Western zadel dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:00

Klopt, een fikse atrofie met afsterving van spiervezels trekt niet meer bij maar een licht atrofie, waarbij de spieren alleen dunner en minder krachtig worden, dus wel en dat kan dus met een passend zadel. Hoe dan ook, voorkomen is beter dan genezen want soms is er niks meer te genezen. Maar als er echt atrofie met afsterving optreedt dan is er of een ziekte of gaat er heel, heel lang iets fout.

Onder onze zadels ligt nooit een dikke pad, een goede dubbel gevouwen blanket is zat. Er zit een dik schaap onder en ook nog een dikke pad zal de pasvorm zeer nadelig beïnvloeden. Onder een goed passend zadel met een goed schaap is geen dikke pad nodig. Ik zie teveel mensen met inch pads rijden onder goed passende zadels; dat is hetzelfde als dikke wollen sokken in perfect passende schoenen; het werkt niet en gaat juist knellen en de pasvorm is weg.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:05

Mijn eigen zadel is echt oud. Schaap is op en ik heb toen een wolvilten pad gekocht. Puur omdat er alleen nog heel af en toe 2 oudjes mee gereden worden.

Heb ooit wel gedacht hem te laten restaureren, want ben erg aan mijn zadel gehecht, maar is veel te breed voor de nieuwe merrie.

Je ziet in Nederland heel veel versleten schaapjes en die worden amper ooit vervangen.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:07

@superpony: ik heb ook ooit voor mijn oudje (nu met pensioen) een swaybackpad gekocht (2e hands) en ook al is ie al wat ouder ik houd hem toch achter de hand voor als ik hem weer nodig heb.
Die dingen zijn -hier zeker- moeilijk aan te komen.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:08

superpony schreef:
Je ziet in Nederland heel veel versleten schaapjes en die worden amper ooit vervangen.

Ik zie juist maar weinig schaapjes, maar kunstwol. Alleen de echt oude zadels of de echt dure zit nog een echt schaap onder.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:15

Wij gebruiken dus altijd de echte medicinale vachten onder onze zadels. Overigens is zo'n vacht redelijk simpel onder een gebruikt kwaliteits-zadel te maken.
Maar hier ligt ook een zadel wat we moeten aanpassen, "handgemaakt" via een bekende zadelverkoper. Heeft een fikse duit gekost en buiten dat het niet past zat er alleen en dunne fleece vacht onder; maar binnenkort is die ook voorzien van echt schaap.
Voordeel van de medicinale schaapjes is dat je dan dus geen dure pad nodig hebt. Wij gebruiken de blankets als bescherming van onze schapen ;).

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:27

DD, ik heb een nieuwe overgenomen, dus echt mazzel gehad. Alleen tacky too en fleece onderzijde, maar ja.......Voor die ene keer.

Ik hou hem ook, omdat haar zoon ook al 21 is en mn NF 22, dus je weet maar nooit.

ElCid, zself vind ik blankets sneller een vouw krijgen als je snapt wat ik bedoel. Daarom hou is zelf heel erg van een vilten pad. Heb ook een dunne. Maar dat is echt voor mn eigen gevoel en ik gek word om iets recht en strak te leggen. Ik zou uren doen over opzadelen.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:30

Daarom ben ik ook vóór pads met een ruggengraatvrijheid omdat die niet alleen voor voldoende ventilatie zorgen maar ook een 'ingebouwde' rugvorm hebben waardoor de pad én het zadel veel beter liggen dan een 'vierkante lap'.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:39

superpony schreef:
ElCid, zself vind ik blankets sneller een vouw krijgen als je snapt wat ik bedoel. Daarom hou is zelf heel erg van een vilten pad. Heb ook een dunne. Maar dat is echt voor mn eigen gevoel en ik gek word om iets recht en strak te leggen. Ik zou uren doen over opzadelen.


:D Wij hebben nooit last van vouwen; hup blanket erop, even rechttrekken en zadel erop. Zijn wel stevige blankets die we hebben, daar komt niet zo snel een vouw is.

Een goed zadel heeft meer dan genoeg vrijheid voor de wervelkolom, voordeel van een blanket hier in is dat die niet zo "strak" over de rug ligt als veel pads. Maar goed, wij hebben dus een voorkeur voor blankets. Nog een voordeel is dat ze veel betaalbaarder zijn dan al die "hippe" pads en er dus regelmatig gewisseld kan worden als er 1 nat of vies wordt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:32

Ja, maar ligt aan mij. Ik heb wel hele stevige blankets gehad, maar ik spoor echt helemaal niet. Alles moet kaarsrecht, puntjes op elkaar en strak.
Zelfs mn brood moet op elkaar passen, dus mag ML alleen op volgorde uit de zak pakken, hahaha Rare afwijking gewoon.

Het zal wel goed liggen, ik geloof je........Maar als dat in mijn hoofd zit dat er een vouw in kan komen, word het niks met mij. Maar mijn dunste vilt pad is echt niet dik. Halve cm denk ik? Zal het eens nameten.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:55

Ach, "iedere gek heeft zijn gebrek" ;) .

Onze blankets zullen ook ca. 1/2 tot 1 cm dik zijn.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:37

Ik kan me voorstellen dat TS door alle modder de adviezen niet meer ziet :x

Het gaat ook om het gevoel dat je hebt bij een zadelpasser. En helaas word je weleens door schade en schande wijs. Is mij gelukkig op het nippertje niet gebeurd. De waarheid ligt vaak in het midden.

Ik krijg ook een beetje het idee dat bokkers hier "voor hun eigen gewin" aan het posten zijn. Nergens voor nodig toch?

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:50

Heerlijk deja vu gevoel hier :o

Maar tussen alle modder door wel degelijk zinnige adviezen van een aantal partijen hier!

KikiKSA

Berichten: 273
Geregistreerd: 14-09-06

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:53

Zinnige adviezen van partijen die ook daadwerkelijk bewezen kennis in huis hebben. :o

Toch ben ik wel heel blij om te weten dat je dus echt een altijd perfect passend zadel kunt laten maken die ook nooit meer hoeft te worden aangepast :roll:
Ben benieuwd of dat dan ook in de prijsklasse valt als waarin de 2e hands zadels vallen die het meerendeel van de mensen wil kopen omdat een nieuw zadel te duur is voor ze... 8-)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:02

KikiKSA schreef:
Zinnige adviezen van partijen die ook daadwerkelijk bewezen kennis in huis hebben. :o

Toch ben ik wel heel blij om te weten dat je dus echt een altijd perfect passend zadel kunt laten maken die ook nooit meer hoeft te worden aangepast :roll:
Ben benieuwd of dat dan ook in de prijsklasse valt als waarin de 2e hands zadels vallen die het meerendeel van de mensen wil kopen omdat een nieuw zadel te duur is voor ze... 8-)


Maar als je heel realistisch bent en naar de praktijk kijkt, hebben Euro-horse, country Mill en Arthur gewoon meer werk. Mensen gaan echt niet 6x in 1 paardenleven een zadel op maat laten maken, tenzij je niet meer weet waar je het aan uit moet geven.

Al die mensen die een "gewoon" western zadel kopen hebben ook echt het beste voor met hun paard. En na netjes passen, hebben heel veel mensen wel de mazzel dat het jaren lekker ligt, paardje leuk loopt en er niks van krijgt.

Reining is hier nog steeds de grootste sport en ik zie niemand in de top met custom made rijden. Bob's past ook niet op elk paard en is voor veel mensen ook te duur, maar voor veel mensen toch de keus boven custom made.
Sowieso als je meerdere paarden rijdt en vaak wisselende paarden hebt, is het geen doen natuurlijk.

Mijn ruin is tot zijn 15e geshowd en geen last van rug, schoft etc. Zijn broer tot zijn 17e. Wel met gepaste zadels, maar niet custom.

En Flevo Horse support heeft een mooi verhaal, maar blijven veelal de gewone zadels en daar zit ook niet altijd iets tussen voor mens en paard. Mensen willen keus, mensen hebben een budget en mensen willen zelf ook lekker zitten.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 10-02-20 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel bericht aangepast naar de regels

KikiKSA

Berichten: 273
Geregistreerd: 14-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:27

Mijn punt is dus dat de meeste mensen een budget hebben en dan dus niet voor een maatwerk zadel gaan...
Met het budget wat de meesten aan hun zadel willen spenderen kom je dus al snel uit bij een 2e hands zadel en dan heb je niet al teveel keuze qua zadelpassers.
Ikzelf zou dan dus eerder naar iemand toe gaan die dan een eerlijk advies geeft en op de juiste manier een zadel past dan naar iemand die alleen maar geld wil verdienen op een zo snel mogelijke manier...
De rug van mijn paard is voor mij toch net even wat belangrijker en kostbaarder maar blijkbaar denken sommigen daar anders over. :o

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:32

KikiKSA schreef:
Mijn punt is dus dat de meeste mensen een budget hebben en dan dus niet voor een maatwerk zadel gaan...
Met het budget wat de meesten aan hun zadel willen spenderen kom je dus al snel uit bij een 2e hands zadel en dan heb je niet al teveel keuze qua zadelpassers.
Ikzelf zou dan dus eerder naar iemand toe gaan die dan een eerlijk advies geeft en op de juiste manier een zadel past dan naar iemand die alleen maar geld wil verdienen op een zo snel mogelijke manier...
De rug van mijn paard is voor mij toch net even wat belangrijker en kostbaarder maar blijkbaar denken sommigen daar anders over. :o


Dat is zo hoor. En goedkoop is vaak duur koop. Bij een niet passend zadel krijg je weer andere kosten aan je paard, maar dat rekenen mensen niet mee.
En vaak hebben mensen haast en willen ze snel een zadel ipv een aantal jaren sparen. ( want wat moet men in de tussen tijd )

Het lastige van de western zadel passers is dat ze allemaal goede zadels verkopen en ook allemaal fouten maken en niet passende zadels verkopen.
Voor 2e hands betalen mensen veel teveel. Ik heb bij een shop zadels zien liggen voor geld wat ik voor mijn nettere zadel nooit meer durf te vragen.
Dan voelt iemand zich prettig als een zadel wordt gepast en verkocht als goed. Dus komt men terug bij diegene. Die ruilt met alle liefde het zadel met verlies voor de klant in om weer met winst een ander zadel te verkopen. Dan kan iemand nog zo een goede zadelpasser lijken, nog zo aardig zijn etc, maar ze verdienen allemaal aan de klant.

De rug is belangrijk en kostbaar, maar je hebt bij geen enkele die genoemd zijn garantie dat je zadel echt 100% past. Of je nou 500 uitgeeft of 5000.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:40

Ik denk dat we beter weer on topic kunnen voor TS?

TS, ik ben geen grote zadel(pas) kenner. Ben wel ooit bij Country Mill en naar huis gestuurd met de mededeling dat mijn zadel nog prima pastte en ik geen andere nodig had.

Het verhaal dat er altijd wat verkocht moet worden is in mijn geval dus niet waar.

Toevallig weet ik ook van een andere bokker dat die hetzelfde heeft meegemaakt.

Succes met je keuze.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:58

ClauH schreef:
Ik denk dat we beter weer on topic kunnen voor TS?

TS, ik ben geen grote zadel(pas) kenner. Ben wel ooit bij Country Mill en naar huis gestuurd met de mededeling dat mijn zadel nog prima pastte en ik geen andere nodig had.

Het verhaal dat er altijd wat verkocht moet worden is in mijn geval dus niet waar.

Toevallig weet ik ook van een andere bokker dat die hetzelfde heeft meegemaakt.

Succes met je keuze.


Precies dit.

My my jongens het zijn maar zadel he :P

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15464
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:29

Moderatoropmerking:
Door de komst van VaqueroNL is de sfeer in dit topic van helpend en interessant naar veranderd naar heel negatief. Het account blijkt echter een tweede account te zijn en is daarom geblokkeerd van Bokt. Voor een ieder die deze interessante case volgt lijkt het mij beter om nu niet meer te kijken naar de negatieve berichten maar verder te kijken naar oorspronkelijke openingspost. Het zoeken naar een geschikt zadel. :)



Met als aanvulling dat ik een aantal berichten heb moeten verwijderen daardoor !

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:03

KikiKSA schreef:
Zinnige adviezen van partijen die ook daadwerkelijk bewezen kennis in huis hebben. :o

Toch ben ik wel heel blij om te weten dat je dus echt een altijd perfect passend zadel kunt laten maken die ook nooit meer hoeft te worden aangepast :roll:
Ben benieuwd of dat dan ook in de prijsklasse valt als waarin de 2e hands zadels vallen die het meerendeel van de mensen wil kopen omdat een nieuw zadel te duur is voor ze... 8-)


Inderdaad, een echt goed passend zadel hoeft niet/ zelden meer te worden aangepast maar een minder goed passende 2e hands kan, zeker van de betere merken, wel tot een bepaalde hoogte worden aangepast.
Nieuwe zadels kosten een paar cent, net als hand/ op maat gemaakt, maar daar zit ook een hoop werk/ tijd en materiaal in.
Natuurlijk zijn er ook passende 2e hands zadels te koop maar het probleem is heel simpel dat een leek niet kan bepalen wanneer dat 2e hands zadel wel/ niet past. Daarnaast hangt het ook af van het type paard waar het zadel voor nodig is; "standaard" modellen paarden zullen eerder een "standaard" model zadel passen maar gezien er toch ook vaak minder standaard paarden gebruikt worden voor western rijden kan het vinden van een passend 2e hands zadel een hele zoektocht zijn.
Overigens zie ik soms ook 2e hands zadels voorbij komen die duurder zijn dan sommige maat zadels ;)

Het kiezen van een maat/ fabrieks of 2e hands zadel is zeker afhankelijk van budget maar een niet passend zadel doet dat budget ook geen goed.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:30

Het is natuurlijk ook de ontwikkeling.

Vroeger zei men gewoon; een western zadel past altijd en heel veel mensen gooiden ook echt elk zadel op elk paard. Bij niet passen werd het opgelost met een pad. Heb zelfs mensen met 2 pads op elkaar zien rijden toen.

Als je kijkt naar hoeveel zadel passers/makers er zijn in Nederland en hoelang die er al zijn en dat er vrijwel geen nieuwe bij zin gekomen, is toch wel een probleem.
Er is vrij weinig ontwikkeling in western zadels en er zijn erg veel commerciele 2e hands zadels in omloop. Dat gaat al jaren zo en is men gewend.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:39

Wanneer is vroeger vroeger :)

Want heel vroeger -toen zadels nog úren op een dag werden gebruikt en een échte cowboy er van afhankelijk was- waren de paarden idd meer standaard van bouw en pasten de zadels dus idd op meerdere paarden. Dát gegeven is blijven hangen toen 'de meute' western rijden ging ontdekken.
Ondertussen zijn we enkele honderden jaren verder en is er wel degelijk een behoorlijke ontwikkeling geweest, verder bouwend op een bekend/verplicht thema (de boom, de knop, de fenders). Maar waar je vroeger een zadelvormvoorkeur per streek zag heb je ze nu voor elk wedstrijdonderdeel en begonnen de uitwassen al snel te ontstaan (zoals de monsterlijk lange pleasurezadels om al dat zilver maar op kwijt te kunnen). En waar 'mode' en 'meute' samen komen gaat kwaliteit en duurzaamheid snel bergafwaarts.

Ben ik daarom tegen de ontwikkeling? Nee zeker niet. Want ik geloof dat er ook hele goede kunststof bomen zijn en ik ben ook niet tegen het gebruik van kunstleer zolang de pasvorm en de bouwkwaliteit worden gegarandeerd.
En zadel hóeft tegenwoordig ook geen 50+ jaar meer mee te gaan, er hoeft geen koe aan te kunnen hangen en een zadel optillen van 10/14 kilo is veel prettiger dan eentje van 30 kilo :)

Maar ik kan nog steeds wel genieten van een heel mooi stukje vakmanschap van menig master saddle maker.

Lo1234
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-07-13

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:05

Ik ben bezig mijn paard te beleren in western.
Hij is groot en ik ben ook lang.
Dus ik zat wel te denken aan maatwerk.
Vanwege de kosten zal dat deze zomer worden.
Ik ben nu opzoek na een zadelmaker.

Maar zoveel zadels zoveel meningen.
Hoe weet je of het goed is allemaal.
Ik zie mensen met de beste intenties en dan gaat het toch mis.
Moeilijk allemaal hoor.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:48

@Lo1234: groot is het probleem niet , een korte rug vaak wel.
Kijk ook eens naar boomloos (de betere) om iig de eerste 6 jaar te overbruggen. Dat geeft vaak een grotere paskans en kan de 'groeistuipen' beter opvangen.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 12:02

Nogmaals de zadelpasser en ik zijn weer in gesprek. Dus tot er passende oplossing is houd ik mij even afzijdig.

Wat ik grappig vind is dat mensen ineens beginnen over budget. Mijn discussie gaat hier namelijk niet om. Het was ook niet zo dat ik een krap budget had.

Maar goed jullie mogen best verder discussiëren. Tzt laat ik wel horen hoe het afgelopen is.