Mooi staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Mooi staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 10:42

Ik heb een probleem met het aanleren van mooi staan. Dus met zijn hals gebogen zeg maar.

Ik wil hem leren, dat hij met een opgerichte hals, maar wel met zijn hoofd op de loodlijn staat. Ze maar Tong uitsteken Laat ik even deze foto als voorbeeld nemen Klikk

Niet zo'n moeilijk kunstje leek me toch, redelijk makkelijk te begrijpen. Ja, voor andere paarden misschien, maar Lester raakt er verward van. Hij heeft namelijk een oefening voor zijn spieren, dat ie een plukje kuil tussen zijn voorbenen moet pakken. Zodat het lijkt op dit (klik), maar dan nog dieper.

Die oefening doet hij nu al een hele tijd, en denkt dus, dat 'mooi staan' hetzelfde is als 'plukje kuil pakken'. Terwijl ik hem net wat opgerichter wil hebben. Als jullie begrijpen wat ik bedoel Knipoog
Het lijkt met deze foto's niet zo'n gigantisch verschil, maar in het echt ziet het er heel anders uit, en ik wil gewoon echt dat hij het op mijn manier doet (simpelweg omdat dat veel mooier staat Tong uitsteken )

Iemand die uit mijn warrige verhaal mijn probleem kan begrijpen, en weet wat ik eraan kan doen?

Wachten tot hij uit zichzelf de goede houding aanneemt werkt niet. Zodra ik 'moooi' zeg, en mijn eigen kin op mijn borst doe, schiet hij met zijn hoofd tussen zijn voorbenen, en dat blijft hij doen, zelfs als hij er geen beloning voor krijgt.

Aan het commando ligt het ook niet, want 'moooi' heb ik ingevoerd bij de manier waarop ik hem wil hebben, en niet al toen hij de 'verkeerde' manier aanleerde.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mooi staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:47

En wat kent hij verder al? Want de 2 dingen die je hem nu wilt aanleren lijken heel erg op elkaar zijn daardoor verwarrend. Ik zou ervoor kiezen om eerst nog een aantal heel andere dingen aan te leren en hem daardoor duidelijk te maken dat er meer verschillende oefeningen bestaan voor de beloning, Verder geduldig zijn, nee zeggen als hij het niet juiste doet en al belonen als hij niet meteen in de andere houding gaat staan.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mooi staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 10:57

Het zijn geen 2 dingen die ik hem wil leren, maar 1. Knipoog Zijn hoofd tussen zijn voorbenen heeft hij geleerd door een oefening voor zijn spieren. Hij heeft hele erge last gehad van elke spier die in zijn lijf te vinden was, en heeft daar enkele oefeningen voor gekregen, om ze soepeler te maken. Waaronder dus een plukje kuilgras tussen zijn voorbenen vandaan te halen.

De oefening die ik hem wil leren, is niet zijn hoofd tussen zijn voorbenen, maar zijn hoofd 'los' in de lucht, met zijn hals netjes afgebogen.

Verder kan hij voetje geven en het compliment. Dus eerst maar andere oefeningen leren? Lachen

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mooi staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:25

Oke, maar die vorige oefening, die kent hij al en die lijkt er natuurlijk op. En dat kan voor jou wel iets heel anders als vd zijn, voor hem is het dat natuurlijk niet.

Op zich, als hij al meerdere dingen kent dan kan je het hem naar mijn idee wel gaan aanleren. Maar verdeel het in hele kleine stapjes en maak de kans dat hij met zijn neus tussen zijn voorbenen duikt zo klein mogelijk.Probeer ook je commando (dan bedoel ik niet alleen je stem, maar ook je positie, aanwijzing, houding enz) zo verschillend mogelijk te houden. Ik heb met Jauke dezelfde moeilijkheid gehad met ja knikken en flemen. Hij moest voor het ja knikken mijn hand van boven naar beneden volgen maar ging op het moment dat hij mijn hand zag direct staan flemen. Het heeft me dan ook meerdere maanden gekost om hem het ja knikken aan te leren, maar het is wel gelukt! Door hele kleine stapjes te maken.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mooi staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 19:21

Oke, bedankt voor de tip! Opzich leert hij wel heel erg snel, en hij vind het ook ontzettend leuk. Dus ik denk dat het over een tijdje, als ik het nu laat rusten, wel gewoon lukt.

Vandaag ben ik maar met de spaanse pas bezig geweest. Heb dat ook al vaker geprobeerd, maar het bleef bij 'voetje geven' ipv echt de spaanse pas.
Weer 2 oefeningen die heel erg op elkaar lijken. maar voetje geven is met de hoef naar achteren, spaanse pas met de hoef naar voren.
Vandaag wilde ik het dus weer proberen, maar nu door te clickeren. Clickeren had ik hem nog niet geleerd, maar hij begreep het al snel. En binnen een kwartier kon hij gewoon de spaanse pas, terwijl ik het hem al minstens 6 weken aan het proberen bij te brengen was!

Nou, dat word clickeren voor ons dus. Eerst nog wat andere oefeningen, en dan weer het mooi staan proberen Lachen

Bedankt voor de tip!