longeren in dobbelsteenvorm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 20:15

Hallo,
onlangs heb ik van een meneer gehoord dat longeren in een cirkel het nutteloos in rondjes jagen van je paard is... Verward
Ik vroeg natuurlijk uitleg, ik begreep hem niet echt
Hij zei dat je moet longeren in een dobbelsteenvorm, dat je je paard eerst een eindje rechtdoor moet laten gaan en dan afdraaien, dan terug een stukje rechtdoor, terug afdraaien, enzovoort

Ik vond dit heel raar...
Wat vinden jullie van deze uitspraak??? Ik vind het wat kwakzalverij :s

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:17

Mijn paard is ook een beetje op die manier getraind, en ik moet zeggen, spieren kreeg hij ervan! (in tegenstelling tot longeren) Het is ook wel veel intensiver en je mag dat max 10 minuten doen, vooral in het begin heel kort 'longeren'

Debbel
Berichten: 299
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:44

Nooit van gehoord! maar ik vraag me af hoe draai je m af dan? Want tijdens het rijden doe je dat met je benen maar aan de longe? Of ben ik nu heel Blond

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:45

Echt een 'vierkant' maak je niet, maar de cirkel is kleinder dan bij het longeren,
je gebruikt ook geen zweep, en je 'trekt' het paard z'n hoofd als het ware zowat naar je toe
ik weet niet of dat is wat de TS bedoeld met 'dobbelsteen-longeren Tong uitsteken'
maar het is ook een andere manier die eigelijk meer in de 'western' achtige omgeving word gebruikt.

Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 20:49

Die man zei dat je er wel een zweep bij hield, om de achterhand actief te houden...
En je moet altijd met kaptoom werken, nooit met hoofdstel... en om te draaien moet je twee keer een lichte ruk geven aan je longe...

Ik vind het nog altijd even raar klinken hoor Bloos

Debbel
Berichten: 299
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:52

Ja het lijkt mij ook nogal vergezocht maar wie weet? Ga je t proberen of niet?

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:54

dat is blijkbaar nog een andere manier dan Knipoog

Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:03

Nee ik denk er nog niet aan,
voor een kaptoom te zoeken die op een shirehoofd past moet je echt wel ver zoeken (ik zou niet weten waar te beginnen) en als ik dit moet uitproberen met op bit, begin ik er liever niet aan...
Ik werk liever niet in de mond... Dus iedere keer die "ruk" om je paard te doen afwenden... Dit vind ik er teveel aan.

Debbel
Berichten: 299
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:16

Ja das waar. Ik hou het ook maar gewoon bij het nutteloos rondjes jagen Haha!

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:20

Mijn paard is gewoon met het halster getraind Knipoog

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:46

Klinkt een beetje als het longeren met 'vierkante' voltes zoals ik dat wel eens doe.
Dat doe ik dan met een dubbele longe.
Met de buitenlonge vraag ik buitenstelling op het rechte stuk. IN de wending vraag ik binnenstelling met de binnenlonge. Is een goede manier om je paard recht te richten en in balans te krijgen.
Ik longeer nooit meer aan de enkele longe eigenlijk.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:14

Je kan vierkante voltes longeren. De vierkante volte is 20 x 20. Die volte kun je ook 45 graden draaien. De hoekpunten van de vierkante volte raken dan beide lange zijden, een korte zijde en
de open kant in de bak. Vierkante voltes longeren kan met een enkele longeerlijn en met dubbele lijnen. Ik zou met een enkele lijn niet aan het bit longeren, maar aan een kaptoom en je hebt een longeerzweep met slagkoord nodig. De vierkante volte kan je ook verkleinen, de vierkante volte kan dus kleiner dan 20 x 20 m worden. Het paard buigt in de hoeken in als op een 1/4 volte (6 meter) en daarna gaat dan weer recht.

Een volte (cirkel vormig) is niet nutteloos, integendeel. De volte zoals je die gewend bent te gebruiken heeft een hele andere uitwerking op het paard.

In de rijopleiding werden de gedraaide vierkanten in de rijbaan "dropjes" genoemd. Zowel bij longeren als rijden heeft het een geweldige uitwerking op het paard. De ruiter leert ook veel beter de teugel en beenhulpen in onderling verband te gebruiken. Het is geen vervanging van een gewone volte.

Het ligt een beetje aan de leeftijd van die mijnheer of dit kennis en ervaring uit de eerste hand (bron) is of dat het is van horen zeggen. Een verhaal wil dan snel veranderen.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:13

Zijn er foto's en dergelijke beschikbaar, ik kan me er namelijk niet zoveel bij voorstellen. Ik zou, als ik een paard was, de hoeken namelijk gewoon gaan afsnijden dan op een gegeven moment.

Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 10:19

Nee, ik heb daar jammergenoeg geen foto's van...
Ik heb die man nog nooit aan het werk gezien

Wat hij ondertussen ook al gedaan heeft:
Bij ons op school kun je ook de paardenrichting volgen, daar is hij de manier van longeren helemaal gaan afbreken. Hij zei dat deze leerlingen opgeleid worden om later manègehouder of topsportruiter te worden. En nu leren ze het hier verkeerd aan.
De leraren zeiden erop dat je zijn manier van longeren nergens kon vinden in een boek of dergerlijke.
De meesten weten niet eens waarover hij het heeft. Dus hebben ze hem gewoon aan de deur gezet.

Ik denk dat er gewoon verschillende manieren zijn van longeren, net alsof je verschillende manieren hebt bij het rijden (de een rijd western en rijd met losse teugel, terwijl de andere dressuur rijd en met een teugel in contact rijd --> dit is misschien een stom voorbeeld, maar het komt op hetzelfde neer)
Maar omdat ik dit nog nergens anders gehoort heb, alleen van die meneer zelf, vind ik het wat raar...

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:18

Ik had filmjes van de manrier van longeren waarop zazou getraind was, maar ik kan ze niet meer vinden,
Het is wel een andere manier omdat ik me kan herrinneren dat het '^poor' rond was en niet vierkand, maar het was wel een veel kleinere cirkel dan bij het longeren...

jjs
Berichten: 184
Geregistreerd: 08-06-05

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:23

karijn schreef:
Zijn er foto's en dergelijke beschikbaar, ik kan me er namelijk niet zoveel bij voorstellen. Ik zou, als ik een paard was, de hoeken namelijk gewoon gaan afsnijden dan op een gegeven moment.



Daar komt de stuurmanskunst van de longeur om de hoek kijken.

Het is een perfecte methode om het binnenachterbeen sterker te maken en meer tot dragen te krijgen, recht te richten en balans te versterken.

Ongelooflijk dat deze wijze van longeren op een paardenberoepsopleiding onbekend is eigenlijk.

Want het longeren aan een enkele lijn kent wel wat nadelen, paarden hebben dan vaak de neiging wat naar binnen te leunen. Hun verticale balans te verliezen. Longeren met dubbele lijnen gaat dat tegen. Het kleiner maken van de cirkel moet dan tegengaan dat het paard op de binnenschouder valt en zodoende toch een goede buiging te verkrijgen.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:18

Die mijnheer met zijn voltes in de vorm van een dobbelsteen/dropje of vierkante voltes zou wel eens gelijk kunnen hebben. Gelijk hebben is wat anders als gelijk krijgen. Over deze stof is (nog) voldoende bekend. Ik zou me er een keer in verdiepen als je er echt belangstelling voor hebt. Pak het op, zoek het uit en doe er wat mee als je vindt dat het nodig is. Het gaat uiteindelijk erom wat jij leert en niet om datgene wat leraren nalaten of goed voor je vinden. Als je over de rand van de emmer kijkt en ontdekt hoe het echt in elkaar zit, dan kun je altijd nog besluiten om er niets mee te doen, zo ingewikkeld en moeilijk is het niet.

Als je dit wilt doen, moet je wel kunnen longeren. Niet longeren in de zin van een paard aan een stuk touw rondjes laten lopen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 12-07-06 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:35

jjs schreef:
Daar komt de stuurmanskunst van de longeur om de hoek kijken.

Het is een perfecte methode om het binnenachterbeen sterker te maken en meer tot dragen te krijgen, recht te richten en balans te versterken.

Ongelooflijk dat deze wijze van longeren op een paardenberoepsopleiding onbekend is eigenlijk.

Want het longeren aan een enkele lijn kent wel wat nadelen, paarden hebben dan vaak de neiging wat naar binnen te leunen. Hun verticale balans te verliezen. Longeren met dubbele lijnen gaat dat tegen. Het kleiner maken van de cirkel moet dan tegengaan dat het paard op de binnenschouder valt en zodoende toch een goede buiging te verkrijgen.


Niets meer aan toe te voegen. (paarden trainen voor gevorderden)

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:08

Als je geen kaptoom hebt, kun je het ook met een halster doen. Dat moet je dan even instellen. Het werkt ook bij Shires.

Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:48

Met een halster ben ik bang dat het halster opeens in het paard zijn oog terecht komt :s

Die man had dat ook gezegt, dat je het daarom niet mag doen...
Maar nu ik zie dat er toch wel velen deze methode interessant vinden, ga ik wat meer info opzoeken Haha! Je kunt maar niet genoeg leren hé Knipoog

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:31

Deze figuren kun je ook rijden. Het zijn hele goede oefeningen, zowel voor ruiter als paard.
Voordeel voor de ruiter is dat je heel goed kan controleren of je zit, been en teugelhulpen in onderling goede verhouding geeft. Het paard moet in hetzelfde tempo door de hoekpunten van de dobbelsteen, de ruit, het vierkant of het dropje rijden.

Hubbieuit

Berichten: 137
Geregistreerd: 09-07-06

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:18

eh ruit vierkant dropje= wibertje ???? dus ook ruit Goofy44

grijnzzz

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:38

wiebertje = dropje = ruit;
vierkant = speciale ruit (hoeken 90 graden) er zijn ook dropjes met die vorm Haha!

beccieloeken
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-01-06

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:27

het principe van in een dobbelsteenvorm te longeren is eigelijk afkomstig uit spanje, Portugal,...(daar waar de baroke typen gefokt worden)
paarden worden daar beleerd in een "picadero" dat is een soort vierkante piste van 20 bij 20m (kan ook kleiner)...
het idee erachter is idd de gymnastische waarde van het rijden van een vierkant omdat je paard constant zijn graad van buiging moet aanpassen...hij heeft rechte stukken en de hoeken die zeer kort op elkaar volgen, dat heeft dus grote gymnastische waarde...
toen de spanjaarden naar america trokken zetten ze daar hun manier van trainen voort...de cowboy's zagen dat deze manier van trainen de paarden ten goede kwam en hebben er hun eigen opvatting van gemaakt...de roundpen (de cirkels die zij maken om in te rijden)wat je mss een beetje kan vergelijken het het in rondjes longeren...maar de gymnastische waarde gaat erg achteruit s in zo'n roundpen aangezien steeds dezelfde buiging onderhouden wordt...

hoop dat je der iets aan hebt!!

groetjes!!!

hansje
Berichten: 263
Geregistreerd: 26-12-05

Re: longeren in dobbelsteenvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:48

nou, ik longeer reeds lang zo. (Vb; op de linkerhand( De zweep hou ik horizontaal met haar achterhand in mijn rechterhand om ze actief voorwaarts te rijden. door mijn linkerarm voor mij uit te strekken blijft ze op een zijde lopen. (Ik stap natuurlijk ook wat mee anders loopt de longe ten einde).
Wanneer ze haar wending moet maken aan de longe laat ik mijn zweep wat zakken en daarbij laat ik ook mijn linerarm zakken.
Daarna zweep weer omhoog, arm recht vooruit en ze loopt weer op een zijde.

Ik merk wel dat mijn paard longeren op die manier wat lastiger vind.