Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:53

hoofs and fingers crossed!!!

Anoniem

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:51

Even wat goed nieuws, dat mag wel even. :) Met dank aan een aantal mensen hier in dit topic, wordt de site PSSM.eu nu vertaalt in het Engels. We kunnen vermoedelijk al heel snel de eerste pagina's ook in het Engels tonen. Super! Op naar nog meer bekendheid voor deze rotziekte! :)

DubbelFun

Berichten: 88743
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:34

Goed bezig +:)+

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:17

Oh dat is super Jessica! :j Bedoelde je dit topic over PSSM? Ik kon geen ander topic vinden alhoewel dit over nakomelingen van FUF gaat....
Edit: toch gevonden, maar ik laat het hier eerst ook staan.

Ik wil graag mensen oproepen om ook paarden te laten testen die gefokt zijn zonder dat de ouders bekend zijn.
Mijn vriendin zou een paard kopen en toen vertelde de eigenaar dat de vader een Quarter of Paint is en dat het paard gefokt was in Een (ik kan en mag hier geen namen noemen, maar het is groot en je kunt er buitenritten maken. Veel bonte paarden). Naam van de vader en moeder wisten ze niet, stond ook niet in het paspoort en bij navraag liet de fokker ook niets van zich horen.
Op dat moment gingen bij ons de alarmbellen rinkelen omdat wij gehoord hadden dat daar (in het verleden) was gefokt met Quarters/Paints die niet getest waren en er gingen al geruchten....

Vandaag kregen wij de uitslag uit de VS van de 5-panel test..........positief getest op PSSM1 ;(
Godzijdank hebben we de moeite genomen om te testen, anders hadden we zonder het te weten een ziek paard gekocht. Het paard is 5 jaar, nog nooit symptomen gehad en klinisch goed gekeurd. Maar zo zie je maar......

Jessica: als deze post hier niet hoort of hij is niet oké, zeg het maar en dan haal ik het weg.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:52

waarom zou je geen stal namen mogen noemen ?
een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:49

Lijkt mij prima hoor! :)
Ik zou voorzichtig zijn met de naam noemen in dit geval. Het is hier eigenlijk "van horen zeggen". :)

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:33

misschien kan je het per pb doorgeven? ik ben nog voorzichtig aan het orienteren en wil graag veel info, van horen zeggen of niet :o

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:40

ringelberg schreef:
misschien kan je het per pb doorgeven? ik ben nog voorzichtig aan het orienteren en wil graag veel info, van horen zeggen of niet :o


Even zoeken op western ranch in Drente........... ;)

DubbelFun

Berichten: 88743
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:03

Vind ik er 4 ;)

Wendy1978

Berichten: 6488
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:08

Wellicht is optie om de OP en titel aan te passen?
Ik ga straks topic doorlezen om ook mijn paardje te laten testen (1/2 paint)
maar wellicht is het handiger om meteen in de OP te zetten hoe en waar je je paard kan laten testen, of de titel van dit topic aanpassen welke rassen er nog meer (naast de nakomelingen van Far Ute Fantasy) gevoelig zijn voor PSSM
Ik heb nl paar keer topic voorbij laten gaan, tot ik er op gewezen werd door vriendin me hier is in te lezen :j

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:23

Hier kunt je de test aanvragen: www.animalgenetics.us
Omgerekend kost het €70 en je krijgt de uitslag per mail binnen. Meten is weten!

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:31

DubbelDun schreef:
Vind ik er 4 ;)


Maar met een beetje verder lezen is de juiste er wel uit te halen, als je de beschrijving van Mayflower goed leest ( er is er maar 1 in Een, toch?) ;)

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:35

Wendy1978 schreef:
Wellicht is optie om de OP en titel aan te passen?
Ik ga straks topic doorlezen om ook mijn paardje te laten testen (1/2 paint)
maar wellicht is het handiger om meteen in de OP te zetten hoe en waar je je paard kan laten testen, of de titel van dit topic aanpassen welke rassen er nog meer (naast de nakomelingen van Far Ute Fantasy) gevoelig zijn voor PSSM
Ik heb nl paar keer topic voorbij laten gaan, tot ik er op gewezen werd door vriendin me hier is in te lezen :j



Voor deze informatie kan je misschien beter kijken op www.pssm.eu

smurf1997
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:16

Dus nu wordt er weer de naam van iemand besmeurd die kennelijk 6 jaar geleden een veulen gefokt heeft dat nu pssm positief blijkt te zijn? En dit weeer zonder navraag te doen bij de fokker? ...want verder dan n fake mail sturen om de vorige fokker zijn jullie in al jullie " wijsheid" niet gekomen.... zo jammer dit...

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:22

Die stal is niet persee western hoor, hun naam danken ze aan die gele paardjes met rechtopstaande manen ;)

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:23

@smurf was het er maar 1 dan was het niet zo'n drama maar ze hebben er een paar honderd lopen en alle hengsten die ze hebben dekken de merries, dus ook ieder jaar weer een hoop veulentjes.

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:59

@smurf: er is getracht navraag te doen bij de "fokker". Er wordt gewoon geen antwoord gegeven...zo jammer dit...
En er wordt helemaal geen naam besmeurd, alleen een waarschuwing: laat je paard wat daar vandaan komt testen, meten is weten!

smurf1997
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Rucphen

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:01

Jullie maken overal n drama van...kennelijk hebben jullie weinig anders te doen
...gewoon elk paard dat je koopt op zeker spelen en testen. .de kans is nl groot dat de verkoper zelf totaal geen weet heeft van pssm of een andere aandoening....er zijn ook nu nog zelfs dierenartsen die niet weten wat pssm is..
er lopen ongetwijfeld in heel europa veel pssm positieve paarden rond die (nog) geen symptomen hebben.
dus inderdaad meten is weten...ongeacht waar je t paard koopt...
ook dan geen zekerheid..want wellicht worden we over drie jaar met zijn allen geconfronteerd met weer n nieuwe aandoening....

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:25

hoe kun je nu zeggen, dat er een drama van gemaakt word !
schaam de ogen uit je hoofd, door zoveel PSSM paarden te fokken en te verkopen, terwijl je het al weet.
voor iemand die erin is getuind, is het ook werkelijk een drama.
veel kosten, en een paard waar je niks aan hebt, mocht ie blijven leven.
door mensen zoals jij, die het maar ff wegwuiven, is er zoveel ellende.
schaam je !

smurf1997
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:42

Ik wuif niks weg en schamen hoef ik mij gelet opde inhoud van de gevoerde discussie op dit topic al helemaal niet..
gewoon testen..thats all..heeft geen verdere uitleg nodig spicegirl :)

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:14

De naam besmeuren van verkopers en vooral fokkers van paarden met een genetische aandoening is absoluut terecht en kan niet genoeg gebeuren. Als je een bepaald ras gebruikt in je fokkerij is het een vereiste om de ins en outs van dat ras te kennen, anders laat je het maar aan anderen over die wel de moeite willen doen om ook tijd en geld te investeren in plaats van enkel naar de inkomsten te kijken. Een koper wordt ook geacht zich te informeren, maar de eerste vereiste is dat fokkers weten waarmee ze bezig zijn. Als het dan nog bewust in stand wordt gehouden om te fokken met genetische afwijkingen is het zelfs misdadig. Dus ga wat smurfen in smurfenland, je input hier houdt geen steek. Ook toevallig dat je hier nu terecht gekomen bent waarschijnlijk en al zeker geen banden met één van de vernoemde broodfokkers? Je slaagt er alleszins in om het topic levend te houden ;-).

smurf1997
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Rucphen

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:44

Hoe zielig kun je zijn calisto...nee ik heb geen banden met welke fokker dan ook..was gewoon op zoek naar n paint veulen nadat ik mijn ruin in heb moeten laten slapen..las over pssm en kwam zo bij jullie topic...ik heb mij verbaasd over de vooral onzinnige discussie...ik heb inmiddels een optie op n pssm vrij veulen dat volgend jaar geboren wordt...ik orienteer mij zoals je dat als koper behoort te doen en neem mijn eigen verantwoordelijlheid daarin..ik ga geen verkoper de schuld geven enkel om eigen naiviteit te verbloemen...
zo werkt dat in smurfenland.. {:}

gentle_fan

Berichten: 45
Geregistreerd: 16-12-08

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:13

Als je een paard koopt is niet het eerste waar je aandenkt hem te laten testen zeker als je niet wist dat die ziekte bestond en ik geloof niet in onschuldige fokkers zeker als het paard problematisch is dus ik zou zeggen inderdaad smurf ergens anders want hier zit zo'n beetje iedereen in het zelfde schuitje

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:19

smurf1997 schreef:
Hoe zielig kun je zijn calisto...nee ik heb geen banden met welke fokker dan ook..was gewoon op zoek naar n paint veulen nadat ik mijn ruin in heb moeten laten slapen..las over pssm en kwam zo bij jullie topic...ik heb mij verbaasd over de vooral onzinnige discussie...ik heb inmiddels een optie op n pssm vrij veulen dat volgend jaar geboren wordt...ik orienteer mij zoals je dat als koper behoort te doen en neem mijn eigen verantwoordelijlheid daarin..ik ga geen verkoper de schuld geven enkel om eigen naiviteit te verbloemen...
zo werkt dat in smurfenland.. {:}


En om zinnige dingen te zeggen ga jij iemand beschuldigen van geroyeerd te zijn door de APHA voor iets dat niet verboden is door de APHA (overo x overo fokken). Van onzinnig gel*l gesproken :Y) . De hoofdverantwoordelijkheid ligt bij fokkers en verkopers. Ik verwacht van een auto ook dat degene die hem gemaakt heeft en zelfs van degene die hem verkoopt er meer van af weet dan ikzelf als koper. De discussie over fokken met genetische afwijkingen is absoluut zinnig en kan niet genoeg gevoerd worden zolang er nitwits zijn die bewust of onbewust deze hel in stand houden.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 02:03

Callisto04 schreef:
De naam besmeuren van verkopers en vooral fokkers van paarden met een genetische aandoening is absoluut terecht en kan niet genoeg gebeuren. Als je een bepaald ras gebruikt in je fokkerij is het een vereiste om de ins en outs van dat ras te kennen, anders laat je het maar aan anderen over die wel de moeite willen doen om ook tijd en geld te investeren in plaats van enkel naar de inkomsten te kijken. Een koper wordt ook geacht zich te informeren, maar de eerste vereiste is dat fokkers weten waarmee ze bezig zijn. Als het dan nog bewust in stand wordt gehouden om te fokken met genetische afwijkingen is het zelfs misdadig. Dus ga wat smurfen in smurfenland, je input hier houdt geen steek. Ook toevallig dat je hier nu terecht gekomen bent waarschijnlijk en al zeker geen banden met één van de vernoemde broodfokkers? Je slaagt er alleszins in om het topic levend te houden ;-).



ga wat smurfen in smurfenland :')

Om nog even op de mail terug te komen, dat was geen fake hoor. Ik ben oprecht geintreseerd in een paard zonder pssm. En als ik ze bij hem mag testen en ze komen n/n uit de test, alleen maar mooi dan.