jong paard balkjes lopen leren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

jong paard balkjes lopen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:16

hoe doen jullie dat aan de longe eerst 1 balkje of meteen een stuk of vier? afstand tussen de balkjes? klopt het dat paarden een bepaalde kant op het over de balkes lopen moeilijker vinden?

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: jong paard balkjes lopen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:38

Ik heb het niet aan de longe gedaan, ik heb hem losgezet en 3 balkjes neergelegd met 9 voetjes ertussen (galopafstand just for sure) en daarna aangepast aan zijn paslengte. Daarna heb ik hem rustig op twee kanten over de balkjes laten draven (was in het begin galopperen, maar even laten lopen tot hij ontspannen ging).

xredfordx
Berichten: 124
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Posterholt

Re: jong paard balkjes lopen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:43

je kunt het beste eerst een balkje neerleggen en pas als dat goed gaat dan kun je er meer neerleggen. een paard heeft altijd een moeilijkere kant, ook met rijden dus dat heeft nix met longeren te maken.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: jong paard balkjes lopen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:45

Ik vind zelf het nadeel met een balkje dat ze makkelijk aanleren om in noodvaart over die balk heen te komen, flink hoog springen en snoeiharde galop Clown
Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: jong paard balkjes lopen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:16

Als ze er snoeihard overheen gaan zou ik ze dwingen om er langzaam overheen te gaan. Eerst aan de hand met mij ernaast, daarna onder het zadel. En als ze wel haast gaan krijgen het desnoods 100 x herhalen tot ze er wel beheersd overheen gaan.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: jong paard balkjes lopen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:31

Aan de hand zou je idd kunnen doen, als ze niet al te sterk zijn. Ik ben er bij de vraag ook eigenlijk een beetje vanuit gegaan dat het paard nog niet onder het zadel is. De meeste paarden leren vrijspringen tegelijk met het voorbereidende longewerk.

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: jong paard balkjes lopen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:35

je kan het beste eerst vanuit stap het paard leren om over balkjes te lopen en dan pas vanuit de draf