Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:10

Hier is ook alles weer alsof er niks aan de hand was. Ze hadden vanmorgen wel honger :')

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 10:22

Toen ik gisteren rond 2 uur bij ze keek lag er eentje in de stal. Beide waren om 5 uur in de middag al Total loss.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:40

Hier dit jaar de paarden niet aan huis met nieuwjaar. Sol in training, op pension, op stal. Vind ik precies niet zo erg. Er was hier een verbod, maar de burgemeester liet al weten dat vuurwerk toch gedoogd werd. Ben je vet met je Vlaams verbod... Gelukkig viel het vorig jaar hier wel mee, maar hou er toch niet van.

JudithO

Berichten: 7058
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:43

Beste wensen allemaal!

Hier gewoon echt 0 reactie om 00:00.
Er was ook oprecht gewoon helemaal niks te zien. Alleen wat gekleurde lichtflitsen bij de achterburen, maar daar kon je ook geen vormen in onderscheiden. Verder was het pikdonker en dus alleen geluid. Normaal zijn ze wel zenuwachtig, maar nu echt helemaal niet. Nog nooit zo rustig verlopen :')
En nog steeds zo bizar mistig. Als het optrekt zal het vanavond nog wel even los gaan.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:10

Hopenlijk is iedereen de jaarwisseling heelhuids doorgekomen.

Hier is erg veel afgestoken, de paarden hebben 1,5 uur lopen rennen, drijfnat. Aten natuurlijk niets door de stress. Toch ben ik even naar de buren gegaan na 3 kwartier, want het rennen werd joggen. Vanmorgen durfden ze de stal niet goed in, waar t eten lag. Alles stond nog wel op zijn benen en een 1e blik liet geen wonden zien. Straks de omheining eerst maar even nalopen.

Echt, de vlag gaat uit als t vuurwerk verboden wordt. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:13

Gezond 2020 en veel paardenplezier iedereen!

Bij ons is het tegen verwachting in, allemaal erg meegevallen, lange leve dichte mist *\o/* . Door de mist was er vanaf de ene kant (kant vanuit het dorp) praktisch niets te zien, alleen te horen. Bij de buren hielden ze goed rekening met de paarden en hebben ze zover mogelijk wat vuurwerk afgestoken. En vooraf hebben ze gevraagd of ik het wilde komen zeggen als het te gek zou worden, dan zouden ze direct stoppen. Topburen +:)+ +:)+ +:)+ .

Om 24:00 is er wat rondgedribbeld en wat meer gemest dan normaal, maar dat was het enige. Om kwart voor 1 was het hier wel zo'n beetje gebeurt. Ik was ook verkleumd, nog even een bak thee met honing genomen, maar ik kon het in bed geen warme voeten krijgen.... Dus uiteindelijk 2 paar sokken (supersexy :') :j ), extra deken en trainingsbroek aangedaan en zeker tot 3 uur wakker gelegen. Vanmorgen was het nog steeds mistig, maar de paardjes stonden er tevreden bij.

Ik ben happy!!!

Bij mij ook Antheman!

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:15

Antheman, jij hebt de paarden ook niet op stal staan? Wij vorig jaar hier ook niet. We hebben nog geen stallen die toe kunnen. Die staan wel op de planning, maar gezien andere plannen + budget gaat dat wellicht nog wel even duren. Het is voor dagen als oudjaar dat ik ze eigenlijk wil hebben, want verder wil ik de paarden zoveel mogelijk buiten. Ik weet niet wat echt wijs is met oudjaar: binnen of buiten, als paarden wel gewoon zijn om buiten te kunnen. Hopelijk vandaag bij jou ook geen geknal meer!

[***]: heel fijn dat de buren wat mee willen denken!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:19

Ik ga dan maar gewoon even douchen als ik het koud heb voordat ik naar bed ga.

Het is nu heel stil eigenlijk. Hoor de snelweg niet, er is één vogel voorzichtig aan het tsjirpen en iemand staat een ruit te krabben.

Nelle, wij laten ze in de paddock lopen. We hebben drie stallen die dicht kunnen, maar 5 paarden. Als ze in een stal staan, kunnen ze elkaar niet zien. Ik denk dat daar meer paniek van komt dan we nu doen: vlak voor middernacht halsters om en als ze beginnen te rennen touwtje eraan en vasthouden. Meestal heb je één of twee ‘aanstichters’ en laten de anderen zich daardoor beïnvloeden. Mijn ruin en een andere merrie aan een touwtje en de andere drie staan gewoon stil. De Shet gaat op een strategische plek staan om zoveel mogelijk vuurwerk te kunnen zien, volgens mij.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:20

Ik hou ze bewust buiten, binnen veel meer kans dat ze zichzelf verwonden. Cheetah wilde gistermiddag de stal al niet meer in om te eten. Om half 5 :=

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:23

neile schreef:
Antheman, jij hebt de paarden ook niet op stal staan? Wij vorig jaar hier ook niet. We hebben nog geen stallen die toe kunnen. Die staan wel op de planning, maar gezien andere plannen + budget gaat dat wellicht nog wel even duren. Het is voor dagen als oudjaar dat ik ze eigenlijk wil hebben, want verder wil ik de paarden zoveel mogelijk buiten. Ik weet niet wat echt wijs is met oudjaar: binnen of buiten, als paarden wel gewoon zijn om buiten te kunnen. Hopelijk vandaag bij jou ook geen geknal meer!

[***]: heel fijn dat de buren wat mee willen denken!

Nee, ze kozen ook helemaal niet voor de stal om te eten overdag. Dan sluit ik ze daar niet in op. Ik heb een grote inloopstal, maar ze lopen elkaar gewoon omver dan. Vorige jaren renden ze gewoon de rubberen matten eruit.

Ze vonden uiteindelijk helemaal achterin wat rust, liepen daar rondjes. Zo konden ze weer op adem komen.

Ik heb ze ook wel opgesloten in de bak, maar die ligt vrij dicht bij de buurman die om de 10 minuten iets afsteekt en zo heel lang doorgaat.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:25

Hier stonden ze uiteindelijk ook helemaal achterin tegen elkaar aan geplakt.

Nu mooi de kerstboom opruimen :+

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:28

Ik heb wel boxen, maar sluit ze zeker niet op. Denk dat mijn merrie door het dak gaat als ik ze ineens in een box zet.
Gelukkig een goede omheining en 2 ruime inloopstallen, dus ze mogen het helemaal zelf weten. In de stallen hangen hooinetten en ik heb buiten in het midden een oude trekkerband gevuld met (extra fijn) hooi. Er lag vanmorgen wel wat mest in de stallen, dus uiteindelijk zijn ze er wel ingegaan vannacht.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:33

Ja, zo deed ik het vorig jaar ook. Het viel wel mee qua vuurwerk toen, paarden waren wel onrustig maar nog oké. Het feit dat wij er stonden hielp ook wel denk ik. Die bezorgdheid omtrent verwonden in de stal is ook de reden waarom ik twijfel of dat een beter idee is.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:45

Ik heb alleen een schuilstal dus opsluiten gaat niet. Denk dat ik ook een heel boos paard heb als ik dat toch zou proberen, want mijn oudste (en niet bange) paard houdt echt niet van op stal staan. Hij mag tijdens de jaarwisseling dus lekker zijn eigen ding doen en ik houd mijn jongste paard aan een touwtje bij me en doe wat kleine spelletjes met hem om hem af te leiden. Horselyx en wat wortels erbij en dan komen we de jaarwisseling wel door. Mijn oudste paard checkt af en toe even of het nog goed gaat met zijn 'broertje' door even met hem te neuzen en komt dan gelijk wat snoep stelen. Toen ik ze om kwart voor 1 achter liet stonden ze samen in de stal hooi te eten. Vanochtend lag de jongste languit in de stal, die had wat te verwerken denk ik. :))

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:46

Bij ons in het dorp werd heel veel afgestoken dit jaar. Het begon al overdag, maar daar had niets of niemand nog last van. Alles stond rustig tót kwart over 12 toen het echt los barstte. Ik had ze beide op stal, zoals elke nacht. Wel radio aan gehad hele dag.

Merrie bleef rustig, maar shetje gaat rondjes lopen en werd onrustig. We hebben dus vuurwerk gekeken vanuit de paardenstal.
Na half uurtje werd merrie juist wat onrustig en shet begon lekker aan zijn extra portie hooi. Mafferds..

We hebben staldeuren boven ook uiteindelijk dicht gedaan en dit leek wel te helpen. Zijn na tijdje weer naar binnen gegaan. Pas na 1 uur werd het weer stil buiten en toen was alles ook weer goed op stal.

Mijn kipjes hebben er nauwelijks wat van gemerkt. die bleven gewoon doorslapen op stok. En mijn katten; er zit er standaard 1 verstopt achter de bank en de ander doet alsof er niets aan de hand is.

Ben ook blij dat het weer voorbij is. Ik hoorde vannacht veel ganzen overvliegen. De mussen in de grote struik in de tuin waren ook abnormaal onrustig. Ik vraag me dan af hoe het is voor alle wilde dieren. Vogels die uit hun boom of struik worden verjaagd en in de lucht belaagd worden door pijlen aan alle kanten... Van mij mag het verboden worden. Doe maar een paar grote mooie shows op centrale plekken ofzo.
Ik was dan ook best teleurgesteld dat er weer een vuurwerkomzet record is gebroken en hoop dat vooral dat het komt omdat het duurder is geworden :(

Maar natuurlijk toch nog wel; iedereen een fantastisch 2020 gewenst! Dat we onze plannen voor dit jaar met verbouwen, klussen en alle dieren aan huis maar uit mogen komen.

rover_
Berichten: 1361
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:14

Een goed, gezond en sportief 2020 voor jullie allemaal en alle 4voeters.

Super buren heb jij [***]!

Fijn dat het overal redelijk goed gegaan is. Ik heb ze van 23.15 tot 2 uur op stal gehad met hooi en radio aan. Ze staan maar 1x per jaar binnen, met oud en nieuw dus. Grote open stallen met veel contact en ze zien elkaar dus aan alle kanten, dat scheelt. Mijn jonkie liep af en toe een rondje in haar box van 4 tot 5. Verder ging het wel aardig, niet veel aan het eten. Ze waren blij dat ze weer naar buiten mochten en gingen gelijk staan eten.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:41

Mijn man steekt ieder jaar ook vuurwerk af met de kinderen. Ik vind dat echt niet tof, maar het gaat door een strenge selectie, ver weg van de stal. Ze mogen niks hebben wat echt hard knalt dus we hebben vooral heel stil siervuurwerk. Ik loop altijd op en neer en gister stonden ze op rust toen we zelf afstaken. Om 12 uur gaat het van alle kanten los en dat vinden ze dus echt niet tof.
De hond staat naast ons als we vuurwerk afsteken en de kat heb ik gister met moeite binnen gehouden :+
Elevada lag net ook te slapen in de paddock, dus de rust is weer terug

Kerstboom hebben we al een paar dagen weg. De lampjes waren kapot gegaan dus het was maar een donker ding zo

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:36

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Hier is alles goed gegaan met de paarden. Mijn haflinger heeft wel veel stress gehad tussen 00.15 en 01.15 en veel gerend. Mijn jonge merrie heeft 2 rondjes door de paddock gedraaft en vond het daarna genoeg geweest en is gaan eten. Die stond op een gegeven moment gewoon op rust hooi te kauwen terwijl mijn haflinger vol in de adrenaline door de paddock aan het stuiven was op 4 meter afstand. :')

Heeft hier iemand misschien nog tips of ervaringen voor dit probleem: [TAO] Help? Vergunning rijbak op landbouwgrond. Juridische kennis?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:46

Gelukkig nieuw jaar iedereen!

Ook hier alles rustig door oud en nieuw gekomen, die mist mogen ze vaker bestellen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:21

Hilary schreef:
Ik ga dan maar gewoon even douchen als ik het koud heb voordat ik naar bed ga


Had ik inderdaad ook beter kunnen doen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:06

Jeetje Nelleke wat een naar verhaal. Helaas geen ervaring mee. Ik durf hier nog steeds geen vergunning aan te vragen uit angst dat ik dan mijn huidige bak ook niet mag houden :=

De foto's van gister die jullie nog te goed hadden
[RIJ-ITP] Elevada in de mist

rover_
Berichten: 1361
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:59

Gave foto’s Maartje.

Waardeloos Nelleke! Hoop dat er toch nog wat aan te doen is.

BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:31

gelukkig nieuwjaar!

Ik ben bezig met de indeling van het paardengedeelte bij ons nieuwe huis.(krijgen hopelijk binnenkort de sleutels) Naast de bak staat aansluitend een grote carport. Mijn idee was daar wanden in te zetten, en dan heb ik een mooie grote schuilstal voor mijn 2 paarden. Maar... ze moeten dan altijd door de bak naar de schuilstal, schuilstal, bak en dan de wei. Wat is jullie ervaring, is dit echt slecht voor je bak? Een andere optie is dat ik ergens in de wei een schuilstal ga knutselen. De carport ombouwen tot schuilstal lijkt ideaal, maar ik ben bang dat de bak aan gort gaat, dus brand los!

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:39

Ja dat is heel slecht voor je bak

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:59

Ja niet doen. Ze lopen echt je hele bak kapot. Zeler als je er een goede bodem in laat leggen. Hier stonden ze in het begin in de bak omdat ik het gras eruit wilde hebben. Dat hebben ze dan ook helemaal stuk gelopen