Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vragen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 10:12

Wij ( man en ik) willen graag een Paint kopen.
Wie mag ik via pm allerlei ( misschien wel domme) vragen stellen.
Ik wil me eerst in van alles verdiepen voor ik tot aankoop overga

PlauGenGuy

Berichten: 258
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: Bantega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:18

Er bestaat niet zoiets als domme vragen, alleen dome antwoorden.
Ik vind het toppie dat je eerst je wilt verdiepen in het ras voordat je overgaat tot het kopen. Zouden meer mensen moeten doen en niet alleen bij paarden.

Helaas, zit ik zelf niet in de paintelarij dus ik kan je niet helpen.
Veel succes met het stellen van je vragen en misschien straks veel plezier met je toekomstig vlekkenmonster...

Groetjes,

Simone

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:30

Waarom per PM?? Stel je vragen gewoon 'in the open', als er mensen iets kwijt willen wat beter per PM kan merk je dat vanzelf aan je postbox

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 10:47

Okee dan,
Wat is een breeding stock?
Is het zoiets dat de (voor) ouders misschien wel gevlekt zijn, en dat ze de vlekken-genen misschien wel doorgeven ?

Wat betekend Overo?

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:14

Breedingstock is een paint zonder vlekken dit noem je dus een solid paint.

Dat kan zijn dat beide ouders wel regular paint zijn. (paint met vlekken)

Kan ook zijn dat 1 van de ouders dus een solid was. Maar kan ook zijn dat 1 van de ouders een quarter is geweest.


Overo is een naam die staat aan het patroon en kleur die hij of zij heeft.

Je kunt kijken op www.apha.com Daar staat heel veel uitgelegd.

Desiree01

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Op de wereldbol

Re: Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:23

Een breeding stock is gewoon een paint, maar dan solid, of te wel geen vlekken. Ook een breeding stock kan zijn of haar nakomelingen van vlekken voorzien, dit wordt dan gewoon weer een regulair paint.
Overo is net als tobiano een vachtpatroon, daar zijn dan ook weer verschillende soorten in.
Afbeelding
Dit is bijvoorbeeld een overo.



Afbeelding
En dit zijn weer tobiano's.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:25

Een Solid Paint heeft dus idd geen vlekken, maar of er een bont-patroon genetisch aanwezig is of niet kun je laten testen.
Het kan nl minimaal wel aanwezig zijn en is dan dus ook genetisch vererfbaar.

Het moet dus wel aanwezig zijn, anders kan het nooit doorgegeven worden.

Overo heb je in 3 soorten:
-frame (= altijd OLWS*-positief) (Overo Lethal White Syndrom)
-splash
-sabino

http://www.dutchpainthorseclub.com/

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 12:31

Dus een tobiano is eigenlijk "platen bont" en een overo is wat "grilliger"
gevlekt?

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:49


anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:59

Overo hoeft niet grilliger gevlekt te zijn hoor.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 13:38

Afbeelding

Deze dame heeft te veel wit om opgenomen te worden in het Quarter stamboek.
Had de eigenaar haar dan bij het Paint stamboek kunnen laten opnemen,
of zit er meer iets van een Apaloosa in.
Laatst bijgewerkt door tones op 12-05-06 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:40

Is het ook niet zo (denkt even diep na.... kraaaakkkk) dat een overo bijv vos is met witte vlekken en een tobiano wit met bijv vos kleurige vlekken.. of andersom..??

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:00

Lijkt mij geen paint in iedergeval.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:03

@CC: ehmmmm (ook piep & kraak) zo zou je het denk ik wel kunnen omschrijven, ja. Vaak zijn tobiano vlekken groot en egaal, wat Tinkers bijvoorbeeld vaak hebben. Wat meestal het onderscheid is met overo is dat het wit bij een tobiano meestal over de rug loopt en bij een overo niet. Overo is er idd in drie variatie, dus dat kan zich ook in veel verschillende vormen voordoen. En dan heb je ook nog paarden die beide zijn!!! Tovero dus. Dan wordt het helemaal ingewikkeld !

@Tones: in het verleden was het zo dat een veulen uit twee Quarter ouders of twee Thoroughbred (volbloed) ouders in het Paint stamboek kon worden opgenomen. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Nu moet iig 1 van de ouders een geregistreerde Paint zijn en dan mag de andere ouder een geregistreerde Quarter of Thoroughbred zijn. In een Paint zit nooit Appaloosabloed.

Oh ja, en sinds 1 januari van dit jaar worden Breeding Stocks officieel "Solid Paint Breds" genoemd. Na ja, what's in a name ...

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 14:11

Dus mijn shetlanders zijn tobiano, (de 1hoofdkleur wit met zwart hoofd/nek en een zwart achterwerk nr 2 wit met voskleurige grote plekken),een die van m`n zus overo heeft de hoofdkleur vos, met witte vlekken?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:36

crazycactus schreef:
Is het ook niet zo (denkt even diep na.... kraaaakkkk) dat een overo bijv vos is met witte vlekken en een tobiano wit met bijv vos kleurige vlekken.. of andersom..??


Zo zien veel mensen het vaak, maar hoeft láng niet altijd zo te zijn, vooral bij minimal whites. Een minimal Tobiano is dan ook gewoon een bruin paard met een witte vlek... Alleen zie je die gewoon wat minder dan minimal overo's. Daarnaast heb je ook Overo's met heel veel wit en hier en daar een vlek. Vooral een Splased white kan er dan ook 'wit met buin' uit zien i.p.v. 'bruin met wit'...
Genetisch gezien is het zo dat het altijd 'een kleur met witte vlekken' is, en dus nooit een 'wit paard met gekleurde vlekken'.

@ Tones, jouw paardje lijkt me deels Appaloosa te. Mocht dat echt niet zo zijn dan is het meer een sabino/rabbicano (ja, nóg een ander patroon...) patroon wat hij/zij heeft.
Heb je papieren bij je paardje, dan is daar snel uitsluitsel over te geven...

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:47

Het deed mij inderdaad erg aan rabicano denken.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 15:13

Francis schreef:
crazycactus schreef:
Is het ook niet zo (denkt even diep na.... kraaaakkkk) dat een overo bijv vos is met witte vlekken en een tobiano wit met bijv vos kleurige vlekken.. of andersom..??


Zo zien veel mensen het vaak, maar hoeft láng niet altijd zo te zijn, vooral bij minimal whites. Een minimal Tobiano is dan ook gewoon een bruin paard met een witte vlek... Alleen zie je die gewoon wat minder dan minimal overo's. Daarnaast heb je ook Overo's met heel veel wit en hier en daar een vlek. Vooral een Splased white kan er dan ook 'wit met buin' uit zien i.p.v. 'bruin met wit'...
Genetisch gezien is het zo dat het altijd 'een kleur met witte vlekken' is, en dus nooit een 'wit paard met gekleurde vlekken'.

@ Tones, jouw paardje lijkt me deels Appaloosa te. Mocht dat echt niet zo zijn dan is het meer een sabino/rabbicano (ja, nóg een ander patroon...) patroon wat hij/zij heeft.
Heb je papieren bij je paardje, dan is daar snel uitsluitsel over te geven...


Paard is van m`n nicht in Canada, weet niet of er papieren bij zitten,ze wonen nu wel op een paintranch ( wil ik ook )
Leuk gezicht - 40 in de sneeuw zonder deken, t is ook maar net waar ze aan wennen, maar ziet er niet heel harig uit.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:15

http://www.equinecolor.com/rabicano.html
Hier uitleg over wat Rabicano is. Kenmerkend is de 'skunktail', de witte haren bij de staartaanzet. Als bovenstaande paardje dat ook heeft mag je er van uit gaan dat het een rabicano is.
Hij had (als 't een zuivere quarter is) dan idd bij 't APHA ingeschreven kunnen worden destijds, maar nu dus niet meer.
Jammer dat dat niet gedaan is, hij had nu dus wel bij de AQHA ingeschreven kunnen worden, maar ik denk niet dat dat nu nog kan zonder enig bewijs van ouderschap e.d.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Welke Paint kenner mag ik lastigvallen met allerlei vrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 20:20

Heb nog een vraag!

Wat is futury gerechtigd?

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:14

http://www.dutchpainthorseclub.homestea ... rities.pdf

Om het ras te promoten kunnen hengsten inbetaald worden in de SSA (Stallion Service Auction). Het dekgeld wat geboden wordt op de veiling gaat in een potje en wordt aan de veulens die geshowed worden uitgekeerd. Alle veulens van dat SSA-jaar/hengst doen dus mee, ook als ze de deksprong niet op de veiling gewonnen hebben.

Dit potje is de laatste jaren behoorlijk gegroeid en als je een mooi veulen hebt c.q. goed presteerd kun je dus geld verdienen.
De eerste keer starten is meestal gratis (hoort bij het SSA-dekbewijs), een volgende keer kost als snel Euro 75 ?? (was iig fl. 150)

Dekken met een SSA-hengst is dus interessant.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:13

Heb ik ook nog een vraagje. Is een frame overo ALTIJD OLWS positief? Of zijn daar ook weer uitzonderingen op.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:19

Een Frame-Overo is ALTIJD OLWS-positief. Die 2 zitten aan elkaar gekoppeld als het ware.
Het was ook logischer geweest om het FOLWS te noemen.
Sommige Frames zijn duidelijk herkenbaar, maar dat gaat niet voor alle Frame's op. Dus als er Frame in de voorouders zit kun je voor de zekerheid beter altijd laten testen.

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:23

Op www.whoa.nl staat ook het één en ander uitgelegt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:49

henla_tent schreef:
Heb ik ook nog een vraagje. Is een frame overo ALTIJD OLWS positief? Of zijn daar ook weer uitzonderingen op.


Idd is het Frame gen aan het OLWS gen gekoppeld, een paard wat er dus 100% frame uit ziet is dus aannemelijk ook OLWS-positief.
Vervelende is alleen dat sommige frames er ook best wel Sabino of Splash of Quarter uit zien... En paarden die een puur sabino uiterlijk hebben stiekum ook frame dragen zonder dat te laten zien.
De 'frames-uit-het-boekje' paarden kun je dus wel zonder te testen als positief bestempelen, maar in al die andere gevallen is testen echt de enige manier om het zeker te weten.