Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:04

Ik heb ook een PPID’er (niet op prascend, wel al jaren hb gevoelig). Zij staat vanaf ca half - eind mei 24/7 op gras tot begin september. Wel ook altijd hooi ter beschikking en een track waar ze overheen moeten (liefst maken we de route van paddock (daar is het water) naar de wei zo lang mogelijk).
We laten haar langzamer wennen aan gras dan de andere pony’s en hebben al vrij lang, stengelig gras tegen de tijd dat ze vol op het gras kunnen. De wei wordt niet bemest en niet bespoten, al 10 jaar niet. Wel halen we dagelijks alle mest uit de wei (wordt afgevoerd).
Het zou dus best kunnen dat je PPID’er ook op gras kan, maar wellicht wel met een aangepast (weide)beleid.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:05

Daar hoop ik dus op Hilary !
Echter staat zij wel op prascend en is dit ook echt nodig helaas.

Maar ze doet het er wel super op. Dus ben benieuwd!

Zijn er hier mensen die hun rijbak ook als paddock gebruiken?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 01:24

Saul, die van ons kunnen ook niet allemaal op gras. Wij hebben de rijbak apart, maar het is niet van ons en kan niet anders vanwege een oprit. Is wel een kleine rijbak, maar voor 1 of 2 mensen genoeg.

We hebben een weitje en hebben daar een pad omheen gemaakt. Eerst een bestraat plein aan stallen, dane en grote paddock en dan de track om de wei. Wij hebben op 3 plekken hooi. Het weitje gaat als het gras hoog staat alleen even open als we bezig zijn. Ik bouw het op met 10 minuutjes en zo gaat de wei ook lang mee.
Omdat ze het pad hebben, de paddock en naast bestraatte plein nog pad met bomen etc, vermaken ze zich goed. Zijn allemaal 20+

Je kan een wei opdelen of open gooien en beperkt aanbieden, maar het maakt je leefruimte ook kleiner. Het jaar rond een goede kwaliteit hooi voeren is wel zo veilig en met een track, geef je ze veel variatie en ruimte om te bewegen.
Achterin hebben wij het pad breder en is het ook nog rgoot genoeg om te rollen en te liggen.

Gras kan je wel investeren in ene goede paarden mengeling en met bodem monster etc proberen het gras deels geschikt te maken.
Ook leuk is een kruiden tuin of bosjes/bomen die geschikt zijn voor paarden. Die geven ook weer voedsel variatie.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:33

Even het topic omhoog schoppen! :D hoe gaat het met jullie projecten en ideeën?

Hier zijn wij een begin aan het maken van een PP. De moeder van mijn jaarling is onverwachts weer bij ons teruggekomen (waar ik overigens heel erg blij mee ben! Ik heb haar heel erg gemist!) en met 3 pony's vond ik de paddock net te klein. Bij slecht weer staan ze namelijk op de paddock. Dus nu zijn wij met prikpaaltjes bezig met een track uit te zetten. Als het helemaal naar wens is worden dat gewoon houten palen. Er komt nog een slingerpad door de wei heen en er komen diverse hooinetten te hangen op de track. Er liggen al wat boomstammen over het pad (nog niet tijdens het filmpje) waar ze dan overheen moeten stappen en waar ze goed gebruik van maken. Ook komt er nog goed zand op de track en in de paddock. Dit is nu nog kleigrond.

Ze zijn al veel blijer met de extra ruimte en dat maakt mij dan ook erg gelukkig <3


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:57

Hier begint het stilaan lichtjes vorm te krijgen. :D

Ziet er goed uit Djoena!

Wij moesten nog aardig geduld hebben tot het gras eens eindelijk door wou schieten. Maar het wachten wordt beloond! :D
Afbeelding

Momenteel zijn de afbraakwerkzaamheden bezig, tuinhuisje van bijna 40 jaar oud :=
Afbeelding

Voorlopig wordt de oude 'carpoort' als inloopstal gebruikt bij de pakkock, tot ik weer wat gespaard heb :+

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:51

Djoena schreef:
Even het topic omhoog schoppen! :D hoe gaat het met jullie projecten en ideeën?

Hier zijn wij een begin aan het maken van een PP. De moeder van mijn jaarling is onverwachts weer bij ons teruggekomen (waar ik overigens heel erg blij mee ben! Ik heb haar heel erg gemist!) en met 3 pony's vond ik de paddock net te klein. Bij slecht weer staan ze namelijk op de paddock. Dus nu zijn wij met prikpaaltjes bezig met een track uit te zetten. Als het helemaal naar wens is worden dat gewoon houten palen. Er komt nog een slingerpad door de wei heen en er komen diverse hooinetten te hangen op de track. Er liggen al wat boomstammen over het pad (nog niet tijdens het filmpje) waar ze dan overheen moeten stappen en waar ze goed gebruik van maken. Ook komt er nog goed zand op de track en in de paddock. Dit is nu nog kleigrond.

Ze zijn al veel blijer met de extra ruimte en dat maakt mij dan ook erg gelukkig <3

[ Video ]



Wat toevallig, Djoena! Ik woon in hetzelfde dorp als jouw. Mijn man en ik hebben ook nog naar jullie huis gekeken toen het te koop stond, maar daar moest veel aan gebeuren en de prijs was toen erg hoog.
Uiteindelijk een ander huis gekocht. Waar we nu erg blij mee zijn.
Jullie Shetlander heb ik eerst nog gezien, wat een schatje.

De pony’s lijken de track erg fijn te vinden. Heerlijk dat geren. Ik heb trouwens ook een shetlandertje sinds een paar maanden. Misschien heb je mij wel zien lopen
Laatst bijgewerkt door C_arola op 20-05-19 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd op verzoek

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:05

Oh wat super leuk!

Ja ik heb onze mini inderdaad gekocht! :D

Ik heb wel iemand in de verte zien lopen met lange lijnen en een shetje ervoor? Ik zat toen zelf op het paard en liep langs het water achter de kassen :D Ik pb je even! :))
Laatst bijgewerkt door C_arola op 20-05-19 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd op verzoek

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:52

Djoena schreef:
Oh wat super leuk!

Ja ik heb onze mini inderdaad gekocht! :D

Ik heb wel iemand in de verte zien lopen met lange lijnen en een shetje ervoor? Ik zat toen zelf op het paard en liep langs het water achter de kassen :D Ik pb je even! :))


Dat was ik inderdaad. Ik ben nog aan het oefenen met mijn shet. Eerst zonder wagentje, wel zo veilig.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 20-05-19 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd op verzoek

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:43

Flame25 schreef:
Djoena schreef:
Oh wat super leuk!

Ja ik heb onze mini inderdaad van Doff gekocht! :D

Ik heb wel iemand in de verte zien lopen met lange lijnen en een shetje ervoor? Ik zat toen zelf op het paard en liep langs het water achter de kassen :D Ik pb je even! :))


Dat was ik inderdaad. Ik ben nog aan het oefenen met mijn shet. Eerst zonder wagentje, wel zo veilig.

Super leuk! Onze mini loopt tegenwoordig ook in de lange lijnen en trekt al een band door het land :D

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:43

Topic is al even stil geweest zie ik, maar is zooooooo leuk en inspirerend.

zijn er alweer leuke aanvullingen?

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:45

hier nog niks veranderd, wil wel komend jaar de paddock/rijbak vergroten. Wij hebben een kleine 3500m2 voor de paarden, staan nu 2 kleine c pony's op. Gras voldoende eigenlijk. Zou daar nog iets bij kunnen? O:)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:54

Paar schaapjes, goed voor het gras en wormenbestrijding.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 02:28

Wij hebben sinds Okt de paarden aan huis op een kleine halve ha. Wel gunstige kavel en indeling. Huis staat vrijwel helemaal vooraan, dus we gebruiken bijna alles voor de paarden.

Er was nog niks. Nu aan de schuur aan 2 kanten afdak gemaakt n een grote L vorm zeg maar. Dat is ongeveer 20 meter bij 3 meter in totaal. We gaan het dieper maken, maar huis moeten we ook aan beginnen.
We hebben aan de ene kant een paddock laten maken dmv grond keren van 10*10 met daaraan de bak van 20*40 die open staat. Daarnaast en erachter wei. Om alles heen een pad. In de ene hoek een mesthoop en een andere hoek een ruime plek om hooi te eten.
Langs pad ook 2 plekken met hooi.

Andere kant dan bak, dus langs wei is pad wat meer blub en gaan we volgend jaar wat aan doen of voor volgende winter.
Dan komen ze op een stuk kapot gelopen land en kan je weer onder het afdak komen.

We hebben naast het huis een garage en daarnaast nog een mooi stukje, maar staat vol giftige planten. Die gaan we nog laten verwijderen, want ze zijn mega groot. Maar ze kunnen er niet bij en redden zich nu prima.

Langs de bak zijn we aan het straten, zodat wij zelf over steen naar de mesthoop kunnen lopen en als de paarden dat willen, moeten ze dat ook vooral doen :)
De rest van het pad weten we dus nog niet helemaal zeker.

We hebben aan 2 kanten sloot en daar stond veel braam. Dat is eruit en we hebben daar nu gaas. Voor zowel de paarden als onze honden als vreemde honden.

Er staat nu 1 boom op het vertrapte landje, maar we zijn bezig om meer bomen, struiken en haag uit te zoeken. We zijn wel omringd door een stuk bosrand.

We willen 1 wei een kruiden wei maken. Sowieso nog wat tussendoor paadjes en obstakels. Maar ook zeker een verhoging/bult/heuvel.
Een poel was echt een wens, maar het stikt van de muggen en het kost wel erg veel ruimte om een goede poel aan te leggen. Misschien willen we eerst 1 zomer meemaken hoe het gras het doet, hoe de paarden het doen etc.

We hadden er 6 toen we hier kwamen en nu nog 5. 1 shet en 4 d-e maat. Dat gaat prima samen, ze zijn close en het is echt niet vol.

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:35

Wij gaan eind dit jaar verhuizen en een mini pp aanleggen op max 1500m2 voorlopig. Is voor mijn 2 paarden waarvan 1 hb-gevoelig is en dus geen gras mag. Voordeel is dat we vlakbij bos zitten en ze dus aan beweging geen gebrek gaan hebben :D

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:50

Het is alweer even geleden dat er hier gepost is, dus ik schop het topic even omhoog :D

Wij hebben heel wat veranderingen gehad in de wei, met de stal en zelfs in het pony-bestand. Mijn D pony merrie is ingeslapen ivm een blessure aan haar SI gewricht. Medicijnen werkte niet meer voldoende en ze had steeds meer pijn. Haar dochter is verkocht naar een fijn huisje, want elke keer als ik naar haar keek, zag ik haar moeder. Dat deed teveel pijn. We hebben nu dus alleen nog twee NSPS pony's. Een merrie en een jong hengstje. Er komen nog twee kleine pony's bij in de toekomst en dan delen we de wei en paddock in tweeën zodat er een merrie en hengsten/ruinen deel is.

Hoe het was:

Afbeelding

Afbeelding
Eerste hek geplaatst

Afbeelding

Afbeelding

En hoe het nu is (we hebben er een mini paddock paradise van gemaakt):


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen de buitenste hekken en de prikpaaltjes links en rechts worden nog vervangen door houten palen en dan komen de planken ook recht te hangen op het buitenste hek. Ik vind het zelf ontzettend slordig staan dat ze zo trapsgewijs opgehangen zijn :+ Maarja, dat hekwerk om de wei stond er al toen wij hier kwamen wonen :+ dus eigenlijk mag ik ook niet klagen. Alle palen die krijgen straks ook nog planken (2 rijen) zoals het voorste hekwerk zeg maar.

Ik ben benieuwd hoe jullie paradijsje er tegenwoordig uitziet! :j
Laatst bijgewerkt door Djoena op 27-05-20 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 19:00

Hier is de track een stofwolk en is het weiland ontploft zoveel gras staat erop.
Maar vanaf zaterdag ponyloos, onze stek is verkocht dus de pony's gaan ook weer verhuizen.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:04

Mooi djoena!
Hoe groot is jouw stuk?

Sterkte nog met het verlies :(:)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:15

Dank je wel :j

Ongeveer 2500 m2, maar daar staat ook het gebouw met 3 stallen op en sindskort hebben wij ook het kippenhok achter de stal geplaatst :j Ze maken wel heel veel gebruik van de paden en ik zie ze minimaal 1x per dag sprintjes trekken op het pad en de paddock.

JudithO schreef:
Hier is de track een stofwolk en is het weiland ontploft zoveel gras staat erop.
Maar vanaf zaterdag ponyloos, onze stek is verkocht dus de pony's gaan ook weer verhuizen.

Oh echt?! :oo hou je de pony's wel aan huis bij jullie nieuwe stek? Zoja komt er een nieuw wei/paddock project?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:35

Ziet er mooi uit! Die mest/composthopen zien er exact zo uit als de onze :j

Truedreams
Berichten: 123
Geregistreerd: 27-05-20

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:11

Wat een mooi plekje heb je gemaakt!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:06

Ziet er leuk uit!

Dit jaar gaan wij verhuizen naar een andere plek. Minder grond en dus moet er weer gebrainstormd worden over een nieuwe indelen. Ik zal het topic nog eens doorspitten en ideeën op doen :)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 09:26

Djoena schreef:
Dank je wel :j


JudithO schreef:
Hier is de track een stofwolk en is het weiland ontploft zoveel gras staat erop.
Maar vanaf zaterdag ponyloos, onze stek is verkocht dus de pony's gaan ook weer verhuizen.

Oh echt?! :oo hou je de pony's wel aan huis bij jullie nieuwe stek? Zoja komt er een nieuw wei/paddock project?


Nee, de pony's gaan naar mijn zus.
We gaan zelf het land uit dus ze kunnen niet mee. Over een tijdje gaan we op onze toekomstige stek ook wel weer paarden houden, maar dat oppervlak zal een stuk groter zijn en buiten dit topic vallen ;)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:03

Truedreams schreef:
Wat een mooi plekje heb je gemaakt!


Dank je wel :D

Zidore schreef:
Ziet er mooi uit! Die mest/composthopen zien er exact zo uit als de onze :j

Wij hebben een heleboel vaste afnemers van onze mest :)) en wat we over hebben gaat bij ons in de winter over de wei :j ik vind het zelf super handig :D


Chasey schreef:
Ziet er leuk uit!

Dit jaar gaan wij verhuizen naar een andere plek. Minder grond en dus moet er weer gebrainstormd worden over een nieuwe indelen. Ik zal het topic nog eens doorspitten en ideeën op doen :)

Wat spannend! :)) hou je ons op de hoogte met foto's?

JudithO ook super spannend! Een hele nieuwe start dus. :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:05

Ja tegen de tijd dat het rond is, maak ik voor en na foto’s.
Perceel is 5000m2, maar paarden gedeelte zal ongeveer de helft ervan worden. Dus mag nog nét in dit topic ;)

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:44

Djoena schreef:
Wij hebben een heleboel vaste afnemers van onze mest :)) en wat we over hebben gaat bij ons in de winter over de wei :j ik vind het zelf super handig :D

Wij ook! We hebben ongeveer 6 maanden aan mest die we in de winter opsparen en dan in het najaar weer over de wei brengen. De rest gaat naar een vast clubje moestuinierders die er blij mee zijn, wij ook want we krijgen zoveel fruit en groenten ervoor terug.