[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:27

RickC schreef:
Hoi Otti, je kunt het best even een mailtje sturen! Er is vaak veel mogelijk. De randen zijn in iedergeval aan twee zijden afgewerkt.

Ik zal een berichtje doen. Bij Huck is die rondom afgewerkt.

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:25

Hebben jullie de tip waar ik het beste betongaas/draadmat voor in mijn slowfeeder kan aanschaffen/bestellen?
Ik zoek stevige matten met een gaasopening van 5x5 of 7.5x7.5cm. Ik heb in mijn huidige slowfeeder er 1 van de lokale bouwmarkt, die eigenlijk voor de tuin bedoeld is, die is nu stuk :o .

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:40

Plaats de vraag eens op de lokale Fb-groep waar bouwmaterialen worden aangeboden. Misschien heeft iemand een klein stukje voor je staan. Anders moet je ergens een grote mat kopen en -zeker als die bezorgd moet worden- is dat niet goedkoop ;(

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:23

Ik was dit topic even kwijt maar ik zoek een soort slowfeeder en hoop dat iemand hier een model zoals dit al eens gemaakt heeft. Paard en pony en shet krijgen nu al het hooi uit hooinetten.

Er hangen in de schuilstal 8 hooinetten. We hebben grote ronde balen van 250-300 kg die we over de netten verdelen. Ze eten er 1,5 week van.

Nu is de pony een ex-luchtzuiger, maar ze is weer begonnen en sloopt zo net na net... nogal een prijzig gebeuren dus nu is ons vader aan het nadenken om een grote bak/slowfeeder over de breedte van de stal te maken (we hebben een inloopstal met zandplekken voor en binnen tegels).

Heeft iemand hier zo’n bak wel eens gemaakt. Heb je er foto’s van?

We willen geen palletboxen want daar staat ze ook de hele dag aan te knagen maar we denken aan een lage rij planken zodat het een soort lage ruif wordt (dan kan de shet er ook bij en zuigt ze er geen lucht aan). Tips zijn erg welkom want anders timmert m’n vader gewoon iets en dan moeten we het daar maar mee doen.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:43

#dubbelpost
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 11-02-20 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:46

Afbeelding
Misschien dit een idee, maar dan dus een hele lange bak in jullie geval?
In deze bak ligt een frame van steigerbuizen en daar omheen heb ik een net geknutseld.
In mijn geval een heel cheap bagagewagennet van de action (niet het net dat je op de foto ziet. Dat was een op maat gemaakt net en strak gespannen zoals je ziet. Daar werd nauwelijks uit gegeten. Het net dat er nu in zit, zit veel losser. Het bolt op als er een dikke laag hooi onder zit en zakt mee naar beneden als het hooi opraakt) :') dat wonderwel al 3 maanden heel blijft :+

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:14

Ja zoiets lijkt ons wel wat. M’n vader vraagt of een frame van hout ook kan (ik heb geen idee)

Kunnen jullie de bak ook verplaatsen ivm schoonmaken? Of hoe doen je dat?

Heb je nog meer foto’s (mag ook via pb) we dachten aan een rubberen rand voor de merrie ivm knagen.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:18

Hout zou wel kunnen denk ik, maar is minder hufterproof en jr moet wel wàt gewicht hebben natuurlijk.
Onze bak is vast, op een betonvloer. 1x p.w. schep ik die leeg omdat er dan een verzameling van takjes en rommeltjes uit de hooibaal in liggen.
Meer foto's heb ik zo even niet :)

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:58

Zijn de aanhanger netten van de action nog ergens verkrijgbaar of heeft iemand een tip voor een prijsvergelijkbaar iets om te gebruiken?

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:44

:wave:
Ik heb een vraag; mijn paarden kregen altijd hooi uit hooinetten met mazen van 4,5cm, dit ging toch te snel met de hooi-inname en dus ben ik afgelopen week overgestapt op de hooinetten van SMHN (paardendrogist) met mazen van 3x3cm. Ik had verwacht dat het een wereld van verschil zou zijn, maar helaas, ze doen er wel langer mee maar nog niet lang genoeg.

Mijn doel is dat ze eigenlijk een uur of 7/8 met hooi staan zodat ik in mijn lunchpauze niet terug hoef om te gaan voeren.
Met de 3x3 netten en 5kg hooi hebben ze eten vanaf half 8 tot een uur of 11, nog geen 4 uur dus. Nu kan ik het hooi verdubbelen naar 10kg natuurlijk, maar het gaat om 2 Haflingers die niet persé te mager zijn :')

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie tips?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:50

Plakje stro geven in apart net. Niet lekker genoeg om van door te vreten, maar goed genoeg om hapje te nemen bij echt honger.
Slowfeeders werken vertragend, maar voor een groot deel is dat helaas ook afhankelijk van hoe lekker je hooi is.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:54

Ik heb 5 paarden die we meestal maar eens in de 24 uur geven. Grote netten van Welkoop nu erbij en netten van ej. Hebben er in de schuilstal 4 of 5 hangen meestal en dan met droog weer 1 tot 3 of 4 bakken buiten gevuld net de netten.

Die van ons stoppen echt tussendoor met eten, waar 1 echt obesitas is, hb, ir etc.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:36

2 netten over mekaar doen?

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:18

Aatrox schreef:
Zijn de aanhanger netten van de action nog ergens verkrijgbaar of heeft iemand een tip voor een prijsvergelijkbaar iets om te gebruiken?


Dat zou ik ook wel willen weten, kijk al sinds weken als ik toevallig bij de Action ben, maar tot op heden niks

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:20

Ik zag ze toevallig ook bij de Hema liggen. 8 euro ofzo. Zelfde maat als action.

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:17

Otti1977 schreef:
Ik zag ze toevallig ook bij de Hema liggen. 8 euro ofzo. Zelfde maat als action.


Bedankt voor de tip!

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:57

Ik ga inderdaad proberen 2 netten over elkaar te doen..

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:10

ander hooi erin doen?
wij hebben een net van 1x2m met maas van 2x2 gevuld met graszaadhooi en nooit leeg.

AnnoNiemand

Berichten: 889
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:27

In onze paddocks staan slowfeederbakken met ijzeren frames waar netten in zijn gespannen. Werkt an sich perfect. Vervelende is dat er een aantal slopers in de groep staan. De slowfeeders kunnen in principe in vier hoeken vastgezet worden met kettingen, maar dit is echt kl*te werk. De stalhouders hebben hier dus ook geen zin in (wat ik begrijp). De roosters met netten zijn nu standaard in twee hoeken aan 1 kant vastgemaakt. Echter zijn er dus paarden bij die ze hierdoor aan de andere kant open klappen. Omdat er een aantal nogal dikke paarden bij zijn die zich nu helemaal kapot vreten is dit absoluut niet de bedoeling.

Heeft iemand een tip om de bakken aan 1 kant op een hele makkelijke manier te kunnen vergrendelen? Dan kunnen aan de andere kant in de hoeken de kettingen blijven zitten, maar kan de bak aan de andere kant makkelijk open en dicht gedaan worden.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:05

Ik laat met vullen 1 kant ook dicht zitten. Ik klap hem dicht. Haal ketting erdoor. En klik vast met karabijn haak. Heb hem niet stijf op de bodem. Kan evt ook 1 hoek vastmaken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:46

Als we klaar zijn, wil ik toch de ibc vaten gaan vervangen. Ik vind ze niet mooi in een natuurlijke omgeving en mijn allerleukste, schattigste merrie tilt de bak op aan het net. ( En haar moeder doet dat stiekem ook :) )

Ik had wel al wat opties bekeken van hout, maar ben wat huiverig voor kauwen aan de bakken dan.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:06

Als er voer in zit zullen ze niet aan de bakken beginnen ;)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:27

DubbelDun schreef:
Als er voer in zit zullen ze niet aan de bakken beginnen ;)


Er zit altijd voer in en ze bijten hier weinig aan het hout, maar moet er nog even over nadenken. Als ik zelf iets timmer kan ik ook alle afmetingen maken.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:32

En je kunt er ook nog altijd een stripje ijzerprofiel overheen zetten.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:49

Willen jullie eens mee denken?

Mijn 2 jarige heeft een ongelukje gehad en moet nu 3 weken op boxrust. Ik wil dus een slowfeedernet op gaan hangen.
Het liefst eentje die ik maar 1x per dag hoef te vullen. Waar dus echt voldoende in kan.
Hij mag echt onbeperkt hebben maar wil hem wel wat te doen geven.
Wat zijn dan fijne netten?