Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:50

Oke, lang verhaal kort gemaakt:

Ik woon in Amerika, blijf hier nog minimaal 1 jaar wonen en wil tot die tijd graag een nieuwe uitdaging in mn leven hebben.....

Rij sinds afgelopen zomer western (pleasure) en ben momenteel een Morgan bij ons op stal om aan het scholen naar de western.... Maar ja, het hebben van een eigen paard kriebelt! Dus ben ik op zoek naar n jong dier, liefst zo groen als gras en merrie (kleurtje is niet zo belangrijk maar wel leuk meegenomen!)....

Merrie terwijl ik geen merrie mens ben, tja... is voor de verkoop goed maar mocht ik besluiten dat ze te leuk is voor de verkoop dan zit er een dikke kans in dat ze mee terug naar NL gaat zodra we hier weer vertrekken!

Nu heb ik enkele weken geleden een mail verstuurd naar iemand die een cremello merrie te koop heeft staan, word volgende maand 3, is nog zo groen als gras maar braaf in de omgang en is precies mijn type!

Ik ben zo niet thuis in de AQHA afstammingen dus daarbij zou ik jullie hulp wel kunnen gebruiken!
Ik heb foto's gezien van de moeder en van de vader maar wat zit er nog meer in haar bloedlijn?????

Dit is haar pedigree:
Afbeelding

Iemand die me hier net iets meer over kan vertellen?

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:54

Enkel dat je haar 5 panel moet laten testen. Impressive in gaar bloedlijnen dus risico!

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:57

De bloedlijnen op zich ben ik niet zo bekend mee, maar ik wil je wel op het hart drukken een 5-panel test te laten doen.
Vooral omdat ik nogal wat Impressive in de lijn voorbij zie komen.
Edit: wat troi ook al zei :)

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:58

Ik zie dat de merrie al HYPP n/n is getest (onder de naam), is ze ook op PSSM1 getest? Wellicht heeft de huidige eigenaar al een 5 paneltest afgenomen? Ik zou als ik jou was sowieso even vragen of je de uitslag zelf in handen kan krijgen, om 100% zeker te weten dat ze n/n is.

Verder weet ik niet voldoende van de bloedlijnen om je info te kunnen geven. Wel belangrijk om over na te denken: wat is je doel met haar, en is ze daarop gefokt? Ze is zo te zien niet reining gefokt, ik neem aan dat je haar daar ook niet voor koopt?

DaniellaF

Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:00

Ik sluit me aan bij Troi, buiten Impressive, ook Poco Bueno (Herda) en Mr Yella Fella (PSSM) in de pedigree. Dus zeker laten testen.

Even rondgekeken, maar het lijken allemaal halterlijnen te zijn.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:07

Ook ik heb even snel gegoogled en het paardje is inderdaad halter gefokt. Heb je een foto van haar misschien?
Het hangt er dus vanaf wat je graag met haar wilt gaan doen of ze geschikt zal zijn.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 18:28

Als we besluiten om haar te kopen zal ze niet voor reining gebruikt gaan worden, is mijn bedoeling om pleasure te gaan rijden en mijn man wil graag wat trail ritten kunnen maken.

Ze is zoals vermeld staat HYPP getest en ik heb gevraagd of ze PSSM1 getest is (had nog nooit van 5 panel test gehoord!), heb dus gevraagd waarop ze allemaal getest is en of ik daar evt inzage in mag hebben.....

Gelukkig hebben we nog wat andere paarden op het oog maar moet zeggen dat deze merrie er bij mij wel boven uit steekt momenteel ;)

Zal even n foto bijvoegen:
Afbeelding

Even algemeen: Weet nu iig dat ik bij elk paard dat ik op het oog heb dus even moet gaan vragen of ze 5 panel getest zijn (weer wat geleerd!)...

gaucho

Berichten: 9538
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:10

Ze ziet er op de foto inderdaad ook wel erg halter achtig uit. Hoeft niet slecht te zijn, maar vaak ligt bij halterfok in de VS wel echt de nadruk op dit plaatje en niet op functioneel bewegen. Aandachtspuntje zijn dus zeker haar gangen, ook onder het zadel.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 22:01

Deze merrie is nog zo groen als gras, dus nog geen idee wat ze onder het zadel zal gaan doen...
Ga iig vragen naar een filmpje van haar zodat ik de gangen ook kan beoordelen.

Heb nog 2 andere paarden op het oog, 1 quarter en 1 paint (ruin en merrie) die beide van 2007 zijn en gereden worden (ene alleen trail en de ander heeft al wat show ervaring).

Thanks iig voor alle info voor zover!

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:06

Mocht er geen 5 paneltest uitgevoerd zijn, kun je dit zelf (laten) doen. Dat kan eenvoudig via Animal Genetics, kosten zijn rond de $ 90.

Fijn dat we je iig een klein beetje hebben kunnen helpen :) ze is wel heel mooi, spannend hoor! Altijd leuk zo'n zoektocht!

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:36

Ik heb een mail terug gehad en ze is niet getest.... Vonden ze niet belangrijk om te doen en ze hebben schijnbaar een paard gehad die PSSM heeft gehad en dus weten ze wel waar ze naar moeten kijken.

Verder twijfel ik wel doordat ze dus volgens jullie halter gefokt is en ik wel graag enkele shows zou willen meepikken. Ze word dus volgende maand 3 en is zo groen als gras.... In dat opzicht denk ik dat t mss beter is om naar een wat ouder paard te gaan kijken, eentje waar voor mij wel wat werk en uitdaging inzit maar waar ik evt wel redelijk snel mee zou kunnen showen.

Heb nog 2 andere paarden op het oog....

Vosbonte (Paint) merrie uit 2007, V: Contender, MV: Fantastic Finale
Palomino (AQHA)ruin uit 2007, V: Hondowhiteprint, MV: Zans Diamond Dude

In beide zit wat werk imo..... de ruin word nu gebruikt als trail paard wat voor mijn man wel fijn is maar moet echt wat meer spieren krijgen. De merrie zit vrij goed in dr spieren maar loopt echt met dr neus eruit gedrukt dus ook daar zit wel wat werk in.
Kwa prijs zitten ze beide goed mbt ons budget (tussen de $3000 en $4000).

Dus mochten jullie meer zicht hebben op deze 2 bloedlijnen dan is die info ook erg welkom! :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:26

Zonder 5 paneltest zou ik die cremello nooit kopen. Veel risicopaarden in die bloedlijnen.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 00:21

De cremello gaan we ook niet aanschaffen! We zijn nu naar 2 andere aan het kijken maar ook daar wil ik eerst wat meer informatie van hebben.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:51

sevke schreef:
Zonder 5 paneltest zou ik die cremello nooit kopen. Veel risicopaarden in die bloedlijnen.


Zonder 5 panel test zou ik geen enkel paard kopen ;)

De cremelo is idd halter gefokt. Meestal niet zulke rijpaarden. Maar ook die andere 2 dus vooraf laten testen. En niet af laten schepen met we hebben positieve paarden gehad. Ja is leuk, maar geen garantie dat paard in kwestie geen symptomen gaat krijgen en hoe erg als het positief is.

DaniellaF

Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:40

Ik had gehoopt dat de meer ervaren fokkerijmensen hun licht al eens hadden laten schijnen, maar ik wil wel een poging doen hoor.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:06

MamaJella, van de 2 laatste die de TS poste kan je niet zoveel zeggen. Ze heeft niet de complete lijn aangegeven met vader en moedersvader ;-) Er zit ook nog een complete moedersmoederlijn die nu niet bekend is. Waarbij de hengsten die ze heeft aangegeven een beetje een standaard "allergaartje" is van een ranch gefokt paard. Er lopen daar paarden met lijnen die wij hier in Europa niet kennen. Het zijn dus niet de gewilde prestatielijnen (de Dun it's enz). Maar dat wil niet zeggen dat zon paard niets is. Er is alleen niet zo heel veel over te zeggen. Ik heb zelf van alles in de lijnen gezien, van halter tot aan ranchlijn tot aan foundation. Maar het zit dus ook allemaal door elkaar. En de Cremelo is zoals al door een aantal is geschreven is halter gefokt.

DaniellaF

Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:32

@rina, dat was dus mijn conclusie ook. Bij Quorum/Contender viel me op ook weer veel halter in de eerste lijnen. Wil niet zeggen dat paard dan niet geschikt is voor andere onderdelen, maar dan zou je toch echt het paard zelf ook moeten zien.
Een kennis van mij heeft zelf pleasure paarden gefokt en zei "als het een hengstveulen is, stuur ik hem tegen kostprijs naar jou op". Dus er zou toch een pleasure gefokt paardje voor een leuke prijs daar te koop moeten staan.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 16:50

rina schreef:
MamaJella, van de 2 laatste die de TS poste kan je niet zoveel zeggen. Ze heeft niet de complete lijn aangegeven met vader en moedersvader ;-)


Volgens mij heb ik anders wel netjes de vader en moedersvader hier neergezet! Aan de hand daarvan heb ik nl al een PB ontvangen met meer info over die lijn, niet dat dat nu nog nut zal hebben want de desbetreffende merrie is helaas gisteravond verkocht en dat betekent dus dat ik gewoon verder ga zoeken.

Mocht ik weer ergens tegenaan lopen dan zal ik dat hier melden want op deze manier krijg ik zelf iig steeds iets meer zicht op bloedlijnen van quarters en paints ;)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:19

Cubalibre het is normaal binnen de westernwereld om de vader en de moeder gewoon te noemen. En niet zoals in de engelse fokkerij vader en vadersmoeder ;) En dat was de enigste reden dat ik het noemde. De lijn is op die manier ook niet compleet, omdat de moeders-moederlijn helemaal niet bekeken wordt zo.

Jammer voor je dat ze al verkocht is. Ik ben zelf al een jaar aan het zoeken, dus laat je niet uit het veld slaan ;)

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 16:29

Ach, ik kom vanzelf het paard voor mij tegen ;)

Verder zal ik in het vervolg dus ook de moeder erbij vermelden ;)....

Tja, jammer idd dat ze verkocht is maar had ook echt niet verwacht dat deze merrie lang te koop zou staan want daar was ze vele malen te mooi voor!

De zoektocht word dus vervolgd :D

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:00

Als je nou een leuke Paintmerrie tegenkomt (jaarling of 2 jarig) tobi gooi dan even een PB mijn kant op :D :+

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: Wie kan me meer vertellen over deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 00:51

Zal ik doen rina!

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 01:59

Paard voor mezelf tegen gekomen :D

Solid Paint merrie, zwart (roan staat dr op dr papieren), word 7 en lekker veelzijdig!

Afstamming:
Vader: Flits Gold Dollar (Flits White Gold X Sundee Dollar)
Moeder: Amigas Dry Think (Dry James X Amigos Tinky Do)

Dus als er mensen meer over haar afstamming weten dan zou ik zeggen: shoot! :D

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 02:34

A bij deze vind ik Sonny D Bar in de lijn, en dus zeker een red flag voor de PSSM test. Dat vooraf.
Verder ook hier een mengelmoes van allerlei lijnen door elkaar. Ranch gefokt zeg maar. vaderslijn zegt mij opna een paar namen niet zo heel erg veel (ja als je een stuk verder naar achter gaat in de lijn, maar voorin niks wat in de showpenn veel gedaan heeft). Dr zit een Skipperlijn in, en Sonny dus. Maar geen grote bekende namen. Moederslijn is van vaderskant cutting gefokt :D (Dry Doc is cutting). Jessie James is zover ik kan zien foundation. en ook de moederskant is imo heel foundation gefokt. mooie oude lijn in ieder geval.

Dr APHA papieren zeggen overigens alleen maar Black :D (en ja die heb ik even getrokken, je hebt een foutje in moeders naam staan ;) ).
Vader heeft geen performance record. En moeder ook niet.

Wranglerbutt

Berichten: 10389
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:47

Gefeliciteerd! +:)+
Met een SPB tel je mee :D (ik heb zelf ook een solid PH merrie)

Ik ben benieuwd naar een foto *-:)