Western en bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 00:17

Daihyo schreef:
Maar dat weet jij omdat je het hebt gevraagd. Is dit ook aan de leden gevraagd? Want jij kunt het filmpje niet leveren, ik ook niet (1 geblesseerd paard en 1 te jong, anders had ik serieus morgen dat filmpje gemaakt) en ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn die dat zouden willen.

En andersom, als de vereniging dat wil, dan ben ik benieuwd of ze ook andere wegen zoeken om hier achter te komen, dit bekend maken, enz.

Sandra: die laatste vind ik wel interessant. Dus als ik het goed begrijp volgen die vereniging het amerikaanse regelboek vanuit het stamboek/moederorganisatie en hebben zij geen eigen regelboek en kunnen zij dus niets aanpassen ook al zouden ze dit wel willen?


Ik zou een goed onderbouwd voorstel schrijven, misschien via social media andere leden benaderen om het samen te doen? Dit voorstel dan insturen naar de WRAN, die moeten het dan op de ALV presenteren en dan kunnen de aanwezige leden voor of tegen stemmen :) Dat is de procedure en daarvoor ben je ook WRAN lid, om voorstellen in te kunnen sturen en ook om erop te kunnen stemmen.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:05

Daihyo schreef:
Sandra: die laatste vind ik wel interessant. Dus als ik het goed begrijp volgen die vereniging het amerikaanse regelboek vanuit het stamboek/moederorganisatie en hebben zij geen eigen regelboek en kunnen zij dus niets aanpassen ook al zouden ze dit wel willen?


Ja inderdaad.

Een recent voorbeeld (dat weliswaar niet met showen en bitten te maken heeft) van hoe extreem het kan lopen is de DQHA, die er vorig jaar als affiliate "uit is gegooid" door de AQHA omdat het -heel in het kort- tegen de regels in DNA materiaal van de Duitse QH's heeft verzameld. Het fijne weet ik daar niet van, en ik weet niet of het inmiddels al goed is gekomen.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:54

Runa schreef:
En daarnaast, er rijden gewoon steeds meer mensen bitloos. Als die bij de ene organisatie wel bitloos kunnen starten en bij jou niet, dan ben jij ze kwijt. Door het wel toe staan, geef je bovendien een mooi signaal dat je meebeweegt met de tijd.

Dat zijn de redenen die ik nu kan verzinnen het wel toe staan. Dus ik ben (oprecht dus) benieuwd naar de redenen waarom jij het níet zou willen toestaan vanaf de hogere niveau's.


Ook als je zelf een wedstrijd organiseert heb je het niet voor het zeggen. Tenzij je iets onderlings op touw zet. En ik heb al eerder gezegd waarom ik vind dat het in de hogere levels niet toegestaan zou moeten worden.

Bedenk me trouwens nog een dingetje: nu ziet een jury in vrij gemakkelijk of een paard terechtg op 2 handen geshowed wordt. Immers: snaffle of bosal=jong paard=mag op 2 handen. Bit = altijd 1 hand. Een jury ziet alleen paard/ruiter/startnummer. Hoe weet hij/zij dan of een paard terecht op 1 hand wordt geshowed? Immers: op 2 handen rijden terwijl je dat niet mag = DQ.
Als je al anders dan bosal (waarmee dan op 1 hand zou zijn toegestaan, en als je gaat zeggen bosal niet bij beginners) ziet? En stel dat bitloos wel altijd mag, ongeacht niveau of leeftijd, maar dan eenhandig wel op bosal: dan moet de bitloos rijdende ruiter alsnog over op die bosal na verloop van tijd.

Verzekeringen en accomodaties lijken me trouwens geen probleem. Verzekeringen doen echt niet zo moeilijk als dat men iedereen wil laten geloven. Zelfs als er zonder cap gereden zou worden. Dat heeft alleen te maken met het veiligheidscertificaat dat veel stallen hebben. En aangezien de KNHS bitloos wat uitgebreider toestaat lijkt me niet dat het veiligheidscertificaat daar iets tegen heeft.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:13

superpony schreef:
Runa, dat zijn andere accomodaties en geloof me, de western shows hebben het echt zwaar om iets te organiseren. Je wil niet weten hoe vaak een show is afgelast. Wran dan, want DRHA is apart en nu op vaste lokatie.

Je mist een beetje het punt; Je kan wel op 1 hand rijden, maar niet elke bitloze optoming is hetzelfde. Dus net als het onderscheid met bitten, moet daar onderscheid komen in de bitloze optoming. Ik neem aan dat je zelf ook wel de verschillen van de bitloze optomingen kent en ook de verschillende werkingen begrijpt?

Een beginner start een senior horse niet op 1 hand. Daarom zou je echt de vele regels beter moeten kennen.

En nogmaals. Bijna alle goede western ruiters kunnen zonder hoofdstel rijden.

Mensen houden zich gewoon aan de nu geldende regels, vaak dus uit buitenland, USA omdat daar de sport vandaan komt.

Wran kan in principe wel regels aanpassen. Is een recreatieve hobby club en niveau ligt niet zo hoog. De laatste paar jaar hou ik me niet meer bezig met Wran, maar daarvoor liep niet alles geheel soepel allemaal. De overgang naar het level systeem bijv heeft wat problemen gekend.

Maar ja, als ij het willen, zouden zij er iets mee kunnen. Maar zoals al tig keer herhaald, komen er dan ook regels passend bij de regels van bit en snaffle. Niet elke bitloze optoming zal geaccepteerd gaan worden en het een zal voor de beginners worden, op 2 handen en het andere voor op 1 hand.

In de engelse sport zijn ze ook nog helemaal niet zo heel ver. En daarbij zijn de controles bij de western al vele jaren veel beter, althans bij de DRHA. Daar is bit en sporen controle bijvoorbeeld. Dus ongeooorloofd bit en sporen gebruik wordt sowieso al afgestraft. Of de controle vergeten/overslaan ook. En in principe zijn er ook al ooit afspraken gemaakt over losrijden.

Neemt niet weg, dat mensen vrije keus zouden moeten hebben, binnen de dan geldende regels passend bij de regels die er nu dus al zijn.

Wel is het verstandig eerst de regels te lezen en kennen. En dan heb je dus meerdere verenigingen.


Volgens mij praten wij echt vet hard langs elkaar heen. Want al die punten die jij denkt dat ik maak, die maak ik helemaal niet. Ik zeg letterlijk dat ik het een goed idee vind om regels te bedenken voor welke hoofdstellen je hoe en waar wil hebben :+
Verder heb ik het gewoon niet over of je wel of niet op 1 hand mág rijden?? Ik snap niet dat jij denkt dat ik denk dat dat gelijk moet???

Ik ga geloof ik verder niet op je reageren want dan blijf ik mezelf herhalen

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:13

Ik ken alleen de reining en de NRHA. En die volgen de Amerikaanse regels. Er is zeker meer dan reining en de NRHA, maar ik kan maar spreken over dingen waar ik iets van weet :D
Nog los van het feit dat een sidepull geen westernoptoming is, en daarom ook nooit zal toegestaan worden, net als al die andere optomingen (kaak- en kingekruist, enz). Je mag bv ook geen proef rijden met een S&T hoofdstel, om dezelfde reden, ook niet op één hand. Zaken met een hefboom mogen dan weer niet in de snaffle klasses, waar je dus op twee handen rijdt. Myler bitten bv. Veel van die bitloze optomingen hebben hefboomeffecten. Als je een sidepull toestaat, moet je in feite ook een neusriem toestaan. En waar eindigt het dan?
Regels zijn inderdaad niet statisch, daar ben ik mee akkoord, maar nogmaals : wat is de TOEGEVOEGDE WAARDE van het toestaan van al die bitloze optomingen?
Nu moet je, als je op een bepaald niveau rijdt, automatisch over van tweehandig op snaffle naar eenhandig op bit. Uiteraard kun je bitloos ook op één hand rijden, maar welke optomingen laat je dan toe en welke niet? Ik begrijp het als een bosal niet jouw ding is, maar welk alternatief zouden jullie dan toegelaten willen zien?
Trouwens, een paard wat netjes op bit kan geshowd worden, kun je zonder problemen bitloos of zonder hoofdstel rijden. Ik heb nog wel eens een freestyle reiningproef zonder hoofdstel meegereden, zelfs zonder neckrope, zo moeilijk of uitzonderlijk is dat niet. Wat is dan het probleem dat er een bit inhangt?

In sommige andere westerntakken mag het gewoon wel voor zover ik weet. Barrelracing, extreme cowboy race, allemaal geen probleem.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:40

Ik had hier een lap text. Maar eigenlijk heeft Ilona het antwoord op een hele discussie gegeven....
Daar sluit ik mij bij aan.
Laatst bijgewerkt door weslyjune op 29-04-21 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:51

Marith_Ov schreef:
Bij de DAWRA gaan we bitloos invoeren voor alle klasses. Bosal en Sidepull als 2 handige optoming en Hackamore als 1 handige optoming. Juist ook omdat er bij de KNHS al t/m het ZZ Licht bitloos gestart mag worden, wordt het tijd dat de westernverenigingen een keertje mee aan. Er zijn altijd wel een aantal ruiters die graag bitloos zouden willen starten.


Prima initiatief! Maar misschien is het handig om dan meteen eens na te denken over goede voorlichting over aanschaf en gebruik van een bosal; dat komt zo nauw en daarover is zo weinig kennis in Nederland o.a wat betreft pasvorm, maat, gebruik, materiaal en hoe ziet een goede bosal er uit, etc. etc. Veel bosals passen niet, zijn van inferieur materiaal waardoor i.c.m. de pasvorm de werking slecht is.

Wij rijden al jaren met bosal maar wedstrijden zitten er dus niet meer in want onze paarden zijn allemaal "seniors". Ik rij ook in de "two rein" maar daarmee hoef ik al helemaal niet aan te komen ;)

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:02

Citaat:
Bosal is echt geen beginners optoming en vraagt heel veel kennis van goed passen. In Nederland is er (nog) veel te weinig kennis en worden er amper kwaliteits bosals verkocht.
Dan krijg je dus mensen die met niet passende bosal gaan rijden, zomaar wat doen etc.


Waarom zou een bosal niet geschikt zijn voor beginners? Als die de juiste begeleiding krijgen is het juist voor een beginner een prima ding.
Het aanpassen van een bosal is niet zo moeilijk maar het is wel handig om iemand met kennis van zaken even te laten controleren of alles goed zit; juiste plek op het hoofd, aantal knopen van de mecate, dikte van de nosebutton, etc. etc.

Het is inderdaad zo dat de bosal een compleet onbegrepen en onbekend stuk materie is, ook voor veel trainers, want het werkt wezenlijk anders dan een bit maar ook anders dan alle andere bitloze optomingen. Vrijwel alle bitloze optomingen kan je hetzelfde gebruiken als een snaffle maar een bosal is een signaal werktuig en kan ook prima in de hogere klassen met 1 hand gebruikt worden.
Voor jonge paarden is het natuurlijk helemaal een uitgelezen optoming maar ook oudere paarden kunnen prima hun hele leven op een bosal lopen al zou je voor de "fine-tuning" op een gegeven moment dan wel kunnen overstappen van de 5/8 of 3/4 naar de 1/2 inch nose.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:03

ElCid schreef:
Wij rijden al jaren met bosal maar wedstrijden zitten er dus niet meer in want onze paarden zijn allemaal "seniors". Ik rij ook in de "two rein" maar daarmee hoef ik al helemaal niet aan te komen ;)


Maar bij de AQHA mag dat laatste dan weer wel (niet langer dan een jaar, maar toch)

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:05

Bedoel je de two rein? Of de bosal?

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:08

ElCid schreef:
Waarom zou een bosal niet geschikt zijn voor beginners? Als die de juiste begeleiding krijgen is het juist voor een beginner een prima ding.
Het aanpassen van een bosal is niet zo moeilijk maar het is wel handig om iemand met kennis van zaken even te laten controleren of alles goed zit; juiste plek op het hoofd, aantal knopen van de mecate, dikte van de nosebutton, etc. etc.

Het is inderdaad zo dat de bosal een compleet onbegrepen en onbekend stuk materie is, ook voor veel trainers, want het werkt wezenlijk anders dan een bit maar ook anders dan alle andere bitloze optomingen. Vrijwel alle bitloze optomingen kan je hetzelfde gebruiken als een snaffle maar een bosal is een signaal werktuig en kan ook prima in de hogere klassen met 1 hand gebruikt worden.
Voor jonge paarden is het natuurlijk helemaal een uitgelezen optoming maar ook oudere paarden kunnen prima hun hele leven op een bosal lopen al zou je voor de "fine-tuning" op een gegeven moment dan wel kunnen overstappen van de 5/8 of 3/4 naar de 1/2 inch nose.


Niet geschikt voor beginners is misschien niet de allerbeste omschrijving, niet geschikt om zonder goede begeleiding (met gedegen kennis van de bosal) mee te gaan rijden is dan beter. Maar dat kun je weer moeilijk beoordelen op wedstrijd.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:16

ElCid schreef:
Bedoel je de two rein? Of de bosal?


Ik bedoel de two rein. Wel alleen voor bepaalde klasses zie ik nu. Even kopie/plak:

SHW509.1.6 The use of ‘two rein equipment’ is allowed as recognized by our NRCHA alliance in AQHA working cow horse, boxing, ranch riding, ranch trail, all VRH classes, and all RHC classes. The purpose of the two rein option is the transition between the hackamore and bridle and can be used on any aged horse in the youth, amateur, junior, senior or all age work-ing cow horse class, amateur or youth boxing, or ranch riding, ranch trail, all VRH classes and all RHC classes for one year only. The bit and bosal combination must be approved in accor-dance with NRCHA rules, below. Only one hand may be used on the reins and hands must not be changed. Any number of fin-gers between reins will be permitted. Both mecate and bridle reins are to be held in the rein hand.

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:27

Okay, mag dan ook de spade en halfbreed in deze combi? Maar dan loop ik meteen vast op de teugelvoering ;-). Bij de two rein lopen weliswaar de mecate en romalteugel door 1 hand maar de 2e hand heeft wel een belangrijke functie; daarmee zal toch de romal vastgehouden moeten worden en ook de lus van de mecate. https://www.youtube.com/watch?v=G76sOQ8d0DY&t=43s Dat is de enige manier om subtiele signaal hulpen te geven.

Welke klasses mag dit? ( Toch maar een quarter kopen ;-) ).

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:36

ElCid schreef:
Okay, mag dan ook de spade en halfbreed in deze combi? Maar dan loop ik meteen vast op de teugelvoering ;-). Bij de two rein lopen weliswaar de mecate en romalteugel door 1 hand maar de 2e hand heeft wel een belangrijke functie; daarmee zal toch de romal vastgehouden moeten worden en ook de lus van de mecate. https://www.youtube.com/watch?v=G76sOQ8d0DY&t=43s Dat is de enige manier om subtiele signaal hulpen te geven.

Welke klasses mag dit? ( Toch maar een quarter kopen ;-) ).


Geen idee! Zal vast in het stuk eronder staan. Maar zonder het nagekeken te hebben: lijkt me juist dat beiden mogen, want voorzover ik weet wordt deze volgorde (of hoe zeg ik dat duidelijk) alleen gebruikt gedurende het traject van bosal naar spade en is die regel daarom toegevoegd.
Er stond in mijn geplakte stukje in welke classes het mag. o.a. ranch riding, ranch trail, alle VRH, en nog iets (wat we hier niet hebben). En misschien kennen de paints deze regel ook?

edit: kan het niet zo snel vinden, maar wel dit: SHW305.4.3 the port must be no higher than 3 1/2” (90 mm) maximum, with rollers and covers acceptable. Broken mouthpieces, halfbreeds and spades are standard.

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:56

Mooie ontwikkeling! Hopelijk wordt hiermee een stukje kennis omtrent deze mooie manier van paarden opleiden weer wat bekender en gestimuleerd. Gelukkig zijn er nog trainers die weten hoe dit moet ( het is toch wel een heel andere route dan de meestal gebruikte) dus hopelijk worden zij op deze manier ook weer bij de shows betrokken.

Het is misschien ook een mooie opening voor de deelnemers aan de clinics die we organiseren ( met Jeff Sanders en Alex Zell) om weer een showtje te kunnen rijden :D met bosal of two rein.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:07

ElCid, wat Sandra zegt. Verkeerd verwoord, maar beginnen is al moeilijk zat en in Nederland is er geen goede begeleiding om op Bosal te starten.
En.........het vraagt om goede begeleiding, dus als een beginner er zomaar wat mee gaat doen, heeft het meer inwerking dan men denkt, ook al is er geen bit in de mond.

Tja, en het klinkt heel rot, maar ik denk dat mensen dan hun sport in een andere hoek moeten gaan zoeken.

Ik reed al vele jaren engels, eerst dressuur en daarna meer springen. Ook 2 verschillende werelden. Ik had als kind al wat kennis gemaakt met western, maar toen ik ongeveer 27jr? geleden echt kennis maakte met western gingen wij naar diverse wedstrijden en trok het ons heel erg aan.

Ik had wat meer moeite met de overgang en ben nog een tijd engels ernaast blijven rijden. Maar daarna wel de overstap gemaakt en best bewust ook.
In het begin tegen de vele vooroordelen en veroordelingen aangelopen, want veel mensen hadden ooit vaag wat gezien of gehoord, hun mening etc.

Later ging de sport echt groeien en stapte mensen over. Prima, gezellig, waarschijnlijk goed voor de sport.
Maar ik zag ook dat mensen hun wereldje mee gingen nemen. Heel veel mensen kiezen echt bewust voor de western, investeren daar serieus in en doen lekker mee.
Maar een grote groep wil western rijden, maar daarnaast de western veranderen. En echt op meerdere manieren.

Als je niet echt western wilt rijden, niet eens bent met de dingen die daar gelden, zoek dan verder gewoon. Ga ergens anders bitloos en of boomloos rijden.
Je kan bij springen ook niet zeggen; ik doe mee, maar ga niet over die hindernissen.

Je mag best beginnen, alles nog moeten leren etc, maar ga niet de sport willen veranderen. En dat lukt dan misschien bij de Wran, hartstikke leuk. Maar niet bij rassen shows en DRHA/NRHA.

En ja, mijn merrie loopt op een side pull nu, maar als ik zou willen starten, gaat er voor de show een bitje of snaffle in. Al die andere tijd kan ik doen wat ik wil vanwege haar letsel.

Of ik zoek hele goede begeleiding voor de bosal een optoming die wel bij western hoort.

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:21

Die begeleiding is inderdaad niet zo makkelijk te vinden ( maar blijkbaar is men ook niet echt op zoek want het loopt nooit echt storm bij onze bosal-clinics ;-) al is het druk genoeg). Wie zoekt zal vinden, zeg ik altijd maar. Maar in Nederland is het een klein groepje die wel degelijk kennis heeft van de bosal, de werking en de pasvorm, maar dat zijn veelal meteen de mensen die aan onze clinics deelnemen.

Goede begeleiding is altijd nodig, of er nu een snaffle in de mond hangt of een bosal om de neus; met die ( goede en goed passende) bosal zal je een paard een stuk minder pijnigen dan met die snaffle. Resultaat van verkeerd gebruik van een bosal is heel simpel; het werkt niet meer zoals het hoort en bij die goede ( zacht/ flexibele) bosal zal een paard er gewoon dwars doorheen lopen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:26

superpony en ElCid: +:)+ :j _/-\o_
Ik rijd, naast reining, ook nog steeds een beetje "Engels" met mijn IJs. Met een Engels zadel en hoofdstel en hoefschoenen en zo.
En ik denk dat als je persé bitloos wilt rijden, er genoeg mogelijkheden zijn die al bestaan. :j

Daihyo

Berichten: 88092
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:37

Waarom zou je de western niet serieus nemen en tegelijkertijd kijken naar vernieuwing vanuit de ontwikkelingen rondom welzijn van het paard?
Dus eigenlijk zeg je omdat ik bitloos opper, ik maar geen western moet rijden.
Ik neem de sport zeker wel serieus, heb zelf ook geïnvesteerd in goede lessen, heb me ontwikkeld, lees vanaf mijn overstap heel veel en kan enorm genieten van de sport. Ik wil het ook zeker niet veranderen, maar aanvullen met een nieuwe ontwikkeling, in dit geval bitloos. Het ene hoeft het ander toch niet uit te sluiten :?

Maar het feit is dat de ontwikkeling er is. Waarom vasthouden aan het oude (wat ook niet zaligmakend is) als iets nieuws ook vooruitgang/aanvulling kan brengen? Ten gunste van paardenwelzijn (ja en natuurlijk alle mitsen en maren meegenomen, goede regels opnemen in de regelboeken, etc.).
Waarom een paard met een pijnlijke blessure in de mond een bit in hangen terwijl het ook bitloos zou kunnen? Waar zou je je paard een groter plezier mee doen?
Superpony: als je de keuze zou hebben, zou je dan op de sidepull starten of toch een bit in hangen en waarom?

Waarom beleren we een paard eigenlijk met een bit? Waarom leggen we een metalen voorwerp in de gevoelige mond van ons paard, ons maatje, terwijl het niet nodig zou hoeven zijn? Omdat het altijd zo geweest is? Omdat wedstrijdreglementen het voorschrijven? Omdat we zelf een bepaalde controle willen houden?
Waarom kijken we niet naar wat het beste voor het paard is? Wat het beste past? Waar je sámen mee uit de voeten kunt en je je goed bij voelt. Vanaf het begin van de opleiding. En als dat een bit is, is het een bit. En als dat een sidepull is, is dat een sidepull. Of welke andere mogelijkheid dan ook.

Ik ben echt geen boomloos/bitloos/natural prediker. Maar wat ik heel jammer vind is dat het gebrek aan keuze als je shows wilt rijden, je dus een richting op duwt die misschien niet de beste keuze is voor jou en je paard.
Dan is er dus alleen de keuze: bitloos, dan geen shows. Of wel shows, maar dan met een bit.

Wat betreft de WRAN, mocht het er nog niet doorzijn wanneer mijn jonkie bitloos beleerd is of mijn senior weer on track, dan zal ik zeker dat filmpje maken. Dan maar rijden bij het clubje amateurs dat in ieder geval de horizon wil verbreden.

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:16

sevke schreef:
superpony en ElCid: +:)+ :j _/-\o_
Ik rijd, naast reining, ook nog steeds een beetje "Engels" met mijn IJs. Met een Engels zadel en hoofdstel en hoefschoenen en zo.
En ik denk dat als je persé bitloos wilt rijden, er genoeg mogelijkheden zijn die al bestaan. :j


Maar de bosal ( Californische hackamore) en de Two rein zijn ouder dan de huidige westernsport dus die mogelijkheid is er al binnen de western ( nu de bosal nog alleen voor piepjonge paarden maar daar komt dus vaart in).
Overigens voor ons wel een reden om de Texaanse stijl vaarwel te zeggen en ons toe te leggen op de Californische stijl waar de bosal en de two rein de normaalste zaak van de wereld zijn.

In de Engelse sport is het bitloos rijden ook pas sinds kort populair ; in de westernwereld is dat al veel langer een geaccepteerde manier van rijden.

Bitloos is ( binnen de westernsport) dus niet een vernieuwing maar een uitbreiding van een al bestaande mogelijkheid ( waarbij ik de sidepull liever zie gaan dan komen overigens.......omdat het een instabiel ding is wat onduidelijke ( soms scherpe) hulpen geeft ( vooral die met rawhide neusdeel) met een slechte release maar een hele lage drempel omdat het op dezelfde manier gebruikt kan worden als een snaffle).
Zie het als een stukje vooruitgang, verbreding en uitbreiding die zeer welkom is.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-04-21 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:16

Het westernrijden heeft nou eenmaal de oorsprong in Amerika, en is voortgekomen uit het werk op de ranches. Dat zal niks nieuws zijn. En ik vind het helemaal niet verkeerd dat ze daar nogal gebrand zijn op het bewaren van de "heritage". De hele traditie zou wat mij betreft worden verkwanseld door er allerlei niet-western dingen aan toe te voegen. En als dat nou per definitie paard onvriendelijk zou zijn, maar dat IS niet zo. Dus in mijn ogen heeft Superpony gelijk, het is misschien niet aardig, maar toch.

Niks mis met bitloos, maar er is ook niks mis met een bit. Overigens wórden niet alle paarden met bit beleerd. Er is zo ontzettend veel keus in bitten, dat er (ik val wel in herhaling) voor elk paard, mits er geen fysieke problemen zijn wel een geschikt en fijn bit te vinden is. En daarbij is zeker niet alleen het mondstuk van belang.

Daarnaast heb ik vanmorgen nog een praktisch punt aangehaald. In het kort: hoe zou een jury, die nou eenmaal geen paard/ruiter gegevens op z'n scoresheet heeft staan, in een L2/L1 klas moeten zien of iemand wel/niet terecht op 2 handen rijdt als bitloos overal wordt toegestaan?

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:22

De bosal is onderdeel van die traditie, zeker op veel ranches in Nevada, California. Ik heb ook niks tegen bitten ( rij zelf nu ook in de two rein) maar het zou juist mooi zijn als die bosal weer terug zou komen in die traditie i.p.v. die alleen te prediken als een ding voor een junior paard. Zoals ik al schreef in de Californische stijl ( en op veel ranches) worden paarden tot op hoge leeftijd op bosal gereden.

Hoe je dat moet zien? Daar kan toch een aantekening van gemaakt worden? of paarden die op 1 hand "moeten" krijgen een vlechtje in de maantop of wat dan ook ;-).

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:39

ElCid schreef:
De bosal is onderdeel van die traditie, zeker op veel ranches in Nevada, California. Ik heb ook niks tegen bitten ( rij zelf nu ook in de two rein) maar het zou juist mooi zijn als die bosal weer terug zou komen in die traditie i.p.v. die alleen te prediken als een ding voor een junior paard. Zoals ik al schreef in de Californische stijl ( en op veel ranches) worden paarden tot op hoge leeftijd op bosal gereden.

Hoe je dat moet zien? Daar kan toch een aantekening van gemaakt worden? of paarden die op 1 hand "moeten" krijgen een vlechtje in de maantop of wat dan ook ;-).


Maar een bosal is dan wel weer een typisch western ding. I.t.t. sidepull etc. Maar ik heb dan weer geen idee of daar ook traditioneel gezien eenhandig mee gereden wordt.

Bij iig de AQHA mogen vlechtjes niet in de ranchonderdelen dus daar ga je weer :D Dan zou je iets moeten bedenken wat ook van een afstand heel goed zichtbaar is. Maar goed, het gaat hier om de WRAN eigenlijk.
Aantekening maken lijkt me een hele administratie op zich. Dan moeten scoresheets van tevoren al deels worden ingevuld enzo, of er moeten vinkjes gezet worden, of wat dan ook.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:26

ElCid schreef:
Die begeleiding is inderdaad niet zo makkelijk te vinden ( maar blijkbaar is men ook niet echt op zoek want het loopt nooit echt storm bij onze bosal-clinics ;-) al is het druk genoeg). Wie zoekt zal vinden, zeg ik altijd maar. Maar in Nederland is het een klein groepje die wel degelijk kennis heeft van de bosal, de werking en de pasvorm, maar dat zijn veelal meteen de mensen die aan onze clinics deelnemen.

Goede begeleiding is altijd nodig, of er nu een snaffle in de mond hangt of een bosal om de neus; met die ( goede en goed passende) bosal zal je een paard een stuk minder pijnigen dan met die snaffle. Resultaat van verkeerd gebruik van een bosal is heel simpel; het werkt niet meer zoals het hoort en bij die goede ( zacht/ flexibele) bosal zal een paard er gewoon dwars doorheen lopen.


Maar zolang de bosal weinig gebruikt wordt en er weinig les in is, zal er ook weinig vraag naar blijven. Dat is het cirkeltje.

En; waar kan je lessen met bosal? Niet op stallen met lespaarden. Niet overal bij de eigen trainer. En je weet zelf dat een goede bosal kopen geld kost en dat hebben mensen niet over voor het onbekende.
Het is natuurlijk ook geen must. Waarom zouden mensen het willen? Als het goed gaat op snaffle of bit en dat is veel gebruikt, zal men dat blijven doen.

Daihyo,

Natuurlijk is er ontwikkeling. En er zijn echt behoorlijk wat regels, dus wat dat betreft is de western sport echt niet zo slecht.

Er zijn gewoon andere plekken misschien waar mensen bitloos en of boomloos kunnen rijden. Waarom stappen mensen over op western en gaan ze daar lopen klagen dat ze het anders willen?

Er reageren hier mensen die geen western rijden of starten omdat ze niet aan start mogen zoals zij dat willen. Nou prima, maar laat anderen lekker hun sport beoefenen.

Zoals ik eerder aanhaalde; als je overstapt naar de springsport, zal je ook moeten springen. Dat is nou eenmaal de keus die je maakt.
De overstap naar western is meer dan aan een los teugeltje rond hobbelen op een western zadel.

Persoonlijk zie ik bij Wran shows wel meer niet western waardige zaken, maar het is een instap en ook echt op de recreatie sport gericht. Dat is prima. Maar ik zie er echt heel weinig western verder.
Het is een Nederlandse vereniging, dus daar zijn mogelijkheden als mensen dat willen. Maar ook grote kans dat ook de Wran daar teveel obstakels ziet omdat je echt veel regels moet gaan aanpassen.

En zoals al heel vaal gezegd; western is nou eenmaal niveau en leeftijd paard, 2 handen of 1 hand, snaffle of bit. Dat is al vele jaren zo en bitloze optomingen toelaten zal ook met regels moeten. Wat prima is, maar het is niet even; we laten alles wat bitloos is toe.

Zelfde als je ook niet met een springzadel gaat starten bijv. Het is gewoon GEEN western.

En het is mij om het even waar ik mee moet starten. Ja, merrie heeft trauma. Maar tong is allang genezen. Het is puur haar mentale die nog reageert.
Ik werk aan vertrouwen, maar kan ook haar met alles rijden, want het hoofdstel is niet bepalend voor hoe zij loopt verder.
Het zal er ook aan liggen waar ik zou starten, wat ik mag starten ( gezien ik heb les gegeven ) wat ze in haar mond moet. Maar als ik de keus maak om te starten, doe ik het goed, zoals het gewenst is en moet. Maar ik zou ook nooit starten als we er niet klaar voor zijn. Op shows kan van alles gebeuren en een eerste keer, is een eerste keer, maar het moet thuis goed voelen.

Ik heb ook een hekel aan een hoed, maar zal dan toch echt een goede hoed op zetten. Als ze niet goed geshaped zijn vind ik het ook vreselijk. Of vies etc etc.

Zo raar is dat allemaal niet, want in de engelse sport kom je ook netjes. Althans vroeger wel. Daar zie je tegenwoordig ook van alles voorbij komen. Maar gelukkig zien we die gekke kleuren nog weinig in de topsport terug.
En de weerstand naar de cap is ook daar lang geweest en nog misschien.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:36

@Daihyo: bitloos màg, maar wel met bosal. Je hebt veel verschillende soorten bosals qua scherpte en je kunt ze op twee handen in de snaffle klasses en bij de green riders ofwel éénhandig in de bitklasses gebruiken.
Vandaar mijn vraag: waarom is dit niet genoeg? Western is western, en al die andere optomingen zijn per definitie niét western.
Misschien vindt mijn paard een Engels zadel wel fijner? Misschien ligt het aangenamer op zijn rug en het weegt ook veel minder. Toch mag je niet met een Engels zadel starten behalve in de hunter en freestyle, en dat is helemaal prima vind ik.
Persoonlijk draag ik ook liever een rijbroek ipv een jeans met chaps, maar de reglementen zijn nu eenmaal zo en als mij dat niet aanstaat is dat pech voor mij. En zoals Superpony zegt : die hatelijke hoed. Ik heb nu gelukkig een hele goede op mijn hoofd geshapede hoed, maar toch heb ik hem niet graag op, zeker niet als het warm is. En ik zou dikwijls liever in een korte mouwen hemdje showen in de zomer, en in de winter met een warm vest.
Je kunt niet verwachten dat ze de regels naar iedereens wensen gaan beginnen te wijzigen. Je mag rijden met een snaffle, met een bit en bitloos met een bosal. Mij lijkt het dat daar toch voldoende keuzemogelijkheden zijn, niet?