Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:18

@Sanne, ja dat begreep ik inderdaad inmiddels :D Had in eerste instantie niet door dat ze de term op een andere manier gebruikte dan ik maar ik snapte hem nu.

Vandaag weer superveel lol gehad met mijn paardje :+ Nou ja... ze moest verhuisd... derde keer in haar leven op de trailer (ze is twee) en de vorige keer een nare ervaring gehad met laden door een grote hond die tijdens het uitladen ineens blaffend op haar af schoot.
Kortom, die trailer wilde ze niet meer op. En toen ze er eenmaal op stond (duurde even), wilde ze er ook niet meer af :') We zijn gewoon dik een half uur bezig geweest met madam overtuigen dat het een goed idee was om de trailer uit te gaan, want ze was te bang om nog maar een voet op de laadklep te zetten.

Maar wat me dan wel weer opvalt, ze schakelt heel snel. Toen ze eenmaal van de trailer af in haar nieuwe stalletje stond was ze ook zo weer op haar gemak en rustig. Stond na vijf minuten alweer hooi te knabbelen en rustig om zich heen te kijken :j

jolleknol

Berichten: 348
Geregistreerd: 21-07-11

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:17

Ik heb ook een right brain introvert paard. Soms erg vervelend omdat ze zich heel makkelijk in haar eigen wereldje opsluit als je wat van haar vraagt. Daarom ga ik zo als ik thuis ben van werken eens dit topic helemaal doorlezen :D

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:01

Ik heb een filmpje gemaakt van freeze momenten en het switchen naar leftbrain van mijn projectpaard.
Zal het zsm uploaden.

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:02

Oh, super :D Ben echt benieuwd :j

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:37

Hallo, ik praat ook graag even mee.
Mijn nieuwe merrie is overduidelijk RBI.
Had dit topic beter eerst goed gelezen. ; }:0 ben te snel willen gaan met inrijden. Ze is ontploft, ik ben eraf gevallen en kan dus al drie weken vanuit bed naar de paardjes kijken ipv nog rijden.

Ik ga dit topic even goed lezen, gaat me duidelijker zijn hoe ik best met haar kan omgaan.

Ze gaat vaak stilstaan als ze het niet meer weet en kan ineens ontploffen, vnl dmv bokken, als ze wordt gepusht.

Edit, en mijn oudere merrie is overduidelijk RBE. Daar heb ik ook erg veel geduld mee moeten hebben. Maar heb daar wel een gouden paard aan. Hoop met mijn jonge merrie ook zoveel plezier te hebben.

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:46

Ooooh had dit topic eerst overgeslagen maar nu toch uit nieuwsgierigheid toch maar gelezen. De 5 jarige pony van mijn 12 jarige dochter is ook RBI. Ik ben nu aan het werk dus reageer later even uitgebreid

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:03

rustig hier. Hier vooral bezig met grondwerk op het moment, vind het veel leuker dan ik had verwacht.

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:07

Hier een paar dagen terug heerlijk kunnen relaxen met mijn RBI. Eerst even wat VD gedaan maar we hadden er allebei niet echt zin in, dus toen heb ik de spullen aan de kant gegooid en zijn we lekker gaan chillen en kroelen :) <3

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:08

Mijn paard is vermoed ik een RBI, op het randje RBE misschien. Ik ga dit topic effe doorlezen.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:42

Hmm als ik deze omschrijving lees over RBE dan is het toch echt meer RBE dan RBI

Right-Brain Extrovert
This horse constantly needs reassurance. He gets confused easily and then gets afraid,so he needs you to make things simple, which will help him relax; especially since that is not something that comes easily for him around humans.

Right-Brain Introvert
This shy, timid, shrinking violet avoids pressure by retreating into himself. Success involves going very slowly at first and waiting for him to come out of his shell, to trust more. Pretty soon he’ll be offering you more.

Toch lastig om te bepalen afhankelijk van welke site je het leest.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:11

Ik kan op de moment niks doen met mijn paard. Door de val ben ik nog niet terug op de been.
Mijn vriend longeert haar wel.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:20

abercrombie, ik denk dat het uiteindelijk belangrijker is dat je er goed op kunt inspelen dat dat je het precieze labeltje hebt. Goed observeren en makkelijk kunnen schakelen.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:23

Bij toeval op dit topic terecht gekomen, best interessant! Ben eigenlijk benieuwd wat mijn paard nu precies is, zijn er ergens checklistjes ofzoiets waar je dat mee kan bepalen? Als ik het schema in de openingspost zie dan is ze van alles wat namelijk :o

Iemand die hier iets van kan zeggen?

- dominant naar andere paarden. De. Baas.
- volgzaam en braaf in de omgang bij mensen
- totdat mensen haar iets willen laten doen wat ze niet ok vindt (vb dierenarts)
- zeer braaf en werkwillig onder het zadel
- totdat ze haar omgeving niet vertrouwt (bv bij buitenrijden)
- kan dan heel explosief worden en zich helemaal afsluiten en gaat dan bij wijze van spreken nog liever dood dan dat ze opgeeft.

Ik zou wel willen weten wat nou echt een goede methode is om met het explosieve om te gaan namelijk, vooral bij het buitenrijden/wandelen, zodat ik dat goed kan handelen en wellicht eens op kan lossen! Dwingen helpt in ieder geval nooit bij haar, dat verlies je echt op alle fronten. Wat ik nu altijd doe is gewoon rustig blijven, de energie maar af laten vloeien totdat ze "er weer is" en dan is het ook wel weer goed, maar met buitenrijden bouwt ze makkelijk zoveel spanning op, dat zou ik wel eens willen voorkomen, wellicht moet ik het anders aanpakken.

@Lielle, jouw antwoord geldt ook voor mij lees ik haha, maar het zou toch zo makkelijk zijn als je wist "dit is dit type paard" "en dan zou dit wel eens kunnen werken" :list:

Alhoewel er nooit standaard toepassingen zijn die altijd werken waarschijnlijk...

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:40

absoluut Lielle. Het ging mij er meer om dat ik eerst dacht haar heel erg te herkennen in het ene, maar nu op basis van een andere site met info meer in het andere.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:48

ik zie in de omschrijvingen die jij aanhaalt ook niet zo'ngrote verschillen. Nu ben ik een complete parelli leek, mss dat de kenners je meer kunnen helpen ermee. Mijn paard is echt RBI, en voor mij is het typerende eraan dat ze zich volledig kan afsluiten voor je. De laatste weken heb ik het over een heel andere boeg gegooid en je ziet haar opbloeien.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:38

Wanneer/hoe sluit jouw paard zich af en wat heb jij nou anders gedaan?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:41

het korte antwoord is: bijna altijd en bijna alles :-) Lang antwoord kost heel wat meer tijd dus dat houd je even tegoed.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:48

Lielle schreef:
abercrombie, ik denk dat het uiteindelijk belangrijker is dat je er goed op kunt inspelen dat dat je het precieze labeltje hebt. Goed observeren en makkelijk kunnen schakelen.


helemaal eens! Ook als je paard heel duidelijk binnen een bepaalde categorie valt, dan nog zijn er honderden strategieën om te gebruiken. Je hebt alleen iets meer aanknopingspunten om de juiste te kiezen.

WowAmigo schreef:
Bij toeval op dit topic terecht gekomen, best interessant! Ben eigenlijk benieuwd wat mijn paard nu precies is, zijn er ergens checklistjes ofzoiets waar je dat mee kan bepalen? Als ik het schema in de openingspost zie dan is ze van alles wat namelijk :o


Als je paard zich volledig ander gedraagt in verschillende omstandigheden, moet je ze ook behandelen als het paard dat het op dat moment is. Een paard kwam prima dominant zijn met andere paarden, maar bij mensen dat helemaal niet hebben.
Vaak zit er als je begint met trainen "een laagje RB" overheen, gewoon omdat alles nieuw is en een paard van nature een vluchtdier is. Als je paard gewend is aan jou, je tools en je hulpen, dan kom je er soms achter dat je paard van nature echt RB is of eigenlijk meer LB is.

De checklist om het te bepalen is het gedrag van het paard. Introvert en extrovert is vrij makkelijk te bepalen aan de energie die het paard gebruikt. Verschil tussen LB en RB is te zien aan de hoeveelheid stress die ze laten zien. Een gespannen, RB paard zal (ongeacht of het introvert of extrovert uit) niet knipperen, oren strak, spieren strak, kaak strak, hoofd vaak hoog (of bij introvert juist heel laag). Ademhaling oppervlakkig.
Een zelfverzekerd paard heeft ontspannen spieren, bewegende oren, ademt rustig door, knipperende ogen, kan makkelijk kauwen, is makkelijk geïnteresseerd in eten, leuke dingen doen en interessante objecten.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:07

Nou, dat is een beetje het vreemde, mijn paard is in "normale toestand" echt een schaap, je kan er mensen op leren rijden, zo braaf. In het verleden is ze veel mee op les geweest en op wedstrijd, alles altijd prima, lekker relaxed, netjes haar best doen, altijd.

Gebeurt er echter iets waardoor ze onzeker wordt dan gaat ineens de knop om en is het ene grote bonk spanning. Ik zeg altijd zolang er een hek omheen zit is ze braaf, in "het grote open" ziet ze overal tijgers. Van de week waren we thuis in de bak bezig en mijn man achter een heg dingen aan het verslepen. Tijgers all over the place!!! Man was klaar, knop weer om en daar was het brave schaap weer.

Oh wacht, nou zie ik wat je bedoelt, idd, bij spanning is het ene bonk, als ik haar mee uit wandelen neem (ik ga er buiten niet eens meer op zitten) gaat ze staan en staren en vervolgens komt het dansgedeelte 8-) Het liefste zou ze zich dan omdraaien en heeeeeeel hard terugrennen naar huis. Dat is wel RB in ieder geval dus.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:05

Bijna geen een paard is 1 type. In verschillende situaties kunnen ze een ander soort horsenality laten zien.
Meestal heeft het paard wel een voorkeurstype, wat hij dus het meest laat zien.
Sommige paarden hebben een heel ander type in hun leermodus dan in hun modus die ze laten zien bij dingen die ze al kennen.
Het is vooral belangrijk dat je dus leert lezen waar je paard in zit, en wat je kunt doen om hem/haar weer meer leftbrain, of meer nadenkend te krijgen. Ook dominante paarden wil je dat ze mee gaan denken ipv alleen zelf denken en met jou gaan wandelen ;)

Dus uiteindelijk een Calm, Connective and Responsive paard waar je goed en licht mee kunt communiceren.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:10

Ah ok, dus het gaat erom dat je het gedrag van het moment kan plaatsen en daarop reageert. En de meeste paarden zullen dan bij voorkeur bijvoorbeeld 2 van de 4 gedragstypen laten zien, zoiets?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:33

Ja, zoiets. En na verloop van tijd kunnen ze ook nog weer andere laten zien.
Voorbeeld.
Mijn projectpaard is in principe voornamelijk een RBI, maar als ik daar goed op inspeel komt een hele speelse kant naarvoren LBE, Geef je die teveel ruimte wordt ik door de wei gesleept.

Als we veel dezelfde dingen doen, gaat hij in de LBI modus en als ik niet goed op RBI reageer kan hij in de RBE schieten. Snap je het nog? haha, Maar voornamelijk RBI en LBE dus.
De strategie die ik dus toepas, is bij RBI heel veel tijd en rust, en zodra de LBE komt, weer heel snel afwisselen en hem de hemel in prijzen.

Als hij proestend naast me loop sluit ik de sessie af.

En omdat het een jong paard is, doe ik korte succesvolle sessies. Bij een RBI modus is dat dat hij zich veilig voelt en ontspant, bij een LBE modus is dat iets nieuws aanleren en direct stoppen als het goedgaat.

Vandaag bijvoorbeeld Liberty gedaan, eerst heel rustig in stilstand, stapje achteruit vragen, pion aanraken, even met mij meelopen. Toen hij zelfzeker werd heb ik hem op de cirkel gezet en de overgangen geoefend. Zodra hij deze ontspannen kon zijn we gestopt.
Had ik het andersom gedaan, dan was hij bang en RB op de cirkel gegaan wat onze relatie niet ten goede was gekomen en angst had bevestigd, en bij de LB was hij over me heen gaan lopen of had zich opgesloten gevoeld.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:28

WowAmigo schreef:
Wanneer/hoe sluit jouw paard zich af en wat heb jij nou anders gedaan?

hierbij het wat uitgebreidere antwoord. Ukkie sluit zich af zodra ze (te) veel spanning opbouwt en dat kan in ogenschijnlijk heel gewone situaties al gebeuren. Kan ik dat niet snel genoeg laten afvloeien, gaat de knop om en gaat ze rennen. We zijn van heel ver gekomen, dat stuk ga ik even laten voor het gemak, en alleen in het crossen hebben we nu nog problemen. Een aantal weken geleden, toen ik er weer eens hard afviel in de crossles, heb ik besloten het over een heel andere boeg te gooien. Ik heb een week lang alleen maar geknuffeld en gekroeld, en sindsdien zijn we alleen nog voor de lol bezig. Geen doelen of plannen, gewoon 'rijden in het hier en nu' zeg maar ;-) Bovendien heb ik sinds kort les van T.ristan T.ucker, wat sterk lijkt op wat ik over Parelli heb gelezen. En de combinatie van grondwerk en geen (onbewuste) doelen stellen levert voor ons veel op. Uiteindelijk wil ik zeker weer gaan crossen, maar daar hang ik geen tijd aan.

Ik zou Ukkie overigens zeker niet als erg braaf willen omschrijven, aan de hand nog wel redelijk maar ook dan is ze ook onvoorspelbaar. Met rijden is ze erg sensibel, watervlug en gecompliceerd; wij zijn nu aan elkaar gewend maar ze is erg eenkennig en ik durf er zeker niet zomaar iemand op te zetten en heb dat ook al jaren niet meer gedaan.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-03-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:34

Lielle schreef:
WowAmigo schreef:
Wanneer/hoe sluit jouw paard zich af en wat heb jij nou anders gedaan?

hierbij het wat uitgebreidere antwoord. Ukkie sluit zich af zodra ze (te) veel spanning opbouwt en dat kan in ogenschijnlijk heel gewone situaties al gebeuren. Kan ik dat niet snel genoeg laten afvloeien, gaat de knop om en gaat ze rennen. We zijn van heel ver gekomen, dat stuk ga ik even laten voor het gemak, en alleen in het crossen hebben we nu nog problemen. Een aantal weken geleden, toen ik er weer eens hard afviel in de crossles, heb ik besloten het over een heel andere boeg te gooien. Ik heb een week lang alleen maar geknuffeld en gekroeld, en sindsdien zijn we alleen nog voor de lol bezig. Geen doelen of plannen, gewoon 'rijden in het hier en nu' zeg maar ;-) Bovendien heb ik sinds kort les van T.ristan T.ucker, wat sterk lijkt op wat ik over Parelli heb gelezen. En de combinatie van grondwerk en geen (onbewuste) doelen stellen levert voor ons veel op. Uiteindelijk wil ik zeker weer gaan crossen, maar daar hang ik geen tijd aan.


super, precies de goede aanpak bij een RBI ;)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:39

het grappige is dat ik dat in het verleden kennelijk ook al goed heb gedaan, ik heb een paar fantastische crossseizoenen gereden, waarin ze bijna letterlijk door het vuur ging voor me. Ergens ben ik dat vertrouwen en die vanzelfsprekendheid kwijtgeraakt met haar, en die proberen we nu weer terug te vinden. Ukkie is het allerbeste paard dat ik ooit heb gereden, het paard dat me de meeste bloed zweet en tranen heeft bezorgd maar ook mijn hart heeft gestolen en ik denk dat we nog lang niet zijn uitgeleerd samen.