Onderhouden van westernzadel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 01:02

Na lang zoeken ben ik al een aantal topics tegen gekomen met het een en ander aan informatie, maar echt een duidelijk antwoord heb ik nog niet gevonden..

Hoe kan ik nou het beste mijn westernzadel onderhouden?
Geen light oil zadel wat licht gehouden moet worden of zo, 't is een bruin zadel maar ik wil hem wel gewoon met blank spul behandelen, dus geen neatsfoot olie waar hij bewust echt nog donkerder van wordt bijvoorbeeld..

Dat ik in ieder geval geen ledervet moet gebruiken heb ik wel uit de topics opgemaakt, maar verder...
Wel/geen zadelzeep vooraf? Zeep stick/pasta/potje/spray? Olie/balsem/dressing/crème/...? En hoe vaak herhalen?

:D

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 06:32

Geen zadelzeep! Gewoon lauw warm water je zadel schoonmaken en goed laten drogen of afdrogen.
(Niet bij de kachel of in de zon!)
Vervolgens gewoon insmeren ledercrème en thats it!
Je mag dit ongeveer 1 á 2 keer in de maand herhalen.
GEEN Babydoekjes of Vaseline gebruiken.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:33

Waarom geen zadelzeep?

Anoniem

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:44

Wij doen ze twee keer per JAAR in de olie. Sponsje, schoteltje olie, sponsje uitknijpen en leer inwrijven. Wat er na 2 minuutjes niet ingetrokken is, vegen we er af met een droge doek.
Voor het oliën maak ik het eerst schoon met een vochtig doekje met gewoon een ouderwets stuk zadelzeep. Niet teveel, hoeft niet gesopt te worden.
Tussentijds 'schoonmaken' bestaat bij ons uit even afvegen met een vochtige doek. That's all. Doen ze 't al heel lang goed op.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:03

ik zal never mooit mn tack met water doen :n (al heb ik wel light oil showtack, ik zou het ook niet bij dark oil doen..)
en 2 x per jaar is voldoende.
en indien nodig tussendoor met een leder-reinigingsdoekje.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:38

Neatsfoot olie is toch echt het beste , liefst met sponsje of stukje schapenvacht wat bijna droog is ( dus geen van olie druipend sponsje gebruiken) verkleuren gaat het zadel uiteindelijk toch door zonlicht etc., maar meer dan 1 of 2x per jaar hoeft niet. Alleen de gladde (boven) kant insmeren, nooit de ruwe ( onder) kant want dan gaat het leer kapot, heel licht een laagje erop dat meteen opgenomen moet worden; als dat niet gebeurt gebruik je te veel of is het niet nodig om te vetten. Hangt ook wel af van je zadel, die van mij zijn allemaal "custom made" en al 5 of 6 keer geolied en hebben daardoor heel weinig nodig.
Tegen evt. kraken van het leer kan je ongeparfumeerde ( of baby) talkpoeder gebruiken wat je tussen de leren delen strooit.
Water zal, bij een goed geolied zadel, weinig kwaad doen, maar zadelzeep droogt vaak uit.
Een goed zadel, van goed leer wat goed is voorbehandeld, heeft bar weinig onderhoud nodig en wordt alleen maar mooier in de loop der jaren!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:26

neatsfoot (= dierlijke olie ) word juist door heel veel fabrikanten afgeraden.je stiksels gaan rotten.ik gebruik het wel als ik een erg uitgedroogd stukje tack heb.meestal eenmalig. en om leer donkerder te krijgen.
en ook word er juist geadviseerd, om de onderzijde van het leer wel te doen, want die neemt beter de olie/creme op, als de behandelde bovenzijde.
ik doe bij mn kostbare tack al jaren beide zijdes, met mate.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 23:39

Het is geen nieuw zadel. Wel een custom made, van Colorado Saddlery.
Zadel is M.I. niet in bar slechte staat, maar heeft wel wat achterstallig onderhoud. Hoe oud het zadel precies is weet ik niet, maar ik rijd er al zo'n 6 jaar mee en het is in die 6 jaar in ieder geval nog nooit behandeld (toen was het zadel nog niet van mij en had ik er niks over te zeggen.) :)

1 a 2 keer in de maand vind ik ook wel erg vaak hoor...
Verwarrend wel, al die tegenstrijdige meningen..

Anoniem

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:49

Bij achterstallig onderhoud zou ik 'm gewoon een goede schoonmaak- en onderhoudsbeurt bij de zadelmaker laten geven. Ik heb het destijds bij HO gedaan maar die is er niet meer. Volgens mij doet Eurohorse het ook.

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 06:24

Neatsfoot olie kan wel maar, zeer weinig gebruiken.
Als je overmatig olie gebruikt dan, zullen de vezels van het leer krimpen en zo sneller scheuren of breken maar, niet je stiksels rotten.
Dat 1 a 2 keer in de maand is ook maximaal!!! Minimaal 1 keer per jaar.
En water kan geen kwaad...je rijd tenslotte toch ook in de regen...of heb je dan een paraplu over je zadel?
En daarbij is regen nog veel erger dan kraanwater.
De onderkant van het leer hoeft je niet te doen, tenzij je een ouder zadel heb!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:17

Onderzijde mag je dus nooit doen bij een goed geolied en onderhouden zadel; zie reactie van Sammy Jo, juist omdat die zoveel olie opnemen. Ook bij oudere zadels oppassen omdat juist die ruwe vezels veel olie opslurpen, gaan uitzetten en krimpen en dat kan ervoor zorgen dat het leer gaat scheuren. Ik doe de onderkant van mijn tack nooit!
Ik gebruik Neatsfoot en soms andere leerolie, zeer matig en dan 1 a 2 x per jaar en mijn zadels en tack zijn allemaal in prima staat.
Ik weet niet hoe vaak Colorado Saddlery zijn leer oliet voor dat het een zadel wordt, mijn zadelmaker doet het 5 a 6 x en dan is het leer al zo verzadigd dat je er het 1e jaar niks aan hoeft te doen; ideaal!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:52

ehhh, ik rijd niet in de regen ; )
die vlekken gaan er nooit meer uit.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:55

spicegirl schreef:
ehhh, ik rijd niet in de regen ; )
die vlekken gaan er nooit meer uit.


Het kan altijd een keer gebeuren...
Mijn zadels zijn echt wel eens nat geworden, o.a. door regen, en er is nog nooit een water vlek in gekomen, kwestie van kwaliteit misschien? Leer was door en door geolied is zal 100% waterafstotend zijn en regendruppels hebben daar dus geen vat op. Leer wat te weinig geolied is zal wel water opnemen en daar zullen dan ook vlekken opkomen.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:09

ik heb alleen maar kwaliteits-tack. ;)

en ik heb light oil show tack, dus niet het donkerbruine work tack. dan zie je sowieso geen donkere vlekken,dat zal wel wat meer kunnen hebben.
en je gaat met een licht geolied doekje over je tack.(al gebruik ik geen olie )het trekt in.dus je leer raakt er niet verzadigt van, dus is het nooit waterafstotend. al heb je saddle butter, waarmee je het wel waterafstotend kan maken.
maar water(regen) stains/spots gaan er echt niet uit..

vancky2005

Berichten: 717
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:17

heb net koevoetolie mee van de paardenwinkel om mijn westernzadel eens in te vetten. Goed of niet goed? Het kraakt ook erg en is bij mijn weten nog niet ingevet. Heb het tweedehands gekocht en was nog vrij nieuw. Ik rij er nu een jaar mee en wilde het eens poetsen met zadelzeep en daarna invetten.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:04

Koevoetolie is hetzelfde als neatsfoot. Tegen kraken kan je beter talkpoeder gebruiken, dat overal, met mate, tussen strooien. Daar helpt olie niet tegen; een goed zadel mag kraken ;) ( als krakend ijs, zoals mijn zadelmaker zegt :o ).
Elk goed zadel is gemaakt van geolied leer, dus het leer zal zeker al het nodige vet, moeten, bevatten.
Geen zadelzeep; evt. schoonmaken met een vochtig doekje en dan, alleen aan de gladde kant met een uitgeknepen spons/ pluk schapenvacht lichtjes oliën.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:30

Zijn er echt mensen die twee keer per maand hun zadel poetsen?!

Ik doe dat niet - bewust niet en anders zou ik er ook te lui voor zijn. :D
Ik rijd nooit in een binnenbak en maak veel kilometers buiten, ook over strand ed en met regen en slecht weer... Heb dan ook geen showtack maar een donker trailzadel. :)
Gaat echt prima...

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 00:52

Bedankt weer voor de reacties.

Hmm jullie zeggen zowel geen water en geen zadelzeep dus..? Dan wordt het toch wel erg lastig :D
Ik heb hier nog een pot leder balsem (met bijenwas) gevonden. Voldoet dit (en zou dat ook in de tooling gaan zitten, net als ledervet?) of kan ik echt beter gewoon een fles leder olie gaan halen? Zijn leder(reinigings)doekjes oké om vooraf/tussendoor te cleanen?

Ik zal ook alleen in een buiten bak en in de natuur rijden, dus het zadel zal hier inderdaad ook alle weersomstandigheden te voortduren krijgen.. 't is geen showtack maar ik wil er geen (regen)vlekken in.. Iets om hem waterafstotend/weerbestendig te maken is dus wel handig..
Zoals mijn zadel kraakt stoor ik mij niet aan.

TurdusMerula; Jij onderhoud je zadel dus gewoon helemáál niet? Of begrijp ik het verkeerd?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:36

Ik onderhoud het zeker wel maar meer dan af en toe wat wrijven met een doek als ie heel vies is en héél af en toe wat olie is het niet... :)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:43

Simpel dus; regelmatig schoonmaken met droge ( of evt. iets vochtige) doek, 1 a 2 x per jaar inwrijven met een goed uitgeknepen sponsje/ plukje schapenvacht ( aan de gladde kant) en verder weinig aan doen. Leer is, van nature, waterdicht/ afstotend; koeien lopen ook niet vol water en jouw huid kan ook wel wat water hebben zonder dat je opzwelt ;-). Leer wat voor tack en zadels gebruikt wordt is bewerkt en van te voren ( door en door) geoliet ( bij kwalitiets tack), dus dan is het al helemaal waterdicht en een paar waterdruppels ( en zelfs een hele plens) zou het gewoon tegen moeten kunnen.
Water is overigens niet zo slecht als wel beweerd wordt; het vormen van het zadel gebeurt door het leer dreifnat te maken om het te vormen om de boom, fenders zet je in de juiste vorm door ze ( met de plantenspuit o.i.d.) nat te maken, etc. Zadelzeep niet gebruiken en liever ook geen vet omdat dat inderdaad in de tooling gaat zitten.
Maar belangrijkste is; niet te vaak, niet te veel maar wel met het juiste produkt; goede olie.
Succes ermee.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:07

ik krijg altijd mn fenders in vorm zonder water...

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:19

spicegirl schreef:
ik krijg altijd mn fenders in vorm zonder water...


Bij "dunne" fenders lukt dat ook wel, ik heb nu ook een paar fenders van dun soepel leer, speciaal voor mij gemaakt, en die vormen zichzelf na 1 keer. Bij veel zadels lukt dat niet en zeker als je fenders hebt van wat stugger leer, met dubbele riemen ( zoals het eigenlijk hoort, maar je zelden meer ziet) kan het wat meer moeite kosten.
De oorspronkelijke fenders van mijn showzadel zijn dubbel gestikt en hebben dubbele riemen en dat kost wel even tijd om dat in vorm te krijgen, dat redt je niet zonder water. Bij veel ( fabrieks) zadels is het leer vaak stug en zal je, zelfs fenders zonder dubbele riemen, moeten vormen, bij custom made zijn de riemen vaak dubbel en het leer dik en volstaat 1x vormen ( of een een tijdje afzien met rijden ;) ).
Hangt dus erg af van het gebruikte leer en sommige fenders zijn van zijn lang zal ze leven niet in vorm te krijgen door de slechte leerkwaliteit :(

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:49

ze zijn niet bepaald dun..
maar het enige stugge leer wat ik weet, zit op de goedkopere zadels/tack. ik heb eens een hoofdstelletje gehad, die werd met de beste wil van de wereld niet hanteerbaar...
kwaliteitsleer is dikker, dus ook stugger.-dunner is algauw soepeler. en aangezien ze geolied worden vanuit de makerij, valt het reuze mee. na gebruik zijn ze al vlot soepel.
en vooral de duurdere zadels zijn van betere kwaliteit leer.voor 395 $ kan je ook niet veel verwachten, voor 3950 $(en heel vaak veel meer ) , moet je als "fabriek "/ maker toch wel kwaliteit verkopen.
goed onderhoud is de manier om het soepel te houden, en gebruik om het soepel te krijgen.
ik heb echt hele zware harness reins, dikke, maar die kan je oprollen tot een heel klein rolletje..

vancky2005

Berichten: 717
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: België

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:37

heb mijn zadel gepoetst volgens wat ik hier gelezen heb en het ziet er heel goed uit nu. Eerst met een vochtige handdoek stof afnemen en dan laten drogen en invetten met een weinig koevoetolie. Ziet er echt goed uit en de olie was direct ingedrongen zonder vette film na te laten.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:57

Fijn dat het zo goed gelukt is!