[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:25

Wij ook, geweldig om te zien zo zelfverzekerd als ze zijn. De kauwtjes zijn ze nu wel de baas overigens, die zitten momenteel met een honderdtal op en rond het erf.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:44

Hier ziet het soms boven het bos zwart van de kraaien en maken ze heel veel herrie. Dan duiken ze af en toe het bos in en nog meer herrie. De kleinere vogels durven wel hun nesten en baby's te beschermen, maar wat kunnen ze beginnen?

Er zit af en toe achterin een buizerd op een paal. Die wordt dan ook door een paar kleinere vogels aangevallen. Je ziet de buizerd dan amper reageren. Die ontwijkt wat en blijft verder gewoon zitten.

Onze zwaluwen gaan het niet allemaal redden. Ik denk dat deze ouders echt niet oke zijn inmiddels. Ga er vanuit dat deze al 3jr terug komen en dan hebben we eerst buiten 2 nestjes onder het dak gehad met steeds dode baby's. Nu worden ze er vroeg uitgegooid. 1 dood, 1 veel te zwak. 2 lijken sterk zat, maar ja......En 1 wil absoluut niet het nest uit, dus hopelijk mogen er 1 of 2 het redden.

Gister zei ik wel tegen mijn man dat we alle nestjes weghalen en ze maar een ander huis gaan zoeken. Wil ze natuurlijk niet kwijt, maar ik vind het zo sneu.
Heb nu ook geen vlinders meer in de tuin, waar we er echt veel hadden.

Ga maar genieten van de paardjes, honden en varkens......

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 15:45

Nu we het toch over andere p.p. bezoekers hebben;

Is er iemand met een ventilator in de schuilstal? Wij denken aan deze:

https://www.solaraqua.nl/a-38249193/sol ... escription

Voornamelijk voor de muggen in de avond, vandaar de accu erbij.

We hangen hem dan aan de hooiopslag die grenst aan de stal, dat wordt gescheiden door schuttingdelen dus daar kan het briesje dan mooi tussendoor (eventueel halen we er een plank tussenuit). En zo kunnen we hem ook stevig ophangen zonder dat de paarden erbij kunnen, met een hooiruif eronder zodat ie niet op de grond kan vallen mócht ie toch losraken.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:30

Geen er ervaring mee maar wel benieuwd. Vooral omdat hij op accu is.

dat jkk inderdaad. Bij ons is het heel mooi onder controle. Maar een paar van die super hardnekkige plekken. Waar ze eeuwig terugkeren. Wel makkelijk want je weet gewoon, daar moet ik even langs lopen.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:03

Bij jkk geldt: maaien = zaaien.

Zodra je de bloemetjes zaait schieten deze onmiddellijk in het zaad als ze de grond hebben beland, zo krijg je dus nog meer planten.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:21

Dat doe ik al nooit. Dus daar kan het niet aan liggen. Ik steek ze altijd uit. Met zo veel mogelijk wortel.

Belker

Berichten: 15378
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:41

Ik steek ze ook uit, zaai gelijk gras in, maar het blijft komen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:52

Misschien eerder eruit halen?

Ik haal ze eruit en gelijk in de vuilniszak.

De buurpony's lopen er nu tussendoor te eten, maar er staat niks en JKK wordt er ook niet uitgehaald. We zullen dus altijd wel wat naar ons krijgen.

mooney

Berichten: 7798
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:12

Het zal ook aan je type en kwaliteit bodem liggen hoe veel ze opkomen en hoe makkelijk het terug komt.
Hier blijft het tot nu toe gelukkig bij een kleine hoeveelheid die ik als rozetten al kan wieberen, ondanks dat ik op vrije arme zandgrond zit.
Scheelt ook dat de vorige eigenaar van ons huis er schapen op had denk ik.

belle_boef

Berichten: 10775
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:58

Ik las laatst dat dit jaar ook erger was qua opkomst van JKK. Klopt wel want ik heb ook meer rozetten in de weide. Op plekken waar al jaren niks groeit aan JKK

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 15:22

Ik heb wel eens gelezen, geen idee of het feit of fabel is, eruit steken en dan ij dat gat een handje kunstmest?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:11

Maartje1990 schreef:
Ik heb wel eens gelezen, geen idee of het feit of fabel is, eruit steken en dan ij dat gat een handje kunstmest?

Ik zou dan eerder kiezen voor compost, beter voor je bodemleven.

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 19:26

Hilary schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik heb wel eens gelezen, geen idee of het feit of fabel is, eruit steken en dan ij dat gat een handje kunstmest?

Ik zou dan eerder kiezen voor compost, beter voor je bodemleven.


Ja maar dat schijnt dus niet te werken

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:33

:\

Eigenlijk zou je hier onderzoek naar moeten doen. Flink veld met JKK en dan in vakken verdelen en elk vak net iets anders behandelen. Kijken wat het beste werkt. Maar ja…

Ir111

Berichten: 12005
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:42

Hilary schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik heb wel eens gelezen, geen idee of het feit of fabel is, eruit steken en dan ij dat gat een handje kunstmest?

Ik zou dan eerder kiezen voor compost, beter voor je bodemleven.

Ik denk dat de crux van een hand kunstmest is dat je de plant vergiftigd door zo'n hoge concentratie voedsel.

Ik vind deze brochure heel interessant, goed leesbaar (obv van wetenschappelijke artikelen) stuk over bestrijding zonder chemicaliën: https://www.louisbolk.nl/sites/default/ ... f/2809.pdf Al wel wat ouder dus wellicht al weer nieuwe inzichten.

Daihyo

Berichten: 88130
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:49

Hilary schreef:
:

Eigenlijk zou je hier onderzoek naar moeten doen. Flink veld met JKK en dan in vakken verdelen en elk vak net iets anders behandelen. Kijken wat het beste werkt. Maar ja…

Ik heb mijn weides op een verschillende manier behandeld vorig jaar. 3 weitjes vorig jaar alles uitgetrokken en bemest met eerst lavameel (najaar) en daarna pavo korrels (voorjaar). Jkk is gehalveerd.
1 wei geknipt, bemest met compost van paardenmest. Jkk is vergelijkbaar met vorig jaar.
1 weitje uitgetrokken, bemest met compost van paardenmest. Jkk vergelijkbaar met vorig jaar. Dit heb ik bij wijze van proef een keer gemaaid. Resultaat: jkk verdubbeld :+

Kortom, ik ga voor de methode: uittrekken, najaar lavameel en in het geval van de laatste weide ook doorzaaien, want kale plekken. En voorjaar bemesten met korrels.
Ik hoop dat als ik dit een aantal jaren volhoud, jkk ook daadwerkelijk verminderd en hopelijk verdwijnt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:38

Dan lijkt lavameel bij jou het belangrijkste verschil te maken in het verminderen en maaien bij het vermeerderen.

Ik zou dan benieuwd zijn naar het verschil lavameel (najaar) + compost (voorjaar) versus lavameel (najaar) + korrels (voorjaar).

Daihyo

Berichten: 88130
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:58

Ja dat denk ik ook. Dat belucht de bodem en geeft mineralen af. Dat kan zomaar teveel zijn voor het jkk.
En dat is ook inderdaad het volgende experiment :D

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:37

JKK groeit op arme grond. Paardenmest voegt vooral vezels toe maar verder weinig.

Daihyo

Berichten: 88130
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:39

Het is gecomposteerd he. Met groen en tak en blad. Niet gewoon paardenmest.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:39

Ir111 schreef:
Ik vind deze brochure heel interessant, goed leesbaar (obv van wetenschappelijke artikelen) stuk over bestrijding zonder chemicaliën: https://www.louisbolk.nl/sites/default/ ... f/2809.pdf Al wel wat ouder dus wellicht al weer nieuwe inzichten.


We moeten dus met z’n allen aan de vlooien!!

Ben zoooooo blij dat ik van die rotplant af ben, soms is verhuizen de beste optie

Daihyo

Berichten: 88130
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:51

Ik ben vorig jaar verhuisd, dus ik pas ff :+

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:00

JKK is een echte pionier en groeit overal. Hier zowel op het zand, in de klei, langs de poel, naast de composthoop, op de mesthoop, etc.

Ik denk dat alle tips gebaseerd zijn op andere planten zo groeikrachtig mogelijk maken want het enige wat Jkk nodig heeft is plek :)

Ik ben nog steeds van mening dat een lange adem het enige is wat werkt. Plant uitsteken of uitputten door te maaien (vóórdat het in bloei staat anders schiet het zaad), en wachten tot alle zaadjes ontkiemt zijn die ooit in de grond terecht zijn gekomen.

Ze kunnen aardig wat jaren overleven in de grond dus dat duurt nu eenmaal even.

We hebben 1 stuk gefreesd en opnieuw ingezaaid, daar groeit nu weer Jkk. We hebben ze letterlijk het licht laten zien dus :=

Op de andere delen blijft het goed onder controle. Met dit weer zijn ze ook goed uit de grond te trekken.

We hebben er ook niet zoveel last van eigenlijk omdat we ons er niet zo druk meer om maken.

Daihyo

Berichten: 88130
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:58

Ja frezen doet het ook goed :=
Vandaag gestart met de wei leeg halen. Het is een wei van 20x40 denk ik. Dat is de wei die ik heb gemaaid en daarna heb bemest met compost.
Mijn bevindingen: door het maaien zijn de plantjes kleiner en lastiger te vinden tussen het streepzaad :+
Heel onhandig. Ook breken ze makkelijker af ipv dat je de wortel uittrekt. Beetje jammer. Of zouden ze door het maaien zwakker zijn?
Dit is de wei voor het trekken.
Afbeelding

Dit erna. Het streepzaad groeit ook weelderig zoals je ziet. Het jkk is hier allemaal weg. Of nou ja, ik zal ongetwijfeld plantjes over het hoofd hebben gezien omdat ze dus veel kleiner zijn en minder opvallen.
Afbeelding

Dit was overigens nog maar de helft van de wei. Maar mijn lijf vindt het leuker als ik de andere helft morgen of overmorgen doe.
Er is in ieder geval een grote kruiwagen vol weer uit.
Afbeelding

En deze moet ik ook even laten zien. Mijn paarden staan op de track. Op zich niet bijzonder. Wat wel bijzonder is, is dat de wei open is en ze tegenwoordig liever hooi dan gras hebben :+
Okee, het gras in de wei is ook net hooi, dus dat zal de reden wel zijn :+
Afbeelding

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:10

Dat viel mij dus ook op! Ze komen op dit moment niet graag in de wei.

Misschien juist omdat het openstaat en gestolen gras lekkerder smaakt _O-

Zal wel met vliegen en dazen en muggen te maken hebben misschien. En inderdaad uitgebloeid gras smaakt toch minder denk ik.
Ben bang dat het hier ook gaat schimmelen binnenkort, het is zo lang en met nattigheid en warmte..

Afbeelding

Het weiland waar ze nog niet op zijn geweest ligt er nog netjes bij, dat valt met regen wel om maar komt vanzelf weer overeind:

Afbeelding

Deze weide hebben ze al op en hebben we gemaaid, daar is dit weer wel perfect voor. Kan het een beetje groeien voordat de droogte van augustus aanbreekt:

Afbeelding

Zit eraan te denken de rest ook vast te maaien zodat het weer wat gegroeid is als alles kurkdroog wordt. Maarja zo zonde he