Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:04


Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:08

Ook daar staat het niet bij vermeld. Ik vind het echt te schandalig voor woorden gewoon..

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:11

Ik vraag me af hoe PSSM-positieve paarden aangeboden worden, als vermeld wordt dat ze positief zijn. Want als je eerlijk bent over de impact, wie zou dan nog een positief paard kopen?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:15

toevallig was er eentje op een duitse pagina, die "verliefd "was geworden op een PSSM 1 paardje.
ze vroeg om raad, kopen, of niet kopen.
tot mn stomme verbazing, reageerde het merendeel, dat ze m moest kopen, want het "was zo erg niet "..
|o
veel mensen beseffen dus de impact ervan niet.
helaas reikt mijn duits niet zover, om het eea uit de doeken te doen.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:26

Misschien helpt het om een filmpje van een aanval te posten? Hoef je geen Duits voor te kunnen.

DubbelFun

Berichten: 88873
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:36

In Amerika wordt er meer gebruik gemaakt van 'cullen' als in Europa, al heb ik me laten vertellen dat Friezenfokkers en veulen met wit ook wel eens onderhands laten 'verdwijnen'...
Meestal heeft dat meer te maken met het niet bekend willen hebben dat een hengst wit doorgeeft , of in geval van Westernrassen dat er een genetisch defect is geconstateerd (geld dus) dan dat er een kritisch fokbeleid wordt gehanteerd.

En ja, je kunt heel makkelijk de kluit belazeren, maar het lijkt me niet handig om dat hier om internet te zetten ;)

Dit is de enige goede raad
Citaat:
Dit is precies de reden waarom ze al zeggen dat je zelf de haren moet trekken van het paard dat je aan gaat schaffen, en niet perse moet geloven in schone hengsten en schone merries.. hoe erg het ook is.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:15

"culling" wordt bij meerdere rassen gedaan, bijv. ook in Portugal waar de grote fokkers echt geen slechte of "defecte" paarden gaan opfokken/ verkopen of verder mee fokken. Het is niet leuk, maar wel een stukje harde waarheid en in sommige gevallen ( o.a. bij genetische defecten of anderszins "defecte" dieren) is het waarschijnlijk wel de beste oplossing. Want waarom zou je met zieke dieren verder willen, daarmee haal je de kwaliteit van het ras flink naar beneden, bezorg je paarden een onprettig leven met pijn en ongemak en bezorg je een groep mensen ( de nieuwe eigenaars) een hoop ellende en kosten. Dan beter humaan in laten slapen op jonge leeftijd en zo alle genetische defecten de wereld uit helpen i.p.v voor een een paar dooie rotcenten een heel ras naar de kl*te helpen waar men nu binnen de Q/P/A's aardig in op weg zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat een leek straks geen paard meer durft te kopen, als dit alom bekend wordt, en dat zal veel mensen uiteindelijk meer geld gaan kosten dan het ooit heeft opgeleverd en de rassen met veel genetische defecten moeilijk verkoopbaar maken.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:41

Maar het probleem is dat de ''goedkope'' paarden meestal terecht komen bij mensen die nog niet zo lang meelopen, zich nog niet zo hebben verdiept etc. Mensen trappen in verkooppraatje en draaien voor hogere kosten op dan in 1x een goed paard kopen. ( Kan natuurlijk altijd iets gebeuren..)

Er worden heel veel vlekken paarden als paint zonder papieren verkocht. Nu zijn dat meestal bonte paarden of halfbloedjes, maar wat als dat straks de pssm-ers zijn? Of bij de quarter? Papier kwijtgeraakt als smoes......Mensen vragen dan alsnog 2000/3000 euro en men is er blij mee, want men gaat toch geen wedstrijden rijden.
Meestal komen ze op de wei terecht en op stal met hooi/kuil en een schep biks. Dus ook niet echt management die je wenst. Bij symptomen, weet men niet waar te zoeken.
En uiteindelijk gaat men misschien zelfs fokken met een merrie die niet meer te rijden lijkt te zijn. Het spreid zich dan als een olievlek.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:47

Mac schreef:
Sterkte daarmee Jan.

Dat de fokker vanaf nu zijn paarden met 5 panel test erbij gaat verkopen vind ik een erg positieve wending. Ik hoop dat het standaard wordt bij alle te koop aangeboden QPA's .

Als fokker heb je natuurlijk een groot probleem als je erachter komt dat je PSSM positieve fokdieren rond hebt lopen. Het geeft je de verantwoordelijkheid hier zinnig mee om te gaan. Eigenlijk zou je de positieve hengstjes standaard moeten ruinen voor je ze verkoopt om toekomstige fok te voorkomen. Bij de merrietjes ligt dat al wat lastiger. Verkopen met vermelding "PSSM positief" doet de waarde natuurlijk kelderen - als je ze al ooit verkoopt. Weggeven is dan de enige optie, maar wat voor leven gaat zo'n dier dan tegemoet? En komt het dan later niet toch in de fok terecht in het geval het een merrie betreft? Alles bij elkaar opgeteld is euthanasie in dit soort gevallen misschien helemaal geen verkeerde en zelfs de meest verantwoorde keuze - hoe hard dit ook klinkt voor sommige mensen.


Eens.

Er staat een drie jarige ruin op mp. Daar staat bij positief getest op pssm, maar hij heeft er geen last van..nee hij is ook pas drie, wacht nog ,maar een jaartje. :\

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:51

Ik vind het een heel verdrietige ontwikkeling...
Ik heb het van heel dichtbij meegemaakt, wat een pssmer allemaal door kan maken.
Ik ben mijn vorige merrie verloren eraan op 4 jarige leeftijd, en ik gun het niemand om dat mee te moeten maken!
Ik denk inderdaad ook dat de positieve veulens die er nu lopen misschien wel beter ingeslapen kunnen worden, hoe hard en moeilijk dat ook is. Een volwassen paard is al moeilijk, maar veulentjes zijn natuurlijk wel errug schattig.

spider1905
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-06-14

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 07:12


Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 07:48

spider1905 schreef:


|o Iemand die een tinkerlookalike (sorry) probeert te verkopen als een paard met quarteruiterlijk en dan zegt dat ze later ook nog pssm en dergelijken kunnen krijgen...

Ik denk dat ik beter niks kan zeggen, sterker nog ik weet niet wat ik meer moet zeggen dan AAAARGH!!
Knap dat hij het een paard noemt en geen koe...

Wieze
Berichten: 70
Geregistreerd: 21-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:04

Pfoeh wat ben ik blij met dit topic... we wilden een beetje een andere richting in hier (man wil ook wel eens mee gaan rijden en ik heb alleen D-pony's) dus ogen open voor een mooie paint of quarter. Ben zelf redelijk leek als het op dit ras aan komt maar na wat ik allemaal al heb gelezen hier kan ik nu bij voorbaat al een hele hoop advertenties skippen. Moest ik wat interessants tegenkomen gaat er sowieso een 5 panel test tegenaan die ik zelf trek. We zouden er ook ooit veulens mee willen fokken, sport zegt ons niets we zijn voornamelijk bostrappers, maar ik spaar eerst wel een tijd door voor gewoon een gezonde goeie in plaats van een halfbakken ;)

Kan me wel voorstellen dat er veel mensen intrappen die niet eerst zich even inlezen...

Ohja, stomme vraag misschien, maar moet je dit bij een Quarter dan ook best laten doen? (die 5 panel test)

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:26

spider1905 schreef:



Aaaaargh, die vent! Ik werd er gek van!! -:(- En hier ging hij oppeens de farizeeër uithangen:
http://paardenpraatjes.forum2go.nl/fokbeleid-t2176.html

Ging hij het fokbeleid ff aanklagen, maar wel met zijn ongeteste, papierloze hengst dekken.
Ik heb daar geprobeerd zo kalm mogelijk op een simpele en makkelijke manier alles uit te leggen.... Maar ik werd er echt helemaal gek van ;)

Hier in België is het allemaal nog veel minder bekend als in Nederland, dus ik haat het als zo'n dingen op internet komen. Mensen gaan googelen en gaan misschien de foute info geloven.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:35

Wieze schreef:
Ohja, stomme vraag misschien, maar moet je dit bij een Quarter dan ook best laten doen? (die 5 panel test)


Ja, ook bij een Quarter en een Appaloosa en eigenlijk bij alle paarden waar Q/P/A bloed in zit of in zou kunnen zitten!

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:09

Tinniie schreef:
spider1905 schreef:



Aaaaargh, die vent! Ik werd er gek van!! -:(- En hier ging hij oppeens de farizeeër uithangen:
http://paardenpraatjes.forum2go.nl/fokbeleid-t2176.html

Ging hij het fokbeleid ff aanklagen, maar wel met zijn ongeteste, papierloze hengst dekken.
Ik heb daar geprobeerd zo kalm mogelijk op een simpele en makkelijke manier alles uit te leggen.... Maar ik werd er echt helemaal gek van ;)

Hier in België is het allemaal nog veel minder bekend als in Nederland, dus ik haat het als zo'n dingen op internet komen. Mensen gaan googelen en gaan misschien de foute info geloven.

OMG wat een l*l. Laat al de rest maar testen, dan hoeft hij het toch niet te doen? Wat je soms allemaal tegenkomt...

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:14

ringelberg schreef:
Mac schreef:
Sterkte daarmee Jan.

Dat de fokker vanaf nu zijn paarden met 5 panel test erbij gaat verkopen vind ik een erg positieve wending. Ik hoop dat het standaard wordt bij alle te koop aangeboden QPA's .

Als fokker heb je natuurlijk een groot probleem als je erachter komt dat je PSSM positieve fokdieren rond hebt lopen. Het geeft je de verantwoordelijkheid hier zinnig mee om te gaan. Eigenlijk zou je de positieve hengstjes standaard moeten ruinen voor je ze verkoopt om toekomstige fok te voorkomen. Bij de merrietjes ligt dat al wat lastiger. Verkopen met vermelding "PSSM positief" doet de waarde natuurlijk kelderen - als je ze al ooit verkoopt. Weggeven is dan de enige optie, maar wat voor leven gaat zo'n dier dan tegemoet? En komt het dan later niet toch in de fok terecht in het geval het een merrie betreft? Alles bij elkaar opgeteld is euthanasie in dit soort gevallen misschien helemaal geen verkeerde en zelfs de meest verantwoorde keuze - hoe hard dit ook klinkt voor sommige mensen.


Eens.

Er staat een drie jarige ruin op mp. Daar staat bij positief getest op pssm, maar hij heeft er geen last van..nee hij is ook pas drie, wacht nog ,maar een jaartje. :\

ik vind die niet terug, zal al verkocht zijn?

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:16

Kay Cees Checkmate, gisteren stond die er nog op.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:29

wat is er met KCC ?

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:38


Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:47

Bedankt voor de link Tinniiiiiie, ik was naar een driejarige paint aan het zoeken...

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:49

Over die van FUF die ik de link naar stuurde, daarvan weten ze het niet. De adverteerder weet niet wat PSSM is.

DubbelFun

Berichten: 88873
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:51

Én .. heb je hem wijzer gemaakt of is het meer niet wíllen weten... ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:10

Tinniie schreef:


In de stamboom van Kay Cees Checkmate kan ik zo gauw niets vinden qua namen die bekend zijn (hier staan er een paar: http://pssm.eu/testen.php), maar dat sluit het niet uit. ;) Ik heb geen idee of hij getest is.
Van de moeder van die ruin is op allbreedpedigree geen uitgebreide stamboom, dus geen idee.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:11

DubbelDun schreef:
Én .. heb je hem wijzer gemaakt of is het meer niet wíllen weten... ??

Natuurlijk beetje info gegeven. Denk dat het echt niet weten is, er staat ook bij dat het paard papieren van de NQHA heeft (staat op paspoort). Maar in alle geval, nu kan ze alvast niet meer zeggen dat ze niet weet wat PSSM is en dat ze niet weet dat het paard dat ze te koop aanbiedt minstens 50% kans heeft om er genetisch mee belast te zijn.