Mijn paard snapt het niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Friesjee
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Zwaagdijk

Mijn paard snapt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 10:53

Ik heb een friese merrie, in aprill werd ze 3 en ze is zadelmak nu, min of meer..longeren kan, natuurlijk wel met uitproberen, maar opzich is ze rustig voor een driejarige.

NU is mijn probleem: Blijven staan
Dat is dus de basis, draven aan de hand doet ze alleen als we naar een nieuw plekje gaan dus gewoon in het weiland doet ze het niet. dan gaat ze versneld achtr me aan stappen.
Achter uit gaat ook min of meer wel.
Maar blijven staan is moeilijk, ze waren er als veulen al vroeg bij. en nu wandeld ze in het weiland dus zo achter me aan. maar als ik zeg blijf en houd mijn hand op, zet een stapje naar achter doet ze het ook..ik doe het nu al een tijdje en er zijn geen vorderingen.
Wie kent er mischien een goeie manier omdit aan te leren? en weten jullie mischien makkelijke kunstjes om te doen? (natuurlijk als ze de blijven staan al kent) om na de basis dat te doen. ik ken voetje optillen, spaanse pas, liggen,zitten, steigeren, trappen, (ga ik BTW nooit doen), kus geven, apporteren, en nog een paar die me even niet tebinnen schieten.

Met longeren gaat ze meestal wel als ik ''DRRRAFF'' zeg, maar galop snapt ze voor geen meter, alleen ho doet ze foutloos, want ze weet dat ze dan rustiger aan mag doen:P


Lang verhaal, wie heeft er tips?

_ieke_
Berichten: 5
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Mijn paard snapt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:43

je wilt dus dat je paard gaat stil staan met het longeren is dat het probleem?

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mijn paard snapt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:46

Stil staan is voor een paard 1 van de lastigste dingen om te leren. Het is namelijk onnatuurlijk voor ze om als "de kudde" beweegt, zelf op 1 plek te blijven. Kan ze wel netjes vast staan? Ga daar dan eerst een commando aan vast koppelen. Dus ze staat vast, je zegt "ho" en loopt even een paar passen weg. In die tijd moet ze dus rustig blijven staan wachten en niet gaan dribbelen op de plaats oid. Als ze dat goed doet kan je haar los laten staan op die plaats, waar ze dus normaal altijd vast staat. Dan een paar passen van die plaats af enz.

Galop aan de longe is voor paarden sowieso al erg lastig en soms heeft een fries er nog net iets meer moeite mee, vooral op een volte. Je kan proberen om haar er de eerste keren "in te laten vallen" vanuit hard draven, dat ze gaat snappen waar het om gaat je, je kan het ook later onder zadel aan gaan leren.

tikkie
Berichten: 543
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Mijn paard snapt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:50

word niet boos,
zeg blijf en doe een stap naar achter, doet ze dan een stap mee
duw je haar weer terug op de plek waar ze vandaan kwam,
blijf dit doen tot ze een keertje blijft staan, en beloon dr dan gelijk
en dan ophouden, volgende keer kan je waarschijnlijk weer
opnieuw beginnen maar naar twee of drie keer snapt ze het!