[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:52

Toen ik nog hele baaltjes voerde deed ik dat in een hooinet van 3 meter breed, dat vond ik het fijnst werken. Daar kon ik gewoon een baaltje in de kruiwagen naartoe rijden. Strotouwtjes doorsnijden. En dan zoveel plakken als ik pakken kon, zo *hop* in het net kiepen. En dat herhalen tot alles er in zat.

Met die breedte moet je de laatste plakken nog wel even opzij duwen, maar je hoeft niet alles uit elkaar te halen zeg maar om het er ook aan de strakke zijkanten in te krijgen. Bij een korter net moet je toch meer proppen zeg maar. Als je dagelijks? een heel baaltje er in wilt doen zou ik niet kleiner gaan dan 250 cm breed.

Tenzij je het niet erg vindt om het hooi wat meer te moeten proppen en uit elkaar te halen.

De 20mm mazen zijn echt heel klein :j En zoals hierboven gezegd wordt het materiaal bij een kleinere maaswijdte ook dunner, en zal dan ook sneller slijten. Ik zou zelf daarom alleen voor 20mm mazen kiezen als je echt moet zeg maar. Zoals bij ons destijds dat ze gewoon weer vráten uit de 25mm netten nadat ze die 2 jaar hadden gehad.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:49

Dank je wel voor je antwoord! Tis eigenlijk de bedoeling dat de touwtjes om de baal blijven zitten ( voor extra vertragend effect :') )
Dus dan zou ik gewoon voor 3x3 kunnen gaan? Tis ook niet de bedoeling dat het shetje pesten wordt :+

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:58

Ik ben zelfs begonnen met 5 of 6 cm mazen ofzo. Toen naar 45mm. En ik weet eigenlijk niet meer of we nog iets er tussen hebben gehad of daarna meteen naar 25mm zijn gegaan. Ik denk dat je gerust 30mm kan doen hoor.

Hier aten beide D-ponies nog prima uit de 20mm netten overigens, konden gewoon "grazen" zeg maar.
Was echt geen gevecht voor een half sprietje ofzo. De Fjord is al een paar jaar hemelen. Mareentje is nu ronde de 30 en we hebben een mini erbij. De mini zie ik nooit uit een hooinet eten en voor die gouwe ouwe heb ik het hooi nu al een jaar of 2 los in de hooibak liggen omdat die niet geslowt hoeft te worden, daar moeten we nu juist een beetje spek op zien te houden vanwege de leeftijd :)

In principe zou ik zeggen van als je begint met uit een hooinet voeren, begin dan lekker bij 40mm ofzo.
Tenzij je echt aanzienlijk wilt slowen.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:21

Ok, thanks! Dan hou ik het gewoon op 3x3 !

Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:00

Vraagje, waarmee maken jullie de bakken schoon/ontsmetten of doen jullie dat niet?

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:54

Af en toe veeg ik ze met mijn hand uit als ik toevallig een handschoen aan heb. Ontsmetten heb ik nog nooit gedaan.

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:57

Hier gaat hooguit de bezem erdoor waarmee ik ook aanveeg :=

Kijk als er nou beschimmelde plakzooi op de bodem zou zitten ofzo dan zou ik er wel even een sopje aan wagen.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:42

Ik maak het schoon met dettol.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:44

Serieus?? Eten ze er na nog uit (Dettol stinkt toch? )

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:17

DubbelFun schreef:
Serieus?? Eten ze er na nog uit (Dettol stinkt toch? )

Ik heb een astmatisch paard dus die bak moet echt wel schoon zijn. Oude restjes zit altijd niet zichtbare schimmel in. Haal maar eens een doekje door je schoon lijkende bak := echt goor.

Hij vreet er gewoon uit hoor. Verdunde dettol stinkt ook amper.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:19

Ik haal er af en toe het zand uit wat onderop ligt. Even op zijn kop, borstel er door en klaar.
Aangezien paarden normaal van de grond eten ga ik de voerbak niet ontsmetten.

Ik heb overigens nav mijn vragen hier overigens onze slowfeeder bak aangepast van een net op de bodem naar een frame met een net er in. het bevalt goed. Beiden werken prima maar dit is net wat minder gefriemel. geluid maakt het frame niet in de bak en is makkelijker vullen en schoonmaken zo.
Dus bedankt voor de reacties.

Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:26

Spenk schreef:
DubbelFun schreef:
Serieus?? Eten ze er na nog uit (Dettol stinkt toch? )

Ik heb een astmatisch paard dus die bak moet echt wel schoon zijn. Oude restjes zit altijd niet zichtbare schimmel in. Haal maar eens een doekje door je schoon lijkende bak := echt goor.

Hij vreet er gewoon uit hoor. Verdunde dettol stinkt ook amper.


Ook de achterliggende reden van mijn vraag idd, astma en wil toch goede frisse bakken als ze weer op de paddock komen. Ik heb plastic bakken en houte bakken. De stallen doen we ook met dettol of halamid maar weet niet of dat met de hooibakken handig is....

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:27

Hier raakt de hooibak sowieso nooit leeg dus tja. Bij de bodem komen ze niet. En hij staat binnen dus dat scheelt ook natuurlijk dat het geen papzaakje wordt onderin.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:43

pmarena schreef:
Hier raakt de hooibak sowieso nooit leeg dus tja. Bij de bodem komen ze niet. En hij staat binnen dus dat scheelt ook natuurlijk dat het geen papzaakje wordt onderin.

Maar daar gaan juist de onzichtbare schimmels inzitten := in dat laagje hooi onderin. Mijn bak is ook nooit leeg ik haal hem zelf wekelijks leeg en boen hem dan schoon. Met warm weer vaker.

Iedereen moet zelf weten maar hier maakt het erg verschil. Maar ik heb een astma paard ;)

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:48

Ik heb ook een COPD'er gehad en die is 34 geworden, nooit een hooibak uitgeboend. Wel ben ik van netten overgegaan op bakken met metalen roosters omdat die minder stoffen door de ruimere mazen.

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:48

Ik ben niet zo bekend mey dettol, gebruik je dan speciale dettol met antischimmel? Want dacht dat de gewone voor antibacterieel is (en dat is gewone zeep ook al grotendeels natuurlijk). Als je schimmel dood wil hebben kan je beter met bleek werken, maar dat is dan voor een voerbak weer niet zo prettig..

Meestal veeg ik het gewoon uit, maar anders gebruik ik een sopje met een beetje afwasmiddel. Zou eigenlijk de losse netten eens willen wassen, iemand dit al eens gedaan bij zo’n benzinepomp wasserij?

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:49

Hier gingen de netten gewoon in de wasmachine, maar als ze heel groot zijn en dat niet past moet je idd uitwijken naar iets anders.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:55

Ik begrijp eigenlijk het probleem van mensen hier niet?

Als anderen de hooibak willen uitboenen omdat hun paard het daar beter op doet moeten ze het toch zelf weten?

Dettol is bacterie en schimmeldodend staat er ook gewoon op :)

Hooinetten doe ik ook regelmatig in de wasmachine ja.

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:37

Hooinetten was ik hooguit eens per jaar. Hooibak haal ik een paar keer per jaar leeg, dan gooi ik die hoop van dat kleine spul in de schuilstal in een hoek zodat ze zelf kunnen kiezen hoe ze dat willen gebruiken.

Maar we voeren droog hooi en tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar binnen dus erg vies worden bak en netten daar niet van :)

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:41

DubbelFun schreef:
Hier gingen de netten gewoon in de wasmachine, maar als ze heel groot zijn en dat niet past moet je idd uitwijken naar iets anders.


Dit doe ik ook. Maar spoel ze vooral dan eerst even uit in een flinke bak met water. Er komt een heleboel zooi uit zetten. Naspoelen is ook geen overbodige luxe. 2 keer wassen zelfs niet.
Ik heb voor de paarden wasmachine geen aansluiting dus die loopt leeg in een speciekuip. Dat water was net hooi thee, zo donker bruin. Tot 2 keer achter elkaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:59

Wij hebben 3 lage ibc vaten buiten staan en die zijn echt binnen no time smerig. Op de bodem groeit na een week van alles als je ze niet schoon houdt.
Bij regen zet ik ze tegenwoordig onder het dak.

Maar ook waar we tegels hebben liggen groeit snel van alles als we het niet af en toe schoon vegen.

Binnen hebben we in de stallen rubberen matten in de hoeken en daar halen we wel de zooi uit. Op de bodem blijft toch gruis achter en als we dat niet weghalen, wordt het wel een dikke koek en lijkt me echt niet gezond.

We hebben meestal 2 of 3 soorten hooi en het ene is wat grover dan het andere. De netten hangen boven steen of een rubberen mat. Wat valt eten ze vrijwel nooit meer op, dus moet helaas ook weg.

Onze jaarling staat wel de hele dag en nacht, ggrrrr in de ibc vaten. Hij eet zo, maar plast soms ook en dan net erin en heel af en toe vinden we ook mest. Hogere vaten of bakken wil ik vanwege de mini shets niet, maar het is wel super onhandig en 's nachts wat lawaaiig.
Zijn moeder heeft al wel eens boos gekeken, maar that's it. Ik stuur hem er weleens uit, maar hij is zo vreselijk lomp. Met echt alles ook, dus ik hoop dat hij er overheen groeit..........ooit.

Zit ook te kijken naar die aardappel kisten van hout. Dan komt er misschien hooi door de openingen en kunnen de shets er wel nog eten?

pmarena

Berichten: 48281
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:44

Hout zou ik dan weer snel voor kiezen juist, ivm schimmels, rot en wie weet waar het mee behandeld en in aanraking gekomen is.... wij hebben hier van die groene palletboxen met allemaal sleufjes er in. Daar valt het graszaad uit het hooi ook doorheen op de grond :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:53

Daar zit ook weer wat in. Ik was bang voor het slopen, de sleuven, het verplaatsen etc.

Groen is misschien ook wel een optie. Ik vind die witte dingen ook echt heel lelijk. We hebben de metalen frames er al voor geboorte afgehaald, omdat veulens nog weleens een ei kunnen zijn, maar dit is een enorm EI.

Zandro25

Berichten: 2
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:34

Dag iedereen, dit is het eerste berichtje (stille meelezer) dat ik post dus hopelijk overtreed ik geen regels 8-) .

Nu heb ik volgende vraag in verband met een hooinet/slowfeeder, ik heb mijn paarden 24/7 buiten met in de winter hooi in netten. Nu lukt het me al om hooi op te hangen voor 24 uur (maar dan moet ik de netten volproppen :D, vrij arbeidsintensief). Dus daarmee dat ik eens wou rondhoren of iemand ervaring heeft met zelf een hooinet maken, laten maken, of een andere constructie waarmee ik voor meerdere dagen hooi heb hangen. Het hooi zelf kan droog hangen onder een afdak. Iemand die zelf al een hooinet heeft gemaakt met van die aanhanger netten of een heel groot ergens gekocht heeft? Het liefst wel echt een net om op te hangen.
Alvast heel erg bedankt en nog een fijne dag!!

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:20

Over hoeveel hooi hebben we het dan (kleine baaltjes?) en voer je in plakken of los ??