De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:42

Gisteren pasconsult gehad van Ella en we zijn uitgekomen op Freemax Buffel short, 16" en fork 5. Ik zou ook graag een passende hoofdstel willen kopen maar ik twijfel over de kleur. Medium oil lijkt te licht te zijn maar dark oil vind ik op foto's veel meer donker dan de kleur van de zadel. Latigo lijkt een beetje in de buurt te komen. Hebben jullie advies?

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:45

Medium oil. Dat wordt vanzelf donkerder door gebruik. Of een keertje zelf in de olie zetten.

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:04

Daihyo schreef:
Medium oil. Dat wordt vanzelf donkerder door gebruik. Of een keertje zelf in de olie zetten.


Thx! Ik merk dat ik moet enorm wennen aan het gevoel van een boomloos zadel. Ben gewend om mezelf beetje vastklemmen in een zadel en dat kan nu absoluut niet. Daarnaast heb ik een heel gevoelig paard die vrij groot beweegt en nu voel ik ineens alles. Voelt heel spannend en onzeker en uit balans. Hopelijk komt het goed met meer kilometers. Is dit herkenbaar probleem voor anderen?

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:23

Dat is de reden dat ik niet aan die van mij kan wennen... Nu ben ik zelf wel heel onzeker, dat helpt niet. Ik ben nooit toegekomen aan die kilometers maken.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:33

Ja ik herken het ook, ik moest vorig jaar enorm wennen met de overgang van boomzadel naar Freemax. Ik was erg zoekende naar mijn eigen balans en voelde alles, terwijl hij ook heel sensibel is op mijn zit en houding. Was even zoeken en aftasten maar inmiddels wil ik niet meer anders. :)

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:57

Dat is heel herkenbaar bij de overstap naar een zadel waarbij je meer beweging voelt :j

Je kan natuurlijk ook kijken naar een ander model boomloos / flexibel waarbij je paard wel nog de flexibiliteit krijgt maar je zelf meer steun hebt. Voor mij vielen er ook heel veel zadels af omdat Rena op zich niet groot was qua bewegingen, maar wel achterlijke dingen kon doen en dan is het wel fijn als je wat extra steun hebt.

Dijwrongen vind ik zelf echt onmisbaar en ik zou zelf niet meer op een ander zadel willen rijden dan een Lazy Mountain met heerlijke dikke, zachte dijwrongen en een heerlijk hoog achterboogje. Zit je lekker veilig opgesloten tussen een knus wolkje :+:

Alleen het is natuurlijk niet zo mooi klassiek western als de Freemax.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:08

Ik herken dat dus echt totaal niet, maar misschien komt dat omdat ik sowieso van de westernzadels af kom?
In dressuur/veelzijdigheidszadels had ik ook al nooit echt steun vanwege mijn korte pootjes, op zich eigenlijk helemaal niet erg achteraf gezien, want daar ga je mooi onafhankelijk door zitten.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:15

Hier ook korte pootjes. Ook nooit problemen gehad met te weinig steun, maar sinds Rena dus wel want dat is nogal een iebelig beestje die vreselijk kon schrikken van onzinnige dingen :=

Heb er heel veel uit gekregen maarja de aard van het beestje blijft (gewoon vrij in de wei kon ze ook ontzettend achterlijk doen :roll: ) en dan nog wist je nooit wanneer die ene keer in het jaar zou zijn dat ze ineens 5 meter opzij zou springen := Of vanuit een vlotte galop zeer onverwachts in 2 stuiters tot stilstand zou komen gevolgd door een draai de andere kant op. En dat soort fijne zwiepers :P

Heb altijd uit nieuwsgierigheid allerlei verschillende zadels geprobeerd maar vanwege het Rena-effect is het toch wel bijzonder prettig als je een beetje omsloten wordt door je zadel :j

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:20

Ik herken me er ook niet in en ik heb ook een 'verleden' van dressuur, maar een BM voelde als 'thuiskomen' :)

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:33

Voor mij de Freemax ook. Het enige waar ik aan moest wennen was de positie van de fenders. Die zitten bij de Freemax meer naar achter dan de eerdere boomzadels die ik heb gehad. Maar dat was na wennen alleen maar veel fijner.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:50

Ik kwam ook van westernzadel (heb al in geen 5 jaar meer een Engels zadel onder m'n billen gehad _O- ) dus dat was het niet.
Bij mij puur balans / sensibel paard en grote bewegingen. Maar is goedgekomen.

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:15

Het begint beter te voelen, wij gaan in kleine stapjes rustig verder :j Ik zoek een Kifra pad in kleur turquoise voor mijn wedstrijdset, heeft iemand één liggen en zou die graag willen verkopen?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:06

Is er toevallig iemand met een oranje kifrapad ben erg benieuwd hoe het staat

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:19

Hallo,bij lees al een tijd mee, omdat ik veel afgevallen ben is mijn silverado zadel erg ruim voor mij geworden.

Tijd geleden de passervice geweest en daar kwamen de silverado en freemax als beste voor mij uit.

Nu ga ik ik hoop snel de freemax testen en hoop dat ie zo goed bevalt dat ik er 1 aan kan schaffen

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:42

Kun je geen seatreducer kopen. Zal iig een hoop geld schelen :)

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:33

Dat kan maar heb een goede smoes om op de freemax over te stappen

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 01:35

Ik bied mijn nieuwe turquoise kifra pad aan met inlages en bijpassende concho's door omstandigheden

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:12

Hier ook eindelijk een Freemax


Afbeelding

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:13

Ziet er mooi uit!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:59

Heerlijke zadels

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:27

Westerntrail schreef:
Hier ook eindelijk een Freemax


[ [url=m/7C9Fbh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook zo'n geweldig mooie cow <3

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:49

Leo schreef:
Westerntrail schreef:
Hier ook eindelijk een Freemax


[ [url=m/7C9Fbh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook zo'n geweldig mooie cow <3


Dankje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:23

Wie kan er met mij meekijken?

Mijn freemax met fork 5 kiept voorover. Na het aansingelen en tijdens het rijden komt hij helemaal los achter.

Ik heb nog visjes liggen om er een 4,5 fork van te maken. Of ligt mijn zadel te ver naar achter? De schouder draait nog voor de skirts langs.

Wat beeldmateriaal:

Afbeelding
Dit is na het rijden. Voor het rijden staat hij achter nog verder omhoog.

Afbeelding


Afbeelding
Ze heeft ook bij het grijze rondje een gedurende de laatste 2 maanden kleine verdikking gekregen links en rechts van de ruggengraat. Ik dacht eerst dat het aan mijn vorige pad met iets minder ruggengraat vrijheid lag. Maar nu met de kifra maakt het helaas geen verschil.

Al met al klopt er ergens iets niet. Wie helpt mij verder?

Jets

Berichten: 3553
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:07

Denk inderdaad een smallere fork proberen. Heb je geen fork meter? Ik zou persoonlijk een zadelpasser laten komen. Hier komt Ella binnenkort ook weer checken :)

Jets

Berichten: 3553
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:11

Iemand hier die van haar fork 4 af wil? Ik heb er een nodig :)