Leuk tijdverdrijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Leuk tijdverdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 11:01

Ben ooit begonnen met wat vrijheidsdressuur, als leuk tijdverdrijf, maar zit op dit moment geheel vast. Krijg niets nieuws meer aangeleerd.
Ben toen begonnen met clickeren en dat leek te werken. Heb haar geleerd om bakstenen om te duwen en te voetballen op die manier, maar al snel ging ze dingen door elkaar gooien en wilde ze voetballen met het tonnetje om op te gaan staan, en een buiging maken om een baksteen om te duwen, en dat soort dingen.

Aangezien ik toen niet meer beloonde, had madame zoiets van: bekijk het dan maar. Afijn, nu zit ik nog vaster dan vast Clown

Moet eigenlijk weer opnieuw beginnen, maar weet niet goed hoe. Het gaat niet helemaal slecht, maar goed is anders. De spaanse pas die ze eerst redelijk beheerste, lijkt ze niet meer te kennen ineens. Dat soort dingen Tong uitsteken

Zijn er lessen in te volgen eigenlijk? Gewoon ook om ideeen op te doen? Om eens te zien hoe anderen het aanleren en aanwijzigingen geven? Ik leer meer van kijken dan van lezen uit boeken. Liefst zou ik zelf eens "les" krijgen.

Afbeelding

Vanuit dit "voetje geven" verder gegaan met de spaanse pas

Afbeelding

En het aanleren van een buiging ... ze houdt alleen haar voorbenen te "stijf". Het is zo geen goede buiging, maar ook geen knielen ... het zit er tussenin op deze manier, en het is zo eigenlijk niets als het ware Cool En daar zit ik dus mee vast ... hoe krijg ik dit (ver)beter(d)?

Afbeelding

gillian

Berichten: 4430
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Re: Leuk tijdverdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:31

Ik denk dat je haar misschien wat teveel hebt aangeboden (in te korte tijd??), dat ze daarom alles door elkaar haalt.
Doe een aantal stappen terug.
Begin weer bij het begin, hoe de clicker werkt, van daaruit een klein oefeningetje zoals bv targetten.
Als dat weer helemaal goed gaat kun je er weer een oefening bij plakken, maar heb geduld, let op je pony.
Zodra ze iets niet snapt, niet verdergaan maar eerder een stapje terug.
Daarbij is het heel belangrijk om consequent te zijn, naar je pony toe maar ook naar jezelf, let op je eigen lichaamshouding tijdens een bepaalde oefening, neem voor iedere oefening een duidelijk commando met de daarbij behorende lichaamshouding, zo houdt je de dingen duidelijk gescheiden voor je pony.
Succes!!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Leuk tijdverdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 13:31

Ja hier zal inderdaad zeker de bottle neck zitten. Mede ook omdat ik eerst nooit iets met clickeren deed, maar sinds ik dat gezien had ben ik daar mee begonnen. Het leert makkelijker aan, maar ze kende ook al "kijken" naar handen ipv luisteren naar een geluid. De combinatie zal zeker voor haar af en toe niet duidelijk zijn. Ik zal er op gaan letten.

Ook zag ik ooit eens iemand heel overdreven met een zweep de benen aantikken welke het paard diende te verzetten. Dat werkt bij mij al helemaal niet (nog geen klein tikje) want ze gaat alleen maar naar de zweep slaan en negeert al het andere om haar heen. Dus hoe ik haar benen moet verzetten (bijv. door de buiging mooier te maken), is me nu nog een raadsel, maar misschien kom ik er al spelenderwijs achter.

Echter consequent zijn is het allermoeilijkste Haha!
Ook ontdekte ik nadat ik met deze vorm van "tijdverdrijf" begonnen was, dat ze veel meer op mijn handen let en dat ik ook altijd wel wat met mijn handen doe ... moet ik ook opletten Knipoog

gillian

Berichten: 4430
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Re: Leuk tijdverdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:50

Trucje om haar aan de zweep te laten wennen is wel handig denk ik Knipoog
Blijf gewoon het been aanraken, zodra ze ook maar 1 sec. niet slaat, direct click en beloning geven.
Je moet haar gewoon leren dat ze niet mag slaan naar de zweep!!
Van daaruit kun je je zweep als verlengstuk van je arm gebruiken voor trukjes met de benen.
Hierbij geldt ook: consequent zijn, met de hulp maar ook zeker met de beloning!!
Ieder ding wat ze juist doet, belonen, hoe klein het ook is!!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Leuk tijdverdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 19:03

Ik heb het idee dat ik heel vaak een ander probleem tegen kom en zal proberen dat hier te omschrijven. Mijn pony denkt mee, en ik heb wel eens het gevoel dat ik iets beloon wat zij denkt, en niet datgeen wat ze uitvoert. Maw, ik denk dat ik het goede gedrag beloon, maar die pony denkt al een stapje verder en ik beloon dus als het ware niet zo zeer het gedrag, als wel de gedachte.

Ik merk dit omdat ze heel vaak de keer erna iets volledig anders doet en in feite het verkeerde. Dat beloon ik dan niet uiteraard, maar bij mij valt het kwartje altijd wat later dan bij haar Clown

Beetje moeilijk uitleggen dit.

Voorbeeld de zweep. Bij de voorbenen gaat het goed ... ik kan haar er mee aantikken en ze heft haar voorbeen. Maar bij de achterbenen slaat ze dus. Ik heb het idee dat ik dit ooit zelf beloond heb. Ik wilde nl. dat ze haar been optilde als ik het been aanraakte. Zodra ze dat deed beloonde ik haar, echter zij tilde het toen alleen maar op om uit te halen. Hoewel ze de eerste keer niet echt uithaalde, maar wel het been dreigend optilde (met de bedoeling/gedachte om uit te halen). Daarmee beloonde ik dus het ongewenste gedrag en nu haalt ze uit als ik haar aantik ...

Zo zijn er wel eens meer dingen. Ik moet gewoon veel beter op de hele pony letten, dus ook hoe ze kijkt en hoe de oren staan Haha!

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Leuk tijdverdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:28

Even inhakend op jouw voorbeeld, het oorzaak gevolg verhaal is heel logisch. Jij beloont voor het optillen van het been, ze snapt dit en gaat het been dus nog enthousiaster en heftiger optillen. Hier ga je niet voor belonen. Want je wilt dat ze het been slechts een klein stukje optilt. Dus je maakt je zweephulp kleiner en clickt later. Je gaat het moment van neerzetten met de clicker versterken. Want het gaat je eigenlijk niet om het optillen, maar om het neerzetten.

Ik geef overigens lessen en clinics in VD. Pb voor meer info over les, voor info over mij en mijn paardje www.dse.nl/~dca81

gillian

Berichten: 4430
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Re: Leuk tijdverdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:03

Isapaardje schreef:
Zo zijn er wel eens meer dingen. Ik moet gewoon veel beter op de hele pony letten, dus ook hoe ze kijkt en hoe de oren staan Haha!


Dat leer je vanzelf, vooral door veel te oefenen Knipoog
Dit is ook wel een moeilijk punt hoor!!