Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:36

Blijf maar typen hoor, ik vind het prima :Y)
Heb je de filmpjes ook gezien in het LBE-topic? Of alleen die in mijn onderschrift?

Het is zeker geen wegrenner, in tegendeel .. Maar ik dacht dat bij een RB de draw veel makkelijker was dan drive? (en bij een LB dan andersom). En dat RB's graag dicht bij je willen zijn .. crowden .. voor bescherming..

Wat bij mij gebeurde qua rijden was dat het goed ging (maar achteraf gezien niet goed genoeg) en dat ik dacht "ach, we kunnen wel even buiten rondje stappen". En dat ging dan ook, 1 keer of 2 keer .. Maar de keer daarna was er iets anders dan anders en ik erkende dat niet omdat ik dacht dat het aan mij lag, en tja .. dan heb je de poppen aan het dansen .. Al rent hij dus niet als een kieken zonder kop weg, maar dacht dat dat door het introverte was .. Maar misschien is ook dat dan eerder LB-gedrag? >;)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:46

Ja dat is een beetje de verleiding bij een RBI, om als het goed gaat nét ff dat stapje verder te gaan, terwijl een grens dat op de loer ligt, dit lezen is moeilijk en daarom in mijn ogen kan dat net het punt zijn dat de explosie komt omdat het dus wel teveel was. Bij een RBI doe ik altijd, stoppen op een hoogtepunt en bij twijfel niet oversteken. Het paard geeft zelf de voorzet als hij eraan toe is.
Het is de ultieme test in eerlijkheid en eigen doelen opzij kunnen zetten, deze les heb ik van mijn eerste RBI projectpaardje geleerd.

Eraf gaan en aan de hand nog even buiten de bak had toen wellicht wel gekund. Het zit hem in de hele kleine nuances.

Ik ervaar dat bij een RB de draw moeilijker is dan de drive. Voorbeeld, als je achterwaarts wegloopt en je energie omhoog doet, komt een Lb vaak direct naar je toe, zelfs in draf. Een RB heeft dan veel meer tijd nodig, die blijft of staan, of stapt mee. Dan zit het hem echt in de relatie hoeveel een RB mee wil in de energie. Zolang jij blijft in de energie van het stilstaan of zachtjes lopen willen ze wel in je broekzak blijven, maar als je energie omhoog gaat vinden ze dit vaak spannend en freezen.

Bij de yoyo kunnen zowel RB als LB moeilijk achterwaarts willen, bij de een vanuit dominantie, de ander vanuit angst. Het is dus steeds lezen, is mijn paard LB of RB?

Een LB paard komt graag naar je toe en over je heen.
Het is tegengesteld omdat een RB ook graag in je broekzak kruipt en lekker veilig bij je wil staan. Maar in de spelletjes waar meer energie in naar voren komt is het de kunst om ze naar je toe te blijven laten komen, vaak omdat ze de drive spannend vinden wordt de draw moeilijker.
Het is dus belangrijk erg subtiel te zijn in je fases, zacht te vragen, meer aanmoedigen dan driven. Bijv. meer je hand en arm open als vraag, dan gebruik van de stick bij de achterhand.

Bij LB is het dan vaak juist dat ze graag naar je toerennen in de games en pushy worden, daar moet je dan meer drive dan draw toepassen totdat de balans weer ok is. Want dat is wat je wilt, een gelijkmatige drive en draw he.

Het ligt er dus sterk aan bij welke game, sommige games zijn dominance games en daarin zie je dan ander LB of RB gedrag. De circling game is er zo-een.

Ps. correct me if I am wrong
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 19-02-15 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:53

Hmm, denk dat je misschien (waarschijnlijk :P ) wel gelijk hebt :j
Ik had een afbeelding in mijn hoofd, maar zie net dat die verkeerd in mijn hoofd zat :')

Afbeelding

Als ik dit projecteer op die van mij ..
- [***] : héél moeilijke draw, tenzij idd in het spel en dan liefst met de oren in de nek & schijnmanoeuvres maken :Y). Achteruit gaan doet hij dan weer super (maar heb ik in het begin ook heel veel aandacht aan besteed en heeft hij veel snoepjes voor gehad :+ )
- [***] : héél moeilijke backing up, maar in verhouding makkelijke draw

Misschien als ik die afbeelding bekijk .. is [***] toch nog veel meer LB(E) dan gedacht... Interessant :Y)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:56

Ja dat denk ik wel van Boke, voor zover ik dat kan zien he! Maar met een verleden waar hij angsten heeft ontwikkeld?
Vaak als een paard angst laat zien op bepaalde gebieden worden wij ook een beetje bangig. Terwijl een paard ook heel veel LB gedrag kan laten zien.

Ik vind horsenalities geweldig omdat ze duidelijke strategieen hebben, maar het belangrijkste blijft het paard te lezen in het moment, en dan kunnen alle horsenalities wel langskomen in een sessie, al zullen er vaak een paar meer uitspringen. Het gaat er dus om op de momenten te kunnen lezen en te kunnen anticiperen.
Vaak zie je wel een voorkeurs horsenality van een paard en kan dit in mildere of extreme vormen langskomen, maar kan een paard gedurende een proces echt veranderen.
Mijn huidige projectpaard laat veel RBI zien maar ook geregeld LBE of soms LBI en ook weleens RBE.

Ik zie het altijd zo, dat als je begint met een paard er een duidelijke voorkeur is, er een leermodus is en er gedurende de tijd alle gedrag uitkomt wat er nog in de diepere lagen verborgen zit, en wat een paard durft te gaan laten zien.

Het goed toepassen van de juiste strategieen (ook erg een fingerspitzengefuhl) maakt dan dat het paard Calm, Connective en Responsive wordt, waardoor je steeds minder heftig gedrag gaat zien zowel in LB als de RB, met name de zgn. 'negatieve' gedragingen. En alle postieve contributions veel meer duidelijk worden! Want elke horsenality heeft ook weer zijn eigen kracht!
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 19-02-15 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:01

Aleeneh schreef:
Mijn paardje, een arabische merrie, zou ik wel hoofdzakelijk onder RBI scharen, met wel wat kenmerken ook van RBE. Vind haar vooral een behoorlijke right brainer :+

Ze is nog jong en moet nog veel leren, maar de aanpak voor haar is inderdaad ook echt geduld hebben. Wat van haar vragen en dan wachten tot ze het accepteert en doet. Wil ze niet verder lopen? Even vragen of ze mee komt en dan rustig afwachten totdat ze het zelfvertrouwen heeft opgebouwd om mee te komen. Vraag je te veel door, dan gaat ze vechten en raakt ze in paniek.

Als ze eenmaal in paniek raakt, dan vind ik het soms moeilijk om daarmee om te gaan. Het gaat nu beter, maar een poosje terug had ik wel eens dat ze dan echt blind voor me werd en dat het dan heel moeilijk was om te corrigeren. Ze kon dan zo door me heen opzij springen ofzo, dan sloot ze zich helemaal af. Het was dan zaak om daar doorheen te prikken zodat ze weer 'terug op aarde' kwam als het ware, en dan kwam het wel weer goed.

Verder is het een ongelooflijke lieverd. Ze komt graag uit de wei naar je toe lopen, vraagt knuffels en aandacht, laat zich alles graag welgevallen... maar vooral als je rustig en open bent. Zo niet, dan opent zij zich ook niet echt voor jou.

Kwestie van veel vertrouwen aan haar geven en zorgen dat zij ook veel vertrouwen krijgt... en volgens mij kan ze dan de hele wereld aan :)


Wow net alsof je mijn paard beschrijft.. Grappig zeg!
Ik ben helemaal niet van parelli etc maar ik lees toch even mee. Misschien komen er nog bruikbare tips voorbij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:05

Ik weet het niet :o :o Je brengt me helemaal van de kaart _O-
Nu moet ik zeggen, echt freezen .. het is lang geleden. Maar ik doe niet zoveel nieuws met hem tegenwoordig dus dat is beetje moeilijk te zeggen. Maar denk dat hij tegenwoordig misschien wat meer op de LBE/RBE lijn zit dan, als hij iets eng vindt zal hij eerder gaan snuiven en naast mij trippelen dan echt blijven staan ..

Zou jij iets voor mij willen doen? Ik heb in het LBE-topic wat filmpjes gezet van een sessie COD's waarbij hij bepaald gedrag laat zien .. Nu is dit filmpje natuurlijk langer dan wat ik daar laat zien, heb de "interessante" dingen eruit gehaald. Zou ik jou dat filmpje misschien eens mogen pb'en en dat je daar je mening over geeft? Zitten wel wat dingetjes in waarbij ik mij vragen stel maar ben ook wel eens benieuwd wat een 'onbevangen' persoon ervan vindt, want ik zit natuurlijk altijd met een bepaalde horsenality in mijn hoofd etc. .. Misschien wordt dan ook al meer duidelijk voor mij, want momenteel is het allemaal een beetje grote warboel ^) :')

@ berdien85 : zeker doen .. wat hier besproken wordt is vooral de psychologie... het hoe & waarom paarden zich gedragen zoals ze doen, en hoe je daar als eigenaar/verzorger het beste op kan inspelen. Dus dat lijkt me iets waar iedereen wel wat mee kan, Parelli heeft er gewoon een systeem rond bedacht om erop in te spelen en werkt met bepaalde benamingen zodat mensen weten waar het over gaat als je bepaalde dingen zegt. Niks meer, niks minder :)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:07

[***] schreef:
Ik weet het niet :o :o Je brengt me helemaal van de kaart _O-
Nu moet ik zeggen, echt freezen .. het is lang geleden. Maar ik doe niet zoveel nieuws met hem tegenwoordig dus dat is beetje moeilijk te zeggen. Maar denk dat hij tegenwoordig misschien wat meer op de LBE/RBE lijn zit dan, als hij iets eng vindt zal hij eerder gaan snuiven en naast mij trippelen dan echt blijven staan ..

Zou jij iets voor mij willen doen? Ik heb in het LBE-topic wat filmpjes gezet van een sessie COD's waarbij hij bepaald gedrag laat zien .. Nu is dit filmpje natuurlijk langer dan wat ik daar laat zien, heb de "interessante" dingen eruit gehaald. Zou ik jou dat filmpje misschien eens mogen pb'en en dat je daar je mening over geeft? Zitten wel wat dingetjes in waarbij ik mij vragen stel maar ben ook wel eens benieuwd wat een 'onbevangen' persoon ervan vindt, want ik zit natuurlijk altijd met een bepaalde horsenality in mijn hoofd etc. .. Misschien wordt dan ook al meer duidelijk voor mij, want momenteel is het allemaal een beetje grote warboel ^) :')

@ berdien85 : zeker doen .. wat hier besproken wordt is vooral de psychologie... het hoe & waarom paarden zich gedragen zoals ze doen, en hoe je daar als eigenaar/verzorger het beste op kan inspelen. Dus dat lijkt me iets waar iedereen wel wat mee kan, Parelli heeft er gewoon een systeem rond bedacht om erop in te spelen en werkt met bepaalde benamingen zodat mensen weten waar het over gaat als je bepaalde dingen zegt. Niks meer, niks minder :)


Ja dat mag zeker!

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:08

Thanks :D Moet het wel nog even uploaden maar dan ontvang je een pb'tje zodra dat in orde is. Ben echt wel benieuwd, haha :)

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:09

@ [***]: Dat vind ik zeker interessant. Af en toe begrijp ik haar gedrag ook nog niet helemaal. Dus dan is hier meelezen zeker zinvol :)

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:11

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:15

Wat het rijden op een RBI betreft... ja, het is een beetje lastig en je moet heel goed zijn in je eigen spanning laten afvloeien en heel zelfbewust rijden... maar ik vind een LB-paard veel lastiger om te rijden, vooral als die eenmaal zijn bokkenpruik opzet :')

Ik stel liever een paard gerust dat het allemaal goed is, dan dat ik deal met een paard dat in protest gaat omdat hij gewoon ECHT GEEN ZIN heeft om met je mee te werken en je er liever af bokt dan dat hij doet wat je vraagt. :+

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:20

ik heb en weet verder helemaal niets van parelli, ik ben met dit paard van heel ver gekomen door 'gewoon' heel veel geduld, duidelijkheid en begrip. Het blijft verreweg het moeilijkste paard dat ik ooit heb gehad, maar ik ben nog steeds helemaal gek met haar ondanks dat ze me letterlijk heel veel bloed zweet en tranen heeft gekost. Ik ben wsl vaker van haar gevallen dan van alle andere paarden samen, en ook nooit gewoon zachtjes. Op dit moment zitten we in een dipje, ik heb inmiddels wel een plan om daar uit te komen, maar dat houd ik nog even voor mezelf. De dingen die ik hier lees zijn iig heel herkenbaar, en de strategieen die hierboven staan neem ik zeker mee.

Onze andere twee paarden, moeder en zoon, zijn echte LBEs en dat vind ik een stuk minder complex. Respect, duidelijkheid en uitdaging past me wel. Het grappige is dat de RBi (Ukkie) en de mamma LBe (Raimaer) vanaf het eerste moment echt hartsvriendinnen en onafscheidelijk zijn.

galaxyfizzy, dat moeten lezen herken ik heel goed. De mijne rent dus wel, als ik de schrikreactie kan uitzitten is de rest geen probleem meer.

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:23

Aleeneh schreef:
Wat het rijden op een RBI betreft... ja, het is een beetje lastig en je moet heel goed zijn in je eigen spanning laten afvloeien en heel zelfbewust rijden... maar ik vind een LB-paard veel lastiger om te rijden, vooral als die eenmaal zijn bokkenpruik opzet :')

Ik stel liever een paard gerust dat het allemaal goed is, dan dat ik deal met een paard dat in protest gaat omdat hij gewoon ECHT GEEN ZIN heeft om met je mee te werken en je er liever af bokt dan dat hij doet wat je vraagt. :+


Dat is juist mijn probleem.. Ik heb last van wedstrijdspanning en dan sluit zij zich ook af.
Heb nu tabletjes voor mijn eigen spanning. Eens kijken of zij dan ook makkelijker loopt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:24

Ik heb gelukkig een LB-er die alleen bokt als je hem tegen de haren in strijkt. Dus hij doet het nooit zomaar en je weet wat je gaat krijgen als je bepaalde dingen van hem wil eisen :P Dat heb ik liever dan eentje die kan blokkeren of rennen zodra er een blaadje verkeerd hangt ofzo .. (alhoewel [***] daar soms niet voor moet onder doen, maar dat is weer een ander verhaal :') ).

Die speciale band herken ik ook wel :j [***] is mijn eerste pony en alleen al daarom speciaal, maar [***] .. [***] is anders ... Nu is dit misschien ook omdat hij blind is (al was hij maar half blind toen ik hem adopteerde) maar ik denk vooral doordat hij in het begin zo gesloten was en je zag dat hij wel wilde, maar niet durfde .. En als je dan ziet wat hij nu allemaal doet & durft, en dat hij zelfs praatjes begint te krijgen .. En natuurlijk dat vertrouwen dat hij in jou legt, dat hij liever bij jou is dan bij de andere paarden, dat doet het 'm denk ik, al zal dat voor sommige mensen moeilijk te geloven zijn dat een paard meer kan hebben met een mens dan met andere paarden ;) (heb het altijd aan zijn blind zijn geweten, maar misschien is het dat ook wel niet helemaal :) ).

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:24

Heb wat bijgelezen en zal wat algemene ervaringen delen :)
Draw vindt die van mij ook lastig. Ik denk dat het komt door LB: ik wil bij je zijn dus ik kom nu naar je toe, RB: ik wil bij je zijn, maar mag ik als je blieft komen? Of toch niet?
Mijn paard kent de draw wel nu en ik vind het heel belangrijk om hem zelf naar mij toe te laten komen altijd. wanneer hij niet gelijk komt: geen probleem, ik stap iets in naar links/rechts en maar hierbij niet de afstand kleiner maar activeer zo wel wat meer de achterhand en geef hem een minder directe aanblik. Dit doet dan vaak net de truc voor hem, dan durft ie wel. Mijn verzorgster(en vele mensen met haar) halen hem uit de paddock/land of na het spelen/circelen direct er uit. Of ze lopen wel in een cirkel maar helemaal naar hem toe. Ervaring is toch ook, als je er altijd vanuit gaat dat hij komt weet hij ook dat hij mag komen. Als je altijd naar hem toe gaat weet hij dit niet.

Ik las nog wat over de freeze: mijn paard is bij mij errug bomproof. Heb hem in mei alweer 5 jaar en hij is niet gek meer te krijgen. Aan de hand dan, onder het zadel mist hij vaak nog zelfvertrouwen en heeft dan het gevoel er alleen voor te staan. Wanneer er een ander paard bij is(buiten of in de bak) is eigenlijk nooit wat engs. Buiten aan de hand is zijn aandacht dan eigenlijk alleen nog te krijgen door andere dieren. Wanneer we andere honden/katten/paarden oid tegen komen. Maar ik ben ook wel veel met hem bezig geweest. De eerste 2 jaar heb ik met enige regelmaat het complete schriktrainingparkour voor hem uitgezet. Nu merk ik dat het ook in veel dingen aan mij ligt dat hij het niet eng vind, maar bij mijn moeder dan ineens helemaal versteld kan staan van een fietser.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:31

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:46

Lara schreef:
Heb wat bijgelezen en zal wat algemene ervaringen delen :)
Draw vindt die van mij ook lastig. Ik denk dat het komt door LB: ik wil bij je zijn dus ik kom nu naar je toe, RB: ik wil bij je zijn, maar mag ik als je blieft komen? Of toch niet?
Mijn paard kent de draw wel nu en ik vind het heel belangrijk om hem zelf naar mij toe te laten komen altijd. wanneer hij niet gelijk komt: geen probleem, ik stap iets in naar links/rechts en maar hierbij niet de afstand kleiner maar activeer zo wel wat meer de achterhand en geef hem een minder directe aanblik. Dit doet dan vaak net de truc voor hem, dan durft ie wel. Mijn verzorgster(en vele mensen met haar) halen hem uit de paddock/land of na het spelen/circelen direct er uit. Of ze lopen wel in een cirkel maar helemaal naar hem toe. Ervaring is toch ook, als je er altijd vanuit gaat dat hij komt weet hij ook dat hij mag komen. Als je altijd naar hem toe gaat weet hij dit niet.

Ik las nog wat over de freeze: mijn paard is bij mij errug bomproof. Heb hem in mei alweer 5 jaar en hij is niet gek meer te krijgen. Aan de hand dan, onder het zadel mist hij vaak nog zelfvertrouwen en heeft dan het gevoel er alleen voor te staan. Wanneer er een ander paard bij is(buiten of in de bak) is eigenlijk nooit wat engs. Buiten aan de hand is zijn aandacht dan eigenlijk alleen nog te krijgen door andere dieren. Wanneer we andere honden/katten/paarden oid tegen komen. Maar ik ben ook wel veel met hem bezig geweest. De eerste 2 jaar heb ik met enige regelmaat het complete schriktrainingparkour voor hem uitgezet. Nu merk ik dat het ook in veel dingen aan mij ligt dat hij het niet eng vind, maar bij mijn moeder dan ineens helemaal versteld kan staan van een fietser.


Ja precies, omdat een RBI zo bonding is en zoveel vertrouwen uit de relatie haalt! Ws. zal als je moeder zich bewijst als goede leider het vertrouwen weer net wat sneller gaan groeien als dat het deed bij de eerste mens waar hij/zij mee ging spelen, maar ze zijn wat dat betreft ook eenkennig en je moet als mens echt je best doen om ze voor je te winnen.

LB herken je bij draw ook wat meer aan een pushy schouder. Ze duwen meer de schouder in je.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:55

Ja! Hier ook een RBI monster.

Nrps pony van 16 jaar. Heeft manege werk gedaan altijd en leeft daardoor extreem in zijn eigen wereld. Sluit zich af en als het hem teveel word slaat ie door. Aan den lijve ondervonden toen ik hem een half jaar reed. Is enorm wantrouwig en heeft veel herhaling en rust nodig. Ik volg lessen in NH en die juf zei tegen mij dat hij nog dicht bij de wilde paarden zit, leeft echt op zijn instincten. Doordat die instincten soms de overhand nemen kan hij gevaarlijk worden en gewoon vergeten dat ik er nog op zit. Komt nu al veeeel minder voor dan eerder. Ik weet nu beter hoe ik er op in moet spelen en kan het vaak zien aankomen en het voorkomen. Als hij zown bui heeft is hij ook gewoon onberijkbaar. Kan dan ook niks meer met hem. Dus ook die van mij heeft een uitgebreide gebruiksaanwijzing in het Chinees die ik langzaam aan leer lezen haha.

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:41

@ galaxyfizzy : dank je :) Weet niet of je het bent tegengekomen maar heb tijdje geleden eens zijn levensverhaal op een rijtje gezet (voor zover ik de dingen dan weet toch), is misschien ook eens leuk om te lezen, heb je een overzichtje ;) [ITP] Blinde [***]'s Levensverhaal

Fijn weer de reacties trouwens :) En Koekeroekus, manègewerk doet geen goed aan dit soort paarden neen is mijn idee .. Wel fijn dat je toch ook vooruitgang hebt geboekt ;)

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:46

Nee klopt! Hij was dus ook niet geschikt :') ook veel kreupel door gebrek aan hoefsmid dus tja, na de fusie kwam hij daar en heeft daar ongeveer drie maand op stal staan vreten.

Weet verder niks over zijn verleden. Hoor alleen maar verhalen van de manege dat hij nogal vervelend was haha. Vraag me dan wel eens af of hij zo gemaakt is of dat hij dat altijd al was. Maargoed, nu zijn we beste maatjes en kan ik vrijwel alles met hem! Tis echt een lieverd als je zijn vertrouwen hebt. En we gaan nog steeds vooruit gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:08

Dat zal je wel ontdekken naarmate de tijd vordert, kan best zijn dat hij op een bepaald moment nog gaat veranderen ;)

Ik mag trouwens van Freya hier mee blijven posten, is toch een RBI :Y) Met LBE-momenten, en RBE-momenten en vast ook wel LBI-momenten :') :))

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:13

[***] schreef:
Dat zal je wel ontdekken naarmate de tijd vordert, kan best zijn dat hij op een bepaald moment nog gaat veranderen ;)

Ik mag trouwens van Freya hier mee blijven posten, is toch een RBI :Y) Met LBE-momenten, en RBE-momenten en vast ook wel LBI-momenten :') :))


hahaha nou daar heb je echt mijn toestemming niet voor nodig hoor! :D :o

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:15

Eigenlijk is het toch ook zo dat paarden wisselen kan left brain naar right brain? Mij is verteld dat right brain paarden niks kunnen leren. Daarvoor moeten ze naar left brain overschakelen. Dus kan me dan voorstellen dat er paarden zijn die van alles wat laten zien.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:17

Huh, hoezo zouden right brainers niks kunnen leren? Volgens mij is dat wel heel rechtlijnig gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:18

Whaha, maar ik zou het wel stom vinden als jij nu had gezegd van "die is duidelijk RBE" of iets anders en totaal niet RBI en dat ik hier dan vrolijk zit te posten :Y) :))

Dat is zeker zo Koekeroekus :j Als je ze echt dingen wil aanleren moeten ze LB zijn, daarom ook dat het met RB paarden zo traag gaat of zo vaak lijkt alsof ze alles vergeten wat je ze leert ;)

@ Aleeneh : Toch klopt het wel, maar gelukkig hebben ook echte RB paarden bij de juiste aanpak momenten dat ze op hun gemak zijn en dan leren ze dus wel gewoon ;)