Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:53

Maar de verkoper wist in dit geval toch ook niet dat het paard drager is van HERDA?

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:57

X_Sam_X schreef:
Ik verwacht toch dat ik een gezond paard heb voor zo'n bedrag? Ze is het nu gewoon niet waard, en niemand die tijdens het ruilen over vermeld heeft dat de merrie al overleden was en niet bij de testronde van alle paarden was, want dat was mij verteld, ALLES is getest.


Maar je paard is gewoon gezond.
Ze is alleen drager van een ziekte, die alleen tot uiting komt als drager x drager fokt.
Dus zolang jij zorgt dat ze gedekt word door een hengst die vrij is dan krijg je nooit een ziek veulen, hooguit een drager.
Dus als het paard verder is wat je zoekt zou ik haar daarom niet terug brengen.
Of ze hierdoor minder waard is kan ik niet beoordelen.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:01

Zilkesteyn70 schreef:
X_Sam_X schreef:
Ik verwacht toch dat ik een gezond paard heb voor zo'n bedrag? Ze is het nu gewoon niet waard, en niemand die tijdens het ruilen over vermeld heeft dat de merrie al overleden was en niet bij de testronde van alle paarden was, want dat was mij verteld, ALLES is getest.


Maar je paard is gewoon gezond.
Ze is alleen drager van een ziekte, die alleen tot uiting komt als drager x drager fokt.
Dus zolang jij zorgt dat ze gedekt word door een hengst die vrij is dan krijg je nooit een ziek veulen, hooguit een drager.
Dus als het paard verder is wat je zoekt zou ik haar daarom niet terug brengen.
Of ze hierdoor minder waard is kan ik niet beoordelen.


Nee natuurlijk niet, dan hou je HERDA er toch in op deze manier? De bedoeling is juist dat we minder paarden met die genen krijgen, niet meer.

Natuurlijk is het paard verder gezond, heb zelf waarschijnlijk ook een HERDA paard, komt ook van Poco Bueno, heb haar alleen nooit getest. Maar fokken zou ik dus ook nooit met haar doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:05

Babootje schreef:
Wat een onzin zeg. De verkoper heeft een meldingsplicht. Die weegt - in het geval het om een handelsstal gaat - zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. Me dunkt dat hier sprake is van een "verborgen gebrek" in welk geval de verkoper een ander geschikt/vergelijkbaar paard moet aanbieden. Hij is eerder akkoord gegaan met de ruil van de ruin naar de merrie en het is logisch dat TS de ruin niet weer wil terugruilen. Als hij geen goed alternatief kan geven dan hoort hij gewoon TS haar geld terug te geven.
(TS google maar eens op consumentenkooprecht paarden).

Precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:08

Als je bij de aankoop duidelijk hebt aangegeven wat je doel met het paard is (fokken) en daarbij kunt bewijzen dat de eigenaar van het verborgen gebrek op de hoogte was, zou je juridisch wellicht een kans maken. Maar dan moet je ook aan je onderzoeksplicht hebben voldaan. Die heb je namelijk ook als koper.

Wat ik uit je verhaal begrijp heb je bij de aankoop niet aangegeven dat je wilde fokken (je hebt er zelfs een ruin op ingeruild omdat zijn karakter je niet aanstond, niet omdat je daar niet mee kon fokken). Daarnaast zal de eigenaar waarschijnlijk niet geweten hebben van dat dragerschap of zal je in ieder geval niet kunnen bewijzen dat ze dat wisten. En bij jouw onderzoeksplicht hoort dan weer dat je vooraf navraagt of deze specifieke merrie getest is, om inzage in die testuitslagen vraagt en als de merrie niet getest is dat je het zelf laat doen.

En vanuit het perpectief van de vorige eigenaar bekeken heb ik er begrip voor dat ze achteraf de prijs niet aanpassen. Ze wisten bij verkoop niet dat deze merrie drager was. Dat risico zit in de prijs inbegrepen. Als dat vooraf bekend was, had je de merrie wellicht voor een lagere prijs kunnen krijgen. Maar als ze wisten dat ze geen drager was, hadden ze misschien nog wel wat bovenop de prijs gedaan. Dat kan ook he?
Nu verwacht je dat ze hun prijs gaan aanpassen omdat jij iets hebt gevonden dat zij bij verkoop niet wisten. Ik neem aan dat jij omgekeerd ook niet achteraf wat extra had betaald aan de verkoper als had gebleken dat ze vrij was van HERDA. ;)

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:13

Kaitlyn schreef:
Maar de verkoper wist in dit geval toch ook niet dat het paard drager is van HERDA?

Denk dat de ts via pb al een hoop berichten ontvangen heeft over de gang van zaken daar...
Mensen die opzoekwerk doen over deze stal kopen daar niet, ze fokken leuke kleurtjes en dat lokt mensen

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:27

Precies.

Verder is de merrie niet gekeurd. Tenzij je een goede merrie hebt die gekeurd is doe je sowieso niks dan gokken/vermeerderen. Als de TS graag een pretveulen wil dan kan ze er altijd nog een 5panel negative hengst opzetten.

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet? (Eagles Ranch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 16:40

Nu ik dus alles weet wil ik dat paard dus ook niet meer, hoe leuk ze misschien ook is, ik wil gewoon bij deze mensen geen paard meer kopen en HERDA in stand houden. Ik kocht nu juist bij een bedrijf omdat ik dacht dat die wel verstand van zaken hadden, mijn ervaring met particulieren is dat die juist veel verzwijgen.

Ik heb hun ook voorgesteld de helft van het geld terug te geven, omdat ze het paard toch een tijdje dan niet aan een ander hebben kunnen verkopen. Ik heb ook gezegd dat ik haar liet testen omdat ik graag wilde fokken, dat kwam niet achteraf.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:41

Maar als je van tevoren al wist dat je wilde gaan fokken, waarom ben je dan in eerste instantie bij een ruin gaan kijken en heb je die gekocht?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet? (Eagles Ranch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:43

Even bellen met je rechtsbijstand?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:46

Spekkie01 schreef:
Zowiezo is jouw merrie niet ziek, is drager op 1 allel. Erg jammer, maar had je inderdaad moeten testen.

Fokken kan, maar met een 5 panel negatieve hengst. Kan je hoogstens een drager (dus geen lijder) fokken. Je kunt het er zelfs uitfokken.

De rijwaarde van jouw merrie is niet aangetast, hoogstens de fokwaarde omdat ze niet 100% negatief is. Klote, maar hoe interessant is jouw merrie voor de fok qua bloedlijn en of prestaties.

Uiteindelijk is de clou van het verhaal dat je geen paard moet kopen zonder test en daar ben je nu helaas op de harde manier achter gekomen.

Een fijn braaf, leuk presterend dier is alles wat je in eerste instantie wilde en wie zegt dat deze merrie dat gewoon niet is.



Wat is het probleem van een drager? (zie uitleg hierboven)Paard word zelf niet ziek dus toch geen probleem? en met een drager en een vrije hengst heb je als goed is 50% drager en 50% vrij. Dus kan je het er gewoon uit fokken. Als de rest past dan is dat toch geen reden deze mensen zo door het slijk te halen?

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 16:48

Kaitlyn schreef:
Maar als je van tevoren al wist dat je wilde gaan fokken, waarom ben je dan in eerste instantie bij een ruin gaan kijken en heb je die gekocht?


Ik wilde eerst met mijn andere paardje gaan fokken, maar omdat ik haar intensief voor de sport wil gebruiken lijkt mij dat niet handig. Dus dit vond ik een mooie kans en een beter plan, maar nu door die test dus niet meer. Ik wil ook niets meer kopen bij die mensen, ik krijg het gevoel van een broodfokker erbij.... :\

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:48

PowerReiner schreef:
Zilkesteyn70 schreef:


Maar je paard is gewoon gezond.
Ze is alleen drager van een ziekte, die alleen tot uiting komt als drager x drager fokt.
Dus zolang jij zorgt dat ze gedekt word door een hengst die vrij is dan krijg je nooit een ziek veulen, hooguit een drager.
Dus als het paard verder is wat je zoekt zou ik haar daarom niet terug brengen.
Of ze hierdoor minder waard is kan ik niet beoordelen.


Nee natuurlijk niet, dan hou je HERDA er toch in op deze manier? De bedoeling is juist dat we minder paarden met die genen krijgen, niet meer.

Natuurlijk is het paard verder gezond, heb zelf waarschijnlijk ook een HERDA paard, komt ook van Poco Bueno, heb haar alleen nooit getest. Maar fokken zou ik dus ook nooit met haar doen.


Nee, zolang je je drager maar blijft kruisen met een vrije komt er nooit meer een HERDA lijder uit, dus geen zieke paarden :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:04

safina schreef:
Als je bij de aankoop duidelijk hebt aangegeven wat je doel met het paard is (fokken) en daarbij kunt bewijzen dat de eigenaar van het verborgen gebrek op de hoogte was, zou je juridisch wellicht een kans maken. Maar dan moet je ook aan je onderzoeksplicht hebben voldaan. Die heb je namelijk ook als koper.

Wat ik uit je verhaal begrijp heb je bij de aankoop niet aangegeven dat je wilde fokken (je hebt er zelfs een ruin op ingeruild omdat zijn karakter je niet aanstond, niet omdat je daar niet mee kon fokken). Daarnaast zal de eigenaar waarschijnlijk niet geweten hebben van dat dragerschap of zal je in ieder geval niet kunnen bewijzen dat ze dat wisten. En bij jouw onderzoeksplicht hoort dan weer dat je vooraf navraagt of deze specifieke merrie getest is, om inzage in die testuitslagen vraagt en als de merrie niet getest is dat je het zelf laat doen.

Als consument heb je nou juist géén onderzoeksplicht. Dat komt omdat je als consument geacht wordt onkundig te zijn. Daarom ligt het wettelijk gezien bij de professionele verkoper.
Ik word zo moe van iedereen die hier roept dat ze zelf onderzoeksplicht heeft want dat is gewoon echt niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:06

janderegelaa schreef:
Het is heel makkelijk hoor. TS koopt als consument een paard van een bedrijf. Volgens de wet heeft zij het recht om het paard binnen 6 maanden na aankoop te retourneren tegen volledige vergoeding van de aankoopsom. Omdat het paard niet voldoet aan de verwachting. Iedere paardenadvocaat hoeft daar maar 1 briefje voor te schrijven.

Daarnaast is TS helemaal niet lui of laks maar de verkopende partij nalatig. Die hadden als professional moeten melden dat het paard niet getest is. Hij heeft namelijk als professional een meldingsplicht.


Nee hoor. Een paard voldoet niet aan de overeenkomst als het ongeschikt is voor het *doel* waarvoor het is gekocht. Een merrie die als topspringpaard is verkocht, hoeft niet teruggenomen te worden als achteraf blijkt dat ze niet vruchtbaar is. Een paard dat gekocht wordt om buitenritten mee te rijden hoeft niet te worden teruggenomen als blijkt dat het fysiek niet in staat is om een GrandPrix-wedstrijd te lopen. Een paard dat als dekhengst wordt verkocht hoeft niet terug te worden genomen als hij niet verkeersmak is.

Daarnaast geldt die meldingsplicht voor dingen die de verkoper redelijkerwijs had kunnen weten. Als het paard al getest was en uit die test bleek dragerschap, dan had de verkoper dat moeten vertellen. Maar de verkoper heeft (voor zover bekend) zelf nooit getest. En je hoeft, voor zover ik weet, als je een paard verkoopt niet een lijst aan te leveren van dingen waar je *niet* op hebt laten testen. Als je een paard verkoopt hoeft je het toch ook niet expliciet te melden als er nooit röntgenfoto's zijn gemaakt en nooit bloedonderzoek heeft plaatsgevonden? En welke ziekten en afwijkingen een paard verder allemaal zou kunnen hebben en dat dat allemaal ook nooit onderzocht is?

Nu geldt bij een Consumentenkoop (paard kopen van een handelaar) wel dat je sterker staat als een gebrek na de koop naar voren komt en er redelijkerwijs aangenomen kan worden dat het gebrek al voor de koop aanwezig was. Wat dat betreft sta je sterker dan bij een particulier. Maar dan moet dat gebrek dus wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor je het kocht.

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 17:09

safina schreef:
janderegelaa schreef:
Het is heel makkelijk hoor. TS koopt als consument een paard van een bedrijf. Volgens de wet heeft zij het recht om het paard binnen 6 maanden na aankoop te retourneren tegen volledige vergoeding van de aankoopsom. Omdat het paard niet voldoet aan de verwachting. Iedere paardenadvocaat hoeft daar maar 1 briefje voor te schrijven.

Daarnaast is TS helemaal niet lui of laks maar de verkopende partij nalatig. Die hadden als professional moeten melden dat het paard niet getest is. Hij heeft namelijk als professional een meldingsplicht.


Nee hoor. Een paard voldoet niet aan de overeenkomst als het ongeschikt is voor het *doel* waarvoor het is gekocht. Een merrie die als topspringpaard is verkocht, hoeft niet teruggenomen te worden als achteraf blijkt dat ze niet vruchtbaar is. Een paard dat gekocht wordt om buitenritten mee te rijden hoeft niet te worden teruggenomen als blijkt dat het fysiek niet in staat is om een GrandPrix-wedstrijd te lopen. Een paard dat als dekhengst wordt verkocht hoeft niet terug te worden genomen als hij niet verkeersmak is.

Daarnaast geldt die meldingsplicht voor dingen die de verkoper redelijkerwijs had kunnen weten. Als het paard al getest was en uit die test bleek dragerschap, dan had de verkoper dat moeten vertellen. Maar de verkoper heeft (voor zover bekend) zelf nooit getest. En je hoeft, voor zover ik weet, als je een paard verkoopt niet een lijst aan te leveren van dingen waar je *niet* op hebt laten testen. Als je een paard verkoopt hoeft je het toch ook niet expliciet te melden als er nooit röntgenfoto's zijn gemaakt en nooit bloedonderzoek heeft plaatsgevonden? En welke ziekten en afwijkingen een paard verder allemaal zou kunnen hebben en dat dat allemaal ook nooit onderzocht is?

Nu geldt bij een Consumentenkoop (paard kopen van een handelaar) wel dat je sterker staat als een gebrek na de koop naar voren komt en er redelijkerwijs aangenomen kan worden dat het gebrek al voor de koop aanwezig was. Wat dat betreft sta je sterker dan bij een particulier. Maar dan moet dat gebrek dus wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor je het kocht.


De ranch is geen handelaar maar ook geen particulier, het is een familiebedrijf dus ik twijfel of het dan geldt.

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:15

Kun je niet proberen om een advocaat (of rechtsbijstand, iets in die trant) contact op te laten nemen met de stal namens jou, en ze te wijzen op jouw rechten als consument? Misschien dat ze dan wel meewerken?

Ik begrijp heel goed dat je het paard niet meer wilt... rot voor je, vervelende situatie zo.
(En een volgende keer alsjeblieft eerder testen en meer onderzoek doen - niet alleen om jezelf te beschermen en je financiën, maar ook je emoties. Niets zo rottig als een emotionele aankoop te moeten retourneren.)

Cheyenne26
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-03-15
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:17

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je helemaal niet zo veel betaald hebt voor de merrie. Wij zijn ook aan het zoeken naar een quarter en prijzen tussen de 5 en de 10 duizend euro zijn niet zeldzaam. Zelfs meer dan 10 duizend zie ik er veel voorbij komen. En ze is alleen drager, dus met een goede hengst kun je altijd 5 panel vrije veulens fokken. Maar goed dat is natuurlijk je eigen keuze.
Mocht je afzien van de koop dan is de verkoper verplicht je het geld terug te geven.
En laat dit een wijze les voor je zijn.

Offtopic: als je de verkoper toch de helft van het geld wilt laten houden, dan wil ik haar wel voor die helft kopen. Fokken hoef ik toch niet :-) (natuurlijk wil ik wel eerst kijken wat ik in huis haal)

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:20

PowerReiner schreef:
Zilkesteyn70 schreef:



Nee natuurlijk niet, dan hou je HERDA er toch in op deze manier? De bedoeling is juist dat we minder paarden met die genen krijgen, niet meer.

Natuurlijk is het paard verder gezond, heb zelf waarschijnlijk ook een HERDA paard, komt ook van Poco Bueno, heb haar alleen nooit getest. Maar fokken zou ik dus ook nooit met haar doen.


Nee, zolang je je drager maar blijft kruisen met een vrije komt er nooit meer een HERDA lijder uit, dus geen zieke paarden :)


Dat weet ik inderdaad.

Wat ik bedoel: waarom maar lekker dragers gaan fokken? Er hoeft er maar 1 te zijn die niet kijkt bij fokken en kijk eens, daar hebben we weer een veulen die we af kunnen gaan maken.

Dan kunnen we toch beter met zn allen de genen eruit fokken? Dat wil zeggen: ook niet meer met dragers fokken? Dat is de enige manier om die genen eruit te krijgen in de toekomst.

Mijn paard is waarschijnlijk ook drager, stel dit komt ook werkelijk uit een test, no way dat ik dan met haar zou gaan fokken. Dan heeft zij straks een dochter, die voor mijn Eigen gebruik is, maar oke, ik ga ook een keer dood...krijgt dus andere eigenaar die denkt o leuk, ik kan een eigen veulen fokken. Kijkt niet naar panel 5 en ja hoor, weer een.

PureSylk
Berichten: 2429
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:22

safina schreef:
janderegelaa schreef:
Het is heel makkelijk hoor. TS koopt als consument een paard van een bedrijf. Volgens de wet heeft zij het recht om het paard binnen 6 maanden na aankoop te retourneren tegen volledige vergoeding van de aankoopsom. Omdat het paard niet voldoet aan de verwachting. Iedere paardenadvocaat hoeft daar maar 1 briefje voor te schrijven.

Daarnaast is TS helemaal niet lui of laks maar de verkopende partij nalatig. Die hadden als professional moeten melden dat het paard niet getest is. Hij heeft namelijk als professional een meldingsplicht.


Nee hoor. Een paard voldoet niet aan de overeenkomst als het ongeschikt is voor het *doel* waarvoor het is gekocht. Een merrie die als topspringpaard is verkocht, hoeft niet teruggenomen te worden als achteraf blijkt dat ze niet vruchtbaar is. Een paard dat gekocht wordt om buitenritten mee te rijden hoeft niet te worden teruggenomen als blijkt dat het fysiek niet in staat is om een GrandPrix-wedstrijd te lopen. Een paard dat als dekhengst wordt verkocht hoeft niet terug te worden genomen als hij niet verkeersmak is.

Daarnaast geldt die meldingsplicht voor dingen die de verkoper redelijkerwijs had kunnen weten. Als het paard al getest was en uit die test bleek dragerschap, dan had de verkoper dat moeten vertellen. Maar de verkoper heeft (voor zover bekend) zelf nooit getest. En je hoeft, voor zover ik weet, als je een paard verkoopt niet een lijst aan te leveren van dingen waar je *niet* op hebt laten testen. Als je een paard verkoopt hoeft je het toch ook niet expliciet te melden als er nooit röntgenfoto's zijn gemaakt en nooit bloedonderzoek heeft plaatsgevonden? En welke ziekten en afwijkingen een paard verder allemaal zou kunnen hebben en dat dat allemaal ook nooit onderzocht is?

Nu geldt bij een Consumentenkoop (paard kopen van een handelaar) wel dat je sterker staat als een gebrek na de koop naar voren komt en er redelijkerwijs aangenomen kan worden dat het gebrek al voor de koop aanwezig was. Wat dat betreft sta je sterker dan bij een particulier. Maar dan moet dat gebrek dus wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor je het kocht.

Volgens mij heeft de verkoper toch een meldingsplicht, ondanks dat er niet getest is, omdat het een bekend en veel voorkomend gebrek is in dit ras. Er had dus iets gemeld moeten worden in de trant van 'deze gebreken komen veel voor in dit ras.', waarop natuurlijk wordt doorgevraagd waarna het zal uitwijzen dat er niet getest is.
Omdat er echter geen sprake lijkt te zien van een defect (merrie is gewoon gezond), en het paard niet voor de fok verkocht is, denk ik echter niet dat de verkopende partij het paard hoeft terug te nemen.
Zelfs als er wel sprake was van een verkoop voor de fok had er expliciet in moeten staan dat heterozygote veulens niet gewenst waren, aangezien dit paard met de juiste hengst gewoon gezonde nakomelingen ter wereld brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:28

janderegelaa schreef:
safina schreef:
Als je bij de aankoop duidelijk hebt aangegeven wat je doel met het paard is (fokken) en daarbij kunt bewijzen dat de eigenaar van het verborgen gebrek op de hoogte was, zou je juridisch wellicht een kans maken. Maar dan moet je ook aan je onderzoeksplicht hebben voldaan. Die heb je namelijk ook als koper.

Wat ik uit je verhaal begrijp heb je bij de aankoop niet aangegeven dat je wilde fokken (je hebt er zelfs een ruin op ingeruild omdat zijn karakter je niet aanstond, niet omdat je daar niet mee kon fokken). Daarnaast zal de eigenaar waarschijnlijk niet geweten hebben van dat dragerschap of zal je in ieder geval niet kunnen bewijzen dat ze dat wisten. En bij jouw onderzoeksplicht hoort dan weer dat je vooraf navraagt of deze specifieke merrie getest is, om inzage in die testuitslagen vraagt en als de merrie niet getest is dat je het zelf laat doen.

Als consument heb je nou juist géén onderzoeksplicht. Dat komt omdat je als consument geacht wordt onkundig te zijn. Daarom ligt het wettelijk gezien bij de professionele verkoper.
Ik word zo moe van iedereen die hier roept dat ze zelf onderzoeksplicht heeft want dat is gewoon echt niet zo.


Je hebt als consument onderzoeksplicht en als verkoper mededelingenplicht. Bij een consumentenverkoop weegt die mededelingenplicht zwaar, maar dat ontslaat een koper niet van onderzoeksplicht...

Lees dit maar eens...

http://www.horses.nl/opinie/s-wensing-_ ... eksplicht/

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 17:29

Cheyenne26 schreef:
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je helemaal niet zo veel betaald hebt voor de merrie. Wij zijn ook aan het zoeken naar een quarter en prijzen tussen de 5 en de 10 duizend euro zijn niet zeldzaam. Zelfs meer dan 10 duizend zie ik er veel voorbij komen. En ze is alleen drager, dus met een goede hengst kun je altijd 5 panel vrije veulens fokken. Maar goed dat is natuurlijk je eigen keuze.
Mocht je afzien van de koop dan is de verkoper verplicht je het geld terug te geven.
En laat dit een wijze les voor je zijn.

Offtopic: als je de verkoper toch de helft van het geld wilt laten houden, dan wil ik haar wel voor die helft kopen. Fokken hoef ik toch niet :-) (natuurlijk wil ik wel eerst kijken wat ik in huis haal)


Waarom zou hij verplicht zijn het geld terug te geven? Zelfs de helft doet hij al niet want ''hij heeft zoveel kosten gemaakt en moet ook een hengst en merrie houden van het geld''

Daar kon ik het mee doen, moest ik die ruin maar nemen en zelf ook laten testen, want dat kostte hem ook teveel. Ik wil die ruin niet dus dat valt af, geld terug zal heel moeilijk worden. Dan zal het echt juridisch gezien mogelijk moeten zijn en ik heb hier totaal geen verstand van. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:32

PureSylk schreef:
Volgens mij heeft de verkoper toch een meldingsplicht, ondanks dat er niet getest is, omdat het een bekend en veel voorkomend gebrek is in dit ras. Er had dus iets gemeld moeten worden in de trant van 'deze gebreken komen veel voor in dit ras.', waarop natuurlijk wordt doorgevraagd waarna het zal uitwijzen dat er niet getest is.
Omdat er echter geen sprake lijkt te zien van een defect (merrie is gewoon gezond), en het paard niet voor de fok verkocht is, denk ik echter niet dat de verkopende partij het paard hoeft terug te nemen.
Zelfs als er wel sprake was van een verkoop voor de fok had er expliciet in moeten staan dat heterozygote veulens niet gewenst waren, aangezien dit paard met de juiste hengst gewoon gezonde nakomelingen ter wereld brengt.


Als het een veelvoorkomend gebrek is zou het best kunnen dat een rechter oordeelt dat de verkoper toch die meldingsplicht had. Mits de merrie voor de fok was verkocht natuurlijk...

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:58

janderegelaa schreef:
safina schreef:
Als je bij de aankoop duidelijk hebt aangegeven wat je doel met het paard is (fokken) en daarbij kunt bewijzen dat de eigenaar van het verborgen gebrek op de hoogte was, zou je juridisch wellicht een kans maken. Maar dan moet je ook aan je onderzoeksplicht hebben voldaan. Die heb je namelijk ook als koper.

Wat ik uit je verhaal begrijp heb je bij de aankoop niet aangegeven dat je wilde fokken (je hebt er zelfs een ruin op ingeruild omdat zijn karakter je niet aanstond, niet omdat je daar niet mee kon fokken). Daarnaast zal de eigenaar waarschijnlijk niet geweten hebben van dat dragerschap of zal je in ieder geval niet kunnen bewijzen dat ze dat wisten. En bij jouw onderzoeksplicht hoort dan weer dat je vooraf navraagt of deze specifieke merrie getest is, om inzage in die testuitslagen vraagt en als de merrie niet getest is dat je het zelf laat doen.

Als consument heb je nou juist géén onderzoeksplicht. Dat komt omdat je als consument geacht wordt onkundig te zijn. Daarom ligt het wettelijk gezien bij de professionele verkoper.
Ik word zo moe van iedereen die hier roept dat ze zelf onderzoeksplicht heeft want dat is gewoon echt niet zo.

Dus als ik een paard bij een professionele stal koop hoef ik helemaal niet te keuren want komt er wat boven binnen een rechtsgeldige periode(ook al rijd ik het dier zelf naar de knoppen) dan kan hij net als een pakje boter zo weer terug. Misschien heel kort door de bocht maar daar komt het in feite wel op neer, als koper geniet ik dus bescherming en hoef ik totaal geen verstand van het gekochte product te hebben nog hoef ik te laten keuren.

Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:34

Sam ik wil heel kort reageren. Ook ik heb ervaring met deze stal en dingen als --->
"dierenarts is op vakantie je kan niet bij de keuring zijn, ooohh hij is gister terug gekomen en merrie is al gekeurd"
of halve waarheden vertellen zoals "alle paarden zijn getest" (oeps de moeder was al dood)

Geloof me, schakel je rechtsbijstandverzekering in, stuur een aangetekende ingebrekestelling en jij krijgt gewoon je geld terug :o Ze laten het bij deze niet aankomen op een rechtzaak want die zullen ze verliezen en dat kost ze meer dan het paard terugnemen.

janderegelaa schreef:
Het is heel makkelijk hoor. TS koopt als consument een paard van een bedrijf. Volgens de wet heeft zij het recht om het paard binnen 6 maanden na aankoop te retourneren tegen volledige vergoeding van de aankoopsom. Omdat het paard niet voldoet aan de verwachting. Iedere paardenadvocaat hoeft daar maar 1 briefje voor te schrijven.

Daarnaast is TS helemaal niet lui of laks maar de verkopende partij nalatig. Die hadden als professional moeten melden dat het paard niet getest is. Hij heeft namelijk als professional een meldingsplicht.


Bovenstaande is precies wat je moet doen. De stal heeft een meldingsplicht en die weegt zwaarder dan jouw onderzoeksplicht als consument.

Ik heb mijn veulen kunnen houden (welke ik eigenlijk moest teruggeven bij 6 maanden) en gemaakte dierenartskosten hebben ze terug moeten betalen. Mijn kreupele!! merrie heb ik ook gehouden.

Laat je door deze mensen niet bang maken maar ga er vol in ! Zij trekken aan het kortste eind als je verhaal is gegaan zoals je hier verteld en daar hoef je maar heel weinig moeite voor te doen. Ze flikken dit bij heel veel mensen en het word hoog tijd dat daar eens een einde aan gaat komen !
Laatst bijgewerkt door Vas op 21-03-15 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt