Cutting/cow sense lijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:41

Hoi :D

Wie kan er mij wat meer geven over welke quarter hengsten hier in België/Nederland/Duitsland beschikbaar zijn met cutting bloed of in ieder geval goede cow sense?

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:06

Enkele hengsten:

Kiss My Cat (Duitsland)
Spooks Smokin Cat (Italië)
Personalitys Listo (Nederland)
Gersals Listo Dunlap (België)
Smart Little Playgun (Nederland)


En alles met Peppy San Badger, Dual Pep, Highbrow Cat, Listo Lena, Smart Little Lena,.... zit je goed. :)

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 23:16

Interessant! Ben me een beetje meer aan het verdiepen in het koeien gebeuren. Heb zelf een connemara merrie met stamboom en heb daar wat sorting/team penning wedstrijden mee gereden. Maar vroeg me nu toch af welke lijnen echt gefokt zijn voor koeien. Alvast bedankt voor de informatie, kan ik een beetje verder speuren op Google!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:41

Ik vind persoonlijk een reining/cutting gefokt paard prettiger voor teampenning/cattlepenning/ranchsorting ipv een échte cutter. Die zijn dikwijls heel heet in het hoofd.. Maar das natuurlijk eigen mening. :)

Onze Arany is voor ons een ideale mix reining/cutting, in de USA komt z'n vaderlijn heel veel terug in de teampenning-paarden en hier in Frankrijk etc zijn er veel paarden familie langs z'n moederskant.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 23:55

Arany? Die naam zegt me iets.. Waar rijden jullie teampenning?

Klopt voor teampenning is een heethoofd niet fijn, mijn merrie is dan wel geen cutting gefokte quarter maar wordt wel erg druk tussen de koeien en dat speelt soms erg in je nadeel..

Weet zelf nog niet zo goed welke kant ik uit wil, rij nu voornamelijk reining en soms eens tussen de koeien voor wat afwisseling. Cutting lijkt me ook erg gaaf, wil het gewoon allemaal eens proberen haha :)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 00:01

In België zowat alles. BTPA, flaming star cup, Woodstock, wedstrijden in de Ardennen zoals dave city & cowboys days,.. :) je zal ons dan waarschijnlijk al wel eens ergens tegengekomzn hebben idd. Waar rijd jij mee?

Afwisseling is het leukste ja, voor ruiter en paard :D Arany is ook reining getraind, en wordt nu 2 keer per week reining gereden, 1 keer per week koetjes, af en toe eens op de cuttingmachine en 1 a 2 wedstrijdjes per maand :) Zo blijft hij alles leuk vinden.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 00:07

Ah, de flaming star cup heb ik ook aan meegedaan ofja toch enkele wedstrijden daarvan! Dan ben ik u waarschijnlijk daar al eens tegen gekomen.
Heb de eerste 2 of 3 wedstrijden van de cup deelgenomen maar daarna is mijn merrie weer naar huis gekomen omdat dat veel gemakkelijker was dan telkens op en af rijden en thuis kan ze met andere paarden staan.

Zou nu wel graag terug wat teampenning wedstrijden rijden maar heb helaas geen team meer dus houdt ik het voorlopig maar even op wat reining. Daarbij vind ik het erg lastig om een goede trainer te kiezen voor de koeiendisciplines. Mijn merrie besluit af en toe zelf welke koe we gaan pennen en als ik dan naar een andere koe toe stuur steigert ze.. Zou daar graag eens aan werken maar twijfel nog welke les ik ga pakken. De clinic in groep van Mariolino of privéles van Roel Breeur (daar ga ik nu wat basis lessen pakken)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 00:09

Cool dat er in deze kringen nog wordt geselecteerd op werkvermogen van paarden.
Het is jammer dat dat hier (IJsland) niet of nauwelijks gebeurt, hoewel dit soort paarden wel hard nodig zijn. Tsja het geld zit in de veredelde sportpaardjes....
Succes met je zoektopcht naar een geschikte hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 00:23

http://www.nchacutting.com/ag/pubs/hall_of_fame.php :D
Deze paarden staan in de Hall of Fame van de National Cutting Horse Association. Als je die op een stamboom terug vind, zit je ook zeker goed :) Hoewel ik moet zeggen dat een aantal namen die Tinniie noemde er niet tussenstaan, dus er zijn zeker nog zeer goede paarden buiten deze lijst. Ik denk dat die paarden wel vaak terugkomen in de stambomen van deze Hall of Fame paarden.

Namen die ik zo uit mijn hoofd mis zijn o.a. Grays Starlight en Smart Chic Olena.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:27

Idd, bijna al die paarden hebben die namen in hun stamboom zitten :) er zijn ook veel lijnen die je hier in Europa gewoon nog niet zitten. Cuttinglijnen zijn hier nog steeds veel beperkter dan pakweg reining of pleasure..

:)

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:18

Mijn hengst is weliswaar geen Quarter, maar een Paint met veel Quarter bloed. Hij is puur als allround ranch/ cow horse gefokt en voert bloed van bijv. Colonel Freckles, Sonitas Last, Decatur Doc, Cuttin for Cash, Doc Bar, etc. etc. http://www.allbreedpedigree.com/sweet+spot+of+cash
Zit geen druppel halter / pleasure bloed in en ook geen "hippe" reining bloedlijnen :o . Hij is echt gefokt als werkpaard en dat merk je ook, hij is pas gelukkig als hij mag werken, liefst met koeien.
Verder ook een heel fijn paard, cool in zijn kop en zeer mensgericht. Ik doe weinig in wedstrijdverband, ben echt geen wedstrijd ruiter, maar werk hem regelmatig op de koeien, heb trail en horsemanship met hem gedaan maar working equitation ( WE3) en we maken regelmatig lange buitenritten.
Hij zou het in de reining prima doen, beheerst alle manoeuvres maar dat is niet mijn ding.

Zijn bloedlijnen zijn, jammer genoeg, hier weinig gebruikt/ populair. Juist door die bloedlijnen is het een paard met maat, goede bouw en 3 hele fijne, ruime gangen!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:54

Dutchs Peppy Flash, European Champion Working Cowhorse Futurity, Dutch Champion Senior Reining Open, NRHA money earner, 15 AQHA points. Nu 19 jaar oud. Dekt niet meer hoor maar wilde alleen laten weten dat er nog een kanjer is in Nederland. :-D

Als ik een cutting hengst zou moeten kiezen, zou ik gaan voor Kiss My Cat of uit Amerika, One Time Pepto.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 17:52

Dank u allemaal voor de informatie!
Wil op termijn, misschien, een quartertje bijkopen. Eerst even kijken hoe mijn eigen 2 jarige uitgroeit en het gaat doen.
Dus een lijn met Peppy San Badger en Listo Lena er in zit ik goed qua cow sense?
Hoe zijn deze lijnen qua karakter? Hoor vaak dat Listo's nogal lastig kunnen zijn.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:37

Ik heb een Listo-merrie. Ik vind ze niet lastig maar ze is wel heel erg gevoelig. Ze reageert heel erg op mijn humeur, en kon vroeger over de rooie raken van een grassprietje dat scheef stond. Dat zou je lastig kunnen noemen maar ik heb geleerd hoe haar rustig en relaxed te houden en ik vind het een wereld paard ! Juist omdat ze zo gevoelig is heel fijn te rijden.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 18:49

Maar gevoelig is niet erg, dat wat jij beschrijft heeft mijn eigen merrie ook heel erg. En daar heb je een heel fijn paard aan, als je maar weet hoe je er mee om moet gaan :) Maar hoor vaak dat ze nogal dominant/gemeen zijn maar neem aan dat dit gewoon heel erg aan de opvoeding ligt

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:52

Ik heb ook een sonitas maar die is echt te groot geworden, nooit cutting mee gereden :+ verder niet meer mee met bloedlijnen!

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 19:10

Had toevallig een paardje zien staan met die bloedlijnen, jammer dat ik op het moment echt geen tijd heb voor een 4de paardje. Was echt een heel gaaf ding om te zien!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:14

Ik heb hem ook zien staan, halfbroer van onze Arany he? :)

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:24

Oh waar staat die?

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:58

Na het stille meelezen, is nu ook mijn nieuwsgierigheid gewekt :o Over welk paard hebben we het? Waar staat die?

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 11:19

Die ik gevonden had staat geloof ik op de L.lyda stables, die stond op facebook in een groep :)

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:30

MelissaV schreef:
Dank u allemaal voor de informatie!
Wil op termijn, misschien, een quartertje bijkopen. Eerst even kijken hoe mijn eigen 2 jarige uitgroeit en het gaat doen.
Dus een lijn met Peppy San Badger en Listo Lena er in zit ik goed qua cow sense?
Hoe zijn deze lijnen qua karakter? Hoor vaak dat Listo's nogal lastig kunnen zijn.


Vergeet de lijnen van Sonita's man ( o.a. Peppy San/ Leo) , Colonel Freckles ( Leo) , Highbrow Cat ( Doc Bar) etc. niet. De lijn van Listo Lena gaat via Doc O'Lena terug op Doc Bar/ Three Bars en Poco Bueno, allemaal goede "cow" lijnen. Peppy San Badger en Listo Lena zijn weer verwant door Leo!

Een echte cutter/ cowhorse is inderdaad een stuk minder makkelijk dan een reining of pleasure gefokt paard; ze zijn veel meer gefokt om zelf te denken, dat moet ook wel als je met koeien werkt. Ik merk dat ook aan mijn hengst, het is een heerlijk paard, maar er zit wel een "kop" op! Maar het grote voordeel van deze bloedlijnen is dat als ze eenmaal voor je gaan dat ook voor de volle 100% ( en meer als ze zouden kunnen :D ) doen, niet gauw bang zijn en echt willen werken. Dat laatste betekent dan ook wel weer dat je ze niet zomaar een dag ( op stal) kan laten staan! Ze moeten lopen en dat vinden ze fijn, maar ze zijn vaak wel erg gevoelig en pikken niet alles van hun ruiter. Een beetje een uitdaging dus, maar wel een hele leuke uitdaging.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 21:23

Thanks voor nog meer informatie! Alle informatie is welkom.
Eentje kopen gaat sowieso nog niet voor het eerste jaar zijn, eerst eens kijken hoe de 2 jarige uit groeit en hoe het verloopt met mijn studie's. Maar wil me er wel alvast in verdiepen :D

Qua karakter hou ik wel van paarden die een eigen mening hebben, er moet toch wat leven in zitten en hoe meer will to please/werkwilligheid er in zit, hoe beter! Mijn merrie is er zelf ook één die echt werk nodig heeft, die maak je niet blij met 3x in de week wat rondjes lopen. Daar lag ik in het begin vaak mee in de clinche, maar nu ik haar veel beter begrijp gaat het super goed!

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:19

Interessant topic - ik ben nu eigenlijk heel erg nieuwsgierig geworden naar wat er achter mijn merrie zit [of dat nou reining of cutting is of iets anders nog]. Is er iemand die mij daarmee kan helpen [per pb?] of die me een site kan aanraden oid?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Cutting/cow sense lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:17