zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
calisto
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:08

Far ute fantasie zelf is niet getest, ze kwamen er bij de nakomeling achter nadacht oliver al overleden was ze hebben de moeder van de nakomeling getest en die was negatief. Switch triple play is verkocht naar Italië en met de eigenaren heb ik nog contact. Ik zelf heb player getraind toen hij nog in Nederland stond. hij heeft toentertijd ook aanvallen gehad. Achteraf gezien was dat dus pssm ook omdat er nu nakomelingen zijn van player die positief getest zijn en er broers en zussen van player zijn die ook positief zijn sommige zelfs homozygoot voor pssm. Met al deze bevindingen durf ik wel te zeggen dat switch triple play pssm positief. Ik zelf heb een nakomeling gehad van player (switch to summer) die ik vorig jaar heb laten inslapen omdat de aanvallen steeds heftiger en korter op elkaar kwamen. Ik vond dit geen paard waardig bestaan en heb haar laten inslapen. Een klant van mij heeft een nakomeling van player die drager is maar tot nu toe niks geuit heeft. Met de goeie voeding en regelmaat hopen we dit zo te kunnen vol houden. Ik raadt ieder aan om de paarden te testen sommige hebben bijna tot geen last en andere heel erg maar als je het weet kun je ze een heel end helpen kwa voeding enz. Ik zelf heb van heel dichtbij meegemaakt wat het doet als ze heel gevoelig zijn en dat was geen pretje Miss als ik er eerder meer van had geweten had ik ze beter kunnen helpen en was summer er nu Miss nog wel geweest!

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:10

Weet je toevallig welke merrie het was die ze getest hebben?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:16

Frensie ga daar nou niet vanuit. Ook een positieve hengst kan soms negatieve veulens geven. Het geeft je dus 0,0 garantie dat die van jou het wel of niet heeft.
Gewoon laten testen. Zoek even via Google Animal Genetics in de USA. Daar kan je voor 95 dollar (zo uit mijn hoofd) de 5 panel test laten doen. De uitslag krijg je meestal een dag of 10 later.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:20

Kan ook bij het van Haeringen instituut in Wageningen.
Ga hem zeker ook laten testen, alleen hij staat in de opfok in de Eifel dus ik zie hem nu niet dagelijks. Ga er over twee weken heen, dus kan dan haren meenemen.

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:43

Heb een zelfgefokte 2 jarige merrie van hem die volgend jaar onder het zadel gaat, hoop haar ooit uit te brengen in de pleasure/hunter. Heb de hengst zelf ook een tijdje gereden; het betrouwbaarste, eerlijkste paard dat ik ooit gekend heb.

Afbeelding

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:56

@Daphne, ga je haar ook laten testen? Is wel heftig hoor dit pssm..

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:59

ik ken een driejarige van Far Ute Fantasy die ook pssm heeft...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:15

Frensie schreef:
Kan ook bij het van Haeringen instituut in Wageningen.
Ga hem zeker ook laten testen, alleen hij staat in de opfok in de Eifel dus ik zie hem nu niet dagelijks. Ga er over twee weken heen, dus kan dan haren meenemen.


Het van Hearingen is duurder en langzamer (als ik de berichten mag geloven) ;)

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:25

rina schreef:
Frensie schreef:
Kan ook bij het van Haeringen instituut in Wageningen.
Ga hem zeker ook laten testen, alleen hij staat in de opfok in de Eifel dus ik zie hem nu niet dagelijks. Ga er over twee weken heen, dus kan dan haren meenemen.


Het van Hearingen is duurder en langzamer (als ik de berichten mag geloven) ;)


Ik ga eens googlen.
Dat het langer duurt, is niet erg.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:38

@frensie, het is een keer zo duur ook..

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:47

Had het inderdaad al gezien.

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:51


Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:25

Animal Genetics is echt top; redelijk goedkoop en snel.

De informatie die Calisto geeft had ik ook al begrepen, dikke kans dat de hengst zelf ook PSSM1 drager was. Heel jammer dat de eigenaar geen openheid van zaken geeft en ook niet waarschuwt in zijn advertenties op MP (of zelf even laat testen)!!!! Temeer omdat nog lang niet iedereen bekend is met PSSM en er nog voldoende argeloze kopers te vinden zijn.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:26

Ryder schreef:
Animal Genetics is echt top; redelijk goedkoop en snel.

De informatie die Calisto geeft had ik ook al begrepen, dikke kans dat de hengst zelf ook PSSM1 drager was. Heel jammer dat de eigenaar geen openheid van zaken geeft en ook niet waarschuwt in zijn advertenties op MP (of zelf even laat testen)!!!! Temeer omdat nog lang niet iedereen bekend is met PSSM en er nog voldoende argeloze kopers te vinden zijn.


Als er een veulen positief test en de moeder van dit veulen negatief is het toch gewoon 100% zeker dat FUF PSSM1 drager is, homozygoot of heterozygoot.
Voor een hengsteneigenaar is zoiets een drama als hij het niet op voorhand wist, maar potentiële kopers moeten dit inderdaad weten.

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:40

Lijkt mij wel maar ik ben geen deskundige, en ik zou sowieso altijd laten testen. Je weet maar nooit, bovendien is niet zeker of hij heterozygoot of homozygoot was.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:02

Ryder schreef:
Lijkt mij wel maar ik ben geen deskundige, en ik zou sowieso altijd laten testen. Je weet maar nooit, bovendien is niet zeker of hij heterozygoot of homozygoot was.

Precies. En nu er dus op de hengst niet meer te testen is zullen zeker alle kinderen getest moeten worden om te weten of ze het hebben of niet.

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:13

Ja, helemaal omdat hij dus ook buiten het stamboek heeft gedekt (zoals bij de merrie van Maureen). Het zou zonde zijn als PSSM1 op die wijze verspreid wordt door de paardenpopulatie. Daarom ben ik fel voorstander van openheid en duidelijkheid hierover.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:19

Overdraagbare genetische afwijkingen zijn sowieso hét grote gevaar van dekken buiten een stamboek c.q. zonder raspapier.

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:20

Precies :j

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:38

correct me if I'm wrong maar hoe kan een paard homozygoot dominant zijn voor een gen als hij ook drager kan zijn (heterozygoot ) Dat zou betekenen dat het gen zowel dominant als recessief is en dat kan toch niet?

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:24

Waar lees je dat ??

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:27

DubbelDun schreef:
Waar lees je dat ??


Er wordt in dit topic zowel over drager als over homozygoot gesproken, een gen kan toch nooit zowel recessief als dominant zijn?

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:30

Maar wordt dat ook in één zin door dezelfde poster gezegd ?? Want weliswaar kan een drager homozygoot zijn (drager als in hij 'heeft het' ) als heterozygoot (die 'heeft' het ook maar afhankelijk van het soort afwijking hoeft dat geen lichamelijke belemmering te zijn c.q. zichtbaar te zijn.

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:36

DubbelDun schreef:
Maar wordt dat ook in één zin door dezelfde poster gezegd ?? Want weliswaar kan een drager homozygoot zijn (drager als in hij 'heeft het' ) als heterozygoot (die 'heeft' het ook maar afhankelijk van het soort afwijking hoeft dat geen lichamelijke belemmering te zijn c.q. zichtbaar te zijn.


Ah zo, dus als ik het goed snap is dit gen dominant?

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:49

Dit gen is inderdaad dominant.
Dus als FUF 1 PSSM1 gen had, dan heeft hij dat doorgegeven aan 50% van zijn nakomelingen.
Maar van de merries is ook niks bekend. Stel dat die ook een PSSM1 gen dragen, dan is de kans nog groter dat de nakomelingen PSSM1 drager zijn.