Smokeyblack X Vos Quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:58

Die 5 panel test geldt voor merrie EN voor hengst. En niet iedere hengsthouder heeft deze test op hun dieren laten uitvoeren....

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:00

Deliana, blijkbaar weet je niet welke erfelijke aandoeningen er zijn. Deze zijn dusdanig ernstig, dat men tegenwoordig wel test als je serieus wil fokken. Je kan niet aan de buitenkant zien of de ouders drager zijn, ook al lijken ze gezond. Ook als een veulen gezond lijkt, weet je het nog niet.
De problemen die je kan krijgen met een paard zijn behoorlijk en dan ben je dus te laat.

Kleur van het paard is eigenlijk onbelangrijk en voegt niks toe. Bij bewust fokken, kijk je naar hele andere zaken.

Ik zou gaan hopen op een gezond veulen en een spoedig verloop voor de merrie, dat is belangrijk. Wat eruit gaat komen is een gok.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:01

zonder test "weet "je echt niet, of je paard gezond is, of niet.
iig wat genetische ziektes betreft.
je paard kan drager zijn, zonder symptomen.
en het dus door vererven aan het veulen.
zeker als de hengst ook drager is, zonder dat men het weet..

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:04

Roos maak maar een nieuw topic aan want hier wordt je ook niet vrolijk van. Anders had je wel een discussie topic geopend!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:05

het was alleen een vraag, of er ook nog getest was.
gezondheid gaat voor een kleurtje.
is toch niet zo 'n probleem ?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:09

Of plaats geen topic als je niet tegen kritiek kunt, waar je zelf misschien niet verstandig bezig bent met fokken.

Er zijn legio mensen die heel veel investeren en keihard hun best doen om goed en verstandig te fokken.
Maar zo zijn er nog meer mensen die met een paard zitten waar niet verstandig is gefokt of opgefokt. Mensen met ervaring en die zich hebben verdiept in de erfelijke aandoeningen.

Als je niet weet wat de 5 panel test is, terwijl je fokt met quarters en paints, moet je je eerst even verdiepen. Men is juist bezig om het testen verplicht te krijgen. Dat is niet voor niks'.

Je druk maken om een kleur is wel je laatste zorg als je zomaar 2 paarden op elkaar knalt.

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 01:10

Het topic gaat over of mensen kunnen gokken wat hier misschien uit zou kunnen komen. Natuurlijk gaat een gezond veulen voor 1 ding weet ik zeker mijn merrie is nu 5 maanden drachtig het gaat hartstikke goed en ten tweede is mijn merrie gezond en als laatste de vader toevallig ook!! Of het gezond, ziek of iets anders heeft is aan mij ik opende alleen dit topic of mensen zouden kunnen weten wat eruit komt. kan een topic helemaal verwijdert worden?? Ik open idd een nieuwe

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 01:11

superpony schreef:
Of plaats geen topic als je niet tegen kritiek kunt, waar je zelf misschien niet verstandig bezig bent met fokken.

Er zijn legio mensen die heel veel investeren en keihard hun best doen om goed en verstandig te fokken.
Maar zo zijn er nog meer mensen die met een paard zitten waar niet verstandig is gefokt of opgefokt. Mensen met ervaring en die zich hebben verdiept in de erfelijke aandoeningen.

Als je niet weet wat de 5 panel test is, terwijl je fokt met quarters en paints, moet je je eerst even verdiepen. Men is juist bezig om het testen verplicht te krijgen. Dat is niet voor niks'.

Je druk maken om een kleur is wel je laatste zorg als je zomaar 2 paarden op elkaar knalt.


Deliana zegt dat ze dat niet weet. IK ben de eigenaresse van deze paint. Dan moet IK dat weten en niet zij

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:12

Dat is te makkelijk, ook al ogen de ouders gezond, er kunnen wel degelijk erfelijke aandoeningen spelen waar de ouders geen last van hebben maar waar het veulen door de combinatie van de twee wel degelijk last van gaat kunnen krijgen. Verdiep je eens in erfelijke aandoeningen zoals Herda en PSSM. En - ik ken de stamboom van de ouderdieren niet - eventueel ook in HYPP.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-12-14 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:12

Nogmaals, dat weet je niet. Geen 5 paneltest, weet je niet of je paarden gezond zijn. Blijkbaar ben je niet op de hoogte, ondanks dat je fokt. Als je om je beestjes geeft zou je even gaan nalezen en dit soort berichten serieus nemen. Iets wat je niet weet, kun je nog wel leren.
Hopelijk wordt de 5 panel test snel verplicht.

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:14

superpony schreef:
Nogmaals, dat weet je niet. Geen 5 paneltest, weet je niet of je paarden gezond zijn. Blijkbaar ben je niet op de hoogte, ondanks dat je fokt. Als je om je beestjes geeft zou je even gaan nalezen en dit soort berichten serieus nemen. Iets wat je niet weet, kun je nog wel leren.
Hopelijk wordt de 5 panel test snel verplicht.



wie zegt dat deze niet gedaan is dan? Ik denk dat het beter is niet meteen een conclusie te trekken want voor het zelfde geld zijn beide ouders gewoon gekeurd

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 01:15

En druk maken om een kleur doe ik niet. ik ben gewoon erg benieuwd wat eruit komt. een gezondveulen weet ik (bijna) zeker dat ik die ga fokken. je weet het nooit 100% maar ouders zijn gezond daarbij, ze leven goed en hebben het goed. maar een leuke verassingskleur mag ik toch wel een topic over openen of mensen een ''idee'' hebben...... Dat zegt niet over mij dat ik de kleur in 1x belangrijker vind. tuurlijk hoop je op iets wat je wilt maar als er een zwarte witte grijze of pimpel paarse uit komt. bles of geen bles. stippen of niet ik ben er super blij mee als het er is en gezondheid gaat voorop

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:16

lijkt mij niet, aangezien men denkt, dat je "ziet" dat een paard gezond is.
iemand die weet wat voor ziektes dat dat zijn, weet ook, dat je dat alleen "ziet "met een test.
en de tegenreactie had ook wel anders geweest.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:16

Leuk een Appaloosa! Ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.

Wel eens met wat spicegirl zegt, ik ben ook voor de panel 5 test. Is nu inderdaad te laat voor het veulen dus het is te hopen dat vader of moeder geen PSSM heeft en doorgeeft want dat is een genetische aandoening die helaas veel voorkomt onder de Paints en Appaloosa's. Of hopen dat beide ouders geen GBED drager zijn want dan heb je grote kans op een veulen wat na een paar weken overlijd. Ik zou inderdaad het veulen in ieder geval op PSSM laten testen als het geboren is. Testen kan bij animal genetics en een PSSM test kost slechts 32,-. Je hoeft alleen een paar staartharen op te sturen en krijgt (meestal) binnen 2 weken de uitslag per email.

Delliana: Eigenaresse kan alleen weten of voorouders aandoeningen hebben als deze getest zijn. En inderdaad er zijn meer genetische ziekten onder andere rassen, alleen blijken er momenteel steeds meer Paints, Appaloosa's en Quarters te zijn met PSSM. Er zijn vooral veel Paints die de aandoening hebben. PSSM is een verschrikkelijke spierziekte waarvan je echt niet wil dat je paard het heeft. De enige manier om deze erfelijke aandoening de kop in te drukken is om niet te fokken met PSSM positieve paarden.

Ik hoop van harte dat TS een mooi en gezond PSSM-vrij veulen krijgt!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:17

gezondheid voorop !
that's the spirit +:)+
dus je laat alsnog testen ?

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 01:18

spicegirl schreef:
lijkt mij niet, aangezien men denkt, dat je "ziet" dat een paard gezond is.
iemand die weet wat voor ziektes dat dat zijn, weet ook, dat je dat alleen "ziet "met een test.
en de tegenreactie had ook wel anders geweest.


wie zegt dat ik niet getest heb.. oordeel niet over mij als je mij niet kent

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:20

Nogmaals, de erfelijke aandoeningen en de 5 paneltest staan totaal los van het feit dat je denkt dat je paarden gezond zijn. Je wil je er niet in verdiepen, dus je bent dan geen serieuze fokker. Elke fokker die bewust en goed wil fokken zou hier met trots melden dat beide ouders n/n zijn.
Er zijn mensen die al jaren op een pssm paard hebben gereden voor het naar buiten kwam. Die hadden ook een prachtig leven en schitterde op shows, dat zegt niks. Als je eenmaal weet wat de aandoeningen inhouden en hoe erg het is, praat je wel anders.
Je krijgt een gezond veulen door goed te fokken en een gezond paard door goede opfok.
Succes

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 01:20

astridklomp schreef:
Leuk een Appaloosa! Ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.

Wel eens met wat spicegirl zegt, ik ben ook voor de panel 5 test. Is nu inderdaad te laat voor het veulen dus het is te hopen dat vader of moeder geen PSSM heeft en doorgeeft want dat is een genetische aandoening die helaas veel voorkomt onder de Paints en Appaloosa's. Of hopen dat beide ouders geen GBED drager zijn want dan heb je grote kans op een veulen wat na een paar weken overlijd. Ik zou inderdaad het veulen in ieder geval op PSSM laten testen als het geboren is. Testen kan bij animal genetics en een PSSM test kost slechts 32,-. Je hoeft alleen een paar staartharen op te sturen en krijgt (meestal) binnen 2 weken de uitslag per email.

Delliana: Eigenaresse kan alleen weten of voorouders aandoeningen hebben als deze getest zijn. En inderdaad er zijn meer genetische ziekten onder andere rassen, alleen blijken er momenteel steeds meer Paints, Appaloosa's en Quarters te zijn met PSSM. Er zijn vooral veel Paints die de aandoening hebben. PSSM is een verschrikkelijke spierziekte waarvan je echt niet wil dat je paard het heeft. De enige manier om deze erfelijke aandoening de kop in te drukken is om niet te fokken met PSSM positieve paarden.

Ik hoop van harte dat TS een mooi en gezond PSSM-vrij veulen krijgt!


Kijk dze verwijt tenminste geen onzin. Natuurlijk ben ik op de hoogte van of de paarden gezond zijn en ik ben ook voor om te testen ik hoop ook op een mooi veulen!!

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 01:22

superpony schreef:
Nogmaals, de erfelijke aandoeningen en de 5 paneltest staan totaal los van het feit dat je denkt dat je paarden gezond zijn. Je wil je er niet in verdiepen, dus je bent dan geen serieuze fokker. Elke fokker die bewust en goed wil fokken zou hier met trots melden dat beide ouders n/n zijn.
Er zijn mensen die al jaren op een pssm paard hebben gereden voor het naar buiten kwam. Die hadden ook een prachtig leven en schitterde op shows, dat zegt niks. Als je eenmaal weet wat de aandoeningen inhouden en hoe erg het is, praat je wel anders.
Je krijgt een gezond veulen door goed te fokken en een gezond paard door goede opfok.
Succes



oo ik weet ook echt niks van aandoeningen nee ik heb me helemaal niet verdiept heb niks opgezocht nee hoor ik gooi maar gewoon een hengst op mijn merrie zonder na te checken of alles goed is _/-\o_

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 01:22

sarcasme heerst

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:24

Roos_1994 schreef:
oo ik weet ook echt niks van aandoeningen nee ik heb me helemaal niet verdiept heb niks opgezocht nee hoor ik gooi maar gewoon een hengst op mijn merrie zonder na te checken of alles goed is _/-\o_




Een, twee HOPSAKEE! Veulen der in en gaan met die banaan!!

Zo doen wij dat toch, je zult nu ook wel een pennymeisje zijn die niet weet wat ze doet! :')

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:25

Ik kwam toevallig in dit topic terecht en ik zou niet weten wat voor kleurtjes eruit kunnen komen (ik hoop een leuke voor je TS), maar ik kan me erg goed voorstellen dat TS zo geen zin meer heeft om op jullie in te gaan. In de topictitel en de eerste post staat toch prima de vraag omschreven? Waarom is het dan zo ontzettend moeilijk om daar gewoon op in te gaan? TS zegt nergens of ze wel of niet iets heeft getest of wat dan ook, ze stelt gewoon een heel andere vraag en jullie gaan maar door, zo ongeveer veroordelend en bevelend, terwijl jullie geen idee hebben of TS dit wel of niet heeft gedaan. Ik zou er denk ik ook geen antwoord meer op geven.

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:27

Murosch schreef:
Ik kwam toevallig in dit topic terecht en ik zou niet weten wat voor kleurtjes eruit kunnen komen (ik hoop een leuke voor je TS), maar ik kan me erg goed voorstellen dat TS zo geen zin meer heeft om op jullie in te gaan. In de topictitel en de eerste post staat toch prima de vraag omschreven? Waarom is het dan zo ontzettend moeilijk om daar gewoon op in te gaan? TS zegt nergens of ze wel of niet iets heeft getest of wat dan ook, ze stelt gewoon een heel andere vraag en jullie gaan maar door, zo ongeveer veroordelend en bevelend, terwijl jullie geen idee hebben of TS dit wel of niet heeft gedaan. Ik zou er denk ik ook geen antwoord meer op geven.



+1 _/-\o_

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:34

Murosch schreef:
Ik kwam toevallig in dit topic terecht en ik zou niet weten wat voor kleurtjes eruit kunnen komen (ik hoop een leuke voor je TS), maar ik kan me erg goed voorstellen dat TS zo geen zin meer heeft om op jullie in te gaan. In de topictitel en de eerste post staat toch prima de vraag omschreven? Waarom is het dan zo ontzettend moeilijk om daar gewoon op in te gaan? TS zegt nergens of ze wel of niet iets heeft getest of wat dan ook, ze stelt gewoon een heel andere vraag en jullie gaan maar door, zo ongeveer veroordelend en bevelend, terwijl jullie geen idee hebben of TS dit wel of niet heeft gedaan. Ik zou er denk ik ook geen antwoord meer op geven.


TS plaatst dit bij western fokkerij. Bij de combinatie krijg je meteen grote vraagtekens als je je wat meer verdiept in de rassen. Bewuste fokkers denken beter na over combinaties en erfelijke aandoeningen. Men probeert echt iedereen bewust te maken om niet meer met positieve ouders te fokken. Je weet alleen na een 5 panel test of de ouders negatief zijn. Niet door naar ze te kijken of met ze te rijden in eerste instantie. Bij paarden waar al wat mis mee is, zie je het natuurlijk wel.
Als men deze combinatie hier voorbij ziet komen en vraagt of de ouders wel getest zijn, wordt er behoorlijk kinderachtig gereageerd. Als je weet dat ze n/n zijn, zou je dat echt direct trots vertellen. Dan weet je hoe erg bijvoorbeeld een pssm aanval kan zijn ( zoek naar even op YouTube een filmpje )
Daarnaast ging het even over papier en is ts daar ook niet goed van op de hoogte blijkt.

Tja, dan kun je iemand niet meer serieus nemen. Dat roept TS zelf over zich af met haar antwoorden op de vragen die zijn gesteld of de info is gegeven.

Kleur is inderdaad totaal onbelangrijk. Er zijn heel veel fokkers nogmaals die wel enorm veel investeren in goede, gezonde paarden. Het is niet zomaar iets waar we het over hebben.

Maar ik wens dr veel succes en laten we voor de merrie hopen op een goed verloop en een gezond veulen. Daar zegt niemand wat over.
Laatst bijgewerkt door superpony op 16-12-14 01:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 01:35

Deliana1993 schreef:
Roos_1994 schreef:
oo ik weet ook echt niks van aandoeningen nee ik heb me helemaal niet verdiept heb niks opgezocht nee hoor ik gooi maar gewoon een hengst op mijn merrie zonder na te checken of alles goed is _/-\o_




Een, twee HOPSAKEE! Veulen der in en gaan met die banaan!!

Zo doen wij dat toch, je zult nu ook wel een pennymeisje zijn die niet weet wat ze doet! :')


Ja koop een paard voor een vriendenprijsje van 4000 euro. heb ik zelf gespaard hoor nooit gewerkt..