Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jewel2
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Golenkamp/Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:05

Ik zou zo fijn zijn als er eens een hengstenkeuring kwam voor de paints en quarters waarbij ze helemaal door de mangel gehaald worden en overal op getest!! Er wordt nu domweg doorgefokt met allerlei gebreken.....

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:08

daarin kan je als merriehouder een rol spelen.

maar ik ken toch een paar mensen, die willens en wetens met een hengst( willen) dekken, die de 5 panel test niet helemaal zijn doorgekomen.
of met 2 OWLS paarden.
zolang er mensen zijn die hiermee doorgaan, roei je de ziektes niet uit.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:10

dat zou zeker een goed idee zijn jewel2!

en het lijkt mij dat hoe verder we komen met technieken en kennis hoe meer ziektes en gebreken er naar boven komen, dat je die toch eruit probeert te krijgen te verbetering van een ras :o

maar ik denk dat de qualiteit van de QHP in het algemeen erg laag ligt in deze omgeving, en dat we er heel goed aan zouden doen om eens kritisch naar het fokbeleid te gaan kijken.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:12

@jewel: dat zou voor genetische zaken leuk zijn, maar het zegt nog niks over evt beengebreken en karakter. Overigens is dat vwb beengebreken ook nog een momentopname.
Zolang je van het stamboek niets kunt verwachten en ook de Nederlandse wetgeving niet zo streng is als in Denemarken zal de koper gewoon onderzoeksplicht houden en moet een hengst laten staan als er twijfel is over zijn 'gezondheid'. Dan is hij snel genoeg geen hengst meer ;)
Verder kun je niet meer doen dan iedereen voorlichten en bekendheid geven aan de valkuilen waarin een aspirant koper kan vallen.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:24

Jeetje! Wat een hoop. Dit kan toch niet zomaar door de vingers gezien worden?
Dit is gewoon een "gebrek" en de verkoper wist dit. Is hij dan niet verplicht dit te vermelden?

jewel2
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Golenkamp/Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:26

Kijk eens wat een KWPN dekhengst moet doorstaan voordat hij goedgekeurd wordt als dekhengst! Daarmee hou je het ras goed en mag er ook een aanzienlijk bedrag gevraagd worden aan dekgeld. Bij de paints en quarters betaal je gemiddeld 1000 euro dekgeld voor een hengst met een genetische aandoening...moet niet gekker worden!!

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:01

Nou is de keuring daar ook niet ideaal, maar wel een stuk beter ja. Maar ja, volgens mij zei DD het al: van het stamboek uit moet je niets verwachten. De DPHC staat tegenwoordig wel enkel geteste hengsten toe in de SSA, dat vind ik persoonlijk wel heel goed.

Overigens, mensen vroegen of er een 'voordeel' zit aan PSSM1: ja, net als bij HYPP ogen de paarden gespierder. De mate is wel heel anders omdat er geen sprake is van snellere spieropbouw. Maar: de spieren houden meer suikers/vocht vast waardoor het paard oogt als een 'bonk'. En dat is gewenst, in de halter bijvoorbeeld.

Anoniem

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:03

Dat laatste gaat niet bij alle PSSM-ers op. Ik ken er ook die er echt niet uit zien als bonk, maar wel erg ziek zijn. :)

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:08

Ah, ja, dat kan! Maar van deze specifieke hengst ken ik wel een aantal nakomelingen die al enorm gespierd oogden op 2-jarige leeftijd.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:09

Onvoorstelbaar dat er zoveel hengsten en merries PSSM positief zijn en gewoon nog ingezet worden voor de dekdienst.
Tja, keuren is leuk maar ook dat is niet per definitie de oplossing voor problemen, kijk maar bij een aantal stamboeken ( Fries, Fell Pony, bijv.). Maar de APHA/ AQHA/ ApHC moeten hun verantwoordelijkheid nemen en hengsten/ merries met aandoeningen uitsluiten van de dekdienst en evt. nakomelingen niet meer opnemen in het stamboek. Ook een verplichte vermelding op het stamboekpapier van genetische testen zal een hoop schelen.
Als er gekeurd zou gaan worden zullen zowel hengsten als merries een keuring moeten ondergaan ( zoals bij de Lusitano en PRE gebeurt) om fokwaardige/gezonde dieren af te leveren. Maar keuren zal niet zo snel gaan gebeuren.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:36

Het zou al heel veel schelen als dieren die homozygoot voor een aandoening testen uitgesloten worden van de fokkerij, als soort van 'eerste' keuring. En over een paar jaar, als mensen gewend zijn aan het idee van goedkeuring voor fokken, dan krijgen alleen paarden die negatief zijn op de 5-panel test nog stamboekpapieren.

Ik ga binnenkort ook haren opsturen om m'n jaarling te laten testen. Ik ken zijn moeder al jaren, ze heeft 6 kinderen en kleinkinderen die zo ver ik weet allemaal (klinisch) gezond zijn, en vader is van een zeer bekend persoon binnen de westernwereld, dus ik ging er tot nu toe van uit dat het dan wel in orde zou zijn. Maar nu ben ik me wat meer aan het inlezen (zou graag een nakomeling van mijn jaarling willen), en ik begin me nu toch wel zorgen te maken.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:39

troi schreef:
Ik weet het ook niet, ben geen jurist. Maar zelfs nu staan er veulens van hem op martktplaats en ik betwijfel of hij het daarbij vermeld. Dat gaat zo tegen mijn ethische principes in!


Ik heb hem een e-mailtje gestuurd of ik . als ik bij hem een veulen koop, ze ook mocht laten testen . Nooit antwoord gekregen..

Ik vind het ronduit schandalig dat hij ze gewoon willens en wetens verkoopt zonder erbij te vermelden dat zijn hengst pssm heeft gehad.

En over dat onderzoeksplicht; het gaat mij al aspirant kopen toch wel een hoop geld kosten in de zoektocht naar een gezond paard. Want wat als ik laat testen, rontgenen ect en het paard test positief, dan ben ik al een hoop geld kwijt voordat ik begonnen ben. Dat geeft niet als het een keer gebeurd, maar het kan zomaar 4 keer gebeuren(bij wijze van dan he)

Ik maak me best een beetje zorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:39

Traiectum: dan hou je alsnog de heterozygoten over die elk 50% kans geven op doorgeven van de ziekte. IMO een veel te groot risico gezien de ernst van de ziekte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:41

Ringelberg: beginnen bij de 5 panel test, dit kost je 95 dollar... Is die niet goed, hoef je gelijk niet verder te keuren. :)

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:42

ringelberg schreef:
troi schreef:
Ik weet het ook niet, ben geen jurist. Maar zelfs nu staan er veulens van hem op martktplaats en ik betwijfel of hij het daarbij vermeld. Dat gaat zo tegen mijn ethische principes in!


Ik heb hem een e-mailtje gestuurd of ik . als ik bij hem een veulen koop, ze ook mocht laten testen . Nooit antwoord gekregen..

Ik vind het ronduit schandalig dat hij ze gewoon willens en wetens verkoopt zonder erbij te vermelden dat zijn hengst pssm heeft gehad.

En over dat onderzoeksplicht; het gaat mij al aspirant kopen toch wel een hoop geld kosten in de zoektocht naar een gezond paard. Want wat als ik laat testen, rontgenen ect en het paard test positief, dan ben ik al een hoop geld kwijt voordat ik begonnen ben. Dat geeft niet als het een keer gebeurd, maar het kan zomaar 4 keer gebeuren(bij wijze van dan he)

Ik maak me best een beetje zorgen


Als de test en de keuring niet ok zijn, dan kosten voor de verkoper afspreken :j

IndianVegas

Berichten: 596
Geregistreerd: 16-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:43

Fuf is wel getest op het owls, tobiano, creme gen en röntgen.. Als je dat allemaal doet als fokker doe je toch ook een 5panel test? Of ben ik dan te kort door de bocht..

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:44

In de tijd dat hij getest is kon je nog niet op PSSM1 testen heb ik me laten vertellen.

IndianVegas

Berichten: 596
Geregistreerd: 16-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:44

Het staat nu wel op de site dat er veulens positief getest zijn. Maar bij de nakomelingen die in de verkoop staan staat er niks.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:46

Vanuit (in dit geval) het APHA hoef je denk ik weinig te verwachten, maar het zou mooi zijn als er op Europees niveau iets gedaan kan worden, al is het maar om de import van PSSM positieve dieren te weigeren. Dat zou ons iig nieuwe olievlekken in onze toch al beperkte genenpool kunnen besparen.

Ik ben wel heel blij dat PSSM nu meer bekendheid krijgt, oa vanuit de DPHC. Hoe meer mensen er van weten, hoe meer mensen testen voor ze gaan fokken of kopen. De klant helemaal beschermen wordt denk ik moeilijk zolang er vanuit het stamboek niks gedaan wordt, dus ik ben blij met elke vorm van aandacht voor PSSM. Hopelijk komen er hiermee ook steeds meer klanten die eisen dat een paard getest wordt voor aankoop (of aankoop van een deksprong). Op een gegeven moment wordt een PSSM positief paard daarmee hopelijk onverkoopbaar en dus niet meer interessant om (mee) te fokken. Maar beter zou zijn om testen verplicht te maken vanuit het stamboek.

Overigens kan ik goed begrijpen dat mensen niet weten dat hun (fok)dieren positief zijn, vooral als deze jong zijn of nooit wat hoeven doen. Mijn merrie heb ik (zeer) vervroegd met pensioen gedaan vanwege haar PSSM en als je haar zo in de paddock ziet zou je niet denken dat er iets mis mee is. Wederom is het dus zaak om zoveel mogelijk bekendheid aan PSSM te geven; mede om duidelijk te maken hoe ernstig het is, kan zijn of kan worden!! Een dier dat nu gezond lijkt, kan later alsnog (zeer) symptomatisch worden!

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:46

Ryder schreef:
In de tijd dat hij getest is kon je nog niet op PSSM1 testen heb ik me laten vertellen.

Testen kan sinds 2007/2008, alleen was de bekendheid toen nog niet bijzonder groot en was de omvang van het probleem nog niet duidelijk

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:47

IndianVegas schreef:
Fuf is wel getest op het owls, tobiano, creme gen en röntgen.. Als je dat allemaal doet als fokker doe je toch ook een 5panel test? Of ben ik dan te kort door de bocht..


Misschien is hij wel getest...........maar kwam de uitkomst niet in hun straatje te pas.

@Ringelberg; om te beginnen alleen gaan kijken bij paarden waarvan beide ouders negatief getest zijn, dat scheelt je al een hoop sores.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:48

Ik ben het helemaal met je eens Jessica, je kan er beter met de botte bijl in om een zo gezond mogelijk bestand te krijgen.

Ja, dat was mijn gedachte ook al, eerst panel 5 test. Ik heb nu mijn tinker merrie te koop staan, als zij verkocht is ga ik op zoek naar een quarter of paint.

Tegen die tijd ga ik ook info inwinnen bij wie ik het beste kan zijn.

Ik zit er zelf over te denken om mijn merrie te testen, omdat er nu ook pssm bij tinkers is gesignaleerd.

Ook de reacties van de fookkers in "mijn ras"denken verschillend over pssm. De een noemt het paniekvoetbal, de ander laat gelijk testen. Ik zou persoonlijk het risico niet nemen als fokker.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:48

IndianVegas schreef:
Het staat nu wel op de site dat er veulens positief getest zijn. Maar bij de nakomelingen die in de verkoop staan staat er niks.

Dat staat er echt nog maar net bij! Misschien effect van dit topic??

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:48

ringelberg schreef:
En over dat onderzoeksplicht; het gaat mij al aspirant kopen toch wel een hoop geld kosten in de zoektocht naar een gezond paard. Want wat als ik laat testen, rontgenen ect en het paard test positief, dan ben ik al een hoop geld kwijt voordat ik begonnen ben. Dat geeft niet als het een keer gebeurd, maar het kan zomaar 4 keer gebeuren(bij wijze van dan he)
Niet alleen 'bij wijze van'' er lopen genoeg bokkers rond die het aan den lijve bij diverse paarden hebben ondervonden.

Citaat:
Ook een verplichte vermelding op het stamboekpapier van genetische testen zal een hoop schelen.
Heeft ook geen zin, want een papier wordt bij de geboorte afgegeven en als er later getest wordt hoeft de eigenaar dit niet te doen bij een QPA/gelieerd lab c.q. komt er een nieuw papier bij.
Citaat:
Het zou al heel veel schelen als dieren die homozygoot voor een aandoening testen uitgesloten worden van de fokkerij, als soort van 'eerste' keuring. En over een paar jaar, als mensen gewend zijn aan het idee van goedkeuring voor fokken, dan krijgen alleen paarden die negatief zijn op de 5-panel test nog stamboekpapieren
.De AQHA heeft dit bij stemming geprobeerd met HYPP; N/N uitsluiten en N/H over flink wat jaren. Het 1e heeft het gehaald, het 2e is naar de prullenbak verwezen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:49

Ik volg de PSSM discussie bij de Tinkers ook hier op bokt en ik schrik er eerlijk gezegd van hoe makkelijk sommigen er over denken ...