eerste kristalvorming!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

eerste kristalvorming!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 19:43

Wat is jullie ervaring?

Gisteren had mijn merrie (die voor 12 mei uitgeteld is) al best wat stuwing op de uier en vandaag is de eerste kristalvorming merkbaar. Er druppelt nog geen melk. Hoe lang kan het nog duren na zo'n eerste kristalvorming? Mijn buurmeisje leerde op school: 24 uur.
Ze is al 2x drachtig geweest en vorige keer druppelde opeens de melk er vanzelf uit voor ik het door had. Zou het wel leuk vinden om jullie meningen/ervaringen te horen!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:18

Is kristalvorming hetzelfde als wax?? Kan nog wéken duren dan, maar kan dus ook een goed voorteken zijn dat het zeer spoedig komt. Als het 12 mei is uitgerekend, zou het nu nog niet komen, hoop ik, da's wat aan de vroege kant. Maak anders eens een foto van het uier, dan is het beter te beoordelen door de kenners hier, .

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:18

Volgens de boekjes (maar pas op, merries lezen die boekjes niet!) bij was (wat jij kristal noemt neem ik aan) 24 tot 48 uur maar vaak genoeg ook nog veel langer. Bij melk druppelen binnen 12 uur (ook weer.. uitzonderingen blijven er).
Dat het ook heel anders kan bewees mijn oude merrie.. die droeg op een dag na een jaar, had 4 weken voor de bevalling (dus netjes rond de uitgerekende datum) was en heeft een volle week voor de bevalling melk staan spuiten (en dan bedoel ik ook écht spuiten).
Wat je wel kunt doen is de melktest.
Neem een zwart dekseltje van zo'n fotorolletjesbusje of iets anders zwarts waar je een paar druppeltjes melk op doet. Als de melk doorzichtig is, niks aan't handje, maar is de melk ondoorzichtig wit met vlokjes er in, dan heb je normaal gesproken binnen 12 uur een veulen. Die melktest is een stuk betrouwbaarder dan het feit of ze was hebben of melk lekken, want genoeg merries doen net waar ze zin in hebben. Die melk verandert onder invloed van hormonen die de bevalling op gang brengen in biest en dat is dus een goede graadmeter. Er zijn zelfs echte melkteststrips in de handel die nog nauwkeuriger zijn en de antistoffen in de melk meten, maar da's ook weer niet echt nodig lijkt me, die zijn nogal duur ook...
Succes en sterkte met wachten!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: eerste kristalvorming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:53

De was/kegels/kristallen vertellen dat het niet meer lang duurt, een kwestie van een paar dagen tot 2 weken.
Als er melk uit druppelt, dan ga ik niet meer slapen, tot tie er is!
(Ben blij , dat ik niet Francis haar merrie heb, want dat zou mijn kop kosten! )
Meestal komt de merrie in de namiddag binnen en heeft ze ineens veel melk, echt aan een stuk door, drup drup drup. Als ze loopt kan het er echt met stralen uitspuiten. Ook haar achterbenen zijn er dan flink vuil van.
"Meestal" word het veulen dan tussen 23:30 u en 00:30 geboren , uitzonderingen daargelaten, maar zo is voor de meeste merries hier gegaan................

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:51

Bedoel je zo'n korreltje? Of echte "wax"? Hoe dan ook, het blijft spannend!!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: eerste kristalvorming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:04

jessiejanes schreef:
Ben blij , dat ik niet Francis haar merrie heb, want dat zou mijn kop kosten!


Nou, kan je vertellen dat 't ook niet erg goed voor je stesslevel is hoor!! Eerst nog twee nachten wakker gebleven (had wel een camera te leen, dus wel lekker warm op de bank) maar dat laat je de derde nacht ook wel...
Uiteindelijk nog een geluk dat ik er bij was, want na een week opveren bij elk gedraai of ander onrustig gedrag, zou ik nét de monitor er uit trekken om hem mee naar de slaapkamer te nemen omdat ze op d'r gemakkie hooi stond te eten en ik iets had van 'dat wordt vannacht weer niks'... hoor ik ineens de niagara watervallen lopen. t Drong eerst niet eens tot me door dat het geluid van de monitor kwam. Voor ik in de stal was, stak er al 1 hoefje uit.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: eerste kristalvorming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:33

gemeen, he , merries, arggggg!!!
Ik begin echt laks te worden hierin.
De eerste merrie ga ik al 2 weken vantevoren een aantal keren per nacht op de monitor kijken.
Nu vind ik het wel goed.
s 'avonds een paar keer, als ik ga slapen en s'morgens meteen weer.
Maar als er melk komt, dan wacht ik wel, of desnoods korte slaapjes tussendoor.
ik verwacht er trouwens weer eentje, ik denk zondag op maandag, dat tie geboren wordt,.................

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re: eerste kristalvorming!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 22:45

Dank je wel voor de reacties.
Er is nog steeds geen 'druppende melk' maar het waxlaagje (of kristalletje) is er wel. Dus ja, maar afwachten hé.

Van dat proefje met de melk wist ik niet, ga ik wel proberen van zodra er melk is!!!

Vanacht heeft mijn buurmeisje vanuit haar slaapkamerraam een aantal keren Babeluut in de gaten gehouden. Ze is erg onrustig en stapt met de staart lichtjes omhoog wat rond en wil dan gaan liggen, dan weer niet, liggen, op, enz. Het wordt zwaar!

Voor iedereen die ook in het kort een veulentje verwacht: succes!!! Dat alles goed gaat en een gezond veulentje geboren mag worden bij iedereen!

Ik hou jullie op de hoogte!

PS: een foto van de uier heb ik nog niet...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:07

Voor de melktest hoef je niet te wachten tot de merrie melk drupt, niet elke merrie doet dat. Je kunt gewoon een paar drupjes afmelken.

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 23:09

Francis schreef:
Voor de melktest hoef je niet te wachten tot de merrie melk drupt, niet elke merrie doet dat. Je kunt gewoon een paar drupjes afmelken.


Ahum, dat moet ik eerst eens gaan proberen. Onze dame wordt erg chacherijnig als ik aan haar uier wil komen. De dierenarts kan dat zonder problemen maar als ik me eraan waag krijg ik meteen een boze blik...wat ik fout/anders doe is me nog niet duidelijk.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:17

Oh ja, ik leer m'n paarden altijd dat ik ze óveral mag aanraken wanneer ík dat wil.. ook daar dus. Juist bij een merrie waar je wel es mee wilt fokken is dat geen overbodige luxe, stel dat het zogen niet lekker wil moet je ook kunnen melken.
Knijp niet te hard, trek ook niet aan de uier, maar sluit je vingers om de uier van boven naar beneden en 'kneed' zo a.h.w. wat melk naar beneden. Meestal lukt dat met duim en wijsvinger al, eventueel je middelvinger er bij. Maar als ze erg naar doet, begin dan eerst met alleen je hand op haar uier te leggen tot ze dat accepteerd. Houd het veilig voor jezelf en wen haar stapje voor stapje aan het aanraken en daarna aan het melken.

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 23:25

@Francis: ja, je hebt gelijk, het is belangrijk om bij je paarden overal aan te mogen komen. Zoals ik al zei doet ze niet vervelend bij de dierenarts maar ik denk dat die het 'meer in de vingers heeft' dan ik. Ik neem zeker je tips van harte!!
Want na het spenen moet ik ook gewoon aan de uier kunnen om te controleren en dit vond ze ook nooit zo leuk. (ze laat het wel toe maar niet van harte)
Gisteren heb ik haar ook afgesponsd vanachter omdat ze 'opengeknipt' is en dit vond ze wel heerlijk, ze leek echt te genieten.
Ik vind het toch weer spannend, ze staat bij mijn ouders dus ik kan niet elk moment gaan kijken, gelukkig doen mijn buurmeisje en ouders dat wel. Van zodra ik meer melk zie ga ik ook daar overnachten om niets te missen.

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re: eerste kristalvorming!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 23:39

Afbeelding

Hier een blik op haar buikje!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 00:37

Wat een hang buik Smoske

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 00:47

BuikJE zegt ze....Allemachtig wat een buik!! Achossie arme meid is't ook echt zat zo te zien...

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:36

Francis schreef:
BuikJE zegt ze....Allemachtig wat een buik!! Achossie arme meid is't ook echt zat zo te zien...


Ja, haar buik heeft nog nooit zo gespannen, hangerig en dik gestaan. Is echt wat van de laatste weken.
Op deze foto kijkt ze inderdaad ook nog eens erg ongelukkig. Gelukkig kijkt ze ze niet de hele dag maar ze is het inderdaad wel zat. Ben zelf zo blij als het veulen komt, nadien ga ik Babeluut terug longeren en kijken of ik het rijden ook terug kan opnemen. Haar spieren weer aankweken want het is normaal een forse merrie.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: eerste kristalvorming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:56

jessiejanes schreef:
ik verwacht er trouwens weer eentje, ik denk zondag op maandag, dat tie geboren wordt,.................

Nou ja,...................No Milk Today!
Ik verwacht vanacht dus geen veulen!
Smoske: Tis een echte Babeluut Big Belly!

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re: eerste kristalvorming!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:03

jessiejanes schreef:
jessiejanes schreef:
ik verwacht er trouwens weer eentje, ik denk zondag op maandag, dat tie geboren wordt,.................

Nou ja,...................No Milk Today!
Ik verwacht vanacht dus geen veulen!
Smoske: Tis een echte Babeluut Big Belly!


Succes bij jou! Ik wacht nog steeds in spanning af. De melk drupt nog niet...de kristallen worden wel groter dus ja...geduld is een schone zaak!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:05

Cristal Clear is ook een toepasselijke naam

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:13

vera schreef:
Cristal Clear is ook een toepasselijke naam


Inderdaad!!!