paar vragen over pessoa teugel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

paar vragen over pessoa teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 21:58

hoi
naar aanleiding van een topic van mij over het probleem dat mijn paard extreem op de voorhand loopt, kreeg ik daarvoor het advies om een pessoa teugel te kopen. ik rijd zelf op de freestyle manier en vind eigenlijk een pessoa een dwangmiddel maar ik ben een beetje van mening verandert. ik heb op internet rondgesnuffelt voor informatie over een pessoa teugel en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met nog een paar vragen

1. Zit er ook een nadeel aan de teugel?
2. Is het eigenlijk niet een dwangmiddel?
3. Wat zijn jullie eigen ervaringen?
4. Heb je er miss een foto van?
5. Moet je voor een pessoa teugel ervaring hebben met hulpteugels en wie kan me helpen om het zo goed mogelijk te doen?
6. welk merk vinden jullie het beste?
7. ik heb nu een aanbieding op het oog. voor €60.- een longeersingel, pessoa teugel, longeerlijn en bitstukje. denken jullie dat dit goed is?

wie kan me hierbij helpen? alvast bedankt

het topic : viewtopic.php?f=8&t=610820

groetjes ayla

pantarhei

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: paar vragen over pessoa teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:55

Een pessoa helpt om de achterhand er beter onder te krijgen, echter het paard moet wel voorwaarts blijven lopen. Het voordeel van dit hulpmiddel ten opzichte van slof/dubbele lijnen is dat het dier zelf tegen een grens oploopt en zichzelf daarmee kan corrigeren. Komt het te hoog, dan loopt het tegen grens touwtje aan, gaat hij daardoor weer naar beneden, dan valt druk vanzelf weg.

Voor het beter activeren van de achterhand is het van belang dat je het tempo heel goed gaat controleren. Dit kan ook zonder enig hulpmiddel maar dan is jouw timing heel belangrijk. Ik longeer altijd zonder lijn, dus in een ronde pen laat ik mijn paard veelal met hulpteugel los om mij heen lopen, zodat ik niet stoor in de mond. Nadeel van bitstukje is dat je ongelijk druk op het bit zet. Beter vind ik om de longeerlijn door de eerste bitring heen te halen, hier een slag omheen maak en dan aan de achterste vastklipt. Dan moet je wel bij het van hand veranderen weer aan de andere zijde hetzelfde doen. Maar de druk op het bit is dan wel eerlijker.

Als je al veel freestyled, dan kun je ter afwisseling ook los longeren waarbij je tempowisselingen door middel van lichaamstaal tot stand laat komen. dit doe ik ook met hulpteugel en mijn paard kan inmiddels schakelen in de gang door mijn lichaamstaal. Belangrijk daarbij is in het terugkomen, dat het op het achterbeen gebeurt en niet een paar voorbenen in de grond worden geboord en zodra je de kont ziet zakken, direct weer naar voren, soort van schijnovergangen dus.

Ik denk dat je ook veel kan leren van een longeercursus zoals bijvoorbeeld Haanstra die geeft.

succes

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: paar vragen over pessoa teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 18:32

bedankt panterhei, ik longeer ook los maar dat is eigenlijk loswerken. longeren met een lijn doe ik ook maar afwisselent met loswerken. ik heb per ongeluk een topic aangemaakt op longeren en beweging. die in beweging is verplaatst hierheen dus ik denk dat deze wordt gesloten. maar toch bedankt Haha!

Ibbel

Berichten: 49242
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: paar vragen over pessoa teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:31

Dubbelpost, hier een slotje