wortel, aangevuld met af en toe vitaminespuit of vitaminekoek.
En nu dan nog moeite met de boel gewoon slank te houden, als er even niets mee gedaan wordt.
Gras eten mogen ze af en toe, als ze mee op wandeling zijn.
Ik moet er niet meer aan denken om Shetten "in/op" gras te hebben staan, voor je 't weet zijn ze te dik, hoefbevangen, of breken uit.
Op deze manier geeft het rust, heb ik de hele dag het oog op ze, en kan ik precies controleren wat ze binnenkrijgen.
Bovendien ben ik er ook meer mee bezig omdat ze nu vlak achter mijn huis staan, is wel zo gezellig, eigenlijk. Je pakt ze dan ook eens eerder voor een rosbeurt, wandeling, of aan de longe.