DNA ziektes en bloedlijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:03

Ik ben mij eens aan het inlezen over de DNA ziektes waar we tegenwoordig steeds meer over horen.

aangezien ik zelf mijn qh pasgeleden heb moeten laten inslapen vanwege pssm ben ik me gaan afvragen welke bloedlijnen tegenwoordig wel schoon zijn?
en dan helemaal schoon bedoel ik. Helemaal n/n op de 5 panel test.

ik zie nu al door de bomen het bos niet meer. Dus vandaar mijn vraag om hulp.

Wat zijn nu nog schone lijnen?

en iets wat misschien nog wel belangrijker is: wie kent of is fokker van paarden waarvan de ouders helemaal schoon zijn? Want ook in advertenties staat er zeer weinig info over.

alvast bedankt voor het meedenken.

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:06

Bij deze zet ik even een stip, wil het graag volgen in de hoop dat er gezonde lijnen zijn.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:32

Gezien de verscheidenheid aan genetische afwijkingen geloof ik niet dat er nog één kompleet schone lijn te vinden is. Immers de verschillende lijnen onderling worden ook gekruisd en hierdoor wordt de 'kruisbestuiving' alleen maar meer verspreid.

Het enige wat je kunt doen is voor aankoop een 5-paneltest laten doen bij het paard in kwestie (als dit niet al voorhanden is) of vragen naar de ouders en hiervan de eigenaren traceren en er om vragen.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 18:14

ik vind het wel een hele kwalijke zaak dat er nu ook nauwelijks wordt bijgehouden welke paarden getest zijn en wat de uitslagen daarvan waren.

ik weet dat op fb wel een hele lijst wordt bijgehouden voor pssm 1 en af en toe staat daar ook het resultaat in van een andere ziekte, maar er is nergens een algemene lijst die per stamboek gaan ofzo met de ziektes erbij van de paarden die getest zijn.

want ik ben nu bv de lijnen aan het uitzoeken van een paard waarbij ik heb kunnen vinden dat zijn overgrootvader van vaders kant Herda had.
maar dan nog weet je niet of dat h/h is geweest of n/h
en dan nog kant het er dus ook al lang uit zijn gefokt wanneer de moeders steeds helemaal schoon waren.

maar daar is gewoon geen antwoord op te vinden!
heel jammer.

ja wanneer je idd zelf een 5 panel test laat doen dan heb je pas een antwoord.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:28

Tegen de tijd dat ik ga zoeken koop ik geen paard zonder 5 panel test uitslagen. Het is me simpelweg te risicovol en de test is natuurlijk heel makkelijk af te nemen.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:50

Makkelijk ja, maar het duurt zo verrekte lang bij de AQHA...

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 19:04

Authentic schreef:
Makkelijk ja, maar het duurt zo verrekte lang bij de AQHA...


Via animal genetics is het erg snel hoor.
binnen 2 weken had ik de pssm uitslag terug, dus neem aan dat dat voor de 5 panel niet veel anders zou zijn.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:34

Gemiddeld heb je met 10 dagen de uitslag via Animal Genetics :j

Schone bloedlijnen ... ik denk dat je die haast niet vindt en als garantie op een gezond paard vind ik het ook niet volstaan. Zelf testen (of om het testrapport vragen als het paard getest wordt aangeboden) is denk ik het beste dat je kunt doen.

Als de ouders over meerdere jaren consequent gepresteerd hebben en op oudere leeftijd nog steeds "intensief" gereden worden (bosritten tellen ook) dan geeft je dat ook wel een idee over de duurzaamheid van de lijnen.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:46

Ik heb het even opgezocht. 24/9 heb ik de invoice van Animal Genetics betaald en op 1/10 had ik de uitslag per mail binnen (alles N/N).
Een paar dagen later de brief met de uitslag op papier.

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:48

Mister01 schreef:
Authentic schreef:
Makkelijk ja, maar het duurt zo verrekte lang bij de AQHA...


Via animal genetics is het erg snel hoor.
binnen 2 weken had ik de pssm uitslag terug, dus neem aan dat dat voor de 5 panel niet veel anders zou zijn.


Volgens mij accepteerd AQHA de uitslag van AG niet, dus als quarter eigenaar ben je gebonden aan de AQHA

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:51

Nemen ze de uitslag die ze wel accepteren wel op in de pedigree/online-files dan ??

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:52

Natuurlijk zijn ouders die op de 5 panel nn zijn niet automatisch 100 % gezond, maar het is een goed begin om deze erfelijke ziektes al vast uit te sluiten. Het maakt het voor de koper een stuk makkelijker en de stamboeken worden er oom beter van.
Maar ongetwijfeld zijn er nog erfelijke ziektes die niet ontdekt zijn en kan een paard altijd ook andere dingen mankeren die niet simpel testbaar zijn genetisch of niet.

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:54

DD, ik weet het niet zeker, maar ik meen dat de aqha nog steeds alleen de hypp erbij zet.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 19:55

jottum schreef:
Mister01 schreef:

Via animal genetics is het erg snel hoor.
binnen 2 weken had ik de pssm uitslag terug, dus neem aan dat dat voor de 5 panel niet veel anders zou zijn.


Volgens mij accepteerd AQHA de uitslag van AG niet, dus als quarter eigenaar ben je gebonden aan de AQHA


Nee hoor. Alleen wanneer het nut heeft om in het stamboek te vermelden ivm fokken.
ik heb mijn ruin gewoon zo via animal genetics laten testen. En hij was een echte quarter met vol papier.

dus in geval van aankoop van een paard waarmee je niet wil gaan fokken maakt dat niet uit.
maar dan weet je het zelf wel.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:56

@jottum: Dat meende ik nl ook. Dus dan heb je aan die koppelverkoop ook niet zoveel.

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:08

Wel zo logisch.

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:14

Op het pssm forum op fb, zegt toch iemand dat aqha alleen de testen accepteerd van uc davis en die test moet aangevraagd worden via de aqha.
Kan zijn dat dit ook alleen om hengsten en merries gaat.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:32

Mister01 schreef:
Authentic schreef:
Makkelijk ja, maar het duurt zo verrekte lang bij de AQHA...


Via animal genetics is het erg snel hoor.
binnen 2 weken had ik de pssm uitslag terug, dus neem aan dat dat voor de 5 panel niet veel anders zou zijn.


Ik heb 'm via AQHA gedaan en ze hebben er 9 maanden over gedaan om m'n DNA-kit te printen en op te sturen. Dit staat op de AQHA website:
When the test is ordered, AQHA will send a DNA kit to the owner, who then mails it with mane and/or tail hair to the Veterinary Genetics Laboratory at the University of California-Davis for testing. Once the tests are complete, AQHA will notify the owners and put the results on the horse’s record and certificate of registration.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:34

@Authentic: maar DNA-typing is iets anders als testen op genetische afwijkingen.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:36

Sorry vergeten te melden, ging om deze pagina, de five panel test.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 20:42

Ja maar dat is om de uitslag ook te laten vermelden in het stamboek.

maar als je voor jezelf wil weten of een paard een dna ziekte heeft kan je voor 95 dollar de 5 panel tast laten doen bij animal genetics.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:42

OK, het wordt dus opgenomen in de on-line pedigree's en komt op het papier te staan mocht daar nog eens en nieuwe uitdraai van nodig zijn (of er moet apart voor betaald worden om die te krijgen).

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:45

Mister01 schreef:
maar als je voor jezelf wil weten of een paard een dna ziekte heeft kan je voor 95 dollar de 5 panel tast laten doen bij animal genetics.


Ah kijk, dat wist ik niet :)

Ik zit in elk geval met smart te wachten op de uitslag, omdat er bij familie van mijn paard schijnbaar ook wel eens wat voor is gekomen, voor zover ik heb begrepen. Maar je hoopt dan toch dat het je eigen paard heeft overgeslagen.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:26

Je kunt niet in z'n algemeenheid die of die bloedlijnen aanwijzen. Gewoon bij fokken je eigen paard testen en weten dat de partner is getest. En bij koop de koop sluiten als resultaat van de 5 panel test binnen is. AQHA accepteert niet het resultaat van animal genetics maar dat is in weze niet belangrijk als je voor jezelf wil weten of het veilig is. Animal genetics is heel snel en de AQHA is waardeloos langzaam.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:53

Ik heb onze hengst al een hele tijd voordat de paneltesten gedaan werden laten testen bij AG.. enkel mh nog niet, (die test bestond toen ook nog niet) Daar zou ik nog eens dringend werk van moeten maken eigenlijk.

Ik ben eigenlijk ook niet echt op de hoogte van mh, ik las ergens dat het samenhangt met pssm1? Zijn er hier veel voorkomende bloedlijnen bij?