aparte kleurtjes bij het cuttingpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

aparte kleurtjes bij het cuttingpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 11:52

Hoi ik zie vaak in de reining en volgensmij ook andere takken van de westernsport aparte kleuren quarters (champagne bijvoorbeeld)

Als ik echter naar het cuttingpaard kijk zie ik vooral veel tinten vos. Bay en donkerbruin. Ik meen ooit eens een roan en palomino gezien te hebben. Komen aparte kleurtjes zoals buckskin/champagne(of andere verdunningen) ook voor bij de Cutting gefokte quarters? Ik zie ze namelijk nog niet op internet en op de cuttingstallen in de buurt

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: aparte kleurtjes bij het cuttingpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:14

een quarter is een quarter, of die nu reining, cutting of pleasure gefokt is. Er zijn gewoon minder cutting gefokte quarters, en sorrel is nu eenmaal de meest voorkomende kleur...

gaucho

Berichten: 9537
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:18

Roan (peptoboonsmal-lijnen) zie je volgensmij wel redelijk veel binnen de cutting. Verder denk ik dat bij de cutting fokkerij de nadruk vooral ligt op performance en niet op kleur.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: aparte kleurtjes bij het cuttingpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 14:35

Ik snap dat een quarter een quarter is :) viel me gewoon op dat de aparte kleurtjes niet gezien worden in cutting. Denk idd dat het komt omdat ze op cowsence gefokt worden. Maar wellicht wist iemand mij wel cutters te vertellen die hoog liepen met een andere kleur :) sorrel komt inderdaad het meeste voor :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: aparte kleurtjes bij het cuttingpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:37

Ook bij de reiners, hoor :)
Daarom dat ik nu errug blij ben met mijn buckskin veulentje !

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: aparte kleurtjes bij het cuttingpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:42

juist bij de cutting zie je veel bay en blueroans (idd de pertoboonsmal bloedlijn) die je juist bij de reining niet zo veel ziet.

bij reining zie je weer vaker buckskins vanuit de Hollywood Dunit lijn bv of palomino's recent vanuit de wimpy Little step lijn.
ook veel 'withoofden', sorrels of bays met veel wit aan de benen en veel wit aan het hoofd, die komen weer veelal vanuit de Gunner bloedlijnen.

ik ken in de hogere sport bij de reining geen champagne paarden.

ook bij de reining is het zo dat vooral op performance wordt gefokt, en niet op kleur. maar sommige goede verervers (zoals hierboven genoemd) geven hun kleur of 'look' nu eenmaal ook sterk door.