Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 21:33

ElCid, wat is de gemiddelde levertijd van een op maat gemaakt zadel bij jou?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:56

WHorse schreef:
ElCid, wat is de gemiddelde levertijd van een op maat gemaakt zadel bij jou?


Zie PB.

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:19

Beetje duur om voor alle paarden een eigen zadel te kopen. Sommige rijden er wel 10 of meer per dag.

Das denk ik de hoofd reden.

Naast dat het eigen zadel voor hun goed zit.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:20

Ayasha schreef:
Pol: :+ Thx om het er in te wrijven. Want ondergewicht dat niet op pijl te krijgen is, met geen enkele dokter of diëtist. Is echt een zegen. Ik zeg toch ook niet dat ‘men’ die extra kilo’s dan maar moet af vallen?


Oke, let me refrase that: Jij bent klein en licht.
excuses. Was niet banketstaaf bedoeld.


Maar dan blijft het punt dat je dan dus minder 'vraagt' van het paard en minder druk legt in het zadel. Dus dat een ongemak dan minder op de loer ligt.
En ja, meebewegen etc. Maar als we appels met appels vergelijken maken de kilo's gewoon uit.

Dus als jij zegt dat je probleemloos 1 zadel op meerdere paarden hebt liggen is dat zeker een relevante factor van jou bevinding.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:05

Een zadel custom laten maken is leuk als je 1 paardje hebt waar je heel lang plezier van wil beleven.
In de sport, met name de westernsport gaan de paarden er relatief jong alweer uit omdat veel wedstrijden leeftijds gebonden zijn (age events) en paarden vanaf hun 3 of 4e tot hun 7e geshowd worden. Daarna gaan ze naar een volgende eigenaar en komt er weer een nieuw jonkie...

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:26

ElCid, is er bij jullie geen ontwikkeling naar bv foam gevulde pads? Je ziet dit bij Engelse zadels ook steeds meer.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:37

Babootje schreef:
ElCid, is er bij jullie geen ontwikkeling naar bv foam gevulde pads? Je ziet dit bij Engelse zadels ook steeds meer.


Waarom? Als de boom 100% past is dat niet nodig. Sterker nog; er zit al een dik, medicinaal ( Merino) schaap onder. Als je daar ook nog een foam pad onder legt benadeeld dat de pasvorm alleen maar, denk aan goed passende houten klompen. Daarin dragen de fervente klompendragers alleen dunne katoenen sokjes. Wij gebruiken daarom ook alleen maar dubbele blankets ( of dikke enkele) onder onze zadels. Nog nooit een drukking of wat dan ook gehad.
Ik vind al die kussens en paddings en schaapjes en foam pads onder Engelse zadels een horror om te zien ;-). Dat wordt alleen maar gebruikt om onvolkomen heden in de pasvorm op te lossen.

"Vroeger" hadden de Engelse zadels veel dunnere kussens en lag er een dun, katoen, schabrakje onder en nu moeten er hele dekbedden en topmatrassen onder ;-).

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:39

Popstra schreef:
Een zadel custom laten maken is leuk als je 1 paardje hebt waar je heel lang plezier van wil beleven.
In de sport, met name de westernsport gaan de paarden er relatief jong alweer uit omdat veel wedstrijden leeftijds gebonden zijn (age events) en paarden vanaf hun 3 of 4e tot hun 7e geshowd worden. Daarna gaan ze naar een volgende eigenaar en komt er weer een nieuw jonkie...


Gelukkig zijn er zat mensen die een paard voor het leven kopen en dan is zo'n maatzadel dus ideaal. Jammer genoeg schijnt dat in de "sport" niet te kunnen..................maar inderdaad een goede reden om geen maatzadel te kopen; dat kan ook nog niet omdat die dieren op die ( te) jonge leeftijd nog helemaal niet volgroeid genoeg zijn voor een maatzadel...............

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:40

In mijn vroegâh lag er zadel vormig vilt of wol onder.
Later pas de dunne katoenen.

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 14:46

Onder een western zadel ligt nog steeds een vilt of wol pad van ca 1 inch!

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:02

ElCid schreef:
Popstra schreef:
Een zadel custom laten maken is leuk als je 1 paardje hebt waar je heel lang plezier van wil beleven.
In de sport, met name de westernsport gaan de paarden er relatief jong alweer uit omdat veel wedstrijden leeftijds gebonden zijn (age events) en paarden vanaf hun 3 of 4e tot hun 7e geshowd worden. Daarna gaan ze naar een volgende eigenaar en komt er weer een nieuw jonkie...


Gelukkig zijn er zat mensen die een paard voor het leven kopen en dan is zo'n maatzadel dus ideaal. Jammer genoeg schijnt dat in de "sport" niet te kunnen..................maar inderdaad een goede reden om geen maatzadel te kopen; dat kan ook nog niet omdat die dieren op die ( te) jonge leeftijd nog helemaal niet volgroeid genoeg zijn voor een maatzadel...............


Klopt, ik ging met mijn reactie ook uit van de openings post. Namelijk dat een trainer de paarden met maar 1 westernzadel trainde...
Maar ook die bewering is hier al zat keren ont kracht aangezien goede trainers echt meerdere zadels hebben liggen.

Trainers in de reining krijgen vooral ook nog eens jonge paarden vanaf 2 jaar in training.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:14

Onder engelse zadels lagen vroeger ook van die, vaak oranje, schuimpjes om "fouten" op te vullen, maar denk soms ook voor de stoer.....
En op mn eerste manege hadden ze soms vilten zadel vormige sjabrakjes. In mijn herinnering waren die gestepte dekjes later. Zat nog iets later ook wel veel kwaliteits en pasvorm verschil in.

Ik ergerde me dood aan die sjabrakjes die opkrulde onder het zadel.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:41

WHorse schreef:
Onder een western zadel ligt nog steeds een vilt of wol pad van ca 1 inch!

Niet perse dus! Onder veel westernzadels ( zeker de "kant en klaar" ) zit een dun laagje fleece en zelden echt schaap en alsdan nog een veel te dunne laag. Onze schapenvachten zijn zo dik ( en medicinaal dus zorgen voor demping en drukverdeling) dat een inch pad eronder de pasvorm zeer nadelig beïnvloedt. Eigenlijk is een pad dus dubbelop dan en zal er voor zorgen dat het zadel juist niet meer goed ligt! ; vandaar dus alleen de (dubbele) blanket. Maar bij de meeste zadels zal een dunnere of dikkere pad nodig zijn om te zorgen voor wat demping en drukverdeling.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:42

DuoPenotti schreef:
In mijn vroegâh lag er zadel vormig vilt of wol onder.
Later pas de dunne katoenen.


Dan is jouw vroegâh nog iets vroeger dan mijn vroeger ;-). Al kan ik me ook wel de vilten schabrakjes nog wel heel vaag herinneren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:50

ElCid schreef:
WHorse schreef:
Onder een western zadel ligt nog steeds een vilt of wol pad van ca 1 inch!

Niet perse dus! Onder veel westernzadels ( zeker de "kant en klaar" ) zit een dun laagje fleece en zelden echt schaap en alsdan nog een veel te dunne laag. Onze schapenvachten zijn zo dik ( en medicinaal dus zorgen voor demping en drukverdeling) dat een inch pad eronder de pasvorm zeer nadelig beïnvloedt. Eigenlijk is een pad dus dubbelop dan en zal er voor zorgen dat het zadel juist niet meer goed ligt! ; vandaar dus alleen de (dubbele) blanket. Maar bij de meeste zadels zal een dunnere of dikkere pad nodig zijn om te zorgen voor wat demping en drukverdeling.


Maar dat maakt in feite niet zo heel veel uit. Mijn ene zadel had wel echt schaap en is gewoon oud. Als ik daar een wolvilt pad onder doe, is dat prima.

En je krijgt het nooit perfect. Mijn man en ik rijden samen. Als we een zadel passend bij een paard hebben en vast op 1 paard zouden rijden, kies je daarna voor je eigen comfort. Laat ik dat op maat maken, zou mijn man misschien niet fijn zitten op mijn zadel die op paard A past. En andersom natuurlijk.

Er is binnen de western best veel aandacht voor goed passen. Of het goed gebeurt is een tweede, maar mensen krijgen wel vrijwel altijd het advies om het goed te laten passen.

Helaas wordt er wel echt te weinig gekeken hoe de ruiter op een zadel zit. Ik heb al zeker 6 keer een zadel doorverkocht, omdat ik het niet lekker vond zitten.'
En dan wordt er zeker binnen de western snel geroepen dat de zit niet belangrijk is, waar dat dus echt grote onzin is.

Ik zie paarden 1 kant op veel slechter spinnen, omdat mensen scheef zitten. Veel mensen in stoelzit die het paard in de weg zitten. Mensen die stops niet goed kunnen uitzitten, paarden die niet fatsoenlijk op een cirkel kunnen lopen, omdat ruiters scheef zitten etc etc. En maar het paard corrigeren.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:55

Vroeger had je inderdaad de Stubbens en Kieffers die het goed deden op vele paarden. Hier ligt ook nog een oudere Stubben en nog een ouder dressuurzadel van een merk wat later verschillende keren van naam veranderd is. Beide zadels passen inderdaad redelijk tot goed op vele paarden. Bij de stubben heb ik de kussens ooit laten aanpassen zodat het kussenkanaal verbreed is. Bij de andere was dat al breed. Maar als je dan kijkt naar de huidige generatie 'standaardzadels' zoals bijvoorbeeld Wintec, dan is er echt veel mogelijk om een zadel zonder al te veel poespas passend te krijgen op vele paarden. En opvullen is ook niet meer nodig, het gaat dan hooguit om controle door een evt. zadelmaker. Dat vind ik wel een goede ontwikkeling.
Mijn paard veranderde tot haar 7e veel en is nu bijna 19 en heeft sindsdien gewoon dezelfde zadelmaat.
Bij Engelse zadels durf ik eigenlijk wel van diverse merken wat zo in de winkel te kopen en dan kan ik zeggen dat het gaat passen. Dat is ook ervaring omdat ik wel wat zadels gepast heb in het verleden natuurlijk.

Bij western is het toch anders. Een kwpn-er met schoft is lastig. Ik had de keuze uit wel 2 zadels bij 1 van de grootste verkopers/passers in het land. Maar het is gelukt.
De jonge ruin had een passend westernzadel, met de nadruk op had. Momenteel ligt het zadel met een normale pad gewoon echt op de rug. Met een pad met inlages is de schoft wel vrij te leggen, maar het past gewoon niet. Dat zadel moet dus nog weg en er moet dan een ander zadel gevonden worden.
Op dit moment ligt mijn westernzadel van mijn merrie niet eens heel gek op hem. Alleen achter bij de lendenen is de ruin niet 'vol' genoeg. Ik had verwacht dat hij geheel anders zou zijn van rug. Maar voor bij de schouders, de schoft en de 'holling' van de rug wijkt hij dus niet echt af van mijn merrie. Dit heb ik eens gechecked met een zadelspin. Maar goed, het zadel past dus niet goed genoeg en eigenlijk dus niet. Ik denk echter dat een trainer er wel een maand tot een paar maanden mee zou kunnen rijden zonder dat het schadelijk is met een juiste pad. Maar ik gebruik het zadel niet op hem.
Hij wordt echter wel gereden met hetzelfde springzadel en hetzelfde dressuurzadel. Eigenlijk had hij een Winteclite van mij gekregen, maar die lag ook wel goed op mijn merrie en vind ik eigenlijk fijner zitten voor mij dan de Fryso die ik al jaren voor mijn merrie heb.

Vroeger had je net als nu onderleggers om problemen 'op te lossen', maar ze zagen er minder mooi uit, oranje onderleggers, van die paddenstoelen om de achterkant te verhogen, enz. Nu heb je pads met inlages en dat soort dingen. En deels werkt het behoorlijk goed. Eigenlijk moet het niet uitmaken of je intern in de kussens bij een Engels zadel de boel passend maakt, of extern met een pad. Als het samen maar past. En dat is lastig natuurlijk te beoordelen, maar ik denk wel dat de materialen tegenwoordig vele malen beter zijn dan 30 jaar geleden.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:24

ElCid schreef:
Ik vind al die kussens en paddings en schaapjes en foam pads onder Engelse zadels een horror om te zien ;-). Dat wordt alleen maar gebruikt om onvolkomen heden in de pasvorm op te lossen.

"Vroeger" hadden de Engelse zadels veel dunnere kussens en lag er een dun, katoen, schabrakje onder en nu moeten er hele dekbedden en topmatrassen onder ;-).


Waarom? Het is wel uiterst comfortabel voor paarden.
Ik heb zo'n sensibel paard dat alles voelt. Heel sensibel gefokt. Ik heb gemerkt dat een wol gevuld zadel voor haar niet fijn is en dat ze veel beter (zo niet top) loopt met een pad waarvan de vulling echt glad en comfortabel is en de druk goed verdeelt. Omdat ik ook niet met veel lagen onder mn zadel wil rijden, ben ik nu aan het kijken naar een zadel met foam gevulde kussens. Zo'n vulling vormt zich veel makkelijker naar de rug dan vilt of een schapenvacht.
Ik vroeg me af of zoiets ook bij western zadels goed zou kunnen werken. Het is maar een idee. Waarom zou je bij zadels in het verleden moeten blijven hangen. Vroeger was niet alles beter hoor.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:53

Babootje schreef:
kussens. Zo'n vulling vormt zich veel makkelijker naar de rug dan vilt of een schapenvacht.
Ik vroeg me af of zoiets ook bij western zadels goed zou kunnen werken. Het is maar een idee. Waarom zou je bij zadels in het verleden moeten blijven hangen. Vroeger was niet alles beter hoor.


Wij blijven zeker niet in het verleden hangen; onze bomen zijn "hi-tech" ; van carbon, licht van gewicht en zonder toeters en bellen. Als die boom de vorm van de rug al helemaal volgt heb je weinig meer nodig. Verkijk je niet op wat medicinale schapenvachten doen, die dus ook gebruikt worden bij decubitus patiënten, die geven een prachtige drukverdeling, demping en vochtopname en het laat vocht door en passen zich helemaal aan de vormen aan. Daarbij is het een natuurproduct en niet zoals "foam" een soort plastic wat dus geen vocht opneemt of doorlaat. Dat is overigens ook de reden dat wij alleen 100% mohair of alpaca singels gebruiken; die hebben vrijwel dezelfde voordelen en vormen ook naar het lichaam.
Ik heb vroeger wel ( memory) foam pads gehad; drama! Op plekken met meer druk wordt het snel te dun ( dus geen demping/ drukverdeling) en waar geen druk is blijft het heel dik. Ook wel eens memory foam kussen gehad...........hetzelfde verhaal. Dan zou je nog beter kunnen kijken naar ( natuur) latex maar ook dat neigt ernaar om dun te worden bij teveel druk.
Wij houden het dus gewoon op onze perfect passende bomen en medicinale vachten, net als de boer op maat klompen en katoenen ( of geitenwollen ;-) ) sokken.
Natuurproducten hebben, bij direct contact met huid/ vacht, bij mij altijd de voorkeur en daarom gebruiken we bijv. ook geen neopreen ( dat is uiteindelijk ook gewoon plastic).

Ik heb ook een zeer sensibel en drukgevoelig paard die dus helemaal prima loopt onder zijn maatzadel met schaap en mohair singel :D . Die protesteert al als het zadel niet helemaal op de juiste plek ligt of als de bosal niet helemaal naar zijn zin zit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 01:51

germie schreef:
maar ik denk wel dat de materialen tegenwoordig vele malen beter zijn dan 30 jaar geleden.


Dat vraag ik me juist vaak af.

Ik had vroeger een van de eerste rijbroeken met een leren kont en dat was echt leer. Lastig wassen, maar echt mega stuk dik en soepel leer. Ging lang mee.
Als ik kijk naar wat je nu kijkt voor meer geld........

Net als leer bij zadels en hoofdstellen. Verschil in prijs en kwaliteit is er altijd al geweest, maar aan alle kanten wordt ook bezuinigd.

Heel veel materialen op basis van kunststof zullen echt wel goed zijn, maar als ik kijk naar hoelang vroeger alles mee ging...........

Mn nieuwere hoofdstellen zijn ook prima, maar mn oude is zeker al 25jr oud en echt nog in prima staat.

Rijlaarzen bijv, net zoiets. Mijn tante had leren rijlaarzen en ging na 15jr weer rijden en die kon ze zo weer aan.
Mijn eigen (engelse) rijlaarzen heb ik dan niet meer, maar was echt goed leer. Mn eerste suede chaps heb ik zelfs nog.

Ik geloof niet dat alles beter is of nu langer meegaat. Misschien wordt er over materialen nagedacht, is het gebruiksvriendelijk etc, maar beter???

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 01:55

Babootje schreef:
ElCid schreef:
Ik vind al die kussens en paddings en schaapjes en foam pads onder Engelse zadels een horror om te zien ;-). Dat wordt alleen maar gebruikt om onvolkomen heden in de pasvorm op te lossen.

"Vroeger" hadden de Engelse zadels veel dunnere kussens en lag er een dun, katoen, schabrakje onder en nu moeten er hele dekbedden en topmatrassen onder ;-).


Waarom? Het is wel uiterst comfortabel voor paarden.
Ik heb zo'n sensibel paard dat alles voelt. Heel sensibel gefokt. Ik heb gemerkt dat een wol gevuld zadel voor haar niet fijn is en dat ze veel beter (zo niet top) loopt met een pad waarvan de vulling echt glad en comfortabel is en de druk goed verdeelt. Omdat ik ook niet met veel lagen onder mn zadel wil rijden, ben ik nu aan het kijken naar een zadel met foam gevulde kussens. Zo'n vulling vormt zich veel makkelijker naar de rug dan vilt of een schapenvacht.
Ik vroeg me af of zoiets ook bij western zadels goed zou kunnen werken. Het is maar een idee. Waarom zou je bij zadels in het verleden moeten blijven hangen. Vroeger was niet alles beter hoor.


Daar heb je wel een punt. In de western is het tot nu toe aardig beperkt wat je kan veranderen qua ontwikkelingen en materialen.
Je ziet wel de semi boomloze, de western zadels met kussen die verstelbaar zijn bijvoorbeeld, flex bomen, lichtere bomen etc.
Maar verder gebeurt er anders dan qua uiterlijk niet veel.

Geen idee hoelang foam mee zou gaan en goed blijft. Een schaap aan de onderkant blijft redelijk lang goed. En de kwaliteits zadels gaan ook echt lang mee. Als ik morgen een Bob's koop van 20jr oud, kan hij echt in hele, goede, nette staat verkeren. Dat zijn zadels van 4000-5000+ euro.

sasja0705
Berichten: 2038
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:45

ElCid schreef:
WHorse schreef:
Onder een western zadel ligt nog steeds een vilt of wol pad van ca 1 inch!

Niet perse dus! Onder veel westernzadels ( zeker de "kant en klaar" ) zit een dun laagje fleece en zelden echt schaap en alsdan nog een veel te dunne laag. Onze schapenvachten zijn zo dik ( en medicinaal dus zorgen voor demping en drukverdeling) dat een inch pad eronder de pasvorm zeer nadelig beïnvloedt. Eigenlijk is een pad dus dubbelop dan en zal er voor zorgen dat het zadel juist niet meer goed ligt! ; vandaar dus alleen de (dubbele) blanket. Maar bij de meeste zadels zal een dunnere of dikkere pad nodig zijn om te zorgen voor wat demping en drukverdeling.



Maar wat gebeurt, als het schapenvacht zich "gezet" heeft?
Dan wordt het toch juist op bepaalde stukken dunner?

En dit duurt ook niet heel lang.
Het gewicht van de mens wordt op een klein deel van de boom overgebracht en het is simpel fysiek onmogelijk om deze punctuele druk werkelijk gelijkmatig te verdelen , zei het western, zei het Engels.
Mooi voorbeeld is een nieuwe , originele Spaanse Vaquera waar schapenvacht OP het zadel zit.
Eerst zit je letterlijk en figuurlijk op een troon maar naar een half jaar zit je IN het vacht.
Dus naar mijn mening werkt een schapenvacht juist ook in combi met het leer en wordt dus op bepaalde stukken dunner naarmate gereden.

Waar is hiermee dan bij het oo maat gemaakte zadel dan rekening gehouden?
Of moet er dan op zijn tijd toch een dikkere pad eronder ?

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 11:53

Mijn ervaring is dat bij mijn op maat gemaakte zadels (niet van ElCid) het schaapje wel iets dunner wordt maar door de bouw van het zadel doet dat niets af aan de pasvorm. Bij mijn potige merrie doe ik er een 1/2 inch pad onder, meer is niet nodig en dan past het zadel ook niet mooi meer.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:18

ElCid schreef:
Babootje schreef:
kussens. Zo'n vulling vormt zich veel makkelijker naar de rug dan vilt of een schapenvacht.
Ik vroeg me af of zoiets ook bij western zadels goed zou kunnen werken. Het is maar een idee. Waarom zou je bij zadels in het verleden moeten blijven hangen. Vroeger was niet alles beter hoor.


Wij blijven zeker niet in het verleden hangen; onze bomen zijn "hi-tech" ; van carbon, licht van gewicht en zonder toeters en bellen. Als die boom de vorm van de rug al helemaal volgt heb je weinig meer nodig. Verkijk je niet op wat medicinale schapenvachten doen, die dus ook gebruikt worden bij decubitus patiënten, die geven een prachtige drukverdeling, demping en vochtopname en het laat vocht door en passen zich helemaal aan de vormen aan. Daarbij is het een natuurproduct en niet zoals "foam" een soort plastic wat dus geen vocht opneemt of doorlaat. Dat is overigens ook de reden dat wij alleen 100% mohair of alpaca singels gebruiken; die hebben vrijwel dezelfde voordelen en vormen ook naar het lichaam.
Ik heb vroeger wel ( memory) foam pads gehad; drama! Op plekken met meer druk wordt het snel te dun ( dus geen demping/ drukverdeling) en waar geen druk is blijft het heel dik. Ook wel eens memory foam kussen gehad...........hetzelfde verhaal. Dan zou je nog beter kunnen kijken naar ( natuur) latex maar ook dat neigt ernaar om dun te worden bij teveel druk.
Wij houden het dus gewoon op onze perfect passende bomen en medicinale vachten, net als de boer op maat klompen en katoenen ( of geitenwollen ;-) ) sokken.
Natuurproducten hebben, bij direct contact met huid/ vacht, bij mij altijd de voorkeur en daarom gebruiken we bijv. ook geen neopreen ( dat is uiteindelijk ook gewoon plastic).

Ik heb ook een zeer sensibel en drukgevoelig paard die dus helemaal prima loopt onder zijn maatzadel met schaap en mohair singel :D . Die protesteert al als het zadel niet helemaal op de juiste plek ligt of als de bosal niet helemaal naar zijn zin zit.


Er is foam en foam. Die ontwikkelingen hebben ook niet stil gestaan.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:22

Ik denk dat het ook nog wat uitmaakt in wat voor type zadel iets gebruikt wordt. Wintec met de moderne kussens met cair, neopreen en nog wat zijn echt heel fijn. Maar ik zie dat niet als geschikt onder een westernzadel.

Foam is gewoon een luchtige vorm van 1 of ander polymeer. Dus alleen het woordje 'foam' zegt helemaal niets over ademendheid of lucht/vochtdoorlatendheid of over schokdemping of duurzaamheid.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:36

Nu heb ik vast alleen maar verkeerd foam gezien maar dat zit ik op bepaalde plekken inzakken en dan doet het niks meer.
Dan is een ouderwets indra gelpad nog beter denk ik.
En idd een goed wolletje.