[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnneB
Berichten: 1371
Geregistreerd: 03-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:50

willeke_nijs schreef:
Heb dat ook al toegepast bij m'n paardje. Inderdaad dit is geen join-up. Je stuurt het paard niet weg van je... Mij mij ging m'n paard vanzelf lopen als 'k haar losliet in de piste en dan ging 'k wat achter haar jagen met m'n leadrope en van het moment dat ze op me lette en naar me toe kwam begon 'k met m'n grondwerkoefeningen.

Juist, dat is wat ik gedaan heb.
Ik heb haar wel om me heen laten lopen, dus een soort van opjagen, maar meer om haar beter te laten reageren op m'n stem etc. dan om haar weg te jagen omdat ze ongehoorzaam is.
'Uit de kudde jagen' heb ik dus niet gedaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:37

AnneB schreef:
'Uit de kudde jagen' heb ik dus niet gedaan.


Weet je dat zeker? Afhankelijk van het paard heb je meer of minder druk nodig om tot een join-up te komen. Als jij bent doorgegaan met opjagen tot ze haar aandacht bij je had (en hoe merkte je dat?) daarna gestopt bent en ze bij je kwam staan, denk ik zomaar dat je een join-up hebt gedaan. Helemaal om dat het getrap en het gebijt naar je daarna over was....

AnneB
Berichten: 1371
Geregistreerd: 03-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:50

Misschien wat het ook wel een join-up, maar geen heftige zeg maar.
Ik heb absoluut niet het idee dat ik haar de kudde uit heb gejaagd, omdat ik haar meer ben gaan longeren (zonder touw, dat wel) en vervolgens met mijn stem gaan werken tot ze erop reageerde.
Hierdoor merkte ik dat ik haar aandacht kreeg en dat ze zich op mij richte.
Ze daagde me niet meer uit als ik stil ging staan, maar kwam als een vriendin naar me toe.

Naar wat ik heb gelezen in dit topic en andere verhalen over join-up, heb ik het idee dat dat was ik gedaan heb niet echt een join-up is.

Ik vroeg me dus af of buitenstaanders naar aanleiding van mijn verhaal vinden of ik fout bezig ben geweest. Zelf heb ik het idee van niet, maar ben benieuwd naar meningen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:03

Misschien heb je geen join-up bereikt volgens "de methode MR", maar het was een join-up. Iets dergelijks bereik je bijvoorbeeld bij Parelli met de seven games.
Als jij het gevoel hebt dat het goed is geweest, waarom wil je dan van ons nog bevestiging hebben? De methode werkt, en ik heb niets tegen de methode, wel heb ik iets tegen de context waarin hij zo vaak meegenomen wordt.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:50

Denk ik ook cassidy, het ene paard reageert nou eenmaal op minder dan het andere. wel fijn dat het zo goed heeft geholpen, zo hoort het!

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:51

Ik vraag me vaak af wat het verschil is tussen longeren, loswerken, freestyle training en join-up.

Als je je paard rond je laat rennen door middel van lichaamstaal, longeerzweep of leadrope, het heet volgens mij hetzelfde drijvende effect want ik jaag hem weg uit de kudde van ons 2.

Mijn paardje is superlief en heel attent, betekent dat dan dat ik hem niet meer mag longeren omdat dat grenst aan dierenmishandeling?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:26

ik vind dus van niet. mijn paard kan erg dominant zijn, en longeren lukte dus ook nooit. tegenwoordig wil het wel, en het gaat zelfs hartstikke goed. eerder oefende ik het ook niet, want het was niet echt nodig om te longeren, maar hij is niet helemaal goed geweest, en ik vind het nu wel een belangrijk punt van training. sinds ik meer longeer merk ik dat hij volgzamer is geworden. ik denk dat longeren en losgooien wel degelijk min of meer opgevangen kan worden als join up door het paard. ik vind er niks mis mee, sommige mensen vinden het dierenmishandeling, maar dat is vaak omdat ze van hun eigen menselijke oogpunt uitgaan, terwijl een paard natuurlijk een hele andere belevingswereld heeft.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:25

bleuke schreef:
Ik vraag me vaak af wat het verschil is tussen longeren, loswerken, freestyle training en join-up.

Als je je paard rond je laat rennen door middel van lichaamstaal, longeerzweep of leadrope, het heet volgens mij hetzelfde drijvende effect want ik jaag hem weg uit de kudde van ons 2.

Mijn paardje is superlief en heel attent, betekent dat dan dat ik hem niet meer mag longeren omdat dat grenst aan dierenmishandeling?


Inderdaad. Er wordt zo overreacted gereageerd op het woord join-up alleen al. Het komt toch op hetzelfde neer allemaal. Het gaat erom, zoals bij alles, hoe hoog jij die druk neerlegt. Ga jij meteen er fors in, of straal je rust en vriendelijkheid uit? (jij in de overdrachterlijke zin, niet jij als Bleuke ) Dat maakt een methode hard of juist zacht.

Ik vind het stuk ook bijzonder gekleurd en vreemd dat dat zo als sticky wordt geplaatst. Ieder zijn mening hoor, maar een join up is niet per definitie slecht, paarden weten juist precies wat je doet, het is namelijk natuurlijk gedrag om bij een ontmoeting tussen twee paarden een rangorde te bepalen. En soms s dat met blazen en snuffelen al gebeurd, andere keren weer niet. En als je je paard loswerkt in een roundpen, en je paard komt dan naar je toe (zoekt je op) ben je dan slecht? Nee! Mijn paarden doen grondwerk met alle plezier, zijn er vrolijk onder en verre van trillend in een hoekje. Wat ik doe doe ik, en het is geen eh...methode om in een hokje te stoppen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:29

@Pauline: grondwerk is niet gelijk aan de join-up. Je krijgt uiteindelijk wel hetzelfde resultaat mee, je doet er langer over ipv binnen korte periode je paard te laten zien dat jij de leider bent, maar geeft je ook aanwijzingen hoe je die vertrouwenspositie kunt handhaven, en dat mis ik bij de join-up. Via grondwerk laat je stukje bij beetje zien dat je de leider bent, een vertrouwensfiguur bent . Grondwerk is in mijn ogen niet hetzelfde als Join-up, en in mijn ogen is grondwerk veel moeilijker omdat je over een langere periode meer kans maakt om fouten te maken en het net gewonnen vertrouwen te beschadigen. Als je de join-up goed doet, dan heb je de vertouwenspositie. Als jij het vertrouwen in je paard daarna op een of andere manier kwijt dreigt te raken en in je oude maniertjes vervalt...hoe lang denk je dat je die vertrouwenspositie kunt vasthouden?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:27

Ik denk als je veel grondwerk doet dat er bijna geen join up is te herkennen in de zin van hatseflats etc. Maar zoasl eerder, tis een techniek die hard of zacht kan imo, en welke grens trek je waar?
Als je vertrouwen ermee wint bij bv een paard dat een vertrouwensprobleem heeft (overigens win imo geen vertrouwen maar een ranghoogte) dan moet je dat waar blijven maken. In alles wat je doet met je paard: hoe je hem voert, uit de wei haalt, leidt, rijdt enz enz enz...

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:35

Citaat:
Inderdaad. Er wordt zo overreacted gereageerd op het woord join-up alleen al. Het komt toch op hetzelfde neer allemaal. Het gaat erom, zoals bij alles, hoe hoog jij die druk neerlegt. Ga jij meteen er fors in, of straal je rust en vriendelijkheid uit?

Ik ben het roerend met je eens, Pauline. maar waarschijnlijk begrijpen we het gewoon niet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:14

Pauline schreef:
Ik denk als je veel grondwerk doet dat er bijna geen join up is te herkennen in de zin van hatseflats etc. Maar zoasl eerder, tis een techniek die hard of zacht kan imo, en welke grens trek je waar?


De join up volgens MR, en dan te zacht uitgevoerd of niet correct uitgevoerd, hoef je niet zo goed niet te doen, en kan zelfs bij heel dominante paarden erg gevaarlijk worden. De join up via Parelli is veiliger omdat je het paard altijd vast hebt, maar via de Carrot stick toch de nodige afstand kunt blijven behouden. Maar idd, het resultaat is in eerste instantie niet zo spectaculair.

Voor de join-up via MR, zul je in hele korte tijd overtuigend genoeg over moeten kunnen komen, en het paard kunnen lezen. Het zijn juist die beoefenaars die het paard niet kunnen lezen en niet aangepast kunnen reageren, die ervoor zorgen dat een paard na anderhalf uur join up zwetend en helemaal in paniek in een hoek staat. Of waar het paard de persoon in het midden helemaal niet serieus neemt, en waar de join up dan "niet is gelukt".

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:25

Een kleine aanvulling op bovenstaande: Parelli geeft de mogelijkheid om de intensiteit van een aanwijzing gaandeweg te verhogen totdat je reactie krijgt. Dit biedt minder ervaren mensen de gelegenheid zich tot een bepaald niveau omhoog te werken, als ze al moeite hebben om de intensiteit te doseren. Het paard zal, als je het vaker doet, ook steeds gevoeliger worden voor je aanwijzingen, zodat je op het eind maar een kleine aanwijzing nodig hebt.

ClovesI
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:39

Ik heb nog een vraag over de JOIN-UP :
Kan je je paard ook dravend om je heen laten lopen?
Of moet het in galop?
Ik hoor 't wel
Alvast bedankt

ClovesI
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:43

Nog een vraag..
Mijn pony is soms best wel bijterig en stout..
Zou ik met haar de Join-Up kunnen doen??

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:34

bijten ga je echt niet oplossen door een join-up hoor! Bijten kan je het beste oplossen door blocks te maken... vb je arm uitsteken met je ellboog naar je paard toe, laat je paard als die wil bijten daar maar tegenaan bonken... Hij zal dat niet zien als een mep van jou maar als een muur waar hij zonet tegen gelopen is. Zorg ook dat je paard buiten jou persoonlijke ruimte blijft. Dat kan je ook zonder join-up. Je moet gewoon je paard leren beleefd te blijven naar jou toe!

Wat noem jij stout? Ben je zeker dat je paard stout is? En ligt het niet aan jezelf dat je paard allerlei dingen probeert? Ziet jou paard jou wel als leider of neemt hij de leiding?

Misschien moet je daar eerst maar eens over nadenken voor je een join-up uitvoert! Je kan dan wel met een join-up even de verhoudingen bijgeregeld hebben, maar ze kunnen behouden terwijl je gewoon met je paard werkt is de kunst!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:51

de gang is niet belangrijk. Galop maakt op veel paarden meer indruk, maar er zijn er ook waarbij stap genoeg is. de snelheid maakt dus niks uit, het gaat om hoe het paard het ervaart ( en dus hoe het paard reageert) of de join up wel of niet goed is toegepast.

zo aan de hand van je vragen hier zou ik niet klakkeloos aan de join up beginnen, maar eerst nog wat meer info inwinnen over hoe het precies werkt enzo...

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:25

Eind augustus ga ik voor twee weken al beginnen aan mijn stage bij Spirithorses in Limburg, bij Maastricht. Ze werken daar ook veel met grondwerk enzo, en ik ga daar ook een onderwerp voor zoeken voor mijn eindwerk; Enige intressante onderwerpen vind ik zeker hoe men het gedrag van het paard kan beinvloeden aan de hand van je lichaamstaal. Ik ben van plan dit te onderzoeken, welke nuances je in je eigen gedrag daarbij kan maken, en welk effect join-up nu echt bij meerdere paarden kan hebben. Kan je hierbij spreken van karakters ed.

Ik denk dat elk paard verschillend reageert op zo'n join-up, ook veel te zien hoe je jouw lichaamstaal gebruikt. Doe je dit met touwen, zwepen, dreigende ogen,... of puur door gewoon uitstraling...
Ik hoop dat ik daarna meer mijn mening kan vormen over join-up, en hoe het eventueel anders kan... (met foto's)

Lotte_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Grathem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:37

de eerste keer dat ik over een join up las. was in de boeken van heartland. die boeken leggen het eigenlijk wel goed uit maar in deze sticky word er wat uitgebreider overgepraat.. dat vind ik erg handig.. ik heb er nog nooit mee gewerkt. maar wie weet komt het ooit nog van pas!

Anoniem

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:19

Ik wil niet verder gaan over dit , maar Monty Roberts gaat in zeeland een demo geven voor diegene die daar echt veel van hebben geleerd:
http://www.zeelandnet.nl/prikbord2/adve ... ?id=754321

ik wil geen reclame ofzo maken, dus als dit niet mag mag dit berichtje wel verwijderd worden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:36

whaha foutje, het is met de methode's:) Nou ja;)

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:55

Citaat:
het instinct zal er altijd in blijven zitten, en daarom kan de join up een erg goed middel zijn voor een goede verstandhouding. met mijn paard werkt het niet zo goed, hij kent me te goed om 'erin te trappen', en daarbij is onze leider- kuddeverhouding nog niet 100%. 10 keer join up is inderdaad nutteloos, tenzij je paard er goed op blijft reageren. het hangt er ook vanaf hoe streng je het doet, en waarom.

[/quote]


Met oog op wat het paard aangeeft kan je een paard geven van wat jij te bieden hebt en denkt dat nodig is voor alle partijen.

Lijkt me waar het om gaat, en daar hoeft denk ik geen label/methode/naam/etc aan te hangen. Misschien heeft er nog iemand een verbetering voor de slogan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:45

Een slogan? Misschien iets dergelijks als deze?

"Pat Parelli proudly presents his programs and the proclamation that prior and proper preparation prevents P-poor performance particularly if polite and passive persistence is practiced in the proper position. This perspective takes patience, from process to product, from principle to purpose. The promise that Pat plans to prove is that practice does not make perfect, only perfect practice makes perfect, and it is peculiar how prey animals perceive people as predators and not partners."

Ik blijf hem meesterlijk vinden....

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:47

Hallo allemaal,

Even een vraagje, werkt een join up ook bij paarden die wat schuw zijn voor mensen?

Groetjes

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:54

Cassidy schreef:
"Pat Parelli proudly presents his programs and the proclamation that prior and proper preparation prevents P-poor performance particularly if polite and passive persistence is practiced in the proper position. This perspective takes patience, from process to product, from principle to purpose. The promise that Pat plans to prove is that practice does not make perfect, only perfect practice makes perfect, and it is peculiar how prey animals perceive people as predators and not partners."


Wel eindelijk begrijp 'k nu wat hij in het begin op de audio cd zegt Het ging zo snel da'k er geen snars van verstond