Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:50

IndianVegas schreef:
Het staat nu wel op de site dat er veulens positief getest zijn. Maar bij de nakomelingen die in de verkoop staan staat er niks.

Nou, dat vind ik persoonlijk eigenlijk al een zeer goede zaak +:)+ !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:51

Ik ook Mac...ik heb ook via de site pssm.eu al diverse verzoeken gekregen de teksten aan te passen omdat het allemaal niet zo heftig zou zijn...

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:51

Jessica schreef:
Ik ook Mac...ik heb ook via de site pssm.eu al diverse verzoeken gekregen de teksten aan te passen omdat het allemaal niet zo heftig zou zijn...

Serieus??
Hopeloos :n
Die mensen hebben duidelijk nog nooit een PSSM aanval van dichtbij meegemaakt

Anoniem

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:52

Yep...

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:53

Mac schreef:
Ik volg de PSSM discussie bij de Tinkers ook hier op bokt en ik schrik er eerlijk gezegd van hoe makkelijk sommigen er over denken ...


Ik dus ook..

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:53

Als ik mijn merrie wil laten testen, waar kan ik dat dan doen?

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:53

Ik lees het ook! Er staat nu ook bij dat hij overleden is.

Gezien hij ongetwijfeld meeleest met dit topic: top dat je dat gedaan hebt!

Ringelberg: hier http://www.animalgenetics.us/
Laatst bijgewerkt door Ryder op 17-07-14 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:54

Trouwens bij copinga's jonge dekhengst staat keurig een testrapport met 5panel uitslagen. Alles negatief!
Heel netjes!
Mag ook gezegd worden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:54

Die zin over PSSM is echt net toegevoegd op de site. :j Nou ja...iig fijn dat het er staat.

Fijn dat hij zijn andere hengst wel getest heeft!

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:55

Jessica schreef:
Traiectum: dan hou je alsnog de heterozygoten over die elk 50% kans geven op doorgeven van de ziekte. IMO een veel te groot risico gezien de ernst van de ziekte...


Klopt, daarom zou ik het ook als begin zien, niet als eindoplossing. Meteen alle positieve dieren uitsluiten gaat nooit gebeuren, daarvoor zijn de (financiele) belangen te groot. Maar door homozygoot positieve dieren uit te sluiten wennen mensen aan het idee van een keuring, en het risico op dragers wordt 50% kleiner. Een paar jaar later kun je door gaan voeren dat alleen negatief geteste dieren nog geaccepteerd worden door de stamboeken. Het is niet ideaal, maar soms moet je compromissen sluiten om uberhaupt regelgeving te krijgen. Zie de HYPP discussie, daar is iig N/N uitgesloten. Het is niet genoeg, maar het is beter dan helemaal niets.

jewel2
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Golenkamp/Duitsland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:57

Het wordt erg heet onder zijn voeten!! Beetje te laat zou ik zo denken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:58

Maar er zijn geen dragers Traiectum...heterozygoten worden ook heel ziek. Dus hoewel je inderdaad 50% minder zieke dieren fokt, fok je nog altijd zieke dieren en dat moet gewoon niet meer kunnen.

Beter is gewoon zóveel kennis delen, dat merrie eigenaren gewoon altijd gaan vragen om testrapporten.



Overigens kan ik nog hulp gebruiken, bijvoorbeeld bij het vertalen van de pssm.eu site, maar ook uitbreiden. Het gebeurt allemaal in de spaarzame vrije tijd, maar alle beetjes helpen. Heb je interesse om te helpen, stuur dan even een pb! :)

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:58

troi schreef:
Trouwens bij copinga's jonge dekhengst staat keurig een testrapport met 5panel uitslagen. Alles negatief!
Heel netjes!
Mag ook gezegd worden toch?

Dat vind ik wel!
Het is voor een fokker ook een behoorlijke slag als blijkt dat je hengst positief moet zijn geweest. De (non-)communicatie er omheen was niet heel handig. Maar dat alles kun je niet meer terugdraaien.
Dit is hopelijk een schone lei +:)+
Ik hoop dat hij zijn merries ook gaat laten testen :-)
Laatst bijgewerkt door Mac op 17-07-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:01

ringelberg: ik ben dus zo'n koper die een gezond paard wilde, die 5-panel, klinisch- en rontgen goed gekeurd was.

ik heb 4 paarden laten keuren waarvan 3 DNA laten testen, de 4e was van 5-panel schone ouders (heb de rapporten gekregen) 1 bleek PSSM 1 te hebben
3 paarden klinisch laten keuren. 1 liep onregelmatig, dus afkeur.
2 klinisch laten keuren. 1 werd afgekeurd HKO.
en toen was ik een klap met geld kwijt en had na een half jaar zoeken en keuren gelukkig een helemaal goed gekeurd paard gevonden! :D

troi: er zijn gelukkig tegenwoordig steeds meer fokkers die in advertenties en op de site ook vermelden dat de hengsten en merries 5-panel N/N zijn getest! _/-\o_

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:02

troi schreef:
Trouwens bij copinga's jonge dekhengst staat keurig een testrapport met 5panel uitslagen. Alles negatief!
Heel netjes!
Mag ook gezegd worden toch?


Absoluut.

Ik kan het hem ook niet kwalijk nemen dat hij veulens verkocht voor het bekend was van FUF. Maar wel daarna.

De meeste onder ons hebben een paardje, hun alles zeg maar. Een hard gelach als ghhet zo moet eindigen.

Mijn volgende vraag, als blijkt dat je paard pssm heeft, hoe zit het dan met de verzekering? betaalt die dan uit als je paard afgekeurd wordt. iemand ervaring hiermee?

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:03

Nee, ik denk niet dat verzekeringen uitbetalen. Het valt onder de onderzoeksplicht van de koper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:03

Volgens mij is er eens iets geweest mbt een verzekering en een paard met een genetisch defect. Omdat dit defect al voor de geboorte aanwezig was, heeft de verzekering niet uitgekeerd. Hard gelach...

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:04

Dat betrof HYPP, werd idd niet uitgekeerd.
Heel vroeger toen verzekeringen nog geen idee hadden van HYPP zal er best wel eens uitgekeerd zijn, maar nu zijn ze ook wijzer geworden.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:06

Jessica schreef:
Maar er zijn geen dragers Traiectum...heterozygoten worden ook heel ziek. Dus hoewel je inderdaad 50% minder zieke dieren fokt, fok je nog altijd zieke dieren en dat moet gewoon niet meer kunnen.

Beter is gewoon zóveel kennis delen, dat merrie eigenaren gewoon altijd gaan vragen om testrapporten.



Overigens kan ik nog hulp gebruiken, bijvoorbeeld bij het vertalen van de pssm.eu site, maar ook uitbreiden. Het gebeurt allemaal in de spaarzame vrije tijd, maar alle beetjes helpen. Heb je interesse om te helpen, stuur dan even een pb! :)


Pb gestuurd! Als ik kan bijdragen tot de kennisvermeerdering van deze rotziekte doe ik dat graag :-)

Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:06

`Troi leuk dat hij zijn nieuwe hengst getest heeft maar heb je al aan de merries gedacht waarmee hij fokt ??!!!! (niet getest ) dus ook risico!!
Dit jaar staan een aantal merries met een hengst in de weide (paint) van een vriend Getest ??? DENK HET NIET . ( deze hengst gebruikt hij omdat zijn eigen hengst nog te jong is maar die mag volgend jaar aan de bak)
Waar hebben we het over????
Het gaat allemaal om centen of nee ik zeg het verkeerd "ik verkoop aan mensen die een leuk veulentje en een leuk vlekje willen"
Flikker toch op met dat geneuzel

Desiree EEN SCHONE LEI ?????? laat me niet lachen ik zou NOOIT GEEN VERTROUWEN HEBBEN IN DIE STRUISVOGEL!!! steek je kop maar in het zand dan is het er niet
Laatst bijgewerkt door Pigino op 17-07-14 12:12, in het totaal 3 keer bewerkt

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:06

Mister01 schreef:
ringelberg: ik ben dus zo'n koper die een gezond paard wilde, die 5-panel, klinisch- en rontgen goed gekeurd was.

ik heb 4 paarden laten keuren waarvan 3 DNA laten testen, de 4e was van 5-panel schone ouders (heb de rapporten gekregen) 1 bleek PSSM 1 te hebben
3 paarden klinisch laten keuren. 1 liep onregelmatig, dus afkeur.
2 klinisch laten keuren. 1 werd afgekeurd HKO.
en toen was ik een klap met geld kwijt en had na een half jaar zoeken en keuren gelukkig een helemaal goed gekeurd paard gevonden! :D

troi: er zijn gelukkig tegenwoordig steeds meer fokkers die in advertenties en op de site ook vermelden dat de hengsten en merries 5-panel N/N zijn getest! _/-\o_


Mag ik vragen wat je betaald hebt? Mag per pb. Ik wil een indicatie waar ik op moet rekenen. :o

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:12

Jessica schreef:
Maar er zijn geen dragers Traiectum...heterozygoten worden ook heel ziek. Dus hoewel je inderdaad 50% minder zieke dieren fokt, fok je nog altijd zieke dieren en dat moet gewoon niet meer kunnen.

Beter is gewoon zóveel kennis delen, dat merrie eigenaren gewoon altijd gaan vragen om testrapporten.



Overigens kan ik nog hulp gebruiken, bijvoorbeeld bij het vertalen van de pssm.eu site, maar ook uitbreiden. Het gebeurt allemaal in de spaarzame vrije tijd, maar alle beetjes helpen. Heb je interesse om te helpen, stuur dan even een pb! :)


Misschien breng ik het niet helemaal duidelijk. Volgende poging :)
Ik ben het absoluut met je eens - dat als eerste. Als het aan mij lag, zou er alleen nog gefokt mogen worden met paarden die negatief op de 5 panel test zijn, en testresultaten zouden vrij toegangkelijk moeten zijn voor iedereen, met of zonder toestemming van de eigenaar van het dier. Maar dat is op dit moment niet haalbaar. Als dat als voorstel gedaan wordt, komen er nooit regels die PSSM en andere ziektes verbieden/terugdringen. De belangen van invloedrijke fokkers zijn daar simpelweg te groot voor. Dus dan liever voor nu 'the next best thing' - dieren uitsluiten die gegarandeerd ziektes doorgeven (de homozygoten). Dat is een regel die haalbaar zou kunnen zijn - voor HYPP is 'ie al ingevoerd. Ja, je hebt nog steeds 50% kans op een ziek veulen, en dat is 50% kans te veel. Maar het is iig geen 100% kans op een ziek dier meer.

En natuurlijk moet er zo veel mogelijk kennis gedeeld worden. De stamboeken zouden daarin voorop moeten lopen.

Wat betreft delen van kennis, ik stuur je een pb. Heb een opleiding Engels, inc. vertalen, gedaan, en vanaf vandaag iedere dag wel een uurtje of twee over.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:15

Ik begrijp het niet hoor. Waarom fokkers dit tegen houden, straks is heel je bestand naar de spreekwoordelijke klote en komen mensen bij jou geen merrie meer dekken of paard kopen. Dat gaat je toch je boterham kosten. Veel mond op mond reclame zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:15

Ik snap wat je bedoelt. :j Ik vrees alleen wel dat het aantal homozygote pssm-ers erg laag ligt...waardoor je wellicht een topje van de ijsberg voorkomt. Alle beetjes helpen, dat absoluut!

Gelukkig zijn er ook fokkers die hun hengsten getest hebben én van alle merrie-eigenaren ook testrapporten vragen.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:16

Pigino schreef:
`Troi leuk dat hij zijn nieuwe hengst getest heeft maar heb je al aan de merries gedacht waarmee hij fokt ??!!!! (niet getest ) dus ook risico!!
Dit jaar staan een aantal merries met een hengst in de weide (paint) van een vriend Getest ??? DENK HET NIET . ( deze hengst gebruikt hij omdat zijn eigen hengst nog te jong is maar die mag volgend jaar aan de bak)
Waar hebben we het over????
Het gaat allemaal om centen of nee ik zeg het verkeerd "ik verkoop aan mensen die een leuk veulentje en een leuk vlekje willen"
Flikker toch op met dat geneuzel

Desiree EEN SCHONE LEI ?????? laat me niet lachen ik zou NOOIT GEEN VERTROUWEN HEBBEN IN DIE STRUISVOGEL!!! steek je kop maar in het zand dan is het er niet


Mee eens, ik zou bij dit soort "fokkers" nooit een paard of een dekking kopen, te onbetrouwbaar. Het gaat hier alleen om de centen, niets meer en niets minder.