[LO] Pessoa, afwisseling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

[LO] Pessoa, afwisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 23:41

Hallo,


Ik heb een tijdje terug de tip mee gekregen om een aantal keer per week met de pessoa te longeren bij mijn paard. Nu doe ik dit zo'n 3 a 4 keer per week (Tenzij het te warm is). Mijn paard is er één die graag voor je wilt werken, maar 3 a 4 keer in de week aan de pessoa alleen wordt ook een beetje saai. Nu wil ik eens wat gaan afwisselen in het longeerwerk, ik zat te denken aan misschien balkjes lopen en meer kon ik mij eigenlijk niet bedenken.

(Even in het kort. De tip kreeg ik van mijn instructrice, dit omdat mijn paard zo leert de achterhand eronder te zetten en leert om haar rug te gebruiken. Ik mag voorlopig zelf niet op haar rijden vanwege een blessure aan mijn beide schouders).

Dainty_Bess

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Almelo

Re: [LO] Pessoa, afwisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:46

Idd balkjes draven, of als je kan met dubbele longe, kan je nog net iets meer vragen maar moet je wel precies weten hoe je dat moet gebruiken.
Ook kan je gewoon aan de hand wat grondwerk doen..bijv. wijken voor druk en achterwaarts dat soort dingen..(bijv. parelli)..
NH is ook erg leuk en afwisselend dus zou je ook eens kunnen proberen...dat is dan niet direkt voor ruggebruik etc. maar het schept wel meer begrip en vertrouwen van beide kanten en het is leuk voor je paard om zo af te wisselen..

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: [LO] Pessoa, afwisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:03

balkjes draven, vrijspringen Vork. Ik vind het zelf niet zo erg als mijn 3/4x per week met pessoa gelongeerd wordt. Kun je rustig doen als je het maar niet te lang doet. Op m'n vorige stage bedrijf werden de paarden 4/5 x per week 15/20min. per keer met pessoateugel gelongeerd, en ze werden dezelfde dag ook nog gereden.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: [LO] Pessoa, afwisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 00:08

Parelli doe ik met mijn andere pony ook, heel leuk en zou het ook graag met mijn paard doen. Mijn paard is alleen heel bang voor de carrotstick. Hier ben ik mee bezig.

Vrijspringen zal ik ook eens gaan proberen (of eventueel aan de longe?).
Ik longeer met pessoa zo'n 10 tot 15 minuten. (op het moment ligt het ook wel aan het weer, is het te warm dan longeer ik niet).

Bedankt voor de reacties

AnneliesH
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-07-06

Re: [LO] Pessoa, afwisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:28

3/4 keer per week kan geen kwaad, als het niet te lang is.
balkjes lopen aan de longeeerlijn, balkjes (of hindernis) tegen de bakrand en vrijlaten springen kan ook, ga ook eens lekker buiten wandelen met hem/haar! zo bouw je trouwens ook een goede band op!succes!