Longewerk - trainingsideeen voor praktijkgeval.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Longewerk - trainingsideeen voor praktijkgeval.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 12:56

Om mijn longewerk iets uit te gaan bouwen, zou ik graag eens wat ideetjes hebben van goede longeoefeningen voor mijn driejarige.

Hij kan bijgezet worden met verschillende hulpteugels, kan al wat verruimen en terugkomen aan de longe en kent ook het balkjeswerk, dus ook ideeen daarin mogen meegenomen worden. Ik doel dus op concrete oefeningen en niet 'veel overgangen laten maken' of 'met dubbele longe longeren' oid want dat kan ik natuurlijk zelf ook wel bedenken Knipoog

Het paard:
Het is een paard dat zich gemakkelijk opspant en waarbij dus de takt en ontspanning goed bewaard moet blijven want bij spanning wil hij nog wel eens takt verliezen.
De stap is al een stuk verbeterd, is taktmatig, maar zou nog ruimer en actiever mogen worden.
De draf is in orde zolang ik de activiteit van de achterhand goed in de gaten hou, hij heeft een mooi voorbeengebruik wat ik graag zou versterken en ik zou ook de achterhand nog sterker willen hebben zodat hij zich kan blijven dragen.
De galop is mooi ondergesprongen maar zeker rechtsom nog niet helemaal in balans. Hij zou ook iets meer omhoog mogen springen.
Het verruimen in draf gaat goed, in galop wordt hij nog wat vluchterig en verliest hij sprong, op beide kanten.
Qua aanleuning: bij ontspanning zakt hij eerder iets achter het bit en te veel opgekruld dan dat hij er tegenin komt, meestal loopt hij braaf naar het halsstrekken maar de aanleuning is nog niet constant. Bij spanning wordt hij een beetje wringerig in de aanleuning en dan komt hij er soms tegenin met een weggedrukte rug.
Hij wil graag stelling en buiging naar links pakken, op beide kanten en moet dus rechter worden en sterker worden van achter om zich te kunnen blijven dragen en niet op zijn sterkere kant te hoeven vluchten.

Het gaat trouwens wel specifiek om longe-oefeningen. Het paard is een keer of 5 onder het zadel geweest, kent grofweg de hulpen voor halt, stap, draf en sturen, en krijgt nu rust wat dat betreft tot Oktober/November.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Longewerk - trainingsideeen voor praktijkgeval.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:35

Wat ik kan adviseren is niet zozeer echt longewerk, als wel grondwerk. Wijken voor druk aan de hand, schouderpartij zijwaarts laten gaan, achterhand opzij zetten, zijgangen langs het hek. Worden ze erg lenig van, gymnasticeerd ze echt.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Longewerk - trainingsideeen voor praktijkgeval.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:59

balkjes heb je zeker zelf ook wel aangedacht? Leg ze op verschillende afstanden neer, dichter bij merkaar of weer een wat verder uit mekaar....

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Longewerk - trainingsideeen voor praktijkgeval.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 13:59

Daar ben ik idd af en toe al mee aan het werken, maar dank je wel voor de tip Lachen
Fijn dat er nog iemand wilde reageren toch Lachen

steffie_27
Berichten: 20
Geregistreerd: 19-07-06

Re: Longewerk - trainingsideeen voor praktijkgeval.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:00

Kun je mischien ook niet op een andere pony rijden?
Of dat je zolang voor die tijd?
Want je wil toh niet wacht?

Groetjes Steffanie

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Longewerk - trainingsideeen voor praktijkgeval.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 23:32

Daar gaat het niet om Steffanie Lachen
Ik kan niet rijden omdat ik 31 weken zwanger ben, heb hier een stal vol paarden te rijden als ik wil, maar mijn driejarige moet getraind worden aan de longe om zijn fysiek, bespiering en bewegingen te verbeteren Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Longewerk - trainingsideeen voor praktijkgeval.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:16

Kun je niet een ander vragen om zolang te rijden?
En van rust slijt een paard echt niet hoor!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Longewerk - trainingsideeen voor praktijkgeval.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 13:01

Nee, op dit paard komt geen andere ruiter.
En volkomen rust krijgt hij ook niet, hij moet nl. na de bevalling wel nog in conditie zijn om zijn training oh zadel weer verder op te pakken. In januari moet hij mee gaan lessen en in het zomerseizoen mee op concours.
Meer trainingsideeen zijn welkom.
Ik ben ook wel geinteresseerd in dat grondwerk dat jij noemde Cassidy, heb je daar info over?

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Longewerk - trainingsideeen voor praktijkgeval.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 00:09

Je zou de balken ook in hoogte kunnen varieren. Dit vraagt coordinatie, concentratie en maakt hem sterker in de achterhand. Ook moet hij meer door zijn lijf gaan lopen.
Eeventueel zou je hem zelfs wat kleine sprongetjes kunnen laten maken.

Voor grondwerk zou je eens naar het werk van Emiel Voest of level 1 van Parelli kunnen kijken.

Groetjes en succes!