Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:55

Hier hooi. Nu van eigen land en dan dalijk als het op is halen we een pak. En dan is het als het goed is weideseizoen :=

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:56

Geen voordroog, alleen onverpakt hooi. Dit om meerdere redenen, ik vind het beter voor de paarden en ik heb een eczemer en een pensionpaard met zwaar overgewicht.
Ook geen gras hier dus.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:06

Ik voer ook onverpakt hooi, het is wel de eerste snede maar uit de buurt geoogst en mijn IJslander doet het er prima op. Mijn warmbloed wordt in het weideseizoen wel wat rond ervan maar ik denk dat dat meer van het gras afkomt dus dan krijgt hij een graasmasker om als het echt te gek wordt. Mijn warmbloed krijgt van voordroog ook nog wel eens wisselende mest en jeuk.

Mijn IJslander blijft echt prima op gewicht er van, maar hij stopt ook met eten als hij vol zit volgens mij. Heel rijk hooi is hier dus ook geen optie, maar dat heb ik gelukkig ook niet. Hooi is misschien wel wat duurder, maar dat heb ik graag voor over.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 13:11

Kleine pakjes hooi. Mijn hooiboer weet wat ik graag voer en zorgt dat hij genoeg voor me heeft. Kleine pakjes omdat dat makkelijk te hanteren is. Daarnaast geen trekker die pakken kan verplaatsen dus het moet allemaal met de hand.


En ze staan hier ivm overeten beide met een graaskorf. Dat werkt heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:17

Ik voer nu onverpakt hooi, heb het dit jaar geruild met de boer omdat we nu voordroog van eigen land hadden wat niet geschikt was voor mijn paarden. (1 shet met PPID en 1 Tinker met IR, feest :') ). Ik heb nu kleine pakjes super mooi, structuurrijk hooi. Echt heel erg geschikt voor mijn paarden. Ze krijgen nu geen gras, in het voorjaar mag mijn paard wel in de wei, met de PPID pony is het afhankelijk van hoe het gaat. Ze krijgen sowieso beperkt weidegang en de pony draagt altijd een korfje, die is namelijk heel snel bevangen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:38

Heb nog geen paard gehad wat het goed deed op iets wat uit plastic kwam dus ik voer ook gewoon hooi :j

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:50

Hier juist twee die het perfect doen op verpakt hooi. Het is heel mooi grofstengelig, ze eten het graag en zitten goed in hun vel. Zijn wel paarden die veel kunnen hebben qua voeding.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:52

Ik geloof sowieso niet meer zo in verpakt hooi maar dat is persoonlijk.

Nog 4 uurtjes werken en dan vakantie!!!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:57

Lisan89 schreef:
Kan eigenlijk ook nog wel wat advies gebruiken:
Voeren jullie hooi? voordroog? kuil? En waarom. Ik heb er al zoveel over gelezen, maar ik kom er niet uit wat wijsheid is. Het gaat om 4 fjorden in de leeftijd van 2 tot 25. De oudste is dit voorjaar bevangen geweest dus wil ik niet te rijk voeren.

Tips voor leveranciers (in de kop van Drenthe) zijn ook heel erg welkom, ook voor stro!


Is Vries ok voor locatie van leverancier? Ik heb daar een hele fijne voor kleine pakjes hooi. Inclusief test want die heb ik zelf gedaan . Hun eerste snede van dit jaar is super voor hb gevoelige paarden.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:36

Robijntjah, jeej dat is nooit verkeerd vakantie hebben!
Ik moet dit jaar nog zes dagen werken {:) en dat vind ik niet erg.

Flew mijn hooi is ook mooi grofstengelig maar een nadeel van verpakt vind ik ook wel dat je nooit weet hoe het eruit ziet voordat je het pak open maakt... Een tijd wel verpakt hooi gevoerd toen ik nog op pension stond, maar altijd dat gezeik als het vol met schimmel zat vond ik echt drie x niets...

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 14:45

Mijne vinden grof en stengelig helaas niet prettig. Daar kan ik vaak. Wel van weggooien want dat versmeren ze. Wel goed voor het dieet van ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:47

Hier onverpakte kleine baaltjes. Heb in het verleden veel ellende gehad met voordroog. Koliekklachten.... En niet zo zuinig ook. Bij mij alleen nog maar ouderwets hooi.

Al ken ik zat paarden die het minstens zo goed doen op voordroog.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:53

Voor verpakt hooi voer ik niet snel genoeg anders zou ik waarschijnlijk wel vaker een baaltje verpakt spul pakken. Mijne staan nog op veel gras en daarnaast krijgen ze ongeveer een halve plak hooi van een grote baal. Daar hebben ze onbeperkt eten mee. Mijn ervaring is ook dat de meeste het prima doen op goed voordroog, alleen mijn ouwe heeft er nog nooit tegen gekund dus die krijgt sowieso hooi. Ik probeer wel eens wat uit. Mijn man is boer en we hebben allerlei soorten. Natuurhooi, eerste snede, ingepakt. Toch bevalt gewoon hooi mij het beste (al dan niet natuurhooi) Mijn ouwe is kieskeurig en mist ook wel wat gebit dus die eet het een beter dan het ander. Hij krijgt een voorkeursbehandeling :Y)

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:02

Ik heb soms verpakt hooi van de dierenspeciaalzaak als het hooi op is en ik vergeet te bellen om nieuw te halen bij mijn boer. Dan moet ik soms een dag of 2 wachten (ivm werk langs mijn kant) en dan stop ik snel bij de dierenzaak, 8€ per pak maarja dat is dan mijn eigen schuld :') Zit verpakt maar is gewoon droog droog hooi. Ze eten het ook wel, maar als ik dat pak langs de pakken van de boer leg, laten ze dat van de winkel liggen. Of ze gaan er op piessen ofzo.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:50

Gefermenteerd voedsel is niet geschikt voor paarden. Ik voer hooi, zowel zelf geoogst, als ingekocht in kleine, en grote balen.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:51

Libera schreef:
xXutopiaXx schreef:
Zie ik daar een Fries Libera?! :oo


3 zelfs :D dat was nog in California, waar we Friezen fokten en importeerden vanuit NL :j


Ooohh dat is tof!!! <3 Waarom doen jullie dat niet meer?

Ik voer beide... maar de gevoelige paarden (mini's en Quarter) krijgen droog onverpakt hooi, Fries en KWPN'er krijgen in plastic verpakt hooi. Maar ik ga het liefst met allemaal over op onverpakt hooi :j Nog even met onze buurboer over hebben, of hij grote balen onverpakt hooi kan maken voor ons :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:52

Modesta had er al-tijd slappe mest op en dat is nu gewoon over... Dat zegt mij wel genoeg.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:53

Robijntjah schreef:
Modesta had er al-tijd slappe mest op en dat is nu gewoon over... Dat zegt mij wel genoeg.

Precies, ik denk dat Splash er minder geprikkeld van gaat raken... Aan Tamme ga ik niks merken :')

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:55

MarloesHJ schreef:
Robijntjah, jeej dat is nooit verkeerd vakantie hebben!
Ik moet dit jaar nog zes dagen werken {:) en dat vind ik niet erg.

Flew mijn hooi is ook mooi grofstengelig maar een nadeel van verpakt vind ik ook wel dat je nooit weet hoe het eruit ziet voordat je het pak open maakt... Een tijd wel verpakt hooi gevoerd toen ik nog op pension stond, maar altijd dat gezeik als het vol met schimmel zat vond ik echt drie x niets...


Dan zal ik wel een enorme geluksvogel zijn. In 2,5 jaar één slechte baal gehad en die is me keurig vergoed.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:58

Dat is denk ik de bekende kwaal. Mijn ouwe had dat ook. Altijd gehad, gaf veel gedoe in pension want ze voeren bijna overal kuil (en dan ook nog vaak niet echt beste kwaliteit voordroog)... Ik haalde apart hooi voor hem, fijn bovenop een maandprijs van 400 plus maar goed dat was toen niet anders.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:02

Hier ook zeer tevreden over onverpakt hooi, kleine pakjes. Zowel qua hoe de paarden het erop doen als qua gemak. Ik wil echt geen voordroog. (Al is het wel fijn dat het bestaat, vorig jaar kon het met het hooi tekort niet anders meer hier) Ik kan maar 60 pakjes kwijt, en met 5 paarden is dat in 2 weken op. Gelukkig eigenlijk nooit problemen qua levering. Hopelijk heeft de boer nu ook weer genoeg voorraad tot ze het gras op gaan.

Ik kwam toevallig wel dit artikel tegen vanmiddag: https://www.purepaardenvoeding.nl/hooi- ... SXAbinIzdQ
Kan me er zelf niet zo in vinden wat ze schrijven, maar wellicht zit er best een kern van waarheid in

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:09

Mijn oudje at op de pensionstal ook voordroog en ook altijd een vieze achterkant. Nu ze thuis staat eet ze onverpakte kleine pakjes hooi en het was spontaan over.

Vanochtend mocht mijn shetje naar de tandarts. Hij is 15 en , ik denk, nog nooit eerder behandeld, dus er was werk aan de winkel. Hij had ook wondjes en littekens in zijn wangen, dus ik hoop dat dat nu over is. Hij vond het maar niks natuurlijk, maar met een pasta erin heeft hij zich keurig gedragen. Dan zijn ze toch sneu, als ze suf staan uit te hangen...

Vanmiddag heb nog even met hem in de bak gespeeld. Hij was weer helemaal happy dus even lekker samen rondjes gerend en zelfs mijn oudje begon mee te doen. :D
Nu is de bak weer een grote omgeploegde bende, maar goed we hebben wel even lol gehad met zijn drieën. Nu staan ze weer lekker samen tevreden hooi te eten in de stal.

Hebben jullie de kerstboom al staan trouwens? Hier staat ie wel, maar ik vergeet de hele tijd de lampjes aan te doen. Mijn man heeft het in elkaar gezet en zal hem vast ook wel weer invouwen en opruimen in januari. Het is niet zo mijn ding haha. Maar staat wel leuk en de katten hebben weer wat te doen ;)

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:49

Hier voer ik alfalfa :D
Verpakt of kuil kennen ze niet echt... wij hebben verder nog de keuze uit orchard, timothy, oathay of local, maar dat vreten mijn verwende paarden dus niet. Wil nog wel een soort hooi hut bouwen voor een grote baal en dan in de winter daar een baal in zetten

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:10

Flew schreef:
MarloesHJ schreef:
Robijntjah, jeej dat is nooit verkeerd vakantie hebben!
Ik moet dit jaar nog zes dagen werken {:) en dat vind ik niet erg.

Flew mijn hooi is ook mooi grofstengelig maar een nadeel van verpakt vind ik ook wel dat je nooit weet hoe het eruit ziet voordat je het pak open maakt... Een tijd wel verpakt hooi gevoerd toen ik nog op pension stond, maar altijd dat gezeik als het vol met schimmel zat vond ik echt drie x niets...


Dan zal ik wel een enorme geluksvogel zijn. In 2,5 jaar één slechte baal gehad en die is me keurig vergoed.


Het was niet alsof we maandelijks daar last van hadden. Maar dan moest je het hele pak weer afvoeren naar de mesthoop, hopen dat we nog een nieuwe hadden anders moest iemand dat gaan halen. We deden met een paar mensen samen en meer het geregel er omheen was gezeik. Hooi meestal wel netjes vergoed gekregen.
Maar haal nu ergens anders en altijd fijne kwaliteit, maar verpakt, nee dat wil ik niet meer.

Hier staat geen kerstboom op, zou niet weten waar hij op de zolder ligt, en ik werk toch 1e kerstdag en 2e kerstdag ga ik sowieso de paarden rijden. Ik heb wel twee julenissene staan:)
Laatst bijgewerkt door MarloesHJ op 20-12-19 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

rover_
Berichten: 1361
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:10

Onverpakt hooi, kleine pakjes: van half juni, gemaaid tussen 5 en 10 uur s ochtends dus laag in fructaan. Goed voor de darmen en weinig suikers dus kan onbeperkt voeren.