Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:06

Ikke ook, ik ga ze eens opzoeken.... ben zeer benieuwd !!!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:19

Het interessante is dat je zijn eigen groei kunt zien door de boeken op volgorde te lezen. In de periode dat hij de boeken schreef 'een goed paard is nooit lelijk' en 'een paard is een paard', werkte hij nog heel anders dan zijn boek 'paarden liegen nooit'.

In het boek 'whole heart, whole horse'zie je dat hij weer een stuk verder staat. Ik heb net een van zijn nieuwste boeken besteld en ik ben benieuwd welke interessante punten daarin weer beter uitgelegd worden.

De 2 oudere boeken gaan meer over technieken. De nieuwere boeken meer over een manier van denken.
Als je de nieuwere boeken leest, ga je merken dat de methoden in zijn oudere boeken vaak beter kunnen.

Leo

Berichten: 50132
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:20

Ik vind zijn boeken heerlijk. Ze zijn helder, leest fijn weg en ze zijn erg down to earth. Zijn visie heeft mij erg geholpen te leren kijken naar mijn paard en het waarom van een reactie te zoeken. Een paard reageert met een reden zoals hij reageert. Rashid omschrijft dit op een hele laagdrempelige en verhelderende manier. Hierom is hij ook een groot voorbeeld voor me.

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:28

Interessant Jens, laat je ons ook even weten wat je bevindingen zijn na het lezen van dat nieuwste boek?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:29

Zal ik zeker doen. Komt normaal over een tweetal weken binnen.

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:47

Ik heb 'Paarden liegen nooit' een paar jaar geleden gelezen en vond het een zeer aansprekend boek :) Heel toegankelijk en helder verwoord met leuke voorbeelden. Zeker het concept betreft de passieve leider vond ik erg interessant en gaf mij ook meer inzicht in de verhoudingen binnen een kleinschalige kudde bij ons op stal.

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:23

Jensvl: bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Ik ga dit topic bijhouden! Het boek verwacht ik binnen een week :)

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:33

Ik heb even een stipje gezet op dit topic, zeer interessant en als ik wat meer tijd heb, wil ik de boeken zeker een kans geven :)

Ondertussen ben ik op zoek gegaan naar enkele filmpjes over/van de beste man. Het eerste wat mij opviel is dat hij met bit traint. Ik ben fan van bitloos, maar niet geheel tegen het bit zolang het op een eerlijke manier gebruikt wordt.

Ik kwam dit filmpje tegen


Het bit dat hij gebruikte vond ik erg interessant en had ik nog nooit gezien! Zijn paard leek er ook echt mooi ontspannen op. Ik heb dus wat research gedaan en kwam er achter dat het een Rockin' S Snaffle bit is. Dit verkoopt hij dus zelf ook op zijn website. Als ik de uitleg zo las, leek het wel wat voor mij en mijn paard om meer op verfijning van het rijden te werken. Iemand hier ervaring mee of meer info over? Ik heb al wat zitten zoeken, maar lijkt me moeilijk te vinden in de Benelux.

- Als dit te off-topic is wil ik er gerust een ander topic over aanmaken ;) Maar dacht dat het wel kon omdat Mark dit bit ook zelf aanprijst.

lisanne2002
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:33

Ik ben ook heel erg benieuwd! Ik ga even rondkijken naar boeken van hem en ga dit topic uiteraard volgen +:)+
Edit: spelfout ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:49

@Jackytje: aangezien ik zelf ook geen fan ben van rijden met bit, kan ik je er niet mee helpen.
Ik ben zelf ook niet volledig tegen het bit als het duidelijk is dat het paard er geen last me heeft. Maar dat heb ik nog maar een paar keer in mijn leven gezien. En ik ben ook van het principe dat het niet verstandig is om iets te gebruiken waarmee je het paard makkelijk pijn kan doen als er dingen bestaan die dat effect veel minder hebben. Dus ik kan daar niet mee helpen.

Misschien iemand anders hier wel.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 18:03

Jackytje schreef:
Ik heb even een stipje gezet op dit topic, zeer interessant en als ik wat meer tijd heb, wil ik de boeken zeker een kans geven :)

Ondertussen ben ik op zoek gegaan naar enkele filmpjes over/van de beste man. Het eerste wat mij opviel is dat hij met bit traint. Ik ben fan van bitloos, maar niet geheel tegen het bit zolang het op een eerlijke manier gebruikt wordt.

Ik kwam dit filmpje tegen
[ Video ]

Het bit dat hij gebruikte vond ik erg interessant en had ik nog nooit gezien! Zijn paard leek er ook echt mooi ontspannen op. Ik heb dus wat research gedaan en kwam er achter dat het een Rockin' S Snaffle bit is. Dit verkoopt hij dus zelf ook op zijn website. Als ik de uitleg zo las, leek het wel wat voor mij en mijn paard om meer op verfijning van het rijden te werken. Iemand hier ervaring mee of meer info over? Ik heb al wat zitten zoeken, maar lijkt me moeilijk te vinden in de Benelux.

- Als dit te off-topic is wil ik er gerust een ander topic over aanmaken ;) Maar dacht dat het wel kon omdat Mark dit bit ook zelf aanprijst.


Is niet off topic hoor denk ik, gaat over Mark toch :)? Alleen geen ervaring mee sorry! Ik rijd bitloos maar ben niet zozeer tegen het bit mits deze zacht wordt gebruikt. Harde bitten ben ik wel tegen.

Misschien is er een algemeen topic over bitten waar er mensen zijn met meer ervaring? Succes iig +:)+

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 18:05

liespower94 schreef:
Jaaaa ik ben fan! En was ook al verbaasd dat er zo goed als niks op bokt over stond :+


Nou inderdaad hè, vond ik ook :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 18:20

Ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat uitpakken tussen mij en mijn 7 jarige ruin. We hebben afgelopen maanden na aankoop lichamelijk lastig gehad en daardoor veel op de grond gedaan maar ik was wel erg zoekende. Eerst was ik gewoon lief, met beetje NH methodes. Hij was alleen super traag en sloom in zijn reacties, er was nog best een afstand. Ik had het boek 101 horsemanship oefeningen. Ook deed ik veel op eigen gevoel en mijn inspiratie kwam oa ook vanaf instagram (matilde brandt bv).

Tzt werd hij gezonder en drukker, dominanter. Ik werd bang nadat hij steigerde aan het halstertouw, hij was ongeduldig en ik klikte hem niet snel genoeg los in de wei, in zijn ogen. Dat opgelost met snoepjes, toen probeerde hij zich niet meer achteruit los te trekken bij de wei... Uiteindelijk deels tegen mijn gevoel in begonnen met inlezen van Parelli en bij 7 games uitgekomen. Na paar keer oefenen in een week had ik een ander paard! Maar hij was wel weer ongeinteresseerd en traag in de bak. Gelukkig wel weer zijn rustige zelf, met meer respect. Heb het maar even zo gelaten en wat tips van bokkers zoals minder lief zijn ter harte genomen. Ik stelde me meer op als consequente leider. Om ook nog leuk te zijn deed ik vervolgens niet veel aan onze training, want dan laat hij zich minder goed pakken in de wei. Dus veel gepoetst, quality time, wandelen, vrijspringen, en af en toe longeren met balkjes. Ik voel nu wel een veel betere band tussen ons, soms ging ik wel twee x per dag gewoon om aan 'ons' te werken.

Nu sta ik echt op zo'n punt.... en nu? We zijn afgelopen weekend verhuisd naar 24/7 wei. Zou heel graag eindelijk met hem gaan rijden. Maar ben bang dat als ik de training opbouw, ik hem niet pakken kan. Dat krijgt hij door "daar is ze weer, ik moet aan de bak", net als eerst. In een 24/7 wei niet zo handig! (ik heb pas eenmaal erop gezeten, toen iemand hem vast had, dus hebben wel nog wat voorwerk nodig. Hij is zadelmak, maar het was voor hem gewoon 4 maanden geleden dat er iemand op zat !)

Mijn doel is lange buitenritten, endurance, vrijheidsdressuur en bitloos wat dressuren voor de soepelheid. Geen idee hoe ik hier kom met Mark zijn denkwijze :+ nu zijn we eerst nog aan de nieuwe omgeving aan het wennen, zal hem volgende week eens wandelend de bak laten zien. Ondertussen probeer ik zijn denkwijze eigen te maken: rust, consequent, drukloos... voelde vanmorgen al een heel verschil!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:27

Ik heb de boeken ooit eens van iemand geleend, en ik was echt helemaal om. Helaas was ik echter na een tijdje de naam van de auteur vergeten, en was ik er niet meer in geslaagd om de boeken terug te vinden. Nu ik jouw topic lees weet ik onmiddellijk dat het over deze boeken ging :D

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:04

@Woepsie90:
Ik denk dat het vangen niet direct terug een probleem gaat zijn als je luistert naar je paard en regelmatig blijft langs gaan om andere dingen te doen met het paard dan te werken.

Moest het probleem van niet laten vangen terugkomen kan je de volgende methode proberen (is een kopie van een tekst uit mijn blog).
De beste methode om een paard te vangen is ervoor te zorgen dat hij niet begint weg te lopen. Dat doe je door niet in een rechte lijn naar je paard te gaan en minstens 3 keer te stoppen onderweg naar je paard. Dat doe je om te laten zien dat je wilt dat hij blijft staan. Verder kijk je niet in de ogen van je paard. Dit is namelijk een manier om redelijk wat druk op het paard uit te oefenen. Dat willen we dus niet. Kijk in plaats daarvan op een oppervlakkige manier naar het paard en kijk ook eens rond zoals een gewoon paard in de kudde zou doen. Spijtig genoeg kom je hier niet mee toe bij paarden die zich niet willen laten vangen. We moeten dus nog iets anders doen. Je paard zal waarschijnlijk beginnen weg te wandelen van je. Op dat moment ga je rechtstreeks naar het paard (je oefent dus druk uit en neemt de rust weg). Je paard mag zo hard lopen als hij wil, maar je blijft gewoon stappen en je snijd zijn bochten af. Hiermee laat je zien dat hij veel meer energie dan jou moet verbruiken. En nu komt het belangrijkste. Dat is stilstaan of zelfs van het paard weg gaan. Ik weet dat dit echt raar klinkt maar het werkt. Maar natuurlijk niet op eender welk moment. Als het paard vertraagt (ook al is het maar weinig), dan ga je even stilstaan. Blijft hij vertragen dan blijf je gewoon staan. Vertraagt hij niet meer dan ga je terug wandelen. Moest hij al komen stil te staan, dan zet je 2 stappen achterwaarts. Vertraagt hij niet meer of versneld hij terug dan begin je terug te wandelen. Eigenlijk heb ik zelfs al een signaal overgeslagen. Als hij je een blik waardig gunt dan vertraag je sterk of gaat eventueel stilstaan. Stopt hij met je aankijken dan ga je terug wandelen. Hiermee vertel je je paard dat je wil dat hij vertraagt en blijft staan en het liefst nog dat hij naar je toe komt. Op een gegeven moment zal zijn euro vallen en zal hij vertragen en waarschijnlijk zelfs stil gaan staan. Als hij stil staat zet je 2 stappen achterwaarts en blijft dan staan zonder hem in de ogen te kijken. Als hij terug begint te wandelen (of te galoperen) ga je terug stappen. Meestal is het genoeg om dit een tijdje vol te houden om het paard te laten beseffen dat het makkelijker is te blijven staan. De meeste paarden zullen zelfs naar je toe komen als ze dit goed beseffen. Als ze naar je toekomen zet je 1 stap achterwaarts om te belonen (geen 2, want hij moet wel weten dat je echt wil dat hij dichter komt).

Dit is een tekst die voor een gemiddeld paard geldt. Dat wil eigenlijk zeggen dat het voor vrijwel geen enkel paard klopt met de details. Elk paard is uniek en de details moeten op het paard worden aangepast. De basis manier van werken blijft echter hetzelfde en de gedachtegang erachter werkt. Maar details zijn heel belangrijk, dus het is niet meer dan een leidraad.

Blijf zeker updates plaatsen over hoe het gaat.
Laatst bijgewerkt door jensvl op 03-01-17 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:04

jensvl schreef:
@Jackytje: aangezien ik zelf ook geen fan ben van rijden met bit, kan ik je er niet mee helpen.
Ik ben zelf ook niet volledig tegen het bit als het duidelijk is dat het paard er geen last me heeft. Maar dat heb ik nog maar een paar keer in mijn leven gezien. En ik ben ook van het principe dat het niet verstandig is om iets te gebruiken waarmee je het paard makkelijk pijn kan doen als er dingen bestaan die dat effect veel minder hebben. Dus ik kan daar niet mee helpen.


Ik rijd momenteel nu een dik jaar bitloos, maar ik boek geen vooruitgang, helaas. Verschillende optomingen gebruikt, bezig geweest met grondwerk, enzovoort. Ik volg nu ook actief les met een instructeur die Balanced Horsemanship geeft. Hij zelf is ook niet geheel tegen het gebruik van een bit en delen een beetje dezelfde visie op dat vlak. (Lichte bitjes en zachte queues.)

Vorige les dus het bit nog eens ingestoken (een simpele dubbelgebroken kneveltrens) en mijn paard leek meer ontspannen. En dat heeft mij aan het denken gezet.. Uiteraard geef ik bitloos niet op en ik wil het dan sowieso in de toekomst terug oppakken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:05

Ik ga ook eens op zoek naar die boeken, het bit wat net voorbij kwam hier vind ik er dan weer niet vriendelijk uit zien. Mij lijkt de myler dan veel prettiger (rijd zelf bitloos).

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:10

Ik ben ook niet volledig tegen bit. Ik zeg het, ik heb zelf af en toe gezien dat een paard er absoluut geen probleem mee heeft en er volledig ontspannen op loopt.
Luisteren naar je paard is het belangrijkste. Als je paard zich beter voelt met bit (als je al geruime tijd bitloos rijdt), en niet aangeeft er problemen mee te hebben, dan is er ook niets mis mee.

Luisteren naar het paard is het belangrijkste. Als het paard zegt dat het geen probleem is, of zelfs beter is met bit, dan waarom niet? Het enige dat ik zeg is dat dat niet vaak voorkomt omdat de meesten een niet goed passend bit gebruiken en/of het veel te ruw gebruiken.

Ik ben dus blij dat je naar je paard luistert in plaats van te proberen bij een bepaalde uitrusting te blijven.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 19:57

Bedankt voor de uitleg wat betreft vangen in de wei! We hadden het op de oude stal tijdelijk opgelost door hem in een kleinere wei te zetten met halster om (bij een ander paard nog hoor, niet alleen). De weides hier zijn namelijk gigantisch en dan is het concept 'hij veel werken en ik minder' tijdens het vangen lastig uit te voeren. Hij rende dan zo ver weg dat hij lang kon stilstaan en eten voordat ik uberhaupt weer in de buurt was :+.

In de kleinere wei met halster ging het weken goed, hij bleef gewoon grazen totdat ik bij hem stond, op 1 keertje na. Toen stapte hij weg en heb ik hem gevolgd in zijn blinde hoek. Na een paar voltes samen in een treintje stappen gaf hij op.

Nu dus in de nieuwe wei die weer heel groot is. Zonder halster om staat hij erin.
Vanmorgen dacht ik aan Mark en kwam er ineens intense rust over me heen, terwijl ik naar hem toe liep. Hij had me al gezien en graasde door. Zijn maatje stond aan de andere kant van de wei. Die kwam naar mij toe gestapt en daarom keek ik even naar haar. Toen ik mijn paard wilde peilen zag ik dat hij ook, soort van, naar me toe kwam! Hij slingerde nogal waardoor ik het niet zeker wist maar ik kon hem iig zo pakken want hij stopte vlakbij me :j

Ik heb nog niks met hem gedaan hier behalve poetsen en voeren, dus of hij het vooruitzicht prima vond of dat hij mijn gevoel voelde, geen idee. Maar ik was blij :D

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:33

Ik heb het boek "een paard is een paard" te koop. Boek is als nieuw, mocht iemand interesse hebben? Ik had hem dubbel besteld 8)7

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 21:12

Mopjemop schreef:
Ik heb het boek "een paard is een paard" te koop. Boek is als nieuw, mocht iemand interesse hebben? Ik had hem dubbel besteld 8)7


Ik zag op twee Facebook groepen een oproepje van iemand die ze zoekt!

NH bitloos boomloos groep (zoiets iig) en een andere die ik nie terug kan vinden :+ denk dat je ze via MP ook snel kwijt bent!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:15

woepsie90 schreef:
Bedankt voor de uitleg wat betreft vangen in de wei! We hadden het op de oude stal tijdelijk opgelost door hem in een kleinere wei te zetten met halster om (bij een ander paard nog hoor, niet alleen). De weides hier zijn namelijk gigantisch en dan is het concept 'hij veel werken en ik minder' tijdens het vangen lastig uit te voeren. Hij rende dan zo ver weg dat hij lang kon stilstaan en eten voordat ik uberhaupt weer in de buurt was :+.

In de kleinere wei met halster ging het weken goed, hij bleef gewoon grazen totdat ik bij hem stond, op 1 keertje na. Toen stapte hij weg en heb ik hem gevolgd in zijn blinde hoek. Na een paar voltes samen in een treintje stappen gaf hij op.

Nu dus in de nieuwe wei die weer heel groot is. Zonder halster om staat hij erin.
Vanmorgen dacht ik aan Mark en kwam er ineens intense rust over me heen, terwijl ik naar hem toe liep. Hij had me al gezien en graasde door. Zijn maatje stond aan de andere kant van de wei. Die kwam naar mij toe gestapt en daarom keek ik even naar haar. Toen ik mijn paard wilde peilen zag ik dat hij ook, soort van, naar me toe kwam! Hij slingerde nogal waardoor ik het niet zeker wist maar ik kon hem iig zo pakken want hij stopte vlakbij me :j

Ik heb nog niks met hem gedaan hier behalve poetsen en voeren, dus of hij het vooruitzicht prima vond of dat hij mijn gevoel voelde, geen idee. Maar ik was blij :D


Leuk dat het vandaag zo goed ging.
Het zou kunnen dat het paard het verschil in je gevoel kon merken (uiteindelijk zijn paarden zeer gevoelig voor de totale uitstraling van de mens). Zeker weten doe ik dit echter niet.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar hoe het morgen gaat zijn.

Met de methode die ik beschreef is een deel inderdaad dat het paard harder werkt dan jij, een ander deel gaat erom dat zolang het paard van je weg beweegt, het paard druk heeft (jij wandelt naar hem) en vanaf dat het paard aandacht aan je besteed, gaat vertragen of gaat stil staan dat het paard dan merkt dat die druk wegvalt (je stopt en/of zet een stapje terug).
De eerste keer dat ik een paard had dat echt weg liep was ook in een weide van flinke omvang. Toch lukte het op een kleine 10 minuten om het paard te vangen zonder ooit sneller dan stap te gaan of het paard in een hoekje te zetten door bovenstaande techniek.

Dus het is zeker mogelijk, maar een weide die niet heel groot is, is natuurlijk eenvoudiger met deze manier.

Maar zolang het lukt om te voorkomen dat het paard weg gaat of zelfs ervoor kunt zorgen dat het paard naar je toe komt, is het natuurlijk helemaal super.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:08

Hier dan ook een klein verslagje van mijn allereerste bevindingen:

Vandaag een paar interessante testjes gedaan met 'find the try'. We hebben in de roundpen gewerkt aan de send naar links en rechts de cirkel op. Normaliter heb ik daarbij een hogere fase (4) nodig, dus een leuke oefening om te proberen.

Kees keek enorm verbaasd toen hij merkte dat er behalve mijn wijzende vinger en gedraaide lichaam niets kwam. Daarop zag ik aan zijn uitdrukking duidelijk dat er van alles in zijn hoofd gebeurde. Toen hij merkte dat er verder niets veranderde, begon hij te wiebelen en keek in de richting waarheen ik wees. Dat was een TRY, dus ik beloonde hem en herhaalde dit een paar keer. Daarna hield ik mijn vinger (vraag) aan toen hij die kant op keek. Na een aantal seconden zette hij een stap in de goede richting en gaf ik meteen release.

Naar rechts bleek, zoals wel vaker, een 'probleem'. Hij keek wel naar rechts, dus voor die try beloond. Bij de volgende keer keek hij naar rechts, maar sloeg linksaf. Toen heb ik een fase 2 (eigen lichaamstaal, meebewegen) gebruikt om hem linksom enkele rondjes te laten draven, naar me toe gevraagd en opnieuw naar rechts gestuurd. Na 3x linksom rondjes te hebben gedraafd, ging hij op mijn vingerwijzing rechtsaf en ben ik direct gestopt.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 23:19

Sonja89 schreef:
Hier dan ook een klein verslagje van mijn allereerste bevindingen:

Vandaag een paar interessante testjes gedaan met 'find the try'. We hebben in de roundpen gewerkt aan de send naar links en rechts de cirkel op. Normaliter heb ik daarbij een hogere fase (4) nodig, dus een leuke oefening om te proberen.

Kees keek enorm verbaasd toen hij merkte dat er behalve mijn wijzende vinger en gedraaide lichaam niets kwam. Daarop zag ik aan zijn uitdrukking duidelijk dat er van alles in zijn hoofd gebeurde. Toen hij merkte dat er verder niets veranderde, begon hij te wiebelen en keek in de richting waarheen ik wees. Dat was een TRY, dus ik beloonde hem en herhaalde dit een paar keer. Daarna hield ik mijn vinger (vraag) aan toen hij die kant op keek. Na een aantal seconden zette hij een stap in de goede richting en gaf ik meteen release.

Naar rechts bleek, zoals wel vaker, een 'probleem'. Hij keek wel naar rechts, dus voor die try beloond. Bij de volgende keer keek hij naar rechts, maar sloeg linksaf. Toen heb ik een fase 2 (eigen lichaamstaal, meebewegen) gebruikt om hem linksom enkele rondjes te laten draven, naar me toe gevraagd en opnieuw naar rechts gestuurd. Na 3x linksom rondjes te hebben gedraafd, ging hij op mijn vingerwijzing rechtsaf en ben ik direct gestopt.


Wauw klinkt goed! Leuk hoor! Paardjes hebben idd altijd een lastige en makkelijke kant maar je 'moet' idd ook beide kanten oefenen bij iets nieuws, heb ik begrepen.

Heb nog niks over de find the try gelezen, waar kan ik dat vinden?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:27

In hoofdstuk 4 - Het beginnetje vinden wordt de gedachtegang uitgelegd door middel van een verhaal.