Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:54

Ik heb de eerste week trouwens ook heel veel tijd gestoken in fysiek contact als poetsen, masseren of gewoon maar naast haar staan. je zag bijna letterlijk de spanning wegvloeien en ik kan me een heel duidelijk moment herinneren waarin ze in een keer heel diep uitademde en haar hele lijf ontspande.
Nu ben ik erg veel met grondwerk bezig en ik betrap mezelf erop dat ik alweer te doelgericht aan de slag ben. Tijd voor knuffelen maken dus vandaag!

Freya6 schreef:
Voorbeeld: Een RBI timide paard wat een zeil eng vind en bevriest bij het zien van het zeil,
gaat snurken (bij RBI soms bijna niet waar te nemen, maar let maar heel goed op, het is soms een iniemienie geluidje) of de lippen op elkaar geperst heeft, de ogen knipperen niet meer.

Dan kun je door middel van terugtrekken, wachten op ontspanning, en naderen steeds een stapje verder laten komen, soms zie je zelfs een duidelijke oversprong naar LB als het paard bijv. uitblaast, weer knippert met de ogen, proest, met de neus het zeil aanraakt, met de hoef erop gaat staan. In mijn ogen heeft het paard op dat moment geleerd dat hij niet dood is gegaan, dit verwerkt en dus opgeslagen.


je beschrijft tot in detail wat Ukkie doet! Ik heb net het topic terug gelezen, en herken mn in jouw berichten echt enorm veel van haar gedrag. Leerzaam, dank je wel!

Verder las ik wat ervaringen met LBEs, die twee meter wegspringen en dan stoppen en gaan kijken. Precies zo zijn onze andere twee paarden, ik moet zeggen dat dat wel een verademing is. Ik vermoed trouwens dat ik zelf een LBI ben, mss dat ik daarom met beide types wel overweg kan. Ik denk dat ik in het verleden een RBI heb gereden, en dat paste me ook het minste.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:06


Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:49

Leuk om te horen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:16

Fijn om hier (en in de andere topics) mee te lezen!
Super Lielle dat je het zo gaat aanpakken, het gevoel komt dan vanzelf wel weer :) Ik zit er zelf ook mee, we hangen steeds in dezelfde dingetjes en uitbreiden naar iets nieuws is moeilijk. Mag me ook niet teveel gaan focussen op bepaalde dingen want dat krijgt hij niet verwerkt omdat ik dan waarschijnlijk toch anders met hem om,ga. Toch heb ik nog wel doelen, of eerder dromen. Is ooit gelukt, geen idee of het nog gaat kunnen maar zeg nooit nooit.... Heb vorig weekend met wat mensen gepraat, ga ook weer lessen nemen (de instucteur kende mij & de pony's nog, is zo'n 2 jaar geleden dat ik eens 2 lessen heb gehad, je moet niet vragen :') ) en wie weet... :) Maar alles op zijn tempo en we zien wel, en veel knuffelen en rusten tussendoor :Y) :))

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:35

Het is naast het 'undemanding time' gedeelte wel ook belangrijk het paard aan nieuwe enge dingen bloot te blijven stellen. Zo leren ze hun RBI extremen te overwinnen, maarja t paard geeft zelf het tempo aan :) Hoe beter je leert lezen, hoe sneller je het ook wat voor kan zijn, hoe minder extreem de RBI is en hoe sneller je verder kunt.
Zo doe ik wel heel bewust verkeerstraining, na veel voorbereiding in de huis tuin en keukensferen, en dan vind hij het echt wel eng allemaal, maar gaan we wel net even een stapje verder (met steeds stilstaan en verwerken), maar zoek ik niet de grens van het onmogelijke op, als de grens weer een klein beetje opgerekt is, (lees, het gebied waarin we wandelen uitgebreid) ga ik dan meteen weer terug naar het bekende om het goed af te sluiten. Dan pas je dus wel de strategie stilstaan en terugtrekken toe, terwijl het 'enge' gebied uitgebreid wordt.
Dit doe ik echter pas nadat we eerst hele kleine stapjes hebben gedaan (1 bospad ) maar dan kun je dus wel wat grotere stappen nemen.

Het is soms zoeken en heel subtiel lezen wanneer je dit wel of niet kunt doen.

Ik bedoel eigenlijk meer, let op dat de RBI niet stiekem de LBI wordt ;)
Maar vooralsnog is het altijd beter een stap terug te doen dan een stap te snel!

Voor de liefhebber, heb ik filmpjes waarin je het verschil ziet. Per pb.

Voor degene die deze post als verwarrend beschouwen, gewoon lekker over heen lezen!
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 04-03-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:42

Zeker waar :j Ik ben er ook bijna 100% zeker van dat de manier waarop ik met hem bezig ben er voor een héél stuk toe bijgedragen heeft dat hij zich ondanks zijn handicap zo goed redt. Soms zelfs beetje te goed want hij verwacht dat hij maar kan doen en dat ik er wel ben om hem te 'redden' maar ik ben ook niet altijd snel/handig genoeg := :') En natuurlijk is hij soms ook gewoon stronteigenwijs :+ Maar ik denk wel door de dingen waar ik hem aan blootstel (zoals bv gewoon in de piste wat doen als het hard waait, de piste is een tent.. ) en dat hij daar ervaart dat er niks gebeurd en hij dat best allemaal kan dat hij daardoor in vrijheid ook zelfzekerder is geworden..

Maar toch blijken nieuwe dingen moeilijk, al zal dat ook voor een héél groot stuk aan mij en mijn (gebrek aan) ervaring liggen ;) Komt wel.. stap voor stap, haha :)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:45

Ja, maar jij hebt het ook echt niet makkelijk met een blind paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:48

Misschien.. maar langs de andere kant ziet hij niet, dus kan ook niet schrikken van dingen die hij overal ziet liggen/bewegen en dergelijke.. Elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen ;) Heb ook nooit het idee gehad dat zijn blind zijn het probleem is.. het echte probleem is gewoon zijn karakter, of beter gezegd: zijn gedrag dat mensen hem hebben aangeleerd.. (want zijn karakter komt meer en meer boven, en dat is toch heel wat anders ;) )

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:55

:D

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:09

toevallig heb ik me net bezig gehouden met het grenzen verleggen en dat ging als een speer. Eerst wat grondwerk en daarna met vlag, tamboerijn (herrie) en plastic zak aan de slag en daar zag je heel duidelijk dat moment van 'oe eng, weg' omslaan in 'o maar dat ding doet me niet; ben je al klaar?'. Heel gaaf om te zien. Ook mooi hoe ze regelmatig even bij me kwam staan voor wat bevestiging, pennymeisje in mij komt steeds boven. En ik heb wel profijt van mijn werk in het verleden, een paar jaar geleden was de hele wereld eng en dat is gelukkig al niet meer zo.

SaarMisty
Berichten: 135
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:19

Leuk om dit te lezen, ik ben nog niet helemaal in Pareilli maar zeker geinterreseerd.
Ik vermoed mijn merrie als RBI, ze is heel gesloten en draait haar hoofd weg van iets wat ze spannend vind of als ze te veel prikkels krijgt.
Ga eens de tijd nemen om het door te lezen, ik ben al een eind met haar maar merk dat ik sommige situaties niet helemaal weet wat te doen of hoe te reageren op haar.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:38

Hihi, gister weer typisch gevalletje van RBI actie van ponylief. Heb een poos terug een privé springles gehad, ponybeest was dus voor het eerst en alleen in een vreemde bak. Hij was gewoon niet vooruit te branden terwijl hij springen normaal echt heel leuk vind. Gister een springles mee gereden in de groepsles. Nou nou, wat een racemonster. De instructrice vroeg nog of ik wel dezelfde had meegenomen. :') Ipv continu drijven moest ik heb steeds inhouden. Rijd overigens wel veel prettiger maar moest er luidkeels om lachen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:53

En wat is precies het typisch RBI eigenlijk? :o
Nu komt het over alsof ze alleen tijdens de les veel freeze had ( wat dan op zich wel typisch RBI is) en met de groepsles geswitched is naar RBE en dus alleen nog wilde rennen.. Maar dat bedoel je misschien niet zo ;)

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:40

[***] schreef:
En wat is precies het typisch RBI eigenlijk? :o
Nu komt het over alsof ze alleen tijdens de les veel freeze had ( wat dan op zich wel typisch RBI is) en met de groepsles geswitched is naar RBE en dus alleen nog wilde rennen.. Maar dat bedoel je misschien niet zo ;)


Nee dat bedoel ik niet zo haha. Hij sluit zich van de buitenwereld af als iets spannend is enzo. In de wei vind ie springen heel leuk en word dan echt heet. Met die springles de eerste keer was hij in een vreemde bak, helemaal alleen en dus kon ik hem niet bereiken. Sloom, weigeren, balken aantikken. Nu afgelopen vrijdag dus weer alleen dan met twee andere paarden. Daar trekt ie zich dan een beetje aan op en de bak is dan niet zo vreemd meer. Dan is hij weer enthousiast en trekt ie weer mooi aan op de sprong. Geen weigering, mooi voorwaarts en hij tilt zijn benen dan gewoon op.

Ik denk dat hij op dat moment dan wel left brain is, weet alleen niet zo goed of dat extrovert is of introvert.

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:45

Ah, op die manier :j Nu snap ik het, vond het er een beetje raar staan :+
Nu, het kan best dat hij zich heel erg optrekt aan andere paarden :j en de bak was natuurlijk ook niet zo vreemd meer. Kan zorgen dat die meer LB wordt en aan de beschrijving zou ik eerder aan extrovert denken. Uiteraard op voorwaarde dat het leuke en vrolijke energie is en niet de 'aargh, ik moet rennen/wil hier weg" energie ;)

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:50

Nee, idd vrolijke en leuke energie. Hij is absoluut niet rennerig. hij trekt zich ook zeker op aan andere paarden maar ik rijd het merendeel alleen buiten met hem. Heb thuis geen bak. En dan is het ook wel gewoon leuke vrolijke energie. Wil dan wel alles bekijken en springt sneller opzij maar zeker niet in blinde paniek weg scheuren. Als er iemand mee is dan heb ik absoluut geen kind aan hem. Kan ik me voorstellen dattie bak werk niks aan vind maargoed. Soms snap ik hem nog steeds niet helemaal haha.

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:05

Ach, ik snap die van mij ook niet altijd.. het zijn paarden voor iets denk ik dan maar, komt wel goed ;)

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:56

Ik zat eerst in het LBI topic maar daar werd ik dorverwezen naar hier, dus even mijn stukje gekopieerd:

ik heb denk ik ook een lbi pony. Introvert weet ik zeker, of het nou links of rechts is is een beetje de vraag Ze is zeker niet lui, ze is gewoon niet gemotiveerd. Met buiten mennen is ze heerlijk enthousiast, reageert op mijn hulpen (nouja, op de voorwaartse hulpen, terug niet :+ ) en is ze lekker actief. Groot verkeer vind ze niks aan, klapperende zeilen ook niet, tot er een stenen paaltje naast de weg staat, want die bijten kijk uit!
ze is echt een freezer, als ze iets spannend vind gaat ze stilstaan en kijken wat het is, en soms besluit ze alsnog weg te rennen :+ Ze kan zich ook erg heet maken.
Ik kan echt geen grondwerk met haar doen. Ik werk vooral met extraverte paardjes, speelse paarden die duidelijk laten zien wat ze ervan vinden en duidelijk reageren. Als ik rare lichaamstaal geef zoeken ze uit wat ik bedoel. Roos daarentegen gaat gewoon stilstaan als ze het niet snapt. Ze laat dan ook niet zo duidelijk zien wat ik fout doe, een beetje in zichzelf gekeerd soms.
als het mag is ze nergens bang voor, de eerste keer schriktraining was zo gegaan:
Afbeelding
Roos wilt wel altijd onderzoeken waar ze bang van is, ze is wat dat betreft wel dapper. Ik denk dat ze een mix is, wat denken jullie?

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:37

Ik denk het ook.

Ze klinkt iig niet naar mijn paard, dat is een heet en sensibel dier dat van spanning voortdurend freezet maar het werk wel uitdagend wil hebben binnen bepaalde grenzen. Verzet dus bijna altijd staken en steigeren als hij het niet snapt of bang wordt. Op wedstrijd kan ik nog wel eens rondrijden zonder rem of stuur terwijl hij voor het oog keurig rondjes draaft, dan is hij bang en komt er geen hulp meer door. Grof aanpakken maakt het nog erger.
Zondag ging hij weer stilstaan, op been, spoor en zweep doet hij dan niks meer. Toen heb ik hem achterwaarts gezet en weer voorwaarts in draf weggereden. Dat hielp, dat is bekend, niet spannend en het nadenken haalt hem uit zijn trance.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:55

@Juliedo , Ja klinkt als en RBI, stilstaan en terugtrekken is dan de oplossing net zolang totdat je paard gaat kauwen en likken. Dan heeft hij/zij het verwerkt. Bij enge dingen is de zin move closer stay longer van toepassing.
Probeer te naderen, stilstaan tot het paard ontspant en dan terugtrekken, de volgende keer net een klein stapje verder. enz.

Gaan rennen is een RBE reactie. Dan willen ze als het ware de spanning eruit rennen na een introverte modus, of vluchten ze als angstreactie. het is de kunst om ze niet te blokkeren, maar ze een 'job' te geven, zodat ze mentaal weer actief worden betrokken en dus nadenkend en kalm worden (leftbrain).

Verder staan er in dit topic heeel veel tips, dus lees het gerust nog een keer door!
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 10-03-15 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:58

Urielle schreef:
Ik denk het ook.

Ze klinkt iig niet naar mijn paard, dat is een heet en sensibel dier dat van spanning voortdurend freezet maar het werk wel uitdagend wil hebben binnen bepaalde grenzen. Verzet dus bijna altijd staken en steigeren als hij het niet snapt of bang wordt. Op wedstrijd kan ik nog wel eens rondrijden zonder rem of stuur terwijl hij voor het oog keurig rondjes draaft, dan is hij bang en komt er geen hulp meer door. Grof aanpakken maakt het nog erger.
Zondag ging hij weer stilstaan, op been, spoor en zweep doet hij dan niks meer. Toen heb ik hem achterwaarts gezet en weer voorwaarts in draf weggereden. Dat hielp, dat is bekend, niet spannend en het nadenken haalt hem uit zijn trance.


Precies, wat jij dus doet, is het terugtrekken en afwachten, wat maakt dat je paard weer kan denken.
Het 'heet' rond rennen is een RBE reactie.
Die kun je ombuigen door figuren te rijden, met name 8tjes, omdat ze dan echt mee moeten gaan denken.
Bij het staken is het belangrijk je paard te gaan lezen voordat hij freezed, welke tekens geeft hij en kun je dan al eerder even terugtrekken of wachten.
Het is voor de RBI ook goed om de rijbaan etc te verkennen van te voren, zodat hij alle prikkels al even op zich in kan laten werken.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 10-03-15 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:05

Volgens mij ook RBI want hij gaat als een robot compleet in zichzelf opgesloten rond. Figuren rijden kan niet, been hand en zit komen niet meer door. Het is dan meeliften en wachten tot hij ontspant. Daarna kun je gewoon alles weer. Hij doet ook niks stouts verder, hij is gewoon in zijn eigen wereldje.
Kijkerigheid heeft hij geen last van, wel andere paarden en spanning van mij of de ruiters om ons heen. Daar kan hij niks mee.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:08

Urielle schreef:
Volgens mij ook RBI want hij gaat als een robot compleet in zichzelf opgesloten rond. Figuren rijden kan niet, been hand en zit komen niet meer door. Het is dan meeliften en wachten tot hij ontspant. Daarna kun je gewoon alles weer. Hij doet ook niks stouts verder, hij is gewoon in zijn eigen wereldje.
Kijkerigheid heeft hij geen last van, wel andere paarden en spanning van mij of de ruiters om ons heen. Daar kan hij niks mee.


Ja ik bedoel ook RBI.
RBE was alleen dat rennen gedeelte en het 'hete'.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:13

Rennen doet hij niet extern, thuis wel maar dan zit hij eerder in standje ikbeneenbrutaleeikel hahaha.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:41

rustig hier. Mijn RBItje is inmiddels behoorlijk gewend aan een grote vlag, we zijn toe aan nieuw huiswerk en dat hebben we dinsdag ook weer gekregen.