meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:40

:D Dat laatste! Hier ooit eens een militaire bijeenkomst in de buurt gehad, kon je als bezoeker gewoon gaan kijken, ik kwam met pony langs en dacht: ach, waarom ook niet. Dus gezellig met een los teugeltje tussen de legertenten, legerjeeps en legertanks door.. ik was ineens de grootste attractie van alles _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:45


Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:18

Ik heb het topic tot dusver doorgelezen, en ik moet zeggen: wat een herkenning! 8-)

De opvolger van mijn oudere draver Rex (een echte RBE, nu 32) is Starbucks, een nu bijna 11-jarige draver die - zo'n beetje tegen alle logica in :+ - typisch LBI is. Met wel inderdaad onder bepaalde omstandigheden het ontploffen van de RBI, maar die paniekreactie is er al bijna helemaal uit.

Ik moet zeggen dat ik het wel pittig vind! Heb destijds erg moeten schakelen om goed met Rex om te kunnen gaan, vooral veel zachter en geduldiger worden, maar op zich ligt de werkwilligheid van extraverten me wel heel erg. De "What's in it for me? :O "-attitude van Bucks vind ik soms echt zoooo frustrerend!
Maar na recent weer wat goede hulp en uitleg van een kennis (ervaren Parelliman), en vooral ook het zien hoe anders Bucks zich bij hem gedroeg, gaat het alweer een heel stuk beter.

Maar poeh, makkelijk is anders! ~~}>

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:52

Wie heeft hier zelf zijn LBI ingereden? Ben wel benieuwd hoe dat gegaan is!
Bij ons ging alles echt zo super braaf en goed, geen pas verkeerd, geen schrik, geen bok, echt perfect! Tot het gaspedaal geïnstalleerd moest worden :+
Toen hadden we nog niet door dat het een LBI was en die met speciale gebruiksaanwijzing geleverd worden, dus uit nood toen toch maar iemand ingeschakeld die meer ervaring had met inrijden, gelukkig toch vrij snel weer zelf kunnen overnemen :)

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:07

Citaat:
Wie heeft hier zelf zijn LBI ingereden? Ben wel benieuwd hoe dat gegaan is!
Bij ons ging alles echt zo super braaf en goed, geen pas verkeerd, geen schrik, geen bok, echt perfect! Tot het gaspedaal geïnstalleerd moest worden :+
Toen hadden we nog niet door dat het een LBI was en die met speciale gebruiksaanwijzing geleverd worden, dus uit nood toen toch maar iemand ingeschakeld die meer ervaring had met inrijden, gelukkig toch vrij snel weer zelf kunnen overnemen :)


Ja ik. Geen pas verkeerd kan ik niet helemaal beamen ... ben de eerste 2 jaar heel veel met haar buiten geweest en als madam iets zag wat ze niet vertrouwde (meestal op de grond, streep in het zand, tak, scheefstaand paaltje) dan kon ze ineens stil staan en opzij springen ... heb er toen veel naast gelegen dus :D Maar verder is ze wel supercool in haar hoofd. Heb altijd gezegd dat ze zo naar de bereden politie kan ... maar als ze niet verder durft dan gaat ze niet (alle overtuiging ten spijt maar dan wordt het net een blok beton). Niet handig bij de politie :+ Dan stap ik meestal maar af en leid haar erlangs. Gelukkig volgt ze me altijd wel dan. Gaspedaal is idd niet helemaal zo ontwikkeld als ik had gewild maar is ook beetje mijn eigen gebrek aan ervaring geweest (eerste eigen paard en niet gehinderd door al te veel kennis van zaken vwb inrijden :o ). Kan gerust zeggen dat ze me een stuk wijzer heeft gemaakt! :')

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:33

Djuun heeft ook een bepaalde vorm van bodemschuwheid, echt, we rijden onder kranen door, langs machines, tractoren, wielrenners, name it, maar d'r eigen schaduw :n :')
Zij is gelukkig wel over te halen om gewoon door te gaan, soms kost het even wat moeite(lees --> geduld), maar lukt altijd :)

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:25

Was van de week met onze lbi pony bezig, overgangetjes longeren stap-draf-stap-draf. Hij vond het na een tijdje wel mooi geweest, stopte vanuit een drafje en kwam naar me toe gelopen. Zeg, blijft dit zo of gaan we nog iets leuks doen vandaag? :+ :')

Hoe zouden jullie deze pony, die onder het zadel van mij dochter ook heeeeeeel lbi is, motiveren? (Onder het zadel door mijn dochter dan) Snoepjes voorhouden zou absoluut werken. Heeft niet mijn directe voorkeur. :+

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:39

Haha, dat zou die van mij ook niet erg vinden :+

Is je dochter een beetje dapper? Ik zou dan een soort trail parcourtje uitleggen in bak, daar worden ze vaak lekker alert van :)

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:23

Letizia schreef:
Wie heeft hier zelf zijn LBI ingereden? Ben wel benieuwd hoe dat gegaan is!
Bij ons ging alles echt zo super braaf en goed, geen pas verkeerd, geen schrik, geen bok, echt perfect! Tot het gaspedaal geïnstalleerd moest worden :+
Toen hadden we nog niet door dat het een LBI was en die met speciale gebruiksaanwijzing geleverd worden, dus uit nood toen toch maar iemand ingeschakeld die meer ervaring had met inrijden, gelukkig toch vrij snel weer zelf kunnen overnemen :)

hééééél erg herkenbaar. :j Het hele eerste jaar geen pas verkeerd gezet dus, maar het jaar daarna heb ik haar toch een paar weken uit handen moeten geven. :D
Ondertussen begrijp ik haar beter en voel ik ook beter aan wanneer ik even moet toegeven en haar laten uitrazen - dan is ze daarna nóg zo fijn te rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:45

Leuk om te lezen weer allemaal.
Zelf geen ervaring met inrijden van LBI's (of inrijden in het algemeen) dus daar kan ik niet over meepraten. :)

Nina_rex schreef:
Maar na recent weer wat goede hulp en uitleg van een kennis (ervaren Parelliman), en vooral ook het zien hoe anders Bucks zich bij hem gedroeg, gaat het alweer een heel stuk beter.


Wie is die ervaren Parelliman als ik vragen mag? O:)
En kan je wat meer uitleggen wat je nu anders doet of waardoor het beter gaat?

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:19

WowAmigo schreef:
Was van de week met onze lbi pony bezig, overgangetjes longeren stap-draf-stap-draf. Hij vond het na een tijdje wel mooi geweest, stopte vanuit een drafje en kwam naar me toe gelopen. Zeg, blijft dit zo of gaan we nog iets leuks doen vandaag? :+ :')

O gut, zo mijn vzpaard. Als ze vindt dat ze klaar is stopt ze en dan kijkt ze je aan 'We zijn klaar hoor'. Dat vind ik dan niet dus dan gaat ze boos kijken 'Ik zei dus...we zijn klaar!'. Dan ben ik nog steeds niet overtuigd en dan gaat ze boos staan stampvoeten 'Ik ben klaahaaar!!! Nouhou!!!'. En dat vind ik dan altijd zo'n hilarisch gezicht dat ik dubbel lig waardoor zij nog bozer gaat kijken. En dan klik ik nog één keer en dan zwaai ik demonstratief wat met de zweep en dan zucht ze heel diep 'Okay, jij je zin', gaat dat hoofd tot op de grond en dan sjokt ze wel weer verder. Dramaqueen. :')
Ze weet best wel dat ze haar zin niet krijgt maar ze moet toch altijd wel even haar punt maken. Nah, dat mag. Als ze daarna maar weer door sjouwt.

Met inrijden geen ervaring, de eigenaar kende een goeie trainer dus dan ga je niet zelf klooien maar laat je het over aan iemand die er echt verstand van heeft. Nou hadden we dus wel eens een veulen die erg relaxed was (of ie LBI was kan ik zo niet meer terug halen) en daar hebben we vooraf wel al heel veel mee gedaan, als in als kast gebruiken en zo. Als je even een pad, jas of handschoenen kwijt moest. Dat kon gewoon allemaal op dat beestje geparkeerd worden, vond ie doodnormaal. Lol. Die keer dat ik een paar handschoenen op z'n oren had gezet. De andere paarden bleven er bijna in en meneertje stond maar verbaast om zich heen te kijken omdat ie niks snapte van alle commotie. _O-

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:58

[***] schreef:
Wie is die ervaren Parelliman als ik vragen mag? O:)

Een voormalig collega van me, hier uit de buurt, denk niet dat je hem kent (ook niet actief op fora ofzo voor zover ik weet). Toen ik Bucks net had gekocht in 2007 ben ik al eens bij hem langs geweest omdat ik met mijn huis-tuin-en-keuken-horsemanship (wat bij Rex prima werkte altijd) bij Bucks niet verder kwam. De duidelijke stappen van Parelli bleken toen goed te werken, later is dat weer verwaterd omdat ik vastliep en geen begeleiding had op dat vlak toen.

[***] schreef:
En kan je wat meer uitleggen wat je nu anders doet of waardoor het beter gaat?

Heb je even? :P Ik heb voor mezelf een hele lijst gemaakt van observaties/realisaties/aandachtspunten. Veelal wat ook hier in het topic zoal langskomt, dus niet boos worden, niet maar blijven vragen en zelf nog meer energie erin stoppen die je niet terugkrijgt... Een hoop dingen die ik altijd wel wist of al gehoord had, maar die opeens op hun plaats vielen.

En vooral een groot deel is voor mij acceptatie: dit is hoe hij is, wie hij is, en als ik met hem wil leren werken (en dat wil ik, ik hou wel van een uitdaging gelukkig ;) ) dan moet ik daarmee om leren gaan.
Hij is ook heeeel interessant als coachpaard (ik coach namelijk met paarden :) ), omdat hij zo dominant is. Maar als ik hem daarvoor wil inzetten wil ik hem eerst zelf beter kunnen doorgronden, en me beter op mijn gemak voelen met dat soort gedrag.

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:00

Ah ok, omdat ik zelf ook niet zo gek ver van jou vandaan zit, dus altijd interessant om te weten wie hier in de buurt actief is :Y)

Laatste klinkt wel bekend :j Hoop nog altijd op "de gouden tip" maar denk dat alle tips zowat bekend zijn en het gewoon roeien met de riemen die we hebben is ... en het accepteren wat voor paard je hebt :Y) :))

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:06

Letizia schreef:
Wie heeft hier zelf zijn LBI ingereden? Ben wel benieuwd hoe dat gegaan is!
Bij ons ging alles echt zo super braaf en goed, geen pas verkeerd, geen schrik, geen bok, echt perfect! Tot het gaspedaal geïnstalleerd moest worden :+
Toen hadden we nog niet door dat het een LBI was en die met speciale gebruiksaanwijzing geleverd worden, dus uit nood toen toch maar iemand ingeschakeld die meer ervaring had met inrijden, gelukkig toch vrij snel weer zelf kunnen overnemen :)


Ik heb mijn pony ook zelf ingereden. Hij was echt heel braaf. De "ho" zat er meteen goed op, de "go" tja... was wat lastiger. Het scheelde een heleboel dat hij de stemcommando's al kende, dus daar begon ik mee en heel veel belonen (ook met stem). Ik vond het wel heel fijn dat hij juist niet zo voorwaarts was, aangezien ik ook zonder zadel ben begonnen. Zodra hij mij een beetje voelde schuiven/glijden stopte hij. Toen de rem en het gas er opzaten (dus halt-stap-draf) ben ik met zadel en hoofdstel gaan rijden. Ik vond vooral het vertrouwen in elkaar krijgen belangrijk en het plezier in rijden. Pas later kwam het echte gaspedaal erop, stukje bij beetje en toen was vooral het consequent zijn heel belangrijk (nu 10 jaar later eigenlijk nog steeds).

Die bodemschuwheid ook zo herkenbaar! Rood fietspad buiten, of rode drempel (en zeker met regen, want dan glimt het een beetje), zebrapaden, bushokjes. En inderdaad schaduw... Vooral zijn eigen schaduw. Alles wat groot is en herrie maakt is totaal niet eng, het zijn juist de eigenlijk "stomme" dingen die hij raar blijft vinden. En ook, dingen die er eerst niet waren... Er is een nieuwe plantenbak neergezet op het erf, daar loopt hij toch echt met een hele grote boog omheen. Niet zozeer dat een plantenbak eng is, maar meer dat die er eerst niet stond (ik vraag me dan toch af wat hij op zo'n moment denkt..).

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:10

Ik heb Bucks overigens wel zelf ingereden ja. Eerst grondwerk gedaan en heel veel meegenomen als handpaard naast Rex.

Afbeelding

Toen mijn moeder erop 8-) terwijl hij nog steeds als handpaard meeging, en van daar uit op een gegeven moment gewoon losgemaakt:

Afbeelding

Dus wel hup meteen naar buiten, lekker lopen. Niet saaie rondjes lopen in de bak, dan was hij vast minder braaf geweest. :P
Al was hij toen nog lang niet zo LBI als nu. Ik denk dat het deels gewoon zijn ontwikkeling tot volwassen paard was (hij was echt heel laatrijp), en deels heb ik hem volgens mij steeds meer in die hoek geduwd doordat ik er niet adequaat mee om kon gaan. :o

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:15

[***] schreef:
Ah ok, omdat ik zelf ook niet zo gek ver van jou vandaan zit, dus altijd interessant om te weten wie hier in de buurt actief is :Y)

Laatste klinkt wel bekend :j Hoop nog altijd op "de gouden tip" maar denk dat alle tips zowat bekend zijn en het gewoon roeien met de riemen die we hebben is ... en het accepteren wat voor paard je hebt :Y) :))

Nee klopt, en we kennen ook wel wat dezelfde mensen hè. ;-) Maar deze niet denk ik.

En voor het geval je het interessant vindt (of iemand anders), dit zijn wat punten die ik voor mezelf heb proberen op te schrijven zodat ik ze goed in mijn achterhoofd hou altijd:

• Hij houdt niet van lichamelijke druk. Driving vindt hij oké, maar porcupine zorgt voor irritatie. Als ik fases opbouw probeer ik niet fysiek te worden: wel irritant :P , maar niet fysiek. Dit lijkt goed te werken: hij kijkt argwanend en wacht af, maar als ik niet fysiek word komt er ook geen buitensporige reactie van hem (voorheen viel hij vaak echt naar me uit).
• Dat hij soms overdreven agressief reageert en mij probeert van mijn stuk te brengen, mag mij niet verleiden tot het proberen om hem ook van zijn stuk te brengen, door hem te kwetsen. Ik moet gewoon dicht bij mezelf proberen te blijven.
• Samen iets spannends doen in het begin brengt hem in de goede modus om mee te werken. Hij richt zijn aandacht op mij, zoekt zelfs steun bij me, en daardoor wordt de verbinding tussen ons sterker. Daarna kunnen we beter samen werken.
• Ik wilde graag eerst de basis goed hebben voor ik weer verder ging. Maar Bucks vond die basis maar saai, zo werd het er niet leuker op. Zijn aandacht was op alles behalve mij gericht, en alles wat ik vroeg wekte irritatie op. Door juist iets uitdagends te doen is zijn aandacht er meer bij. En lopen we tegen dingen op, dan gaan we daar op dat moment mee aan de slag.
• Zelf mijn focus behouden werkt beter als ik een heel concrete opdracht aanpak, en daarbij heel duidelijk voor mezelf afspreek wat ik wel wil, wat ik niet wil, en - vooral!! - wanneer het genoeg is (anders heb ik de neiging om te lang door te blijven gaan, het gaat immers goed ;) ). Niet te snel bang zijn dat het saai wordt, en voor Bucks werkt dit waarschijnlijk beter dan steeds even iets anders gaan doen (wat ik met Rex deed als er teveel spanning kwam). Daarbij de grenzen bewaken die ík belangrijk vind (en niet wat ik denk dat andere mensen ervan vinden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:26

Zeker interessant :j Merci. Het lijken kleine dingen maar ze maken zoveel verschil en je vergeet ze zo snel...

Dat niet fysiek opbouwen maar in de plaats irriteren ben ik nu ook pas gaan doen en ik krijg hem weer in draf en galop op een cirkel! Wel nog extra: hij loopt los.. want al dat gedoe aan zijn hoofd vindt hij inderdaad maar niks.. en aan zijn kont ook niet.. dus dan moet je wel creatief worden _O-

Zouden ze soms express gaan boos doen/uitdagen om te kijken wat jij daarop gaat doen? En als je dan druk opbouwt of wegjaagt of boos wordt of iets anders negatief dat ze dan iets hebben van 'ja, saluut, met jou werk ik niet meer samen'. Is een punt waar ik nog op twijfel, hij wordt namelijk ook nukkig en boos als hem bv lichamelijk wat dwars zit.. maar ik heb soms het idee dat hij verschillende soorten boos zijn heeft, zeg maar speels boos en echt boos... Als je bij speels boos goed reageert is die boosheid ook meteen weer weg, bij die andere boosheid kan je doen wat je wil.. Maar dus zou dat kunnen? En dat hij dus ook gewoon kan testen op die manier? Vraag me soms af of ik niet doorsla als ik op die manier ga denken.. maar omdat het in jouw puntjes ook wel staat...

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:52

Nina_rex schreef:
• Hij houdt niet van lichamelijke druk. Driving vindt hij oké, maar porcupine zorgt voor irritatie. Als ik fases opbouw probeer ik niet fysiek te worden: wel irritant :P , maar niet fysiek. Dit lijkt goed te werken: hij kijkt argwanend en wacht af, maar als ik niet fysiek word komt er ook geen buitensporige reactie van hem (voorheen viel hij vaak echt naar me uit).
• Dat hij soms overdreven agressief reageert en mij probeert van mijn stuk te brengen, mag mij niet verleiden tot het proberen om hem ook van zijn stuk te brengen, door hem te kwetsen. Ik moet gewoon dicht bij mezelf proberen te blijven.
• Samen iets spannends doen in het begin brengt hem in de goede modus om mee te werken. Hij richt zijn aandacht op mij, zoekt zelfs steun bij me, en daardoor wordt de verbinding tussen ons sterker. Daarna kunnen we beter samen werken.
• Ik wilde graag eerst de basis goed hebben voor ik weer verder ging. Maar Bucks vond die basis maar saai, zo werd het er niet leuker op. Zijn aandacht was op alles behalve mij gericht, en alles wat ik vroeg wekte irritatie op. Door juist iets uitdagends te doen is zijn aandacht er meer bij. En lopen we tegen dingen op, dan gaan we daar op dat moment mee aan de slag.
• Zelf mijn focus behouden werkt beter als ik een heel concrete opdracht aanpak, en daarbij heel duidelijk voor mezelf afspreek wat ik wel wil, wat ik niet wil, en - vooral!! - wanneer het genoeg is (anders heb ik de neiging om te lang door te blijven gaan, het gaat immers goed ;) ). Niet te snel bang zijn dat het saai wordt, en voor Bucks werkt dit waarschijnlijk beter dan steeds even iets anders gaan doen (wat ik met Rex deed als er teveel spanning kwam). Daarbij de grenzen bewaken die ík belangrijk vind (en niet wat ik denk dat andere mensen ervan vinden).

Heb je het nu over mijn paard of die van jou :))
Echt zo herkenbaar :j

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:12

Pluizebolpum schreef:
WowAmigo schreef:
Was van de week met onze lbi pony bezig, overgangetjes longeren stap-draf-stap-draf. Hij vond het na een tijdje wel mooi geweest, stopte vanuit een drafje en kwam naar me toe gelopen. Zeg, blijft dit zo of gaan we nog iets leuks doen vandaag? :+ :')

O gut, zo mijn vzpaard. Als ze vindt dat ze klaar is stopt ze en dan kijkt ze je aan 'We zijn klaar hoor'. Dat vind ik dan niet dus dan gaat ze boos kijken 'Ik zei dus...we zijn klaar!'. Dan ben ik nog steeds niet overtuigd en dan gaat ze boos staan stampvoeten 'Ik ben klaahaaar!!! Nouhou!!!'. En dat vind ik dan altijd zo'n hilarisch gezicht dat ik dubbel lig waardoor zij nog bozer gaat kijken. En dan klik ik nog één keer en dan zwaai ik demonstratief wat met de zweep en dan zucht ze heel diep 'Okay, jij je zin', gaat dat hoofd tot op de grond en dan sjokt ze wel weer verder. Dramaqueen. :')
Ze weet best wel dat ze haar zin niet krijgt maar ze moet toch altijd wel even haar punt maken. Nah, dat mag. Als ze daarna maar weer door sjouwt.



Hahahaha


Letizia schreef:
Haha, dat zou die van mij ook niet erg vinden :+

Is je dochter een beetje dapper? Ik zou dan een soort trail parcourtje uitleggen in bak, daar worden ze vaak lekker alert van :)


Dat is een leuk idee en goed mogelijk bij ons! _/-\o_

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:04


Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:40

Letizia schreef:
Heb je het nu over mijn paard of die van jou :))
Echt zo herkenbaar :j

:D Grappig!

[***] schreef:
Zouden ze soms express gaan boos doen/uitdagen om te kijken wat jij daarop gaat doen? En als je dan druk opbouwt of wegjaagt of boos wordt of iets anders negatief dat ze dan iets hebben van 'ja, saluut, met jou werk ik niet meer samen'. Is een punt waar ik nog op twijfel, hij wordt namelijk ook nukkig en boos als hem bv lichamelijk wat dwars zit.. maar ik heb soms het idee dat hij verschillende soorten boos zijn heeft, zeg maar speels boos en echt boos... Als je bij speels boos goed reageert is die boosheid ook meteen weer weg, bij die andere boosheid kan je doen wat je wil.. Maar dus zou dat kunnen? En dat hij dus ook gewoon kan testen op die manier? Vraag me soms af of ik niet doorsla als ik op die manier ga denken.. maar omdat het in jouw puntjes ook wel staat...

Interessant, ik heb me dat ook wel afgevraagd.
Ik denk zelf niet dat het uittesten is, maar een oprechte uitdrukking van hoe hij zich op dat moment voelt. Hij vindt het écht niet eerlijk, en dat kan ik dan wel overdreven vinden maar daar heeft niemand iets aan. En als ik dat dan negeer en juist de druk verhoog, voelt hij zich niet serieus genomen en wordt hij natuurlijk nog bozer.
Wat wel zo is is dat je op dat moment geen goed leiderschap laat zien, omdat je over hem heen probeert te walsen. Dus in die zin is het wel een test, net zoals eigenlijk alle interactie die je met een paard hebt een constante leiderschapstest is.

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:07

:j Heb zelf de indruk dat hij mij elke keer opnieuw test. Echt elke keer doet hij hetzelfde (zowel qua grondwerk als rijden) en als ik dan pakweg het eerste kwartier toch mijn geduld verlies ("allé, komop nu") dan is het voor de rest van de sessie gedaan. Pak ik het goed aan dan kan ik daarna een stuk meer vzn hem vragen en gaat het echt leuk..

We leren het wel :+

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:37

Misschien leuk om een keer een lbi meeting te houden? Haha

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:40

Je woont in ieder geval niet zo ver van mij vandaan :))

Kijk, en dit kan dus gewoon met een (of in ieder geval met de mijne :)) )LBI <3
Afbeelding
Met touwhalstertje naar het strand :D

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:23

Wauw!