[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:59

Ik vind m ook super maar kan op MP geen speeltuinrekje of zoiets vinden..... Steigerbuis ombuigen hmmm daar heb je vast speciaal gereedschap voor nodig.

Cyrain
Berichten: 53
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:43

Het hout heeft geen splinster, is echt dik hout, balk. Nog nooit splinsters van gehad, paarden knabbelen er ook niet aan, etc. Echt tevreden van. Spijtig dat ik geen foto kan uploaden.

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:19

Ik lees al een tijdje mee;
Soraya85 schreef:
ahh leuk topic@ Ik zal mijn slowfeders die ik gebruik, eens vastleggen en hier plaatsen. Met de plus en min punten die ik daarover te vermelden heb :)


Ik zal nu eindelijk.... eens reageren ;) Ik lees alles nog even opnieuw door, en reageer nog even op een aantal dingen :)

snowdon schreef:
Degenen die netten laag bij de grond hebben hangen, heeft er nooit een ponyhoefje of veulenhoefje in vast gezeten?

Mijn netten hangen leeg net op de grond, en vol zo'n 20cm van de grond af. De maas is 3,5 en mijn mini-shetland hoefjes hebben er nog nooit in vastgezeten (niet dat ik weet tenminsten :+)

pmarena schreef:
Wat is dat toch met mensen die bang zijn dat hoeven vast komen te zitten in hooinetten :P
Als je een SLOWFEEDER hooinet gebruikt dan heeft die hele kleine mazen , daar past een hoef echt nevernooit in :

hihi, ik denk dat mijn kleinste er met zijn hele been nog inpast! :')

Shadow_S schreef:
het meest natuurlijke is als het paard van bovenaf eet,
bij de meeste constructies die ik hier zag eten ze nog met hun hoofd scheef

Ik denk dat het daarom wel belangrijk is om te kijken of een paard ook met zijn hoofd schuin eet, ofdat hij de daadwerkelijk kauw beweging in een natuurlijk houding maakt.

Ik heb 3 minishetlanders staan. Nog niet zo lang geleden stond er ook een shire bij. Alle paarden konden van dezelfde slowfeeders eten, alleen de shire keek nooit naar de hooikliko om. Daarvoor zou ze te veel moeite moeten doen, hoofd in een ete ongemakkelijke houding. De shire deed het hooinet in haar hals. En dan kwam het hooinet tegen haar voorbeen. Ze kon dan met hals omlaag plukken. En het kauwen gebeuren in een natuurlijke eethouding.

Ik heb voor mijn 3 shets altijd 3 eetplekken en soms zelfs 4. Zodat ze allemaal rustig kunnen eten.
Ik heb 1 hooikliko en voor de rest heb ik hooinetten (die van nickyskeet of EJ) Erg fijne netten! Ik heb er toen 6 gekocht, en ik heb ze nu een jaar in gebruik. Langzaamaan gaan ze stuk, dus wordt tijd voor nieuwe!

Hooinet: mijn hooinetten hangen onder een groot afdak en blijven dus altijd droog. Hangen als ze leeg zijn op de grond, en als ze vol zijn ong 20 cm vanaf de grond. Mijn pony's zijn natuurlijk heel klein en kijken recht in het hooinet. Ze happen eruit, of eten vanaf de grond. Er wordt best wat gemorst. Maar omdat alles op tegels valt, eten ze dit prima!

Hier zie je de merrie van de grond eten van het gemorste hooi. De merrie is drachtig, voordat ik te horen krijg dat haar buik te dik is :)


Dezelfde merrie plukken aan het hooinet


Kiran zit net op een plekje waar geen hooi komt, hij blijft maar happen


Van mijn hooikliko heb ik geen bewegende beelden. Wel deze pfd : Hooi-Kliko

En ik heb ook een pfd van mijn hooinet, met name over hoe ik hen vul: Hooinet

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:27

ah die stofzuigerslang is om tegen te gaan dat ze je ophangsysteem door'knagen'?
Had de kliko al eens gezien bij je, maar vind de netten dan toch fijner.

De netten gaan dus 1-2 jaar mee?

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:33

Nee, dat was om Sarah (de shire) haar manen te beschermen. Ze deed het hooinet in haar hals, en haar manen bleven er anders tussen zitten. :+

(maar nu met mijn mini's heb ik geen idee waarom mijn vriend ze er nog steeds om doet)

Ik heb 6 netten; en er max 3 tegelijk hangen. Ik heb ze nu 1 jaar. Maar ze hebben er dus maar de helft van de tijd gehangen. :)
Als je het niet erg vindt om ze te repareren, kan je er wel langer mee doen. Ik gok, halfjaar per hooinet als je ze weggooit zodra ze een beetje stuk gaan.

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:55

Ons pap is zo aardig geweest om zo een te maken. ( Hij zaagt veel bomen om voor mensen.) en daar heeft hij deze hooi ruif van gemaakt;

Afbeelding

Super fijn ding! Het net is van een vrachtwagen/aanhanger, maar de gaten zijn voor de pony's eigelijk nog net iets te groot. Ongeveer 6×6 cm.

Ik ben nu opzoek voor iets wat we in een klein stalletje kunnen hangen, voor 1 paard. waar ze lang over doen, en waar ze niet te veel van knoeien. Wie heeft een ideetje? :D

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:57

Hier heb je dus niet het voordeel dat ze er langer over doen en heb je zeer zeker het nadeel dat ze niet in de voor paarden natuurlijke houding eten.....

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:00

Bij die van mij?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:02

ja....

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:02

T_hijs, ik vind het erg wel erg mooi uitziet! Hoe vul je het?

Ik denk dat het mbt slowfeeding slim is om een kleinere maas te gebruiken.

en over de eethouding ben ik het wel een beetje eens... Of heb jij de ervaring dat ze na het nemen van een pluk gewoon in normale houding kauwen?

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:08

De ruif is niet heel hoog, ze pakken het aan de onderkant uit het net, dan valt het op de houten plank, en dan eten ze het op. Op de foto ziet de ruig er best groot uit, maar de houten plank is maar circa 20 cm van de grond af. Ze staan dus niet met hun hoofd omhoog, maar meer omlaag. Pony is ong. 1.20 hoog.

Hoe bedoel je hoe vul je het? Ik vul het via de zeikant, gooi het gewoon via de zeikant in het net, schut het een beetje op en klaar.

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:15

Ow de zijkanten zijn open? gaan ze dan niet daar staan te eten?

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:16

Nee, zo slim zijn ze niet, naja nog niet. :)

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:18

Nog niet... precies! :+

Grit

Berichten: 6149
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:31

Onze ruiven/hooinetten hangen denk ik op zo'n ruim 60 cm hoogte (paarden zijn ruim 1.55). Niet de ideale natuurlijke eethouding, maar dat is ook een kwestie van kiezen uit goed en iets minder goed, maar daardoor niet perse slecht.
Zodra ze wat in hun mond hebben, staan ze alsnog met hun hoofd omlaag dit op te kauwen. Alleen het uit het net plukken gebeurd in verschillende hoofdhoudingen.

Ook qua stof is het misschien minder gunstig, maar toen ze het voorheen zonder net op de grond kregen, deden ze ook niks anders dan met hun snuit onderdoor woelen op zoek naar het lekkerste hapje. Ik heb het idee dat zoals ze nu staan te eten, de neusgaten verder van het stof zitten, ze kunnen niet met hun snuit in het eten.

Moet ik wel zeggen dat we kuilvoer hebben wat weinig stoft. En dat ze inmiddels al wat subtieler eten en het hooinet dus redelijk stil blijft hangen.

Ik vind de hooibakken wat dat betreft wel idealer, maar we zijn ook afhankelijk van degene die onze paarden voert. Om deze reden hebben we gekozen voor een gemakkelijk te vullen systeem. Zodat de staleigenaar niet eerst rekken of netten los moet maken om ze eten te kunnen geven.
Aan huis in eigen beheer zou ik weer andere keuzes maken, maar ik ben blij dat we dit nu zo hebben mogen doen.

Jasia

Berichten: 6759
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:53

ZOu dit iets kunnen worden:

Zo'n hooibak:
http://link.marktplaats.nl/510832759

En dan die vierkantjes weghalen en d'r gaas voor maken, planken (oid) in het midden zodat het hooi alleen naar de buitenkanten kan en dan een deksel erop maken?

Het is namelijk voor een haflinger én een mini.. De mini kan niet over de bak heen eten, dus moeten ze via de zijkant kunnen eten..

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:07

Ik lees over hooinetten die maar een jaar of half jaar zelfs mee gaan. Dat is dan geen beste kwaliteit lijkt me. Ik heb hooinetten van hooinet.nl, waren niet de goedkoopste maar gebruik ze al drie jaar, dag in dag uit, nog geen draadje kapot hoor. En ze gaan er, zeker buiten, soms heel ruig mee om. HIer eten ze trouwens heel vaak over het net heen, dan heb je toch een redelijk natuurlijke houding.

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:18

Ik heb al eerder gekeken op de website van hooinet.nl. Ben toen afgehaakt vanwege de prijzen. Ik geloof écht dat het goed spul is en dat je er 3 jaar of langer mee kan doen!
Maar mijn voorkeur gaat dan toch uit naar een goedkoper net wat ik na een jaar weg kan gooien. Ik vind dat gewoon ook een beetje frisser.

Als ik hooinet.nl en 'mijn' hooinet even met elkaar vergelijk:

hooinet.nl
mazenwijdte 6 cm of 4,5 cm
maat XL 22kg hooi, €84,00

'mijn' hooitnet
mazenwijdte 3m5x3,5 cm
105 cm = 20kg hooi, €12,00

Dus als ik 7 netten koop, heb ik er 1 van hooinet.nl

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:18

Ik heb ze gewoon in de wasmachine gegooid, weer superfris. Als het zo snel kapot gaat, heb je ook risico's dat je paarden erin blijven hangen.

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:20

'zo snel' gaan ze nu ook weer niet kapot. Maar hoe bedoel je, in blijven hangen?

Jasia

Berichten: 6759
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:22

Als ie sneller kapot gaat is de kans dat ze blijven hangen juist minder toch?
Lijkt mij dat door het paardengewicht het net dan kapot gaat.. Dus dat de hoef loskomt?

Iemand ervaring met de hooi-automaat?
[VSW] Iemand ervaring met de hooi-automaat?

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:24

nee ik ken t niet...jammer dat er zo weinig omschrijving bij staat!

Jasia

Berichten: 6759
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:26

Ja een filmpje oid van het ding in gebruik zou wel fijn zijn.. :+

Jij hebt zelf hooi-netten hangen toch? Hoeveel kan er in? En hoe lang doen de paarden er dan mee?

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:31

Bedoel je mij? Ja ik heb hooinetten hangen. Die van Ej of Nicky. Ik heb de grote maat (105cm). Als je hem goed voelt doet (proppievol) kan er ong 20 kg in.

Het ligt eraan wat voor paard je hebt, hoe groot, leeftijd etc, hoeveel ze eten.
Ik weet niet of je de calculator kent van PN? dan heb je een redelijke indicatie...
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.cgi

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:33

Ik merk nu mijn merrie weer thuis in haar grote paddock staat ik haar dus ook bezig moet gaan houden :P hooi gaat heel snel weg.
Alleen heb ik er ook 2 geiten en 2 schapen bij lopen, en die vreten gelijk zo'n hooinet kapot.. ik heb wel zo'n oude kliko maar als je het gat zo laag maakt komt je pony daar wel goed bij? ( ik heb een fjord )