Vroeger zonder 5 panel test

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 20:54

Ik vroeg me af hoeveel mensen een paard hebben gehad met problemen en uiteindelijk hebben laten inslapen voor het op grote schaal getest werd.

Zijn er mensen die nu achteraf denken; mijn paard zal wel pssm gehad hebben? Als voorbeeld.........

Zeker 20/30jr geleden voerden we nog heel anders, dus paste het management nog helemaal niet bij een paard met problemen.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:05

ik weet wel van een vriendin van me een paar jaar geleden.
jong paardje, ging gelijk al medisch mis met inrijden.
ze heeft echt alles geprobeerd toen.
ze konden er toen geen vinger opleggen..
paard toch laten inslapen.
PSSM was toen nog niet bekend.
nu staat de vader bekend als PSSM hengst,
die vele zieke afstammelingen heeft.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:47

Ja, precies. Ik lees reacties van mensen die het onzin vinden dat het nu overal maar genoemd wordt; koop geen paard zonder 5 panel test. Maar als ik terug denk, weet ik wel paarden met symptomen.

Ik vraag me alleen ook af wat de veearts deed en wat die toen als diagnose stelde.

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:12

Het verspreiden van een genetische afwijking is als een steen in een vijver gooien; het begint met één rimpel, maar dat worden er snel meer...
En zolang iets geen naam heeft weet een DA ook niet hoe hij het moet noemen ;)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:24

Maar vroeger werden er enorm veel paarden geimporteerd. Daarna is men massaal gaan fokken hier.

Ik weet ook nog wel dat mensen altijd verwachten dat een quarter ''cool'' was. Ik denk nu achteraf dat sommige paarden die wat ''moeilijker'' waren, misschien ook wel pijn hadden. Niet altijd door de manier van trainen.

Veeartsen wisten sowieso weinig. Ons eerste veulen is 17 jaar geleden geboren en de veearts vond hem erg bespierd, zo zag hij veulens normaal niet :)

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:33

In Amerika fokt men net zo massaal hoor :D en er wordt nog zat geïmporteerd.
Het probleem is dat het stamboek teveel hangt aan de eigen onderzoeksplicht en dat alles geregistreerd blijft worden, dus wordt er mee door gefokt.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:36

Bij andere rassen wordt (nog) niet standaard getest en een resultaat daarvan staat in mijn onderschrift.

Was laatst bij een klant waarbij de wat oudere quarter nog niet standaard getest was, maar paard had al meerdere spierbevangeheid aanvallen gehad en was moeilijk goed te houden.....ra ra ra wat zou dat zijn, die hoef je niet eens meer te testen :+

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:05

Is de 5 panel test iets wat je alleen bij quarters zou moeten doen of zijn er ook andere rassen die er last van zouden kunnen hebben? Of zijn dat dan meteen de rassen waar quarter mee ingekruisd zou kunnen zijn?

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:07

@AbbyBlues: dat is afhankelijk van het soort genetische afwijking. Van Tinkers is bekend dat er ook PSSM voorkomt. HERDA, HYP en GBED zie je veel bij Quarters, Paints en Appaloosa's en natuurlijk kruizingen met die rassen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:08

DubbelDun schreef:
In Amerika fokt men net zo massaal hoor :D en er wordt nog zat geïmporteerd.
Het probleem is dat het stamboek teveel hangt aan de eigen onderzoeksplicht en dat alles geregistreerd blijft worden, dus wordt er mee door gefokt.


Ja natuurlijk fokken ze daar massaal. Maar hier kwamen hele vrachten paarden in het begin. Toen liepen we hier nog wel achter. Daar is men wel massaal mee gaan fokken. Als men nu importeert gaat dat veel specifieker dan 20/30jr geleden.

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:26

5 panel test is zeker niet voor ieder paard nodig. Voor een potentiële fokmerrie of dekhengst natuurlijk wel, maar voor een (rij)paard waarmee niet gefokt zal worden volstaat een PSSM1 test en (afhankelijk van de bloedlijn en een onbekende of H/H of N/H status van één of beide ouders) eventueel een HYPP test.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:48

vroeger wist je gewoon veel nog niet wat je nu weet...
mijn bay roan merrie is meerdere keren door een bay roan hengst gedekt. paar keer nakomeling uit gekomen, maar een keer verworpen of niet gepakt. dacht je toen niet bij. nu blijkt dat die combi inderdaad problemen kan geven bij het ongeboren veulen.
toen wist je dat niet.

pssm is nu bekend. dus je kan maar beter testen, ben blij dat het beestje nu een naam heeft en we er dus op kunnen testen en uitsluiten voor toekomstige fok.

maar ook pssm is iets vaar best veel mensen nog laconiek over doen. en ja, er zijn pssm paarden die hoog in de sport lopen. het kan. maar ik zou het risico niet nemen....

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:48

Ik heb mijn paard (nu niet meer van mij) toentertijd niet getest omdat ik hier nog niets vanaf wist. Maar nu ik weet van alle genetische ziektes binnen de quarterpaint bloedlijnen zou ik zeker, altijd, bij een eventueel toekomstig paard testen. Ik heb paarden gezien met PSSM en dat zag er zo ontzettend naar uit, dat wil je echt niet..

Mijn bijrijdpaard is ook getest omdat ze met haar wilden fokken, 5 panel negatief en inmiddels is ze drachtig van GI Nocona Freckle Bar :D

Ik hoop echt dat de mensen met een bord voor hun kop eens hun ogen gaan openen -O-

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 00:07

wb, ja, snap ik. Misschien verkeerd neergezet zo, maar je hebt gelijk.

QuarterH, ik zit terug te denken aan een aantal paarden vroeger. Als een paard misschien last had en dit uitte in eerste instantie door moeilijk gedrag bijvoorbeeld. Kreeg de bloedlijn de schuld of de manier van trainen etc. Toch zijn er aardig wat paarden verdwenen door de achterdeur die waarschijnlijk toch positief zouden zijn geweest.

Onze merrie was 5 toen ze bij ons haar eerste veulen kreeg. Dat is nu 17 jaar geleden en ze heeft daarna nog meer veulens gekregen. 1 weet ik echt niet waar die is. Maar de rest leeft en is gezond zover wij weten.

emita, je kan pas testen als je het weet. Het valt mij ook op dat zelfs in de sport mensen het nog onzin vinden, want een paard is goedgekeurd en doet het super etc.

Het is vreselijk, elk ziek paard is naar en natuurlijk kan je paard ook koliek krijgen of zijn been breken etc. Maar wat je kan voorkomen, moet je toch proberen in mijn ogen.

Maar ik zat me echt af te vragen wie nog gevallen weet waar men eerder geen diagnose kon stellen. Er zijn denk ik ook paarden in de recreatie terecht gekomen, omdat trainen niet lukte etc.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:04

Ik heb ca. 22 jaar geleden een halfbloed Arabier gekend met Herda, zat geen druppel "Amerikaans" bloed in. De term Herda als zodanig was toen niet bekend, de eigenaresse heeft na veel zoeken toen ontdekt dat het dus ook bij QPA's voorkomt.
Paard is overigens wel bereden en in de sport uitgebracht en is overleden toen hij rond de 30 was. Maar het was wel altijd oppassen en uitkijken. Was een zoon van de NRPS hengst Master. Moederskant weet ik niet maar was geen QPA.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vroeger zonder 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:01

Ah, vreselijk elcid.

Ik zit terug te denken, dat toen ook niet altijd het voer werd aangepast. Gemiddeld genomen stonden paarden op brok en of muesli. Als een paard lastig was of niet lekker, werd het hooguit op een handje voer gezet ipv de volle hoeveelheid.
Bij verdenking van pijn, pijnstillers.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:12

Heel vaak wordt hier afgegeven op de AQHA omdat niet zus of zo doet of te traag reageert.
Voor die mensen is dit stukje misschien een beetje een "eye opener".

Citaat:
205. Genetic Defects and Undesirable Traits

In accordance with its Mission Statement and Welfare Policy Statement, AQHA endeavors to educate its membership and protect the welfare and integrity of the breed. Part of such endeavor includes AQHA’s efforts associated with the research, identification and promulgation of rules and regulations concerning genetic defects and undesirable traits through AQHA’s governance process. In that regard, researchers have noted that the American Quarter Horse does not have more genetic diseases than other equine breeds, AQHA has just been proactive and taken the lead at identifying genetic diseases affecting the American Quarter Horse breed.


Natuurlijk zien we dingen graag beter geregeld vanuit het stamboek, natuurlijk willen we allemaal dat ze sneller striktere regels opstellen. Maar laten we niet vergeten dat we op ze af kunnen geven en mopperen en roepen dat ze sneller zouden moeten reageren juist omdat ze hun vak serieus nemen, omdat ze onderzoek doen naar ziekte beelden die vaker voor komen, in tegenstelling tot veel andere stamboeken.

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:53

Beter laat dan nooit... zou je kunnen zeggen.

Citaat:
How many horses have to suffer and die, to make breeders and the registries realize that something needs to be done about N/H as well as H/H?
HYPP was identified in 1985, and a test was made available for public use in 1992. At that time breeders were encouraged by vets and vet schools to test their breeding stock and choose horses who did not carry HYPP to be used as breeding stock.

New research shows that not only has the test not been used to cull the disease from the equine industry, but the number of homozygous (H/H) and heterozygous (N/H) carriers have increased!
Samples submitted by Quarter Horse owners for HYPP testing in 1992-1996 showed that 1.1% were H/H (homozygous), while 35% were N/H (heterozygous).
Testing in 2005 indicated that 2.2% of horses tested were H/H genotype, and 37% were N/H. Keep in mind that these numbers are indications only of the ones actually tested.
http://www.bringinglighttohypp.org/9-inherited-equine-health/24-bringing-light-to-hypp-the-acceptable-disease

Dus de genetische afwijking was sinds 1985 wetenschappelijk bekend, in 1992 is er een test op de markt gekomen en in 2007 was de AQHA eindelijk zo ver dat er maatregelen mbt opname in het stamboek genomen werden .
Dat is 15 jaar na dato !!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:24

Dat valt onder "we zouden het liever sneller ingevoerd zien".

Maar dat neemt nog steeds niet weg dat het onderzoek gedaan is met mede financiering van de AQHA. Dan neemt ook niet weg dat ze dus willen weten wat er in het ras rond gaat en betrokken zijn bij de gezondheid issues.

Vergeet niet dat je niet op ze af zou kunnen geven dat het sneller moet, als ze zich zouden gedragen als alle andere stamboeken.
Dan zouden deze erfelijke aandoeningen nog steeds behoren tot de "jammer maar helaas pech gehad klasse".