[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:37

Ik heb nu 2 slowfeeder netten tegen de muur aan hangen en eentje in een houten bak op de grond vast gezet en ik heb er nog eentje. Die wilde ik graag ophangen aan een paal. Maar nu lees ik toch weer meer dat je je paard toch beter van de grond kan laten eten. Nou zou ik dat net los op de stenen kunnen leggen. Of toch nog een houten bak maken en hem daar in klikken. Wat is wijsheid in deze?


Ze hebben alle 4 mazen van 4.5 bij 4.5 ik zou ter afwisseling ook wel een kleinere Maas willen. Ze eten hier nu 4 maanden uit en dat gaat heel goed. Ik zou ze nog wel wat meer willen laten slowen zeg maar. Welk net raden jullie me aan?
Ik heb nu de netten besteld bij cavallo. Maar hier zie ik geen kleinere Maas tussen staan.

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:41

Ik zou geen kleinere maas kiezen maar het hooi dat je geeft met stro mengen. Dat vertraagt ook, heeft minder calorieën en geeft minder kans op frustratie dan een net met kleine mazen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:59

Ir111 schreef:
Ik zou geen kleinere maas kiezen maar het hooi dat je geeft met stro mengen. Dat vertraagt ook, heeft minder calorieën en geeft minder kans op frustratie dan een net met kleine mazen.

Als je hooi en stro mengt, dan peuteren ze het hooi er bijna net zo rap uit, stro wordt vertrapt en paard is amper langer bezig. Stro apart bijvoeren werkt wel, dan eten ze het als ze genoeg honger krijgen als het lekkere hooi op is.

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:37

Oh bij mij werkt t prima. Maar de mijne zijn niet erg fanatiek met eten denk ik.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:23

ik gooi hier een baal stro onderaan de ruif, en elke dag hun hooi erbovenop. (onder slowfeedernet, bij weinig tijd gooi ik het hooi soms wel eens gewoon op het net. ik merk weinig verschil in snelheid van eten of het onder of op het net ligt...)
Ik zie dat ze het netjes eten als het hooi op is. Hooi mengen met stro is geen goed idee, want ze trekken een mondvol eruit, en laten het stro eruitvallen = veel verlies.

bij mij is het simpel, ze hebben momenteel onbeperkt ruwvoer (als in: onbeperkt stro, ze kunnen nog wat sprietjes knabbelen, en beperkter hooi 2 keer per dag (maar alsnog ruim voldoende da ze niet meer nodig hebben hoor, 2 van de 3 staan moddervet (en de derde is 24 en heeft maar weinig tanden meer ...)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:33

Ik wil onze nieuwste creatie even delen, onze voerklikos hebben we ge-update

Van dit, wat niet werkte


Afbeelding

Naar dit, wat hopelijk wel werkt.


Afbeelding

Afbeelding

In totaal hebben we 4 klikos en nog 10 losse netten. Dan hoeven we enkel 1x per 2 weken te vullen naast de grote baal die er altijd staat.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:24

Ben benieuwd!

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:56

Waarom werkte versie 1 niet? Die doet het bij mij prima. Wel met een wat losser net, nog twee gaten aan de zijkant en met een schuine plank er in, om het hooi naar beneden te laten glijden.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:48

Ik werk al jaren met idee 2. Plus diverse hangende netten.
Als ik buiten alles gevuld heb, kan ik met paard en mini het ongeveer 1 1/2 week bijna 2 weken zonder vullen doen.
En daar ben ik dus heel blij mee geweest afgelopen weken, omdat ik langer in het ziekenhuis lag, ivm complicaties.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:17

Bij mij werkte de kliko ook niet zo goed zoals manier 1. Was maar net of we het juiste kuil hadden wat mee ding als er aan getrokken werd. Maar het meeste bleef allemaal hangen, dus kon mn paard er op gegeven moment niet meer bij! Toen ook nog een gat in de deksel gemaakt om te proberen, zodat hij ook vanaf boven kan eten wanneer de kliko nog helemaal vol dat. Maar dat werkte ook niet altijd..

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:40

Je moet er toch iets onder hebben en de kliko echt goed vastzetten en deksel dicht kunnen doen. Ik ga hem anders overal terugvinden.

Wij kunnen echt niet dagen vooruit vullen. We hebben enkele buiten hooiplekken, 1 grotere overdekt en dan in de schuilstal. Ze laten onwijs veel liggen en dan niks meer geven helpt eigenlijk niet.

We hebben in 2 hoeken een L vorimge hooi bar noemen we het. 1 is iets groter en overdekt. Daar hebben we nu het hoois nog los in, omdat we er niks hebben om netten of rooster aan vast te maken nog. Het is van hout gemaakt, dus we denken nog hard na hoe we dat kunnen doen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:49

superpony schreef:
Je moet er toch iets onder hebben en de kliko echt goed vastzetten en deksel dicht kunnen doen. Ik ga hem anders overal terugvinden.

Wij kunnen echt niet dagen vooruit vullen. We hebben enkele buiten hooiplekken, 1 grotere overdekt en dan in de schuilstal. Ze laten onwijs veel liggen en dan niks meer geven helpt eigenlijk niet.

We hebben in 2 hoeken een L vorimge hooi bar noemen we het. 1 is iets groter en overdekt. Daar hebben we nu het hoois nog los in, omdat we er niks hebben om netten of rooster aan vast te maken nog. Het is van hout gemaakt, dus we denken nog hard na hoe we dat kunnen doen.

gewoon grote envelopnetten maken? ik heb die zo groot dat er per net 2 kleine baaltjes, of 3 dikke plakken van een grote baal passen.
Net open, ondersteboven over de plakken schuiven, kantelen, dichtrijgen, kruiwagen op, en dan naar de plaats waar ze moeten en daar ophangen of in de bak kantelen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:19

Mag ik hier even jullie advies vragen?
Pony lief is veel te dik :')
Kwestie van teveel eten en te weinig beweging.
Ik heb een weegschaal gekocht om het ruwvoer te kunnen wegen omdat ik het moeilijk vind hem op het oog te voeren.
Die heb ik vandaag voor het eerst geprobeerd en hij krijgt momenteel ongeveer 6,5 kilo kuil per etmaal :')
Wij voeren op stal als volgt:

Buiten hangen we om 7:30 bij buiten zetten drie aanhangernetten op. Daar eten ze samen ( 2 paarden en 1 pony) ongeveer drie uur van.
Dan staan ze tot vijf uur zonder eten op de paddock tot ze op stal komen.
Daar krijgen ze weer wat in een net op stal. Later op de avond krijgen ze nog losse kuil in de stal.
De pony krijgt dat in een hooibal die zo in de stal gelegd kan worden.

De stalhouder durft de stal niet in dus savonds kan alleen los voer door het raampje gegeven worden of in zijn geval een hooibal. Het kuil voor bij binnenkomst stop ik in de ochtend alvast in zijn net. We staan doe het zelf, meer voerbeurten dan dit is niet mogelijk.

Nu zit ik te dubben op welke manier ik het beste voer kan minderen voor de pony.
Buiten minder geven doe ik liever niet omdat ze dan nog langer zonder eten staan en de rest niet perse minder eten hoeft.
Aangezien hij bij binnenkomst al lang geen voer heeft gehad vind ik ook die maaltijd wel fijn.
Minderen doe ik liever op stal ( hij staat op stro dus evt wel wat te knabbelen) en niet buiten.

Hoeveel langer doen ze over het eten als je een dubbel net gebruikt?
Iemand nog andere ideeën?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:24

5 uur zonder vind ik wel lang, kan je het kuil niet vervangen voor hooi, en een net voederstro als extra ophangen? dan is er altijd iets te knabbelen.
idem voor de netten savonds, mengen met voederstro.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:30

Eerder voerde ik op stal ook een plak stro bij maar we hebben nu van die grote manege pakken stro en dat vinden ze niet lekker om te eten lijkt het.
Het kuil komt van eigen land dus hooi is niet mogelijk.
Is wel mooi droog kuil trouwens.
Er staat een klein beetje gras te knabbelen maar dat mag geen naam hebben.
Het liefst zou ik ze tussendoor nog wat voeren en dus wat minder per keer maar dat is niet mogelijk.
Ja nu tijdens het thuiswerken wel maar ik ben al iedere dag op stal dus om daar ook nog een keer voor heen en weer te gaan :Y) en is maar tijdelijk ( hopelijk).
Dubbele netten zou kunnen voor een fijnere maaswijdte, scheelt dat veel?
Die ochtend voerbeurt nekt ons inderdaad, erg vervelend.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:42

Maar je kunt toch altijd een klein pakje stro of grof hooi bij kopen ??

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:47

Ja, ik heb van dat stofvrij voederstro in plastic verpakt, van Jopack denk ik? Kost 5 euro per baaltje, maar ze lusten het wel graag. In een bak met net over doe ik ruim een week met 1 pakje, maar zo hebben ze tenminste altijd iets te knabbelen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:01

Voederstro ken ik niet, ik ga eens even zoeken.

Iemand een linkje waar je dat kunt bestellen? Ik kom uit op gehakseld stro of voor koeien.
Pony heeft door vlas ooit een heftige koliek operatie gehad dus ik voer liever niks kleins.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:00

Zo'n hooibal, heeft het nog nut om die op te hangen in een net of krijgen ze er dan niks meer uit?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:17

capopjekop schreef:
Ik ben aan het stoeien om een slowfeeder te ontwerpen in sketchup voor mijn pony's. Zijn er hier mensen die een mooi systeem hebben waarbij de (dikke) shetlander onderin arm hooi kan eten en de dunnere grote pony van boven rijker hooi kan eten?


Het is dit geworden. Shet kan met wat moeite bij het hooi dat over de rand piept. Benieuwd of het voldoende werkt. Hij is iig veel makkelijker te vullen dan het oude hooinet wat er hing.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er passen plat 2/3 plakken van een 100 kg baal in

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:29

Gaat de pony niet ook onderin eten als boven op is? Of eten ze even lang

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:31

Ja maar dat moet ook. Onder zit graszaadhooi en het weidehooi is juist om Amber op gewicht te houden. Ik heb overigens nog een net hangen met graszaadhooi dus ze kunnen onbeperkt eten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 01:34

Duhelo schreef:
superpony schreef:
Je moet er toch iets onder hebben en de kliko echt goed vastzetten en deksel dicht kunnen doen. Ik ga hem anders overal terugvinden.

Wij kunnen echt niet dagen vooruit vullen. We hebben enkele buiten hooiplekken, 1 grotere overdekt en dan in de schuilstal. Ze laten onwijs veel liggen en dan niks meer geven helpt eigenlijk niet.

We hebben in 2 hoeken een L vorimge hooi bar noemen we het. 1 is iets groter en overdekt. Daar hebben we nu het hoois nog los in, omdat we er niks hebben om netten of rooster aan vast te maken nog. Het is van hout gemaakt, dus we denken nog hard na hoe we dat kunnen doen.

gewoon grote envelopnetten maken? ik heb die zo groot dat er per net 2 kleine baaltjes, of 3 dikke plakken van een grote baal passen.
Net open, ondersteboven over de plakken schuiven, kantelen, dichtrijgen, kruiwagen op, en dan naar de plaats waar ze moeten en daar ophangen of in de bak kantelen.


Gaat erom dat we in de bak niet echt makkelijk iets kunnen bevestigen. Je kan in principe elk type net nemen, maar het moet wel vast.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:25

Valerie_91 schreef:
Hey iedereen, ik zou graag jullie mening willen.

Mijn paard komt elke ochtend buiten op de paddock met hooi, in de namiddag gaat hij de weide op tot circa 18u. Eens terug van de weide krijgt hij zijn portie hooi, dit gewoon op de grond, want wij staan op een pensionstal.

Nu is mijn paard nogal gevoelig aan zijn maag en raadde mijn osteopaat een slowfeeder aan.
Ik ken daar in principe heel weinig over en ben daarom op zoek naar de beste oplossing voor mijn paard.

Het liefst zou ik een slowfeeder ophangen aan de stalwand. Maar wat is de beste hoogte? Ik vind het nogal eng om een slowfeeder zo dicht tegen de grond te hangen en dat mijn paard eventueel met zijn hoef(ijzer) vastgeraakt.

Ideaal zou een slowfeeder zijn die ik 'gemakkelijk' kan vullen. Wij komen altijd rond 17u naar stal en kunnen dan zelf vullen, ik vrees dat ik het vullen van dat net niet kan verwachten van de staleigenaar.

Er is bij ons op stal een paard dat ook een slowfeeder heeft, maar die hangt op borsthoogte vast aan de tralies. Onderin hangt deze los. Als dat paard aan het eten is, slaagt dat net constant tegen de wand. Dat zou ik graag vermijden.

Welk type raden jullie aan? En hoe kan ik deze het best bevestigen?



Afbeelding

Deze zit met 5 haken vast aan ogen aan de wand.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:09

Kan je in de houten bak geen gaten boren en er dan ogen in maken? Of 2 gaten naast elkaar en dan een touw eraan.
superpony schreef:
[quote=
superpony schreef:
Je moet er toch iets onder hebben en de kliko echt goed vastzetten en deksel dicht kunnen doen. Ik ga hem anders overal terugvinden.

Wij kunnen echt niet dagen vooruit vullen. We hebben enkele buiten hooiplekken, 1 grotere overdekt en dan in de schuilstal. Ze laten onwijs veel liggen en dan niks meer geven helpt eigenlijk niet.

We hebben in 2 hoeken een L vorimge hooi bar noemen we het. 1 is iets groter en overdekt. Daar hebben we nu het hoois nog los in, omdat we er niks hebben om netten of rooster aan vast te maken nog. Het is van hout gemaakt, dus we denken nog hard na hoe we dat kunnen doen.

gewoon grote envelopnetten maken? ik heb die zo groot dat er per net 2 kleine baaltjes, of 3 dikke plakken van een grote baal passen.
Net open, ondersteboven over de plakken schuiven, kantelen, dichtrijgen, kruiwagen op, en dan naar de plaats waar ze moeten en daar ophangen of in de bak kantelen

Gaat erom dat we in de bak niet echt makkelijk iets kunnen bevestigen. Je kan in principe elk type net nemen, maar het moet wel vast.