De gedachte achter fokken...?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:20

SM, dan ga je er van uit dat álles goed en zonder problemen gaat.. niet gescanned, 1 keer heen en weer naar de hengst, geen problemen met drachtig krijgen, geen problemen met afveulenen, geen problemen met het veulen zelf... én je moet ze eerst nog maar es heel zien te houden als ze eenmaal geboren zijn, want veulens hebben het onmetelijke talent zichzelf te verwonden aan niks.
Heb een merrie de gescanned moet worden voor of na de dekking (zowiezo niet onverstandig om even op tweelingdracht te checken bijv.) of je DA moet komen omdat je merrie aan de nageboorte blijft staan (moet pellen en spoelen bijv.) en je winst is weg.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:01

Tja misschien heb ik geluk gehad, maar al die poespas was bij mij niet nodig. Ik kan me eigenlijk niet indenken dat ik daarbij de enige ben.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:06

Nee, vast niet, maar die 'poespas' is ook zéker geen uitzondering en dus wel iets om rekening mee te houden. Ik vind zelf even scannen op tweelingdracht toch niet echt 'extra poespas' maar meer normale voorzorgsmaatregel. Meerdere keren dekken is ook heel normaal en dan moet je dus óf iedere keer op en neer (benzinekosten) óf je merrie staat daar tegen stallings/verzorgings kosten. Ook vrij gebruikelijk en geen 'poespas'...
Ik denk dat je als 'huis tuin en keuken fokker' vaak genoeg blij mag zijn als je quite speelt...

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: De gedachte achter fokken...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:13

Ik ben het geheel met Francis eens.


@Sugar: je hebt de entingen de wormkuren en de hoefsmid vergeten.
Daarnaast heb jij het niet over geld verdienen maar over lastenverlichting,
de kosten van de merrie blijven gelijk.
Ik neem aan dat je alle diensten die je verleend voor de aspirant koper, zoals bv opvoeding veulen halstermak maken etc, als vrijwillegerswerk ziet omdat je het leuk vind.

Ik kan het niet zo zien als jij, ik vind dat wat jij doet gokken met een hoge inzet voor een lage lastenverlichting.
Als er ook maar iets niet goed gaat heb je een kostenverzwaring, soms niet kleine ook.

Groet
Ron

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:25

Ach de kreet 'fokken is gokken' moet ergens vandaan komen . Gelukkig ben ik een minderheid op fokgebied en ga jij voor zekerheid.
Of dat ook in de veulens tot uitdrukking komt kan alleen de toekomst maar uitwijzen.

Aan de betrokkenheid zal het niet liggen en dat geldt voor jou net zo veel als voor mij.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:28

Och.. fokken... ik heb er niet zoveel verstand van, was ook maar een backyard fokker. Gelukkig met een merrie die niet veel minpunten heeft... veulens waren altijd wel te verkopen aangezien ze voor de dekking verkocht werden, dus voor mij financieel geen risico.

Kosten van de merrie? Ja die heb ik toch wel, of ik dr nu laat dekken of niet. En hoe druk je de prijs uit van het wondertje wat na 11 maanden spanning uiteindelijk de wereld betreedt? Ik vond het geweldig om nakomelingen van mijn merrie te fokken, zodat er een stukje van haar overblijft in de toekomst. Alle veulens zijn nog bij hun oorspronkelijke eerste eigenaar, en dat vind ik veel belangrijker dan het fokken van een prospect die alle trainers afgaat omdat hij/zij 'het' nu eenmaal in zn genen heeft, en het moet en zal eruit komen....
Tussen de kids zat zelfs een Europees kampioen, en laatst kreeg ik een berichtje van iemand die dolgelukkig was met een achterkleinkind van mijn paard. Uiteraard zit daar alweer veel ander bloed doorheen gemengd, maar het maakt mij wel trots

Graag had ik nog meer veulens gefokt, maar de leeftijd van de merrie maakt dat ik het niet meer aandurf. Want leuke veulens of niet, voor mij is de merrie nog steeds no. 1.

Waar let ik op bij het fokken? Dat het een gezonde, lieve hengst is (geen syntheet) en dat t veulen een lief baasje krijgt

Maar ja, je bent Penny of je bent t niet ..

Just_in_time
Berichten: 122
Geregistreerd: 25-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:39

ow das in mijn voordeel, de hengst waardoor ik mijn paard wil laten dekken staat bij mij op stal, maar ik heb begrepen dat het geen goed id is om een kwpn schimmel met een appaloosa te kruizen?
kan iemand mij dan vertellen waarom?
en kan je zien aan een merrie of ze al eens een veulen heeft gehad?

Just_in_time
Berichten: 122
Geregistreerd: 25-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:40

de schimmel is dan overigens de merrie

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:13

Als je schimmel kruist met appaloosa, en je veulen krijgt en appaloosa-kenmerken (vachtpatroon) en het schimmelgen, dan verdwijnt op den duur het vachtpatroon. De andere appie-kenmerken (mottled skin, white sclera, gestreepte hoefjes) blijf je wel zien, maar het is bij (stamboek)appaloosa's niet gewenst als het vachtpatroon verdwijnt.

Just_in_time
Berichten: 122
Geregistreerd: 25-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:36

is de kans groot dat het een schimmel wordt dan?

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:53

Die kans is 50%

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:55

Als de schimmelmerrie uit 2 ouder-schimmels komt kan ze zelf homozygoot zijn en dus krijg je dan 100% zeker een schimmel uit welke kombi je ook kiest.

Just_in_time
Berichten: 122
Geregistreerd: 25-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:19

nee de vader van de merrie was bruin , de moeder was wel schimmel,
dus dan is het 50 % kans dat het een schimmel wordt als ik het dan goed heb.
achja is wel een gokje waard denk ik.

toran
Berichten: 169
Geregistreerd: 15-10-01
Woonplaats: notter

Re: De gedachte achter fokken...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:50

mmm ook ik fok met paints als eerste, een goed paard heeft geen kleur ... nou ik durf rustig te stellen dat ik teleurgesteld ben als er een breedingstockje naast staat, na een dag zie je wel of het veulen mooi is en veranderd de teleurstelling heel gauw in tevredenheid maar het is toch wel zo dat als ik mensen spreek die een keertje willen komen kijken naar het paint ras en geintresseerd zijn ze direct zeggen "die heeft mooie vlekken en die en die vind ik mooi gevlekt ..." nu heb ik een aantal merrie's en 2 hengsten waarmee ik dit jaar voor het tweede jaar dek, let op welke combi we maken, beweging, kleur, karakter alles telt mee, en dan maar hopen he fokken is gokken...
Ik denk ook dat er verschil in zit of je nu 1 merrie hebt waar je voor jezelf een leuk veulen bij wil fokken of zoals ik een bedrijf hebt en de veulens of wil opfokken of verkopen, maar goed wanneer doe je het goed?
Voor mij is het allerbelangrijkste dat we met het aantal paarden dat we hebben we een mooi stel paarden hebben met een fijn karakter ( dat vind ik erg belangrijk) en dat we nu toezijn aan een combinatie van fokken en showen de paarden staan lekker buiten hebben het goed de fokmerrie's hebben genoeg ruimte en lekker gras, dat kom ik ook nog wel eens tegen mensen die teveel! paarden hebben, blijven fokken en steeds meer krijgen en die paarden zien er zo ongelukkig uit!!! dat is iets wat ik nooit zou willen en fokken en een ieder ander met gezond verstand ook niet hoop ik!

Groetjes Esther