zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:53

DubbelDun schreef:
Frensie schreef:
Dus als FUF 1 PSSM1 gen had, dan heeft hij dat doorgegeven aan 50% van zijn nakomelingen..
Ik snap wat je bedoelt, maar zoals het er nu staat is het niet.
Alle veulens hebben 50% kans om het van pa te krijgen. Van de bijv. 10 veulens kan dat er 1, maar ook alle 10 zijn (en alles daar tussen in :D )
Zoals jij het schrijft hebben van de bijv. 10 veulen er 5 zeker gekregen (en zo werkt het dus niet :D )

@DaphneG: áls het doorgegeven wordt dan zal het zich zeker vroeger of later tonen.


In principe is die 50% wel correct. Als alle veulens 50% kans hebben het te krijgen zal de uiteindelijke uitkomst, bij voldoende grote aantallen, effectief dicht bij die 50% liggen tenzij er andere invloeden spelen (wat ik nog nergens heb gelezen). Als een pssm positieve hengst 100 veulens heeft zullen er rond de 50 het van hem krijgen. Bij 10 of 15 veulens is de kans dat het gemiddelde verwachte resultaat overeenkomt met de realiteit kleiner. Het is gewoon kansberekening.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:56

DubbelDun schreef:
Callisto04 schreef:
Volgens Calisto is dat al gebeurd, was er een nakomeling positief en testte de merrie negatief. Bovenaan op pagina 2. Dus lijken mij, tenzij Calisto het fout heeft, enkel nog de vragen over te blijven of hij P/N of P/P is en sinds wanneer de eigenaars het weten.

Als AL zijn veulens positief zijn terwijl de merrie dat niet is, dan bestaat de kans dat hij P/P is geweest. Maar daar zullen we idd nooit meer achter komen.

@elcid: bij PSSM maakt dat niet uit. Vroeger of later krijgen alle PSSM'ers problemen.

1 nakomeling die negatief test volstaat anderzijds om uit te sluiten dat hij P/P is geweest. Kent er iemand eentje?

spider1905
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-06-14

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:06

Ik ga de mijne nu laten testen...ik laat het jullie zeker weten..

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:43

Sterkte met testen spider ... ik hoop op een n/n voor je !!

Ben het overigens wel met je eens hoor dat het een paar jaar geleden veel minder een hot topic is dan nu en dat misschien daarom hengsten destijds niet getest zjin. Op dit moment vind ik niet dat dat je daar als fokker nog mee weg komt. Tenminste, niet als je jezelf daarin serieus neemt.

Waar ik persoonlijk van baal is dat de QPA stamboeken hier niet veel (pro)actiever in zijn. Het AQHA heeft gelukkig de eerste stap genomen door te eisen dat alle hengsten die meer dan 25 merries per jaar dekken verplicht getest moeten worden. Dat is iig al goed voor de bewustwording. Maar ik vind dat niet genoeg en de andere stamboeken doen gewoon helemaal niks. Ik snap heus wel dat hier grote financiele belangen aan hangen, maar dat mag mi nooit opwegen tegen het in gevaar brengen van de gezondheid (en uiteindelijk daarmee ook de populariteit!) van het ras.

Maar goed, laten we hopen dat FUF dan iig n/P1 was en niet P/P ...

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:12

In nederland weet ik nog twee hengsten waarvan de nakomlingen pssm 1 hebben, en de moeders van deze negatief getest zijn... De ene doet of zijn neus bloed, de andere heef tzijn paard getest, en verzwijgt het gewoon... Valt ook op dat bij veel hengsten blijkbaar net niet op pssm1 getest zijn...
Gek, want de panel 5 test is goedkoper dan 4 ziekten testen...

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:56

Dus alleen nog maar dekken met hengsten die getest zijn! Erg jammer dat er hengstenhouders zijn die dergelijke, van levensbelang zijnde, informatie verzwijgen. Ik zou graag willen weten welke hengsten dat zijn, per pb, niet om de informatie te verspreiden ( wat eigenlijk wel zou moeten!) maar om zelf in de toekomst goede keuzes te kunnen maken.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:58

Wat is er mis met het verspreiden van deze info ??
Als ik een aspirant-koper zou zijn zou ik blij zijn met dit soort info. IMO moeten we zien te verkomen dat er weer jaren mee wordt aangemodderd en niets gedaan zoals met HYPP !!

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:04

DubbelDun schreef:
Wat is er mis met het verspreiden van deze info ??
Als ik een aspirant-koper zou zijn zou ik blij zijn met dit soort info. IMO moeten we zien te verkomen dat er weer jaren mee wordt aangemodderd en niets gedaan zoals met HYPP !!


Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in! Maar als alle merrie houders simpelweg alleen dekken met hengsten die een negatieve 5 panel test ( + negatieve OLWS test voor Paints) hebben dan prijzen dit soort praktijken zich vanzelf uit de markt! Geen negatieve testresultaten = geen verkochte dekking; en dan is de lol van het hengst houden voor financieel gewin vanzelf niet leuk meer.
Probleem is dan wel dat juist dergelijke hengsten alles mogen dekken wat "paard/ pony" heeft en mensen die geen P/Q hebben de ziektes niet kennen en nog nooit van een 5 panel test gehoord hebben.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:06

Was het maar zo simpel :)
Als je niet weet waar je om moet vragen zul je dat nooit doen ook....

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:55

DubbelDun schreef:
Was het maar zo simpel :)
Als je niet weet waar je om moet vragen zul je dat nooit doen ook....


Inderdaad, het is daarom ook te hopen dat hengstenhouders hun verantwoording eens gaan nemen en niet alleen naar geld kijken en hun hengsten maar een slag in de rondte laten dekken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:58

DubbelDun schreef:
Wat is er mis met het verspreiden van deze info ??
Als ik een aspirant-koper zou zijn zou ik blij zijn met dit soort info. IMO moeten we zien te verkomen dat er weer jaren mee wordt aangemodderd en niets gedaan zoals met HYPP !!


Dat het niet mag ;) De eigenaar van die hengst kan je het leven behoorlijk zuur maken als jij zulke info zomaar even naar buiten brengt.

Dus blijft het een kwestie van voorlichten voorlichten en voorlichten, zodat maar zoveel mogelijk mensen weten van de verschillende "ziektes" binnen het QPA ras.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:03

rina schreef:
Dat het niet mag ;) De eigenaar van die hengst kan je het leven behoorlijk zuur maken als jij zulke info zomaar even naar buiten brengt. .
Is dat zo..wettelijk gezien.
Als een hengstenhouder mij vertelt dat een hengst iets heeft (en het is dus geen hear-say) waarom zou ik dat niet naar buiten mogen brengen ??
Het is uit eerste hand én de waarheid.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:13

Wettelijk zou het misschien onder smaad/laster vallen? Alhoewel ik denk dat als het waar is de eigenaar geen (legale) poot heeft om op te staan. Maar ik ben bepaald geen jurist :-)

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:14

Maar iets kan toch geen smaad zijn als het de waarheid is én hij heeft het me persoonlijk verteld ??

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:19

ElCid schreef:
DubbelDun schreef:
Wat is er mis met het verspreiden van deze info ??
Als ik een aspirant-koper zou zijn zou ik blij zijn met dit soort info. IMO moeten we zien te verkomen dat er weer jaren mee wordt aangemodderd en niets gedaan zoals met HYPP !!


Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in! Maar als alle merrie houders simpelweg alleen dekken met hengsten die een negatieve 5 panel test ( + negatieve OLWS test voor Paints) hebben dan prijzen dit soort praktijken zich vanzelf uit de markt! Geen negatieve testresultaten = geen verkochte dekking; en dan is de lol van het hengst houden voor financieel gewin vanzelf niet leuk meer.
Probleem is dan wel dat juist dergelijke hengsten alles mogen dekken wat "paard/ pony" heeft en mensen die geen P/Q hebben de ziektes niet kennen en nog nooit van een 5 panel test gehoord hebben.

Ik vind niet dat OLWS of andere recessieve aandoeningen een probleem zijn als er verantwoordelijk mee wordt omgegaan. Dus nooit twee dragers gebruiken.
Over het bekendmaken van een hengst die PSSM P1/N is? Ik zou het zelf gewoon melden als ik er één ken. Wat kan zo iemand je maken als je zeker bent van je zaak. Je vertelt gewoon iets dat klopt. Zolang dat op een normale manier gebeurt en er geen haatcampagne wordt van gemaakt denk ik niet dat er een probleem is.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:43

OLWS is ook een probleem, net als andere recessieve aandoenigen, er zijn nog steeds fokkers die de gok wagen......het is "maar" 25% kans op een niet levensvatbaar veulen en jammer genoeg zijn er mensen die dat dus over hebben voor een mooi kleurtje. Zolang er fokkers zijn die, met welke recessieve aandoening dan ook, de gok wagen zullen deze problemen blijven bestaan en ik vind dat je erfelijke aandoeningen uiteindelijk "weg" moet fokken. Mensen kunnen, als er geld mee verdiend kan worden, meestal nou eenmaal geen "nee" zeggen en dus zullen er dan altijd paarden blijven sterven/ ziek worden wegens het op verkeerde gronden vermeerderen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:59

troi schreef:
Wettelijk zou het misschien onder smaad/laster vallen? Alhoewel ik denk dat als het waar is de eigenaar geen (legale) poot heeft om op te staan. Maar ik ben bepaald geen jurist :-)


A was er in dit geval geen sprake van direct verteld ed. Aangezien het om testen van moeders en kinder ging. En dus ja is dat lijntje naar smaad/laster erg klein. De hengstenhouder heeft nl niks toegegeven of wat dan ook.
Waarbij zelfs bij direct verteld zou ik toch voorzichtig zijn met die info maar even open en bloot op het net te slingeren. Er zullen best wel hengstenhouders zijn die ook dat niet aardig vinden en ook hier is mij het lijntje naar smaad/laster even te klein. Want ga jij maar eens bewijzen dat hij je dat heeft verteld. Daar zul je dan toch echt getuigen voor moeten hebben.

Wat je in zon geval imo alleen maar kan doen is als iemand je vraagt naar een bepaalde hengst, zeggen dat je die toch echt wel getest zou willen hebben voor koop. En je vermoedens evt als vermoedens per PB versturen.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:31

Ik ga de namen zeker niet open en bloot op ee nforum zetten net zoals ze per BP vrij geven. Ik kan enkel zeggen om een panel 5 test te vragen en een kopie voor te leggen, die kan je dan bij houden, indien je veulen uit een negative merrie komt en positief test; dan heb je een poot om op te staan!!

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:48

In feite kan je er nu dus van uitgaan dat alle hengsten die geen 5 panel test hebben gehad of waarvan de resultaten niet bekend of vrijgegeven worden, verdacht zijn! Ik hoop van harte dat alle merrie houders dit ook in hun oren knopen en dus nooit meer gaan dekken met een verdachte hengst ( en dat is dus elke niet geteste hengst! )

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:52

Zo moet je er wel mee omgaan ElCid :j

Savath, je kan via PB wel zeggen dat een kennis van je een veulen ervan heeft en die positief getest is. Daar kan geen hengstenhouder wat aan doen. En je mag dus ook wel zeggen dat de merrie negatief getest is. Dat men dan vanzelf (hoop je) een link legt naar de betreffende hengst. Je zegt dan nl nergens dat de hengst positief is.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:25

Toen ik op zoek was naar een hengst en er een bepaalde naam voorbij kwam werd mij ook gemeld om mijn merrie op OLWS te testen. Toen wist ik genoeg :).

Ik kan mij voorstellen dat in het kleine western wereldje je voorzichtig wilt zijn met naam en toenaam.

Je kan iemand helpen, maar uiteindelijk is de koper of merrie eigenaar zelf verantwoordelijk voor het (laten) testen.

Voor mij is het veel belangrijker om te weten dat de 5 paneltest bestaat en waar ik die kan laten uitvoeren dan ik weet welke hengsten of merries het hebben.

Hier komt er geen meer in huis zonder de test. Bekende bloedlijnen of niet.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:08

OLWS is niet erg als je paard drager ervan is, je moet alleen ervoor zorgen dat de hengst/merrie waar je hem mee kruist OWLS negatief is.
OWLS is zeker niet te vergelijken met een ziekte als PSSM.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:56

Het ging om het voorbeeld hè :)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:17

ElCid schreef:
In feite kan je er nu dus van uitgaan dat alle hengsten die geen 5 panel test hebben gehad of waarvan de resultaten niet bekend of vrijgegeven worden, verdacht zijn! Ik hoop van harte dat alle merrie houders dit ook in hun oren knopen en dus nooit meer gaan dekken met een verdachte hengst ( en dat is dus elke niet geteste hengst! )



Idd, zo zou het moeten zijn, maar ik denk dat heeeel veel mensen er nog altijd niet genoeg aandacht aan besteden. Als mensen voor een dekking van onze hengst komen laat ik altijd zelf zijn negatieve testresultaten zien, er wordt bijna nooit achter gevraagd..

Ikzelf zou ook noooit dekken met een ongeteste hengst!

CriolloJan
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:33

Hey,

Wat een naar bericht.
Ik heb ook een zoon van Far Ute Fantasy, is net 3 geworden.
Ga hem ook maar eens laten testen denk ik.
Zijn er ondertussel al veulens van hem negatief getest voor pssm ?

Groetjes,
Jan