Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:55

Er zijn meer honden die Fikkie heten.

Met andere woorden, als een dier de naam draagt "Buckskin Roddens Kiss", betekend dat niet automatisch dat hij perse zelf Buckskin is, of als moeder de merrie Roddens Kiss heeft. Ik ben zelf geen lid van de APHA (als het dier al ingeschreven staat) maar als iemand even kan kijken op de naam Buckskin Rodden Kiss, zou er een stamboom te vinden moeten zijn als hij ingeschreven staat tenminste.

En als je even heel goed naar het vlekpatroon kijkt, dan is het een heel ander dier!

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:05

Wil niet veel zeggen hoor maar dat is toch echt hetzelfde paard. (Fantasy's First Edition) alleen bij de verkoopfoto zie je de vagere vlek op zijn rechterbil niet maar voor de rest zijn de aftekeningen hetzelfde.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:06

ik weet niet of ze wel buckskin RK heet.
ik ken wel een RK, die de heer C. heeft.

Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 05:26

het verkoop paard stamt af van Roddens kiss een sorrel quarter merrie
De verkoper heeft niet de juise info bij de advertentie staan (qua kleur omschrijving)
Het is FUF maal Roddens kiss

jewel2
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Golenkamp/Duitsland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:10

Idd, gaat hij nu op een andere manier zijn veulens proberen te verkopen????

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:16

De andere advertentie is een paard van 2011, andere eigenaar denk ik (misschien pssm positief getest?). Die Copinga lijkt het wel op te volgen hier :-), er staat nu een nieuwe advertentie met zijn jaarlingen en tweejarigen (waaronder een jaarling uit dezelfde combinatie) . Zal idd Fantasy's First Edition zijn, maar wat een andere koper doet met FUF nakomelingen ligt buiten de verantwoordelijkheid van de fokker.
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 23-07-14 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:16

nee deze is wel van een klant , toevallig dat ik dat weet omdat hij deze hengst ook op zijn site had voor die mensen
vindt het alleen bijzonder dat hij tegen elk aannemelijk bod te koop staat misschien toch een aanvalletje gehad??

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:20

wat smerig dat er op deze manier met die paardjes gehandeld wordt.

het is m.i. voor zowel een nieuwe koper als het paard alleen maar van belang dat de kennis over eventueel aanwezige ziekten kenbaar wordt gemaakt.

maar geld is weer belangrijker natuurlijk dan welzijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:58

Mensen proberen het toch echt te verkopen. Een tijd geleden reageerde ik op een paard. Ze vertelden toen zelf als dat die positief getest was, maar dat was geen probleem, paard was altijd gezond geweest. De prijs was wel drastisch gezakt opeens. Stel dat je dit allemaal niet weet en denkt een leuke, gezonde quarter te kopen voor zo een laag bedrag, kom je toch bedrogen uit.
mensen willen nog steeds koste wat kost een quarter. Liever eentje die niet helemaal oke is, want men rijdt geen shows, voor 2000euro en dan de veearts rijk maken, dan doorsparen en een goede quarter kopen.
Verkopers wachten net zo lang tot iemand voorbij komt die erin trapt.
Erge is dat mensen blij zijn met hun quarter of paint en ook een keer ene veulentje gaan fokken. Vooral bij de recreatieruiter zal dit toch nog jaren doorgaan.
Lees hier zelf op Bokt, hoe eigenwijs mensen zijn met fokken. Je hebt ook kruisingen rondlopen die waarschijnlijk positief zullen testen en nog hier en daar mee gefokt wordt. Die ga je allemaal niet zomaar terugvinden en als men zich niet verdiept in de quarter/paint, zal het niet snel als PSSM herkend worden. Ook niet door de veearts.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:09

superpony echt om te huilen vind ik het!
ik zou persoonlijk dan nog liever een positief paardje in laten slapen wanneer ik hem zelf echt niet meer kon houden, dan verkopen zonder erbij te zeggen dat hij positief is en de nieuwe eigenaren hem op de verkeerde manier laten houden met alle gevolgen van dien.

en heel eerlijk: ik heb zelf een pssmer gehad, en koop er nooit meer een. maar ik laat zelf dan ook de paarden die ik wil kopen testen 5 panel.
ik heb in mijn zoektocht 4 paarden laten keuren en idd kwam er 1 pssm positief terug. ja die heb ik laten staan, want ik ga echt niet nog een keer aan zo'n lijdensweg beginnen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:16

Over de mail en telefoon weet je niet of iemand het weet, dus ze proberen het.

Dan gaan ze bijv zeggen dat zo een paardje anders wel 7000/10.000 waard zou zijn en nu voor 3500 weg mag.

Iemand anders is dan blij, want die wil toch een quarter. Die krijgt dan te horen dat je hem suikervrij moet voeren en alles dan oke is. Paard heeft immers nog nooit iets gehad. ( was een 3 jarige, net ingereden )

Maar 3500 euro is erg veel geld voor een ziek paard. Mensen zijn daarna gehecht en gaan toch van alles doen om het paardje oke te houden als de ziekte duidelijk wordt.
daarnaast heeft niet iedereen een veearts die al up to date is met pssm.

Ik snap dat mensen met pssm paarden die bedoeld waren voor de verkoop of hem/haar echt niet zelf kunnen houden met grote verliezen zitten. Dat zal voor een aantal mensen er best flink in beuken.

Ik hou vooral mn hart nu vast voor de paarden die nu papierloos op de markt gaan komen/kruisingen etc. Dat is niet te controleren en er zal nog mee gefokt worden.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:48

Hobbyhorse schreef:
Op marktplaats staat nu een paint te koop van jaargang 2011

Als afstamming staat Buckskin Roddens kiss vermeld. Deze Roddens kiss geen hengst maar een merrie , de naam van de hengst staat nergens bij in de advertentie.
Er staat bij dat het dier nog hengst is en voor de fok gebruikt kan worden en dat er te weinig tijd is en dit niet eerlijk is tegenover dat dier.

Voor mij lijkt dit dier erg op de FuF zoon Fantasy’s First Edition die ook bij de fokker op de site staat.


ik vond hem ook al veel lijken idd.

trouwens n mailtje terug van Leo Coppinga, hij zegt dat de veulens een panel 5 test krijgen voor verkoop.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:25

ben benieuwd, wat ie gaat doen met de positieve veulens.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:00

tja..ik heb geen idee. ik hou mn hart vast..

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:11

Ik ben benieuwd of er ook negatieve veulens zullen zijn, nog geen enkele nakomeling van FUF hier op bokt zien passeren die niet positief was.

CriolloJan
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:25

Hello,

Ik heb ook een nakomeling van FUF.
Na alle berichten hier ook maar ff laten testen.
Haartjes worden deze week opgestuurd.
Gezien dat zo ongeveer alle nakomelingen al positief zijn zal hij ook wel positief zijn vermoed ik ... |(
Als ik het resultaat heb zal ik het ff posten hier.

Groetjes,
Jan

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:32

Sterkte met het wachten.. Hoop voor je dat het goed nieuws is, maar gezien dit topic ben ik er bang voor..

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:02


Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:41

Sterkte daarmee Jan.

Dat de fokker vanaf nu zijn paarden met 5 panel test erbij gaat verkopen vind ik een erg positieve wending. Ik hoop dat het standaard wordt bij alle te koop aangeboden QPA's .

Als fokker heb je natuurlijk een groot probleem als je erachter komt dat je PSSM positieve fokdieren rond hebt lopen. Het geeft je de verantwoordelijkheid hier zinnig mee om te gaan. Eigenlijk zou je de positieve hengstjes standaard moeten ruinen voor je ze verkoopt om toekomstige fok te voorkomen. Bij de merrietjes ligt dat al wat lastiger. Verkopen met vermelding "PSSM positief" doet de waarde natuurlijk kelderen - als je ze al ooit verkoopt. Weggeven is dan de enige optie, maar wat voor leven gaat zo'n dier dan tegemoet? En komt het dan later niet toch in de fok terecht in het geval het een merrie betreft? Alles bij elkaar opgeteld is euthanasie in dit soort gevallen misschien helemaal geen verkeerde en zelfs de meest verantwoorde keuze - hoe hard dit ook klinkt voor sommige mensen.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:49

mee eens :j

Anoniem

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:02

Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten Mac!

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:07

Ik heb een ruin en voor zover ik weet geen zieke dieren in de familie. Maar ik ga er toch een 5 panel test overheen gooien. Mocht hij ziek zijn, wil ik dit weten in plaats van ermee overvallen worden. Heb van dichtbij nu een ziek dier meegemaakt en wat een hel. Dat wens ik geen paard en eigenaar toe.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:46

Mac schreef:
Dat de fokker vanaf nu zijn paarden met 5 panel test erbij gaat verkopen vind ik een erg positieve wending. Ik hoop dat het standaard wordt bij alle te koop aangeboden QPA's .

Als fokker heb je natuurlijk een groot probleem als je erachter komt dat je PSSM positieve fokdieren rond hebt lopen. Het geeft je de verantwoordelijkheid hier zinnig mee om te gaan. Eigenlijk zou je de positieve hengstjes standaard moeten ruinen voor je ze verkoopt om toekomstige fok te voorkomen. Bij de merrietjes ligt dat al wat lastiger. Verkopen met vermelding "PSSM positief" doet de waarde natuurlijk kelderen - als je ze al ooit verkoopt. Weggeven is dan de enige optie, maar wat voor leven gaat zo'n dier dan tegemoet? En komt het dan later niet toch in de fok terecht in het geval het een merrie betreft? Alles bij elkaar opgeteld is euthanasie in dit soort gevallen misschien helemaal geen verkeerde en zelfs de meest verantwoorde keuze - hoe hard dit ook klinkt voor sommige mensen.

Misschien een hele rare vraag.... Maar aangezien de fokker tot nu toe niet echt betrouwbaar overkomt.... Is er een mogelijkheid dat hij deze test vervalst. Dus de naam van het veulen invult op het uitslagformulier, terwijl dit van een heel ander paard is?? Dit is ws wel makkelijk te doen met knippen en plakken in word....

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:58

Ik zat me ook steeds af te vragen of je geen haren kan opsturen van een ander paard? Ik zou eerst mijn merrie laten testen voor het dekken. Toen bedacht ik dat ik ook van mijn d-pony of shet kan opsturen, want die hebben ook een zwarte staart en hebben het zeker niet. In hoeverre kun je dat doen?

En hoeveel mensen controleren de uitslag als ze te horen krijgen dat het paard n/n is?

Wat ik dus eerder al me afvroeg, heeft hij buiten het ras om gedekt? Dus hoeveel loopt papierloos rond? Waar dus ook weer mee gedekt kan worden straks?

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:02

Dit is precies de reden waarom ze al zeggen dat je zelf de haren moet trekken van het paard dat je aan gaat schaffen, en niet perse moet geloven in schone hengsten en schone merries.. hoe erg het ook is.