De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 03:23

Zolang je niet bij een paar westerm wedstrijden bent wezen kijken mis je toch echt een hoop van het idee, de sfeer etc. Dat zie je niet van foto's en filmpjes.

Er zijn heel weinig plekken om les te krijgen op reining gerichte paarden. Als je gewoon voor je eerste les ergens komt, zal je daar in een groepsles niet snel stoppen en spinnen de eerste keren. Zij houden hun paarden ook graag heel.

Er zijn enkele trainers die een lespaard ter beschikking hebben, die soms wel als de les goed gaat je wat willen laten voelen.
Maar heel eerlijk? Als iemand nog niet goed zit.....dus stoelzit en teveel contact heeft in de mond, denk ik dat weinig dat doen. Maar dan zijn het dus prive lessen.
Als je het specifiek vraagt, zal bijv Wendy v Osch dat wel willen laten voelen. Op Starnmeer misschien als de les goed verloopt en je vraagt ernaar dat te willen ervaren.

Paardrijden is geen duiken. Je bent met levende wezens bezig. Bij duiken zal het ook niet allemaal vast staan hoe het verloopt, maar veel is wel erg goed in te schatten.
Bij paarden blijft het altijd en eeuwig een leerproces. Ongeacht wie je bent, wat je rijdt etc.

Er reageren sws al 2 mensen die op int niveau rijden en nog steeds ontwikkelen, bij leren, lessen, clinics volgens. En zelfs dan rij je niet altijd perfect. Zou ook echt enorm saai worden.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:25

Natuurlijk is het zo dat iemand die lesgeeft niet zomaar iedereen alles laat doen. Dat doe ik ook niet als ik iemand springles geef. Echter, soms kun je door eens op een ander paard te stappen dingen voelen. Ik rij daarom ook nog steeds af en toe op een 27jarige merrie. Die merrie is wat stijf en heeft wat artrose wat je met losrijden merkt, maar je kunt er nog steeds op rijden zonder problemen. NIet dat je dan veel vraagt, de merrie is nooit uitgebracht, kent niet meer dan alleen de 3 gangen, sterker nog, ik heb de galop aangeleerd 10 jaar terug. Maar het is een totaal ander paard dan mijn eigen qua karakter en temperament. Waarom het goed is af en toe een ander paard te rijden? Voor je eigen gevoel en ontwikkeling. Ook al is zo'n dier niet op hoog niveau getraind. Het is altijd goed. Ik heb die luxe gelukkig.
Ik neem gewoon af en toe les, dus ik ben zeker bezig met ontwikkelen en verbeteren. Dat is dus afwisselend western en dressuurles. Als ik met mijn bijrijder rij, dan helpen we elkaar met kleine dingen. Ik sta daar niet als instructeur dan, maar gewoon kleine dingen als he, denk aan je hak, rij nu eens in de hoek alvast weg. Voel je dat dat een goede overgang is? Alleen met springen wordt het echt meer lesachtig omdat ze gewoon weinig ervaring heeft. Maar ik heb een leerpaard staan, dus dan mag ze daar zeker voordeel uit halen. Vorige week heeft ze voor het eerst een lijn van 5 in-uitjes gesprongen, die daarna uitgebouwd zijn naar een 3 sprong. Ook anderen laat ik dat wel eens ervaren. Mijn paard geeft mensen in het springen vertrouwen, die gaat wel.
Zo'n paard is goud waard. Ik heb dus zo'n paard voor het springen, en een ander misschien voor reining. Dat is wat ik er mee bedoel.
Ik heb op heel veel rassen gereden, maar toevallig niet op een quarter. De westernpaarden die ik gereden heb toen ik 18 was waren geen echte westernpaarden, dat was een trektocht in westernzadel, en we reden toen op arabieren omdat de eigenaar van de stal arabieren fokte. Daar mocht ik trouwens al vrij snel een keer een onervaren paard in de wei rijden omdat ze tegen een klein dressuurmatig probleempje aanliep. En ik op buitenrit gewoon de paarden in een afwisselende galop kon laten aanspringen ook al was ze dat nooit heel specifiek geleerd. Ik vond die zadels toen erg breed zitten, dat heb ik nu niet met het zadel wat ik op proef heb.
Daar wordt komende week door mijn instructeur ook naar gekeken, beugellengte, maar het kan ook nog zo zijn dat het gewoon niet het zadel voor mijn lijf is natuurlijk, al heb ik in een raam al wel gezien dat de beugels langer een stuk mooier lijkt, al vind ik het niet fijner rijden. Ik zou niet weten waarom dat bij westernzadels anders is dan bij engelse zadels. In sommige zadels zit ik netjes zonder wat te moeten doen en op andere zadels werkt het gewoon niet. Maar terug te komen op de overgang naar een westernzadel: ik vind ze fijn zitten en echt een overgang in rijden vind ik het tot nu toe gewoon niet. Ik kan er net zo goed op dressuren als op een springzadel of dressuurzadel. Ik heb het dan niet over westernspecifiek rijden. Maar gewoon wat je normaal kunt met je paard, dat kan nog steeds. Springen natuurlijk niet dat doe ik niet met een knop voor m'n buik, daar heb ik een beter geschikt zadel voor.

Maar zoals ik al zei, niet iedereen leert op dezelfde manier. Dit is een punt wat ik steeds weer tegenkom, er is in de wereld geen oog voor een autodidakt. Dat is zo in het duiken, maar ook in het paardrijden. Maar in het paardrijden mag je zonder lessen gewoon wedstrijden rijden, in het duiken wil men steeds een papiertje zien. Nu heb ik niets tegen papiertjes, laten we dat wel even voorop stellen. Zeker ook omdat ik als instructeur geregeld tegenkom dat mensen denken het te kunnen, maar het gewoon niet blijken te kunnen. Maar ik tref ook wel eens iemand die wel gewoon een echte autodidakt is. Dat bespreken we dan, en volgens de standaarden moet een minimaal aantal duiken gemaakt worden, dat doen we ook. En ja, gelukkig lukt het eigenlijk ook altijd om ook zo iemand nog gewoon wat mee te geven. Dat zoek ik dus ook in eigen instructeurs.
En gelukkig zijn er ook die het ook zo zien.

Er zitten best wel wat overeenkomsten in duiken en rijden. Niet het dier natuurlijk, maar wel lichaamscontrole. Een paard wat naar binnen valt nodigt uit de heup in te trekken als het been genegeerd wordt, daarna kan het paard zijn lichaam tegen buigen en voila, de ruiter trekt nog meer de heup in. Je moet dan als ruiter leren voelen wat je doet. Als je je daar van bewust bent kun je vervolgens sneller ingrijpen als je het weer dreigt te doen.
Met duiken is het exact hetzelfde. Stel je valt iets voorover als je stil moet hangen in trim. Dan kan dat betekenen dat je set niet goed afgesteld is, maar ook dat je je benen te veel naar je flessen toe trekt. Dat is dan gewoon natuurkunde. Maar om het als duiker te veranderen moet je je bewust worden van wat je doet.
En zelfs als je zwemles geeft aan kinderen kom je overeenkomsten tegen. Het verschil is alleen dat je soms zowel paard als ruiter moet scholen in een les en bij andere sporten is het vaak alleen het individu wat geschoold of getraind moet worden.
Maar ook ik leer nog steeds bij met duiken, ik ontwikkel me er nog in, ik lees veel over de theorie, enz. Dus daarin zit totaal geen verschil. Het verschil bij mij is nu wel dat ik met rijden minder fanatiek ben dan met duiken.

Ik moet ook toegeven dat die 3 westernlessen mijn fanatisme een grote boost hebben gegeven. En daar gaat het om lijkt mij. Ik heb ook gewoon weer zin om weer eens verder te kijken. Ik had ook wat boeken over de westernsport in de kast staan, die heb ik maar eens opgezocht. Ook dat is immers een vorm van bijleren. Ik probeer iets verstand te krijgen van diverse westernzadels, enz. Dus dat is allemaal gewonnen en ik vind het leuk. Mijn paard lijkt het leuk te vinden, dus dan hebben we win-win.
En ik heb een instructeur waar je inderdaad dingen mee kunt bespreken, wat voel ik? Wat denk ik? En hoe ziet het er uit? Dat is wat je nodig hebt. Dan kun je verder werken.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:38

DubbelFun schreef:
Een achtersingel hoort altijd met een connectorstrap aan de voorsingel vast te zitten om te voorkomen dat ie naar achteren glijdt en kan zorgen voor humormomenten :D
Een goed passend zadel heeft er geen nodig als je geen excessieve dingen gaat doen.

Grappig, hier ligt eentje zonder zo'n connector strap, maar misschien is die ooit zoek geraakt. Er zitten geen lussen of ogen aan de achtersingel, maar het is echt een goede kwaliteit Amerikaanse achtersingel, van een ander merk dan het zadel. De singel is echter nooit gebruikt en ook de 'stoten' niet. Je zou deze bijna aan het zadel hangen voor de show. Ze zijn wel heel mooi getooled. Dus het gaat hier ook de kast in om ooit met de verkoop van een zadel weer weg te gaan denk ik. :+

En ik heb nu ook een singel met zo'n gesp met rolletjes. Ik weet nog niet of die blijft, maar kwam wat tegen gebruikt. Nog even en ik heb alles compleet denk ik en dan heb ik ineens ook meer dan genoeg, omdat er dan ineens nog een hoofdstel (zonder teugels) bij zit bijvoorbeeld. Ach ja, dat kan ook allemaal weer doorverkocht worden t.z.t.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:46

Een barrelzadel is echt herkenbaar als een barrelzadel, hoor :)
Kort zadel, roundskirt, meestal met grote pommel waar je je benen stevig kunt achterhaken, hogere smallere top, want je moet hem kunnen vastnemen, en dikwijls met een fancy kleurtje/afwerking.
Lijkt in niets op een reiningzadel of een pleasurezadel.
Voor allround lijkt mij een trailzadel nog het meeste geschikt. Dat is zowat tussen alles in. En meestal met handige lusjes en tasjes waar je spullen in kwijt kunt of kunt aanbinden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:50

Mijn favoriete zadel was mijn circle Y equitation zadel. Zat als een huis, met mijn benen goed gecentreerd onder mijn lijf. Wel tooling en wat zilver, maar niet zo extreem als sommige pleasure zadels. Baalde als een stekker toen mijn paard daaruit groeide.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:55

Niet rot bedoeld, maar autodidakt leren zegt echt helemaal niks bij paardrijden. Echt niet. Je weet zelf dat je alleen leert rijden door km's te maken.
Als je op die manier kan leren, prima. Maar paardrijden is gevoel, dat doe je met je lijf.

En laten we heel eerlijk zijn; als mensen zoveel jaren ervaring hebben en op die manier leren; waarom zijn ze dan niet beter dan een Anky? Of Gal? Vooropgesteld, vind ik dat helemaal geen goede ruiters, maar zij presteren, dus zijn een graadmeter.

Als autodidakt kan je dan met een 10e aan lessen van wat zij hebben gehad, of zelfs nog veel minder, hun zo voorbij gaan. Dan zou je standaard 80% scoren in de GP en hun wel kunnen uitleggen hoe het moet.
Dat is gewoon niet realistisch, dat weet iedereen.

Echt IEDEREEN, moet altijd heel veel lessen. Dat zijn gewoon keiharde feiten. En iedereen die met redenen komt, waarom dat niet zou hoeven, maar zelf nog fouten maakt, gebruikt het als smoesjes.

Ik heb ook dusdanig veel ervaring en een heel leven tussen en op de paarden dat ik altijd en overal zie wat goed is, wat fout is, wat ik zelf nog steeds erbij kan gebruiken en wat absoluut niet. En dan heb ik nog een behoorlijk vermogen om te leren en veel gevoel met paarden.
Maar ook dat verandert al jaren. Heb mijn ene paard al eens excuses gemaakt hoeveel fouten ik 10, 15 of 20jr geleden met hem maakte.
En als je je eigen fouten niet kan zien en toegeven, wordt het sws een battle.

En ik leer veel van met 1 of 2 paarden ontwikkelen en groeien. Maar pas als je dagelijks 10+ paarden rijdt, zit het echt volledig in je kont.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:12

Daar ben ik het dus niet mee eens. Zeker in de paardensport is succes te koop. Ik heb 1 keer een paard gekocht in mijn leven, al die andere paarden die ik gereden heb en ook ingereden heb waren van anderen. Ik was blij als ik de L1 kon halen, want ze waren vaak al eerder weer verkocht. Of ik mocht van een eigenaar niet op wedstrijd. Die wedstrijdkilometers mis ik dus.
En natuurlijk heeft ook een topruiter nog steeds een trainer. Dat ontken ik nergens. Maar er zijn er af en toe wel die gewoon verder komen zonder veel lessen. Dat is dan talent, maar ook deels autodidakt zijn en natuurlijk doorzettingsvermogen. Daar gaat het om. Dus ja, ook de autodidakt moet lessen en rijden. Dat zijn geen smoesjes, en zonder geld en een eigen paard of meerdere paarden kom je er gewoon niet. Of je moet een sponsor vinden, maar ook die kijken niet bij manageruiters om ze alles nog te leren.
En ja, ook de autodidakt maakt fouten, dat wordt ook nooit ontkend. En ja, ook die heeft liever 10 paarden te rijden dan slechts 1 die ook nog niet dagelijks onder de kont komt.
Voor mezelf denk ik niet dat ik het slecht gedaan heb. Mijn eerste paard, zelf ingereden, is nu 17 en nog fit. Ik ken er ook genoeg die eentje allang kapot gereden hebben. En dan heb ik het niet over het ongelukje, maar over gewoon dingen niet voelen. Ongelukjes gebeuren helaas af en toe (zo was ik bezig met een prachtige bonte hengst, en die hebben ze gevonden in de paddock met een weidepaal in z'n maag. Einde verhaal. Niemand weet hoe dat komt, maar dat ligt dus niet aan een ruiter of persoon). Elk paard kan zich verstappen en ook daar kan pech bij voorkomen, maar bij minor blessures is het wel van belang hoe je het laat herstellen. Of dat je als ruiter doorgaat en doorgaat, dan komt er een moment van overbelasting.

Lusjes voor tasjes? Dan doel je dus op buitenritten van meer dan een paar uur. En een comfortabele zit?

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:30

Inmiddels is mijn ruiteruitrusting ook uitgebreid, de laarzen zijn binnen en ook een paar sporen, al weet ik niet of ik ze ooit zal gaan gebruiken. Die krijgen eerst een plekje op de kast.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:37

Heb je fotos? Altijd leuk om te zien :)

@Anita Natascha kwam bij ons aan huis les geven. Al lijkt mij zo een groepsles ook erg gezellig! Op dit moment zit ik bij Roos

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:04

Gerliev schreef:
Heb je fotos? Altijd leuk om te zien :)

@Anita Natascha kwam bij ons aan huis les geven. Al lijkt mij zo een groepsles ook erg gezellig! Op dit moment zit ik bij Roos

Roos Knip?

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:07

Ja

Ik heb een paard nu bij haar in training staan.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:27

Gerliev schreef:
Ja

Ik heb een paard nu bij haar in training staan.

Grappig. Zij stond op mijn lijstje als potentiele instructeurs. en misschien wil ik er in de zomer wel een keer naartoe. Grolloo is nog aan te rijden met de trailer. Ik kan alleen niet echt vinden of ze nu echt westernles geeft of meer een soort nh les in westernzadel. Want die indruk krijg ik soms ook. Ik volg haar nu wel op facebook. En ze doet inderdaad aan inrijden.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-01-21 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:28

Roos geeft ontzettend fijn en goed les :j

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:29

Berdien schreef:
Roos geeft ontzettend fijn en goed les :j

Mooi.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:34

Waar kom je vandaan Germie?

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:45

Gerliev schreef:
Waar kom je vandaan Germie?

Mijn paard staat in Yde. Ik woon er zelf een 30km vandaan. :+

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:54

Dan is Roos kwa afstand zeker te doen! Zou haar zeker overwegen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:56

Gerliev schreef:
Dan is Roos kwa afstand zeker te doen! Zou haar zeker overwegen.


Ik zie de laatste jaren ook weleens haar reclame voorbij komen. Maar komt zij uit de western inderdaad of de NH hoek?

Had uit de sport nog nooit van haar gehoort. Misschien all round ruiter??

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:05

Ze doet idd heel veel met NH, voor mijn paard met trauma is zij echt perfect. Sowieso voor de basis voor zowel ruiter en paard vind ik haar top. Zij zit meer in Horsemanship, pleasure en Trail.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:06

superpony schreef:
Gerliev schreef:
Dan is Roos kwa afstand zeker te doen! Zou haar zeker overwegen.


Ik zie de laatste jaren ook weleens haar reclame voorbij komen. Maar komt zij uit de western inderdaad of de NH hoek?

Had uit de sport nog nooit van haar gehoort. Misschien all round ruiter??

Ik ook niet. Ik heb nu gekozen voor iemand die en aan huis komt en inderdaad wel in de sport rijdt of gereden heeft. Neemt echter niet weg dat ik ook open sta voor af en toe een les elders. Ik heb daarom ook nog steeds af en toe dressuurles.

Ik zit absoluut niet te wachten op NH lessen. Het moet echt rijden zijn. Dus gewoon er op en dan maakt mij het onderdeel niet zo veel uit. Maar ik ga niet met touwhalstertjes en wortelstokken werken. Touwhalster heb ik wel, maar dat is zo'n uitprobeergeval.
Maar naar wat ik begrepen heb is ze ook goed in lessen onder de man.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:10

NH rijlessen met touwhalstertje en wortels heb ik nog nooit van gehoord. :+

Naar mijn mening is het NH meer het wederzijds vertrouwen, de basis aan de hand voor het rijden. Maar wellicht dat mensen het anders zien. Maar roos is in iedergeval niet van een touwhalstertje en wortels.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:14

Gerliev schreef:
NH rijlessen met touwhalstertje en wortels heb ik nog nooit van gehoord. :+

Naar mijn mening is het NH meer het wederzijds vertrouwen, de basis aan de hand voor het rijden. Maar wellicht dat mensen het anders zien. Maar roos is in iedergeval niet van een touwhalstertje en wortels.

Dat was ook niet mijn indruk hoor, maar ik zie soms wel wat NH.
Trail, horsemanship under saddle, en dat soort dingen zijn dan de dingen die ik bij haar wil oppikken.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:19

Roos geeft ook op elim groepsles. (western)

Morgen komt mijn pad binnen!
Zadel is binnen een past perfect..

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:22

Ja en in Den Ham. Daar ging ik heen voor de corona haha.

Ben benieuwd Anita! Is je zadel er al?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:31

Gerliev schreef:
NH rijlessen met touwhalstertje en wortels heb ik nog nooit van gehoord. :+

Naar mijn mening is het NH meer het wederzijds vertrouwen, de basis aan de hand voor het rijden. Maar wellicht dat mensen het anders zien. Maar roos is in iedergeval niet van een touwhalstertje en wortels.


Er zit inderdaad nog heel veel tussen.

Ik heb ook gewoon basis reining training gehad.

Maar wat wij de laatste jaren doen is ook al veel meer vanuit het paard. Veel meer leren hoe een paarden lijf in elkaar zit. Wat kan, wat niet. De stappen van a naar b en verder. Hoe een paard leert. Dus beter kleine stapjes, en de juiste weg. Dan de grove, harde stappen en afdwingen.

Ik ben niet van het aaien en ellendig lang vragen en zeuren bij het paard.

Maar het hengelen wat ik veel bij (ex ) pleasure ruiters zie. Of het blijven plukken en rukken, wat volgens sommige mensen noodzakelijk is, wil ik gewoon niet ( meer)

Natuurlijk moet een paard echt correct lopen, anders krijg je blessures. Maar mijn paarden hoeven niet uit angst voor mn hand ergens te gaan lopen.

En met een touwhalster werken hoeft niet per se NH te zijn. Ik vind het soms fijn om daarmee te longeren en zonder bijzets en wel met gevoel te werken. Daar zijn ook weer meningen over verdeeld, maar ik kan daar fijn mee werken zonder veel druk.

Wel heb ik veel mensen met problemen, angst, houding problemen etc les gegeven. Ook weleens vanuit de grond gewerkt. Daar ligt absoluut niet mijn talent, maar ik zie heel vaak dat er qua samenwerken met het paard al veel mis gaat naast en om het paard. Daaraan ene klein stukje aan werken, iemand iets duidelijk maken, kan echt een enorm verschil in het zadel zijn.
Ook bij mensen zonder angst, maar die bijv heel druk zijn. Dat kunnen hele kleine sessies zijn voor het rijden of soms daarna.