Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:11

Farjen schreef:
Ik had ook van die houten broekhangers. Afdrukken had ik niet, wel dat sommige dekjes te glad waren qua stof en eruit gleden..


Even met een lijm pistool druppels lijm aan de beide binnenkanten maken, goed laten uitharden en dan glijden ze er niet meer uit.

Ik kan wel een foto voor je maken.

Lijm pistool en lijm staafjes kun je voor weinig bij de action kopen. Wel een krant onder leggen.

Farjen

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:11

Bedankt voor de adviezen en goeie ideeën wat betreft de broekhangers!
Ik heb ondertussen een andere kast met allerlei planken zodat ze kunnen liggen :) Nog steeds superblij mee, het geeft me zo'n winkelgevoel in mijn eigen huis :')

Afbeelding


Maar de tips zijn bruikbaar mochten er andere bokkers hier last van hebben :)

Muze
Berichten: 5294
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:52

Omg.. je eigen shop in huis Hihi.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:58

Daphara schreef:
Farjen schreef:
Ik had ook van die houten broekhangers. Afdrukken had ik niet, wel dat sommige dekjes te glad waren qua stof en eruit gleden..


Even met een lijm pistool druppels lijm aan de beide binnenkanten maken, goed laten uitharden en dan glijden ze er niet meer uit.

Ik kan wel een foto voor je maken.

Lijm pistool en lijm staafjes kun je voor weinig bij de action kopen. Wel een krant onder leggen.


Hier de foto, werkt perfect! Ook blijft hiermee dunnere dekjes er goed tussen zitten.


Afbeelding

Voor de volledigheid ook even mijn lijm pistool met patronen op de foto gezet, komt van de Action en kost samen €3,98

https://www.action.com/nl-nl/p/lijmpistool/

https://www.action.com/nl-nl/p/lijmsticks/

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:35

Hi allemaal ik heb een vraag!
Binnenkort gaan wij verhuizen en naar een een weide in eigen beheer. Hier komen 2 schuilstallen op van 3x4,5 of 4x3,5(afhankelijk van de mogelijkheden qua bouwpakket).

We willen ín de stallen een stuk "zadelkamer" bouwen, en om niet teveel plaats in te leveren dachten we eraan in de stal van 4,5mtr diep een meter op te offeren. Dus dit zou betekenen dat de zadelkamer 1 meter breed is en 3 meter diep.

Er moeten in ieder geval 3 westernzadels in. Hoe kan ik dit een beetje fatsoenlijk aanpakken?

Ik dacht zelf al dat ze op het lange stuk naast elkaar niet praktisch gaat zijn want een zadel incl steun is al gauw 70/80cm lang dus blijft er maar 20cm over om langs te schuifelen. Niet handig als je het achterste zadel moet hebben..

Boven elkaar is ook lastig ivm het bovenste zadel pakken.

Wie heeft tips?

Of misschien een ander idee wat super handig is en weinig plaats inneemt?

Enige wat er echt in moet zijn dus 3 westernzadels, 3 hoofdstellen en 3 pads. De rest kunnen we op andere manieren kwijt :)

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:12

Kun je niet over de hele breedte een soort deuren maken? Dat je m vanaf buiten benaderd? Dan heb je een last van 3 meter breed en 1 diep.

DubbelFun

Berichten: 88752
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:25

Ik zou ook over de hele zijde (schuif)deuren maken, dan heb je ook net iets minder dan een meter nodig en kun je toch overal bij. Gat je toch voor bijv. 3 deuren van 1 mtr breed dan zou je die ook kunnen gebruiken om dingen aan de binnenkant op te hangen.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:31

Daar had ik nog niet over nagedacht, best een goed idee!
Ga ik zeker even opperen of dit mogelijk is om te maken. Vast wel. Dan kunnen we eventueel 3 aparte vakken/kasten van 1x1 meter maken. Dat is natuurlijk zeker genoeg voor een zadel, pad en hoofdstel. Zelfs nog voor poetskist en wat kleine dingetjes.

DubbelFun

Berichten: 88752
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:34

Als een zijkant van de kast in kontakt kan komen met invallende regen/sneeuw moet deze wel goed behandeld zijn c.q. een zijwand hebben van waterbestendig materiaal.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:38

DubbelFun schreef:
Als een zijkant van de kast in kontakt kan komen met invallende regen/sneeuw moet deze wel goed behandeld zijn c.q. een zijwand hebben van waterbestendig materiaal.

De stallen zullen waarschijnlijk gemaakt worden van steenschotten, eventueel kunnen we de "kasten" van binnen nog wel behandelen/bekleden mocht het nodig zijn.

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:55

Equisync schreef:
Daar had ik nog niet over nagedacht, best een goed idee!
Ga ik zeker even opperen of dit mogelijk is om te maken. Vast wel. Dan kunnen we eventueel 3 aparte vakken/kasten van 1x1 meter maken. Dat is natuurlijk zeker genoeg voor een zadel, pad en hoofdstel. Zelfs nog voor poetskist en wat kleine dingetjes.


als het enigszins mogelijk is zou ik er geen aparte vakken van maken. Of je bijvoorbeeld 2 keer 20cm ruimte naast je zadels hebt of 1 keer 40 dat scheelt nogal wat in opbergmogelijkheden

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:44

Ik zou zeker die meter diepte pakken! Ik had ook zo'n kast op m'n vorige stal, heerlijk was dat. Alle dekens gewoon lekker erin. Niks wat op de rand ligt en eruit valt etc.

Edit, lees nu dat er slechts 3 zadels in hoeven. Dan zou je ook af kunnen met bvb 2x1 meter kast.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 02:11

ik heb de luxe van een zadelkamer van ca 3 x 6 met toilet, zithoek en keukenblok.
Het blok heb ik uit een slooppand gehaald en van de overgebleven kasten nog een opslag gemaakt voor schone dekens en een koelkastje.
Afbeelding
de achterkant heb ik voorzien van een plakposter en daarna met paar lagen lak overschilderd voor evt. waterspetters

Afbeelding
Heerlijk om geen gebruik meer te hoeven maken van de stal.

Van een Kallax kast en Komplement broekenhanger van Ikea heb ik een fijne opbergkast voor alle kleine spullen gemaakt.
In de open vakken heb ik een caphanger geplaatst, zodat de cap lekker kan luchten.
Afbeelding
Doordat de broekhanger uit te trekken is, kun je de dekjes extra makkelijk pakken. De kast/tafelwaarin ze hangen heb ik zelf gemaakt.
Afbeelding

De peeskappen hangen op de lattenbodem van een babyledikant.
Afbeelding

De dekens hangen verder aan een stevige dekenhanger.
Afbeelding
Deze hangt nu aan de muur maar heeft ook nog een verrijdbaar onderstel maar dat vond ik in de praktijk toch niet zo handig.

Bijna alles is 2dehands gekocht/vonden. Als je daar even de tijd voor neemt kun je daar echt veel geld mee besparen.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:54

Wauw dat is echt heel fijn en luxe! Slim gemaakt ook :j

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:02

Wij hebben (privéstal aan huis) de huidige zadelkamer moeten slopen, het was een grote blokhut en we hielden hem al wat jaren overeind met kunst en vliegwerk maar hij werd echt te slecht. Omdat we nog niet weten of we wat nieuws mogen bouwen op dezelfde plek. (iets met een gemeente die lastig en traag is) hebben we nu een nieuw wandje geplaatst in de grote schuur met 6 nieuwe kasten. Hergebruik van de balken die we nog hadden liggen en de deuren van de oude kasten. Ze zijn iets kleiner als de vorige maar ik ben er alsnog wel heel blij mee.

Heb nu andere kistjes op de 1e plank en de slotjes zitten erop aan de buitenkant maar nog geen nieuwe foto's in het licht. Het is knus en veel kleiner dan voorheen maar het werkt :j
Bovenop de kasten is ruimte voor dekens (en de kat := ) en evt. op zolder ook nog wel, dit scheelt al veel ruimte natuurlijk. Ik heb zelf twee paarden en een shetlander en red het dus prima met 1 kast. Er zijn er nog 2 vrij maar alles vult zich vanzelf ben ik bang :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 00:18

Hebben jullie misschien nog goed tips om dekens muisvrij te bewaren?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 02:28


anoukwendy

Berichten: 4505
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 07:50

Quir schreef:
Hebben jullie misschien nog goed tips om dekens muisvrij te bewaren?


toen ik mn spullen bij mama op zolder in de schuur had, had ik er maandverbandjes met mondwater ( mint) omheen gelegd. muizen haten mint maar dat hielp heel goed

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:10

Op marktplaats dekenkist kopen en ze daarin bewaren

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:40

Of een oude diepvries kist

DubbelFun

Berichten: 88752
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:50

Quir schreef:
Hebben jullie misschien nog goed tips om dekens muisvrij te bewaren?

Liggen ze in een goede afsluitbare kast of 'open en bloot'??

Muze
Berichten: 5294
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:58

Ik heb ze in een dekentas en dan samen in een grote curver box

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:05


Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:24

DubbelFun schreef:
Quir schreef:
Hebben jullie misschien nog goed tips om dekens muisvrij te bewaren?

Liggen ze in een goede afsluitbare kast of 'open en bloot'??


Open en bloot in zekere zin, heb 3 (afsluitbare) zadelkamers, maar daarin zitten dus de muizen.

Dekentassen bijten ze toch ook zo doorheen?

Grote plastic bakken is wellicht nog wel een optie! :D
Oude vriezers liever niet, al is het wel goed muisvrij. Maar heb dan meerdere vriezers nodig voor alle dekens en ze nemen veel ruimte in. Plastic bakken zou ik nog boven op planken kunnen zetten.

DubbelFun

Berichten: 88752
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:14

Een goede dichte metalen kast; bijv. 4 laden of met deuren.