Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:14

Ik denk dat ik in het vorige topic ook ooit een poging gewaagd heb om mee te lezen. Het topic ligt me wel, dus ik doe opnieuw een poging. Maar eerst die eerste acht pagina's es doorworstelen.
:o

Twee paarden aan huis, eentje van mij, eentje van een vriendin. 1 Ha landbouwgrond. Plan is nog om de rijweide om te vormen tot piste, twee extra vaste stallen te zetten, volgend jaar gaan we paddockplaten leggen, ... Muchos workos. Nu hebben ze een -soort van- paddock paradise met een grote schuilstal.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 09:30

Bij ons is het overal wel wat rommelig maar er moet hier ook zoveel opgeknapt of aangepakt dat we er ook niet ons best voor doen. Voor nu doen we wat aan pappen en nathouden en pakken we elke keer een stuk grondig Aan.

In huis is het gewoon schoon en opgeruimd. Buiten is het geen puinhoop maar dus wel rommelig. Bladblazer moet ik nog doen maar met regen nu heeft dat geen zin.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:39

Zo, bijgelezen.

Ik krijg het hier niet écht goed voor mekaar om voltijds te werken, de weide volledig te onderhouden, paarden onderhouden én de tuin.. Oja, én het huis binnen. Binnen is het kuisen op een drafje, buiten staat de tuin zelf op een laag pitje en doe ik gewoon mijn best voor de weide. Ik krijg af en toe hulp van ouders. Mijn vriend werkt ook, maar in dit seizoen ligt het buitenwerk wel vrij stil.
Bladblazen doe ik niet aan mij, ik ga voor een natuurlijke tuin :D. Dat composteert wel, of dat waait weg. Het is vooral onze voortuin die echt een schandaal is. Daar staat zo ontzettend veel onkruid in dat je bijna denkt dat het onze vaste planten zijn :')

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:46

Herkenbaar hoor belleboef. De ruimtes die klaar zijn zijn netjes, buiten is relatief netjes maar de plekken waar we bezig zijn :=

wilson

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:48

Hi! Ik wil mij graag ook hier melden. Sinds vorige week twee paarden aan huis staan. Een KWPN en een uit de kluiten gewassen BWP. Moet mijn draai nog wel een beetje vinden (helpt misschien niet dat ik ook nog 6 maanden zwanger ben...) Hoop tips en handigheden van jullie op te steken en lees dus graag mee :-)

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:49

Omdat ons huis nog verbouwd moet worden wonen wij in een tijdelijk stuk wat al opgeknapt is. Opzich is het prima maar we hebben geen hal oid. Dus binnen staan 4 paar laarzen in de woonkamer en als ik niet uitkijk springt de hond vanuit de achterdeur de bank op met modderpoten. De bak ligt dus vol met plaids wat vrij rommelig oogt en dan is er nog al het zand wat dagelijks naar binnen komt. Ik heb het maar geaccepteerd, gelukkig hebben we tegels. Het terrein valt eigenlijk alles mee op het stuk waar geen verbouwzooi ligt. Hooi ligt bv. op zolder en gooi ik via een luik de stal in waardoor dat zich eigenlijk niet verspreid. Ik denk dat als we straks klaar zijn met verbouwen en een bijkeuken hebben met hondendouche het een stuk beter wordt.

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:50

Hier is het oprecht overal een zooi, onder andere vandaar ook het verhuizen. Groeit me gewoon boven het hoofd allemaal hier.

Heb zelf een klein 1 asser aanhangertje wat een beetje kiept. Niet ideaal maar wel goedkoop en leeg trekken is minder zwaar dan leeg scheppen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 09:51

neile schreef:
Zo, bijgelezen.

Ik krijg het hier niet écht goed voor mekaar om voltijds te werken, de weide volledig te onderhouden, paarden onderhouden én de tuin.. Oja, én het huis binnen. Binnen is het kuisen op een drafje, buiten staat de tuin zelf op een laag pitje en doe ik gewoon mijn best voor de weide. Ik krijg af en toe hulp van ouders. Mijn vriend werkt ook, maar in dit seizoen ligt het buitenwerk wel vrij stil.
Bladblazen doe ik niet aan mij, ik ga voor een natuurlijke tuin :D. Dat composteert wel, of dat waait weg. Het is vooral onze voortuin die echt een schandaal is. Daar staat zo ontzettend veel onkruid in dat je bijna denkt dat het onze vaste planten zijn :')



Veel doe ik ook niet aan de tuin maar er staan 3 eiken van de gemeente voor mijn voortuin. Dat blaas ik weg want dat composteerder niet. Ik rij er wel overheen met de auto en dat wordt een gladde drek. Het moet dus wel. Ik maak zon blad bak en dan haalt de gemeente dat gelukkig wel op

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:58

Ja begrijpelijk. Dat hebben we hier dus niet, we hebben ook niet echt bomen in de tuin. Vooral struiken en vaste planten... en onkruid. :D

Mest breng ik voorlopig niet weg. We hebben een grote mesthoop gemaakt en tot nu toe geraken we de compost goed kwijt. H

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:20

KPet schreef:
Ik vroeg me af hoe (of?) jullie een soort van 'schone' grens houden tussen de stallen en de rest van het terrein en jullie huis. Wij hebben een erf van plm 4000m2 en daarachter/naast ruim een hectare weiland. Maar ik merk dat ik het vooral in deze tijd vh jaar moeilijk vind om alles een beetje fris te houden. Ik loop natuurlijk niet mer de strontlaarzen naar binnen, maar de honden lopen wel van de stal naar de keuken en ook t erf 'verwildert' heel snel.

Deels heb ik geleerd dat t erbij hoort, maar soms wordt ik er een beetje moedeloos van. Hoe is dat bij jullie?

Niet :D

Wij hebben een klompenhok waar alle viezigheid uitgetrokken wordt. Maar de honden lopen op t terras in en uit ( luikje). Dagelijks de robotstofzuiger aan en dweilen als de hulp is geweest. Soms grote opruimdag, want op een erf jongt alles maar aan. En mijn man doet niets weg, maar ruimt ook niets op.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:37

Hier is het schoonhouden deze tijd van het jaar ook niet te doen. Blad ruimen doen we eens in de week, van gazons en straat en uit de vijvers. Bij de pony's laat ik alles voor wat het is.
Straat is op veel plekken ook groen van de aanslag, maar dat pakken we in het voorjaar wel weer aan. Is echt niet tegenaan te werken nu.

Lynn_Nikita

Berichten: 25471
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:44

zoefie schreef:
Ik meld me ook maar weer eens....af en toe lees ik nog wel mee maar ik reageer vrij weinig :o
Een vraagje voor degene die een kieper gebruiken om de mest weg te brengen....
Ik ben aan het uitzoeken welke we willen nemen. Maar we moeten de volle aanhanger een stukje wegduwen voordat we hem achter een auto kunnen hangen. Nu wilde ik een enkelasser handkieper, maar de verkoopmeneer adviseerde me om een dubbelasser te nemen. Hij vertelde dat een enkelasser gewoon niets is. (ik heb nu ook een enkelasser maar zonder kiepfunctie en de mest er vanaf scheppen is gewoon heel zwaar)


Ik heb een dubbelasser. Nu in de winter kan ik niet via het bospad achterom en moet het via de oprit, Omdat de garage nog niet gesloopt is krijg ik de draai niet met auto en aanhanger en koppelen wij hem af en duwen hem een scherpe bocht om en iets berg op, een 10 meter tot de poort voor de stallen. dat is vrij goed alleen te doen. Vol is het bergaf dus geen problemen mee alleen, maar op een recht stuk zou met 2en ook fijner zijn. Maar het is zeker te doen, juist die bocht maakt het bij ons lastig
enige war ik nu soms tegenaanloop is dat de mest bij het kiepen plakt en ik alles omhoog heb staan en het niet eruit valt. Moet ik alsnog met een schep aantal keren steken
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 08-12-19 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:46

Gelukkig ben ik niet de enige met schoonhoudt struggles. We hebben ook wel echt pech met het weer, kan me niet heugen dat het zoveel heeft geregend. We zitten hier op veen/klei dus alles wat niet gedraineerd is is bagger.

We wonen (tijdelijk) in een kleine woonunit met 2 honden en vooral de honden zorgen voor veel bagger binnen. De paarden staan in een net aangelegde gedraineerde paddock dus daar kan ik alles wel mooi moddervrij houden.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:51

Ik vind t ergens wel geruststellend dat ik niet de enige ben die het af en toe boven het hoofd groeit. Ook hier eikenbladeren, verbouwingpuin en half ingericht huis (en drie schuren, waarvan de eerste bijna klaar is). Ik doe enorm mijn best, maar ik merk nog steeds dat sommige vrienden (uit de stad) zich niet prettig voelen. Het is nog heel erg bivak hier (huis wordt aankomend jaar voor het eerst een deel aangepakt). Ik heb daar totaal geen moeite mee, maar gezellig is niet echt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25471
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:59

Poetsen? ow jee. Ik doe mijn best maar het is niet bij te houden. Er is nog veel zand ( modder) nu in d e tuin ( ingezaaid gras is helemaal stuk gerend door de honden die een afzetting negeren) en de honden rennen door de zand en vegen hun poten op de tegelvloer. Ook de kinderen maken rommel, en anders zijn het de katten wel.

Buitenom is het meeste geklus klaar maar staat wel nog overal puin wat wegmoet. Dit verzamel ik nu dat ik straks 1 of 2 keer moet rijden en dan alles weg is. Ik kan daar normaal heel slecht tegen, overal rommel, maar probeer het nu te negeren, De voortuin is 1 hobbelige zandbak maar even geen prio en budget om dat meteen aan te pakken.

Binnen is het ruimte voor ruimte aanpakken nu. De woonkamer is nu klaar, gisteren zijn de meubels erin gezet en nu is het puzzelen hoe alles komt te staan. en wat waar komt te hangen.


Speelkamer komt nu aan de beurt. Dan de badkamer, ook dringend nodig Omdat alle voegen stuk zijn ontdekte in een flinke vochtplek achter de douche in een binnenmuur. Ga et nu tijdelijk dichtkitten maar er zit overal schimmel ondaks dat ik elke dag de deur en raam openhou. Hoop deze over enkele maanden klaar te hebben en dan kan de oude gesloopt worden. Zodra er dan geld is komt op die plek een keuken maar dat zal nog wel even duren.

Heeft iemand ideeën? Ik heb 2 kittens van 6 mnd. De bedoeling is dat deze ook buiten gaan komen en muizen vangen. Nu durven ze dat niet ivm de honden. Als ik erbij ben gaat het vrij goed maar als de katten gaan rennen willen de honden erachteraan. Daardoor durven de katten nu nog niet in het achterste deel te komen waar dus de buitendeur is. Ik denk dus dat ze echt meer tijd nodig hebben om te wennen en dat kan nu ook nu de woonkamer er is.
Ik heb ze tot nu toe gescheiden gehouden grotendeels. Ik wil nu in de woonkamer meer verstopplekken maken maar hoe? Ik heb een antieke hoge kast waar ze op mogen, ik was aan het denken om 2 a 3 veilingkistjes aan de muur te bevestigen zodat ze via dat op de kast kunnen. Maar hoe maak ik zoiets zonder dat het lelijk of rommelig uitziet? Moet wel bij de inrichting gaan passen

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:02

Tussen de paarden en de tuin valt het heel erg mee, schuilstal grenst aan de tuin (3m pad ervoor) en voor het hek van de schuilstal ligt wel wat hooi maar ook dat valt mee.
In huis in het klompenhok wel wat modder op de vloer maar daar is die ruimte ook voor bedoeld :)

Ik heb van de week een LED lamp bij de action gehaald, oplaadbaar, wat een fijn ding :)
Staat in de hangard (met bij de opening een kleinere led strip met bewegingsmelder op batterijen) en kan nu echt alles fijn zien met hooi pakken.

Hier ook meer regen dan voorgaande jaren, toen woonden wij hier nog niet maar op 10km afstand, maar overal zien we het.


Ik moet overigens ook nog 3 ruimtes schilderen maar heb even geen zin.....
Er wordt hier ook nog verbouwd maar dat doen we niet zelf (al zou ik inmiddels wel blij zijn als de zooi in het stal gebouw ook weg is).

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:07

zoefie schreef:
Ik meld me ook maar weer eens....af en toe lees ik nog wel mee maar ik reageer vrij weinig :o
Een vraagje voor degene die een kieper gebruiken om de mest weg te brengen....
Ik ben aan het uitzoeken welke we willen nemen. Maar we moeten de volle aanhanger een stukje wegduwen voordat we hem achter een auto kunnen hangen. Nu wilde ik een enkelasser handkieper, maar de verkoopmeneer adviseerde me om een dubbelasser te nemen. Hij vertelde dat een enkelasser gewoon niets is. (ik heb nu ook een enkelasser maar zonder kiepfunctie en de mest er vanaf scheppen is gewoon heel zwaar)


Hier een dubbelasser, wij moeten hem ook een stukje duwen, vol lukt dat alleen met z'n tweeen. Leeg kan ik het alleen. Zit een accu in voor het kiepen. Ik ben er erg blij mee.

Heb in het eerste of tweede topic wel eens gereageerd, maar ik kan het niet bijhouden.

Hier is het buitenom toch ook altijd wat rommelig. Je blijft aan het vegen en het blijft wegwaaien..

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:35

Hier is het ook rommelig hoor. We hebben wel een duidelijke scheiding tussen 'paardendeel' en 'achtertuin', dus geen hooi op het terras ofzo. Modder weet ik ook goed buiten te houden, ik trek mijn laarzen uit in de garage en ga dan op sokken verder. Gelukkig heb ik geen dieren die vuil mee naar binnen nemen, dat scheelt al een hoop.

Wel ligt er in de voortuin een fraaie bult sloopafval die nog afgevoerd moet worden. Dat ga ik dit voorjaar wel doen, met dit weer heb ik daar echt geen zin in. Ook ziet onze oprit er niet uit. Die is met de werkzaamheden hier volledig verzakt, dus we hebben de tegels er al uitgehaald (en in de paddock hergebruikt). Nu is de hele oprit dus begroeid. :o We hadden een mannetje ingehuurd om de oprit opnieuw aan te leggen, maar die is met de noorderzon vertrokken en op geen enkele wijze meer bereikbaar. Daar moeten we dus even een ander voor vinden.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:36

Herkenning! Eerste najaar/winter hier, met overal bomen is er niet tegen het blad aan te harken. We hebben ook nog een heel stuk grind liggen, dus als het nat is valt blazen af. Gelukkig is het blad van de esdoorns nu af (allemaal geharkt en afgevoerd), nu zijn de wilgen aan de beurt (van die smalle blaadjes :( ). Maar die kunnen geen kwaad voor de paarden, dus ik ben nu iets minder fanatiek.

Binnen is het bij ons ook altijd een beetje rommelig. Met een grote hond met veel vacht die een paar keer per week door de uitlaatservice zo goed en zo kwaad als het gaat afgedroogd wordt en binnen gelaten wordt staat er altijd wel een pootafdruk of ligt er een hoop zand (die vegen we natuurlijk wel ff op). Maar wij kunnen daar alle twee prima mee leven. Ik hoop in het nieuwe jaar op verbetering (huidige werkster loopt er een beetje de kantjes af en we hopen een betere te hebben gevonden :D ).

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:58

Ik wil een robot stofzuiger, zand is hier niet het grootste probleem, kruimels etc van de kinderen wel :+ ben je net klaar kun je alweer opnieuw beginnen.

Fangio

Berichten: 2561
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:03

Jes schreef:
Fangio schreef:
Ik vond dit nog een paar dagen terug:
[ [url=m/P7NktE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Duidelijk z'n zwemdiploma niet gehaald. Hier lopen 2 buitenkatten rond, maar ik voer ze ook wel, want anders vind ik dat zielig, dus denk dat ze het teveel werk vinden om achter een rat aan te rennen :')

Mollen heb ik ook veel in het weiland -O-


Dit vind ik formaat tamme rat, daar heb ik geen problemen mee (die had ik vroeger als huisdier, geweldige beesten) ik vind bruine ratten wel heel smerig (en "eng").

Wat voor tamme ratten heb jij? Dat beest was 30 cm zonder staart :') Als ze dood zijn geen probleem, maar levend heb ik ze toch eigenlijk liever niet in mn schuur hoor.

Ik heb een dubbelas aanhanger. Mijn ervaring is dat een enkelasser met de hand vertrekken als hij vol is erg lastig kan zijn. Je moet hem dan al goed geladen hebben zodat hij wat in evenwicht is, want te zwaar vanvoor en je krijgt hem nauwelijks van de grond en te zwaar vanachter en je kiept alles weer uit voor het van zn plak is. De enkelasser hadden we te leen van iemand, dus daarom zelf voor een dubbelasser gegaan. Die kan ik trouwens alleen ook vol verduwen, maar die staat wel op betonplaten, dus vlak.

Ik heb voor binnen een robotstofzuiger, Nu even niet aangezien we de kamer aan het verbouwen zijn en dat iets meer stof en rommel is dan hij aan kan, maar normaal gezien vind ik dat ideaal, doet iedere dag even zn rondje en dat scheelt echt veel zand en haren.

Hier komt er momenteel een klein zonnetje door, ga eens op buienradar kijken en als dat er goed uitziet misschien nog eens een toertje strand doen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:04

Met een langharige hond is trouwens een waterblazer echt een uitkomst. Onze hond sjeest graag door plassen en modder en wordt op een dag als dit na iedere wandeling in 5-10 minuten drooggeblazen in de schuur. In het begin vond hij dat ding vreselijk en kreeg hij een koptelefoon op voor het geluid. Maar nu lijkt hij de warme lucht langzaam te gaan waarderen en is hij aan het geluid gewend. Ik heb hem verteld dat het of die blazer is of hij loopt er voortaan zo bij: https://pnws.be/nooit-meer-natte-honden ... sjes-foto/

De robotstofzuiger donderde hier twee keer van de trap af (terwijl hij daar sensoren voor zou moeten hebben) en toen was hij kapot. Ik overweeg soms weleens zo'n stofzuig-dweil-combinatie. Ik ben al zo trots als ik alles opgeruimd en gezogen heb dat ik dan geen zin meer heb om te dweilen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:05

Fangio oh, hij leek op de foto een stuk kleiner :=
Nee dat formaat vind ik toch niets :=

rover_
Berichten: 1362
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:15

Wat een joekel Fangio, ik schatte hem op de foto ook een stuk kleiner. Fijn dat hij dood was ;-)

Wat voor drinkbakken hebben jullie voor buiten? Binnen heb ik rondpomp systeem. Nu buiten plastic bakken die ik moet vullen. Ze staan overdag altijd buiten en drinken daar. Wil eigenlijk af van het vullen en wil kijken of het lukt om de waterleiding door te trekken. Misschien is zo’n verwarmde drinkbak (alleen de bak) of een gewone maar als het dan hard vriest dan is het water in de leiding prima maar denk dat dat staafje dan wel vast vriest. Iemand tips?

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:41

Ik heb een grote ton staan die volregent en daaronder staan speciekuipen. Kraantje op de ton en hup. Vind ik wel makkelijk, maar chique staat het niet. Ik wil graag op termijn er iets voor zetten dat het niet zo zichtbaar is.