Call me trillona

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Call me trillona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 12:22

Kent iemand deze merrie ?
Kan iemand mij wat meer vertellen over de ouders,grootouders,overgrootouders,etc..
Hoe waren ze,liepen ze reining of pleasure of...alles wat je weet mag je hier zetten!
Ik verzorg namelijk een veulen van haar en wil wel wat meer over haar.
Alvast bedankt !

Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Re: Call me trillona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 12:26

Afbeelding

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Call me trillona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:33

Ik heb die merrie hier op stal gehad , toen ze gedekt werd van onze hengst Jj ELL ZIPPO.
Was een fijne merrie met veel bloed. de fokker is Sabin Vaes uit tessenderlo dacht ik, mischien kan je hem via kapaza contacteren voor meer info.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:50

Vaderskant is eigenlijk geheel reining/ cowhorse en cutting gefokt, moeders kant veel halter lijnen zoals Impressive en nazaten en renpaarden/ volbloeden . Een combinatie waar ik niet warm voor zou lopen, o.a. omdat er Impressive in zit, ik neem aan dat jouw merrie op HYPP is getest ( en hopelijk negatief) anders alsnog doen!

Aan moederskant zit ver weg ook Poco Bueno, die Herda kan doorgeven.

In de vaderlijn Teedona Step werd in de reining uitgebracht, heeft het niet makkelijk gehad en is vrij jong gestorven ( [WN-AM] teedona step) , Peppy San Badger was een top cutter met een niet altijd makkelijk karakter.


Ik ben persoonlijk geen voorstander van het kruisen van typische halterlijnen met performance lijnen omdat van beide lijnen toch wel heel verschillende dingen worden gevraagd, waardoor de bouw ook nogal verschild. Je wil je performance paard ( reining/ cutting) niet met zware spieren, stijl achterbeen of kleine voeten hebben, terwijl veel halter paarden die kenmerken juist wel hebben.

Dat wil niet zeggen dat het geen hele leuke merrie is, maar qua fokken moet je wel erg oppassen omdat een hengst met een matige toplijn, kleine voeten en steile achterbenen. Als je een halter type wil fokken is dat geen probleem, maar voor een rijpaard zou ik dan echt naar hengsten kijken met een hele goede bouw en meer foundation gefokt ( met weinig volbloed) ; goede ruglijn, netjes op de benen, etc.

Maar ik ben wel benieuwd naar het veulen:D !
Wie is de vader van het veulen? Is het veulen 5 panel getest, i.v.m. bovenstaande erfelijke ziektes?

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:01

Citaat:
moeders kant veel halter lijnen zoals Impressive en nazaten en renpaarden/ volbloeden . Een combinatie waar ik niet warm voor zou lopen, o.a. omdat er Impressive in zit, ik neem aan dat jouw merrie op HYPP is getest ( en hopelijk negatief) anders alsnog doen!

Grootvader aan moederszijde is volgens de Allbreed Pedigree N/N voor HYPP, dus testen zou niet nodig moeten zijn :) makkelijk genoeg na te gaan bij de AQHA, lijkt me.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:06

Had ik nog niet opgelet, ik zie het staan ;). Maar ik zou toch ook zekerheid willen hebben met betrekking tot Herda ( Poco Bueno).

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Call me trillona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:14

de vader is onze hengst JJ ELL ZIPPO, we hebben halter met hem gedaan, maar is niet halter gefokt. Hij is panel 5 N/N
RX rondom 100% goed bevonden groffer beenwerk,grotere hoeven en zeker geen steile sprong.. Merrie is fijn volbloed type merrie,met bloed, Zippo zijn cool karakter en zwaardere bouw werd gebruikt om het veulen weer meer quarter type te geven. en cool heid. Ik weet niet of de merrie panel 5 getest was, hyp was inderdaad N/N