DNA ziektes en bloedlijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:34

Hoi Freeride; Dank je wel voor de info. Ik begrijp niet goed wat je bedoelde met: "stal opsluiting verhoogd fructaan in het gras" Gras lijkt mij voor PSSM paarden juist niet goed ivm suikers of je moet op schrale grond staan. Wij leven op zandgrond wat op zich al beter is.
De zoon van Pinky staat op merriebrok om hem juist vetter te krijgen, hij was altijd wat schraal. HIJ is dus niet drachtig ha ha.
"Die hengst loopt nog altijd op de wei bij Elschot Stables." Waarom zou de eigenaar tegen mij liegen hierover? Hij zegt dat Catalyst Country al 8 jaar geleden is verkocht, hij niet weet waar hij nu is en of hij nog wel leeft. Ik kijk regelmatig op de PSSM FB groep maar kan tot nu toe geen directe voorouders vinden. Wel bloedlijnen genoeg zoals: Hollywood Dun It, Peppy San Badger, Colonel Freckles etc maar van deze paarden zelf is geen directe link met PSSM. Kan ook niet meer, zijn allen dood. De paarden ertussen kunnen van alle andere kanten de PSSM hebben gekregen dus is een gebed zonder eind om hiervan uit te gaan. Ik wacht mijn eigen uitslagen af en kan alleen daarvan uit conclusies gaan trekken.
Ik hoop dat er meer uitslagen gaan komen na dit jaar omdat alle QH die 25 of meer merries gaan dekken vanaf 2015 op de 5 paneltest getest moeten worden. (vind eigenlijk dat alle dekhengsten getest moeten worden EN alle merries maar ja, het begin is er)
Symptomen van PSSM paarden zijn zo uitgebreid en velen kunnen ook bij gezonde paarden wel voorkomen. Ik heb vorig jaar een paard laten testen omdat ik echt vond dat hij verschillende symptomen liet zien. Compleet bloedonderzoek gedaan 3x ook 1, 3 tot 4 uur na arbeid en de 5 paneltest. Alles was prima in orde hij had een ontsteking ergens en deze is behandeld. n/n op alle 5 en na de behandeling van de ontsteking geen last meer gehad en tot op heden geen enkel probleem. Zo zie je dat niet alles wat lijkt op PSSM ook PSSM hoeft te zijn. PSSM2 ga ik niet testen want dit is veel te ingrijpend en dan moet ik ook echt zien dat er problemen zijn voordat ik tot zo'n ingreep over zou gaan.
Pinky heeft in haar leven 2x een bloedonderzoek gehad en beide keren waren er geen afwijkende waardes. Zou de DA er specifiek naar moeten zoeken?
Heb echter nog niet 1x spiertrillingen of zwaktes gezien bij Pinky en zoon. Nooit reacties op entingen gehad, overmatig zweten, werken geeft nooit problemen op, geen vreemde reacties en geen ongemakken. Wanneer je al je hele leven tussen de paarden zit en je veel vergelijkingsmateriaal hebt is het waarnemen van symptomen toch gemakkelijker. Ik heb zelf al ruim 20 veulens gefokt, heb zelf nu nog 16 paarden en daarvan is een groter deel PSSM vrij dus kan de paarden goed vergelijken.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:09

Hoi,
Ik begrijp dat haar zoon niet drachtig is :D, maar ik bedoelde meer dat eiwitten prima zijn voor drachtige/zogende merries en jonge opgroeiende werkende paarden.
Stal opsluiting, dus de bewegingsvrijheid beperken voor meer dan 4 uur achtereen, is erg slecht voor pssm-ers, door vrij te kunnen bewegen raken ze overtollig opgeslagen suikers kwijt,en houden ze hun spieren soepel. Gras is op zich geen probleem, mits het fructaan-arm is, dus op bepaalde momenten van de dag, en bij bepaalde weersomstandigheden. het type gras is ook van belang. Zandgrond hebben we hier in de belgische kempen ook, dat zegt niks over het fructaan helaas :(.
Spiertrillingen komen niet zoveel voor bij pssm-ers, al zijn er die juist dat laten zien, meer dan normale luidruchtige ademhaling, kriegelig bij borstelen, gespannen spiertjes rond de ogen, niet uitschudden na een rolpartij in het zand, geen enkele pssm-er die last heeft doet dit, is enorm pijnlijk blijkbaar. Ze zijn gevoelig voor allerlei ontstekingen, oppervlakkig tot hoefzweren, huidgevoeligheid, staartzwiepen, en zelfs zwieren in rust, zonder vliegen. veel wisselen van been op rust, krabbelig lopen, soms maar minimaal. Ik geloof ook absoluut dat je veel ervaring hebt hoor :).

Catalyst is inderdaad een jaar of 8 geleden 'verkocht' richting de black crow ranch, niet aan de black crow ranch, zij hebben nog een paint zoon van hem ter dekking staan. De hengst is inmiddels ( tot 1 jaar terug kan ik het vinden) van 3 nieuwe eigenaren geweest, en zou nu weer terug in een wei in Herselt staan, hij dekt ook nog begreep, ik verwacht uit hem nu niet direct pssm eigenlijk. Ik wacht nog op antwoord van iemand die ik vrij goed ken in die streek, zodra ik iets hoor pb ik je.

Ik ben ook geen voorstander van testen op pssm2 hoor, spierbiopt is een serieuze ingreep, en we weten niet genoeg van pssm2 om te weten of het dominant is of niet, en of een paard hetero of homozygoot moet zijn om last te hebben, teveel onzekere factoren wat mij betreft. Ik ben het helemaal met je eens dat alle paarden getest zouden moeten worden.Tuurlijk, als je paard spierbevangen is en n/n test op pssm1 kun je dat doen om e.e.a. uit te sluiten of juist vast te stellen.

een DA kijkt bij standaard bloedonderzoek bijna nooit naar de combinatie CK en AST, helaas, en verhoogt CK zegt altijd: een ontsteking ergens, als je de AST erbij hebt, weet je ook of dat een spierontsteking( lekkende spiercellen) betreft, duidelijk gevolg van PSSM.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:46

Goed dat je hebt laten testen WSW +:)+ . Sucks dat je daar een PSSM positieve uitkomst aan over hebt gehouden waar je het niet verwachtte :\ . Alleen maar fijn dat je paard niet symptomatisch is; ik zou zeggen: houden zo!

Op de FB pagina stond laatst dat Dr Molly McCue heeft geconcludeerd dat 96% van de bekende gevallen van PSSM1 terug gaat op Yellow Jacket via Waggoners Rainy Day. Dat is een hele oude veel gebruikte lijn, waardoor PSSM1 zich heel breed heeft weten te verspreiden.

Voor PSSM2 heb je ook een indicatietest (bloed afnemen, 15 minuten rustig in draf longeren, 4-6 uur later weer bloed afnemen). Heeft het paard in de eerste bloedtest (redelijk) normale waardes en zijn deze aanzienlijk verhoogd in de tweede bloedtest dan is er reden om verder te gaan zoeken. Ze tasten genetisch gezien nog in het duister bij het ontwikkelen van een test voor PSSM2. Omdat het dus alleen per spierbiopt aan te tonen is, zijn er maar weinig paarden getest. Zo weet men dus ook niet in welke lijnen het veel voorkomt en of het probleem dominant of recessief is.

Soms is het idd heel moeilijk uit subtiele symptomen te concluderen dat een paard wel eens PSSM zou kunnen hebben. Zo heb ik onze ruin in 2008 al laten testen, omdat hij zo stijf kan zijn en kort in zijn bewegingen. Hij heeft géén PSSM :D . Mijn merrie kwakkelde al een aantal jaren met allerlei dingen die niet aan elkaar gelinkt leken. Toen ze daar bij ging staken en bokken onder het zadel (wat echt NIETS voor haar is!) en ik niet meer wist waar ik het probleem moest zoeken, heb ik haar ook maar eens laten testen (december 2012, ze was toen 10). Zij is dus positief. Dit is een heel soepel paard met hele ruime gangen, vandaar dat ik het eigenlijk nooit in die hoek had gezocht ... Het PSSM positieve paard van een vriendin van mij onderging een complete karakterverandering, waarschijnlijk toch door pijn, al was die niet zichtbaar. PSSM kan zich echt heel raar uiten!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:46

Yellow Jacket zit er langs moederlijn in zie ik, heeeel ver terug, bij Little hollywood.
Edit:
en bij Captain Kitty
en bij Mains Leo Buck
en bij Crockett Gal
en bij King Glo
en bij Jameen Tivio

Edit 2 en langs vaderskant Poco Popper, Poco Hula, Hollywood Gold, Püro Tivio

Echt wel veel voorkomend inderdaad, amai!

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:00

*\o/* Little Peppy Easter is dus n/n op PSSM1 Dat is al een hele opluchting!! Gek, want hij is altijd stijver en typisch Quarter lui geweest. Ik heb wel 7 kids van hem op stal en gelukkig zijn een aantal nu n/n doordat moederskant al getest is en n/n. Ik mis 2 merries die ik niet meer kan testen.

Freeride: Pinky vind heel hard geborsteld worden juist heerlijk, zij rolt en schudt zich altijd uit en heeft een rustige staart. Ze heeft alleen een bloedhekel aan vliegen op haar. Zo zie je maar dat ieder paard weer (gelukkig) anders kan zijn.
Ik waardeer het wanneer je mij op de hoogte houd van Catalyst Country.

Mac: Dank je wel voor de info. Ik fok dus met Hollywood lijn! Vind dit geweldige paarden. Gelukkig is tot nu toe al meerdere van mijn Hollywoodjes n/n maar ik wacht nog op 1 waar ik heeeeeel benieuwd naar ben en voor hem betekent dat wel of niet hengst blijven. Zijn vader is Peppy zijn volle broer is ook n/n maar dat zegt nog niks over hem.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:21

JEEJ voor Little Peppy Easter *\o/*

Ja, het is altijd weer die 50/50 waar je mee te maken hebt. Sommige paarden hebben het uit hele oude lijnen meegekregen, stomweg omdat die 50% kans toevallig steeds PSSM positief uitviel. Het is zoals de Amerikanen zeggen een crap shoot.

Het is altijd heel gevaarlijk om 1 bepaald paard aan te wijzen als PSSM verdachte. Sommige hengsten hebben zoveel merries gedekt, dat het percentage PSSM positieve nakomelingen hoog kan liggen zonder dat de hengst zelf PSSM heeft. Zo heeft men ook heel lang Joe Hancock verdacht van PSSM, maar het lijkt er nu op dat het een veelgebruikte kruising met een bepaalde merrielijn is geweest die de PSSM er in heeft gebracht.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:55

Een een rare gedachtenkronkel tussendoor ...
Er loopt op bokt ook een PSSM topic voor Tinkers. Er komt veel PSSM voor binnen het ras, maar ze lijken er niet zo door zijn aangedaan. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het type spiervezel; het is immers bekend dat koudbloeden er ook minder last van hebben dan bv onze QPA's. Nou zat ik te denken WSW -omdat jij ook aangeeft dat jouw merrie er geen last van lijkt te hebben - zou elke QPA niet een ander soort spiervezel kunnen hebben wat het paard meer of minder symptomatisch maakt? Er is nl zoveel verschillend bloed ingefokt (ook koudbloed) ... ik weet niet wat voor effect dat kan hebben op de spieropbouw van het individu? Het zou heel goed kunnen verklaren waarom de ene QPA veel symptomatischer is dan het andere.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:09

Kun je testen op soort spiervezel ??
@mac: je doelt op het verschil in duur- en kracht ??

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:04

Geen idee of je daarop kunt testen ... wellicht met een biopt?
Ja, in dat het correleert met kortere/langere spiervezel.

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:05

Wow Mac! Daar zeg je zo wat.....Er moet in ieder geval iets zijn wat de symptomen anders maakt. Dieet alleen kan imo niet. Voordeel is dat hoe meer er getest wordt en onderzocht wordt wat de verschillen zijn er ooit iets uit kan komen.
Nu Peppy n/n is weet ik wel dat een paard lui-stijf etc kan zijn zonder PSSM te hebben :P Peppy kwam altijd wel los hoor na......20 minuten ofzo. :D Hij had altijd spierproblemen na hard werk en dekken!! ik gaf hem altijd een bad met lauwwarm water met spierlinement verdund en daarvan knapte hij lekker op. Pinky heeft nog nooit een dag stijf gelopen of wilde ze niet werken. Vandaar dat ik nu wel heb geleerd dat het paard alleen geen oordeel kan krijgen PSSM of niet. ;)

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:53

Volgens mij zijn Beetchs Yellow Jacket, Blackburn, Hollywood Gold, Yellow Jacket de 'hoofdverdachten' in de pedigree van Pinky, maar van waar het met zekerheid komt? niet duidelijk.

Mac, dat is nu precies wat ik bedoel, zou pssm2 niet toch aanwezig zijn bij de pssm1 zwaar symptomatische paarden, zo jammer dat er nog geen dna-test is voor type2, het zou zoveel verklaren over waarom sommigen zwaar symptomatisch zijn, en anderen ogenschijnlijk helemaal geen last ondervinden. Ik blijf er overigens van overtuigd dat elke pssm1-er wel symptomatisch is, al is het maar omdat ze suikers opslaan in de skeletspieren en die niet kunnen aanspreken, is toch ook een symptoom.

WSW, Peppy kan natuurlijk altijd nog een ander spier of gewrichtsprobleempje hebben, het moet geen pssm1 of 2 zijn. Wel bijzonder dat je nu door de pssm-testen ineens begint na te denken over zoveel dingen he, dat hij bijvoorbeeld altijd traag op gang komt, dat was waarschijnlijk nooit belangrijk, maar nu ineens zie je dat dan anders he, vind het sowieso super dat je alles aan 't testen bent *\o/*

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:35

Nou, inderdaad de PSSM1 komt bij mijn eigen merrie weg. Macs Hollywood Star, de moeder van Pinky. Haar laatste zoon (en tevens de aller aller mooiste en liefste zoon die ze ooit heeft gehad) is n/PSSM1 en aangezien Papa Peppy n/n is komt het bij moeder vandaan. Ze is Hollywood Gold dus was al verdacht. Ik heb een dochter en een zoon van haar die n/n zijn en nog een nichtje (dochter van haar volle zus) die ook n/n is maar helaas is onze Digger niet geschikt om haar genen door te geven en zullen wij Digger zsm laten castreren. Ook hij lijkt nergens last van te hebben, hij loopt als een zonnetje maar ja, moeder was hier altijd bekend om haar enorme vermogen tot bewegen en ze was nooit moe of voelde zich min!
Ik begrijp echt niets van mijn PSSM1 paarden maar ben er wel blij mee.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:12

heel goed WSW dat je ze allemaal laat testen en ondanks dat je geen symptomen opmerkt er wel gelijk naar handelt en stopt met doorfokken! +:)+

en zo is er weer een fokker bijgekomen die al testrapporten kan laten zien van of de nakomelingen of de ouders van de gefokte paarden!
echt heel goed! +:)+

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:30

Weet je toen tinniie op bokt hier me vertelde over pssm 1 ben ik gelijk begonnen met testen. Nu ben ik blij dat alles hier getest is op pssm 1 en op heel de stal zat er ééntje bij een twee jarige merrie . Die had ik als jaarling gekocht,en was verkocht als twee jarige aan iemand die haar dolgraag had voor de bloedlijn. ze was getest bij verkoop en dus positief bevonden, na een grote prijsdaling is ze toch door de aanstaande eigenaar gekocht,omdat die echt wel de bloedlijn wou en het een prachtpaard is. Ze is nu vier , nog steeds symptoom vrij, maar ik huiver bij de gedachte aan pssm 1 paarden... Ik wil ze niet,houd ze niet en fok ze niet!
Wie wil nu met opzet zieke paarden ter wereld brengen.... Zieke mensen...

horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:59

Ik ben bezig om een formulier in te vullen om een 5 panel test te laten uitvoeren in de USA bij Animal Genetics. Nu staat er oa deze zin;
Klanten buiten de VS moet een kopie van ons kunnen indienen USDA vergunning met de monsters.
Hebben jullie enig idee wat die is en hoe je aan zo'n formulier komt?

en wie kan mij vertellen wat ik aan moet kruisen bij;
Test for genetic disorders????

Ik denk zelf de quarter horse panel (HYPP,HERDA,GBED,PSSM,MH) van $95,--

of zou alleen testen op Polysaccharide Storage Myopathy - Type 1 voldoende zijn???
Overigens heb ik een solid paint maar neem aan dat die quarter test hetzelfde is.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:08

horselover, ik kan die zin me niet herinneren van de aantal keren dat ik zo'n formulier op heb gestuurd.
als je alleen pssm 1 wil testen moet je dat aankruisen, en wanneer je 5-panel wil testen die andere.

zou je een linkje kunnen plaatsen met welk formulier je voor je hebt? je hebt verschillende in omloop nl :o

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:09

Horselover dat formulier staat ook bij hun op de site, kan je daar zo downloaden, uitprinten en bij de formulieren in de envelope doen.

En zelfs bij een Paint SPB gewoon de paneltest doen. Die van 95 dollar :j
Ik heb mijn Quarter en Paint ook beide laten testen, en beide die paneltest.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:11


horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:22

http://www.horsetesting.com/Equine/Equine_Test_Now.asp

Dit is de site waarvan ik het formulier gedownload heb.
Ik had het vertaald in het Nederlands.
Rina klopt die regel had ik het over. De PDF die je nodig hebt?? Dat is toch een bestand in je PC ??? Sorry hoor maar met PC ben ik niet heel handig :o? Ik heb nu het PDF bestand gekopieerd en die vul ik dan in. En heb minimaal 40 maanharen eruit getrokken met wortel. Kan toch gewoon ook in boterhamzakje worden verstuurd lijkt mij heb hier geen zip zakje!
Lijkt me dan toch verstandig de duurdere uitgebreide test te doen. Maar meteen goed doen dan.
Enig idee of nakomelingen van Red Pebbles ook grote kans hebben op PSSM? Heb daar geloof ik niks van voorbij zien gaan mits ik wat gemist hebt natuurlijk.
Voor mij allemaal nieuw dit dus niet veel verstand van :(

horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:23

Is het tevens nodig een copy bij te voegen van zijn stamboekpapier??

horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:24

Rina; zie trouwens dat je in Duitsland woont.
OOOH daar zou ik ook zo graag willen wonen :9 *\o/*

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:24

horselover39 schreef:
http://www.horsetesting.com/Equine/Equine_Test_Now.asp

Dit is de site waarvan ik het formulier gedownload heb.
Ik had het vertaald in het Nederlands.
Rina klopt die regel had ik het over. De PDF die je nodig hebt?? Dat is toch een bestand in je PC ??? Sorry hoor maar met PC ben ik niet heel handig :o? Ik heb nu het PDF bestand gekopieerd en die vul ik dan in.


Die PDF staat na het downloaden idd op je pc. maar die kan je dan uitprinten :)* :D Daarop hoef je niks in te vullen of te ondertekenen. Alleen maar printen en erbij doen, net als het formulier voor de test.

Als je op dat kleine stukje blauwe tekst gaat staan en klikt download je pc het. Dan kan je het terugvinden in de map downloads op je pc en printen.

Stamboekpapier is niet nodig. Kan gewoon zonder.
Als je geen gripzakje hebt gewoon een plastic zakje doet het ook.
En ik zou eerlijk gezegd niet weten of Sylva Pebbles al heeft laten testen. Maar het is gewoon sowieso verstandig om te laten testen, de hengst is maar 1 helft he ;)

En ja ik woon net over de grens in Duitsland :D Bevalt me buitengewoon goed, en ik kom ook niet terug naar Nederland :P Ik heb het beste van 2 werelden 8-)

horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:13

Nou hartelijk dank dit moet wel gaan lukken hihi.
Ik laat alles maar gewoon testen dan hoort dat bij mijn paardje.
Ja wij wilde ook net over de grens gaan wonen zo in Kleve, Bedburg Hau die kant.

horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:35

Nou mijn envelop met papieren en monster( haren) zijn gepost. Benieuwd naar wat de uitslag zal zijn :( :)

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:59

Weet iemand of Red Pebbles op PSSM-2 is getest??

Ik heb zelf een ruin uit de kombinatie: Red Pebbles x Supreme Dusterette
De ruin (Dusty Pebbles Fred) is PSSM-1:n/n getest.

Dus Red Pebbles zal geen PSSM-1 hebben, maar hoe zit het met PSSM-2

Fred heeft wel hele zware aanvallen gehad (nu gelukkig onder kontrolle) en ik weet dat volle broers ook problemen hadden/hebben.
Fred is niet op PSSM-2 getest dus die vraag blijft open staan.

Maar ik hoor veel geruchten over Pebbles en PSSM en/of Supreme Dusterette drager is.........openstaande vragen dus.........
en van Silva geen antwoord..........(persoonlijk bericht gestuurd)

Het zou beter zijn als er meer duidelijkheid komt!

Ps:
Is PSSM 2 dan een recessieve ziekte?
Dan zou je twee dragers nodig hebben om een paard te krijgen dat de ziekte toont.
Of zie ik het verkeerd?